Objektív vélemény
Szöveges ítélet
Megpróbálom a lehető leg objektívebb leírást adni, hogy aki autóvásárláson gondolkodik, annak igazán hasznos legyen ez az írás!
Jó néhány autó volt a családban, és a tulajdonomban. Nagyon sok autót vezettem már, céges, illetve teszt autókat, régieket, újakat, olcsót, drágát, Német, Francia, Svéd, Olasz, Orosz, Cseh, Amerikai, kóreai, és Japán autókat, rövid, és hosszútávon is, sportos, illetve családi autókat is. Senki ne gondolja, hogy túlságosan elfogult vagyok, vagy nem vezettem más autót. Előző autóm egy Opel Astra F volt. Ezt első sorban az olcsó ár miatt vettem. Egymilliószor megbántam!!! Olcsó húsnak híg a leve. De ez egy másik történet! Meguntam a javítgatást, a pénz "felesleges" elköltését az autóra így újabbat kellett néznem. Már nem az ár, hanem a megbízhatóság lett nálam az elsődleges szempont!!! (Sokat segített a Népítélet!) További fontos szempontok voltak: kényelem, tartósság, benzin motor, lehetőleg 1500 cm3 alatti (a fogyasztás, és a biztosítás miatt), de azért menjen is ;-) kinézet, átláthatóság, minőségi összeszerelés (ne zörögjön, és ne akarjon szétesni az autó), csomagtartó mérete, biztonsági felszerelések, maximum 10 éves autó jöhetett szóba (újra nem volt pénzem, régit nem akartam). A jelölteket lecsökkentettem 3 típusra. Ezekből többet is megnéztem, de valami hátulütője mindnek volt. És akkor...
...a "kis" bevezető után térjünk a lényegre!
Bő fél éve vásároltam a Mazda 323 1.5, 4 ajtós, autómat, 132000 km-el, egy volt osztálytársamtól. Előtte céges autó volt Budapesten, egy ember használta. Tehát nem mondhatom, hogy a legjobban megkímélt autónak számított a piacon, de 120000 km-ig szervízkönyvvel rendelkezett, és szép állapotban volt az autó. Ár- érték aránya jó volt, megvettem! Ahogy múlt az idő egyre biztosabb lettem, vagyok benne, hogy a tapasztalataim szerint, és a sok, néha látszólag kicsit ellentmondásos elvárásaimnak ez az autó felel meg a legjobban!
Külső kinézet, kaszni: Semmi feltűnés. Egyszerű, de praktikus kialakítások. Ha az ember alaposan átnézi az autót, részletről részletre rájön, hogy kifejezetten jól néz ki
. Mai viszonylatokban is finom és pontos illesztések. A hátsó ajtók most is úgy csukódnak, mint egy vadi új mai autón. A bal első csukódási hangján már hallani, hogy be lett csukva "párszor", de könnyen csukódik. A motorház tető, és a csomagtér ajtó szintén újszerűen csukódik. A csomagtér ajtóba én erősebb rugót tettem volna, mert így vissza kell kísérni majdnem csukódásig, és ott elengedni. Megszokás kérdése. A gumi tömítések minden ajtónál jól tömítenek, nem ázik be sehol az autó. Az egész autót átnéztem rozsda után kutatva (tényleg mindenhol!) Találtam: a jobb hátsó ajtó alsó részén felületi rozsdát, (kijavítottam), a motortérben a jobb sárvédő egyik illesztésénél pár milliméteres felületi rozsdát, (kijavítottam), a lengőkarokon több helyen nagyon minimális felületi rozsdát, (nem kellett javítani). Még a kipufogó rozsdás de csak kicsit, eredeti 9 és fél évesen, szerintem még bír pár évet! Egyébként sehol! Se sárvédő pereménél, se lemezek peremén, se alvázon! Még a csavarok 90%-a is újszerű! Néhány általam látott akár néhány éves autónál, voltak szétrohadt csavarok! Az Mazdám nem volt garázsban tartott! Érdemesnek tartom még megemlíteni, hogy nagyon jól világítanak a lámpái.
Belső: Nagyon finom plüss kárpit van az üléseken, és az ajtókon. Az üléseken jól bírja a strapát, újszerű, a bal első ajtón viszont már látszik a kopás az ablak alatt. Úgy tűnik, hogy az első tulaj szeretett ide könyökölni. Egyébként az ülésekről lecipzárolhatóak a gyári üléshuzatok. A műanyag burkolatok, nem kopottak sehol sem, és az illesztések is majdnem mindenhol teljesen rendben vannak. Kopás nyom egyedül a kormányon látszik, még a pedálokon is minimális. Néhány helyen halk zörgés volt hallható (kalap tartó, a hangszórók miatt, az A oszlop burkolata a riasztó beszerelése miatt, és a bal első ajtó burkolata). Ezeket egy kis szilóplaszttal, vagy szivacs darabbal megszüntettem. Mínusz fokokban is csak nagyon kicsi "zörgés" hallatszik az utastérben. Az ergonómia szerintem közel áll a tökéleteshez. Minden kézre áll, és minden működik, úgy ahogy kell. Kivéve az egyik izzót a középkonzolon (fűtés kapcsolót világítja meg). Még egy kivétel van. Az én autómban nincsen elektromos ablak, és tükör mozgatás. Majd veszek bontóban, ha kapok, és beszerelem. Ha nem kapok, akkor is kibírom. :-) Viszont van benne 4 db légzsák!, ABS, manuális klíma (13 C fokot is tud), állítható szervókormány, állítható ülés (térd és fenék alatt külön állítható, majdnem 1000 km két megállással!), a jobb első ülés asztallá alakítható, a párátlanítás kiváló, az utastéri világítás szinte nappali fényt tud. A helykínálat elöl, és hátul is bőséges 180 cm körüli embereknek. Csomagtartó 430 liter. 3 ember egy heti nyaralásra, cucca befér.
Motor, váltó: Reggel beülök, elfordítom a kulcsot, a motor elsőre és azonnal életre kel. A fordulatszám azonnal beáll 1500-ra. A Japán motorok hidegen szerintem kicsit hangosabbak Német társaiknál. (Nem sorolom fel az összes gyártmányt. Azért említem a Német kocsikat, mert Magyarországon talán ezek a leg népszerűbbek. Mondjuk csöndesebb mint egy Suzuki, de hangosabb mint egy Merci. Melegen viszont alig hallani.) Elindulok. Az utca végén már csak 900 az alapjárat. Tovább megyek, kb 1-1,5 km, és érezni a fűtést. Ilyenkor már beáll a kb 750 es alapjárati fordulatszám. (Persze nyáron már az utca végén meleg a motor.) A vízhőfok mérő innentől kezdve kb 10 másodperc alatt felkúszik üzemi hőfokra. Innentől kezdve a mutató meg sem mozdul, még tized milimétert sem, még 45 C fokban sem, akármilyen sportosan, vagy akár milyen csiga tempóban vezetek! Melegen a motort alig hallani, alpjáraton csak a finom remegést érezni a váltókaron. 1500 fordulattól már használhatóan húz az autó, 4000 fordulattól rendesen megindul, és 6000-ig egyre növekvő erővel húz, innentől egy kicsit visszavesz, de kipörög kb 6700-ig, itt leszabájoz az elektronika. Kb 900-6000-ig vibráció mentesen forog a motor. Lehet vele finoman, és sportosan is autózni! Természetesen nem egy 2000 cm3-es turbós autóhoz kell mérni, de ügyes váltó használattal, nagyobb köbcentis autókkal is lépést tud tartani. A váltó hidegen a rükvercet kicsit nehezebben veszi. Melegen precízen, rövid utakon kapcsolható. Autópályán 130 km/h-nál kicsivel 4000 alatt van a fordulatszám, így innen még 5.-ben is gyorsul az autó. Legkisebb fogyasztása 6,5 l, legnagyobb 8,5 l nálam. Egy példa: 3 személlyel, megpakolva, nyáron szinte folyamatos klímával, végig tempósan, illetve sportosan haladva, a nyaralás alatt, ami 2000 km volt összesen, város, autópálya, hegyi szerpentínen haladva 7,1 l-es átlagfogyasztást mértem!!!
Futómű, kormány, fék: A futómű inkább sportosra hangolt, de nem beton kemény. Jól elnyeli a durvább úthibákat is, úgy, hogy az autó maximálisan stabil marad. A kormányzás elég direkt, úgyhogy városban, parkoláskor sem kell 10 szer körbetekerni. Kb 3 fordulatos a kormány ütközéstől-ütközésig. A szervórásegítés is pont megfelelő, pedig NEM sebességfüggő, elektromos rásegítésű "csodakormány"! Ezt inkább előnyként könyvelem el! Parkoláskor elég könnyű a kormány, viszont országúton is érezni a futómű, és az autó reakcióit! A fék kiválóan adagolható, és jól lassítja az autót, a hátsó dobfék ellenére. Több újabb autón tapasztaltam, hogy nagyon minimális pedálerőre is harap a fék, az ember "kifejeli" a szélvédőt. Viszont ha jobban nyomom a pedált, akkor sincsen nagyobb lassulás. A Mazda úgy lassul, amilyen erővel nyomom a pedált! Nincs meglepetés!
Vételkor az autónak volt két hibája is. Az ABS valamelyik érzékelője nem jó, ezért az nem működik, legalábbis 99%-ban nem. Egyszer volt rá igazán szükségem, akkor pont "vigyázott" rám. Állítólag az ABS típúsbetegség. Más típus hibáról nem tudok, pedig minden autónak megvannak a hibái, csak nem igen hangoztatják! A másik hiba, hogy a jobb hátsó futóműnél enyhe kopogó hang volt hallható, már erősebb. Valószínű, hogy az úgynevezett stabilizátor pálca zörög. Ebből mindegyik keréknél van egy. A többi csöndben van. Ezeket megcsináltatom a közel jövőben! Egyéb hibát az eddigi 11000 km alatt nem tapasztaltam! Ha valami lenne, még írok ide.
Ha csak egy tulajdonságot veszünk alapul, (pl csak motor, csak csomagtartó, csak költségek stb) akkor biztos van jobb, autó a Mazdánál, de összességében az egyik legjobb, és legmegbízhatóbb autó, amit vezettem, pedig volt néhány!!!
Hibalista
- Még nem voltam vele szerelőnél, ezért a 10 pontot csak megelőlegeztem! Ezt tessék figyelembe venni!
-
- ABS, valamelyik érzékelője, már rossz volt amikor megvettem.
- A jobb hátsó futómű felől enyhe kopogó hang hallható már a vételtől, erősödik. Azt hiszem itt az ideje szétszedni. A téli kerekek felrakásánál már szemre vételeztem, még gyári a futómű is. (143500 km van az autóban, és ebből kb 115000 km Budapesten.)
Ide hordtam szervizbe
Még nem kellett.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 132000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 11500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Astra f | Következő autója? | Egy darabíg biztos NEM adom el! 5-6 év múlva: Mazda |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.5/10) |
