A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mazda » 323, 323f Vi (1998-2003)

323, 323f Vi Exclusive 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

Nem rossz, de nem is tökéletes

Szöveges ítélet

A Honda CR-V-m ellopása után sürgősen kellett egy másik autó. Mivel előjött belőlem a spórolós énem, nem voltam hajlandó 1 milliónál többet ölni az autóvásárlásba. Mivel szempont volt, hogy a nagyon szűk fordulókkal tarkított teremgarázsunkba is beférjen (a CR-V nem fért be úgy, hogy naponta be akarjak vele állni), maximum 4,5 méter hosszú, és 170 centi magas autó jöhetett szóba. A végén leszűkítettem a kívánságlistát 2 típusra, Golf IV-et és Mazda 323-at néztem. A Mazdával (is) tele lett a piac, rengeteg a behozott példány, volt olyan kereskedés, ahol 3 is volt egymás mellett. Láttam több nagyon szépet, viszont szinte mind 1,3-as motorjuk volt. Mivel volt pár éve ugyanilyen 72 lovas motorral szerelt Mazda Demionk, emlékeztem arra, hogy sokszor sóhajtoztam, hogy egész jó autó lenne a Demio, ha erősebb motorja lenne. Emiatt mindenképp a 88 vagy a 98 lovas benzinest akartam. Végül találtam is 550 ezerért egy "fullos", sötétkék, a gyár által szerényen Exclusive felszereltségűnek titulált modellt. Egy kereskedőtől vettem, aki az első gazdától vette meg. 148,5 ezer volt benne, az összes javításról megvolt a számla, így a km futása szinte biztos, hogy valós. Valószínűleg az első gazda idején mentek neki hátulról, és ő törötten adta el. A nepper megcsináltatta, de nagyon gányul sajnos. A csomagtartófedélnél az üveg illesztésénél látszik, hogy egy piros elemet fényeztek át, kissé csálén is volt feltéve az elem, és kissé meghorpadt jobb hátul oldalt is, így van egy kis ugrás a kasztni és a csomagtartófedél széle között. A kifűrészelt katalizátor és a horpadt hátsó dob (igaz, gyári volt, így szerintem úgyis cserés lett volna 13 éves korára), az elhajlott vezetőülés szintén ekkor keletkezhetett. Mindenesetre 550-ért megvettem. A felszereltsége nagyon jó a korához képest. 4 légzsák, 4 elektromos ablak, ködlámpák, klíma, szervó, ABS, állítható vezetőülés, és a nagy ötlet, a tologatható hátsó pad is benne van (ez sajnos az 1,3-asokból legtöbbször hiányzott). Az ülés plüss szerű, sötétkék, harmonizál a külsővel, így tulajdonképp nem lehet panasza az embernek.

A gumik iszonyúan kopottak voltak, és mivel az előd autóm 1 év alatt 6 gumit kívánt meg 2013-ban, így elegem lett az újabb gumivásárlásokból, vettem a Mazdára Sava Adapto típusú négy évszakosokat. Próbáltam hóban, esőben, száraz hidegben, és teljesen jó volt, így jó vételnek tűntek. A meglepetés az enyhe idő beköszöntekor ért, ugyanis eléggé nyúlós érzést adott. Végül vettem előre két relatív jó állapotú nyári GoodYeart, két szezont talán kibírnak, így legalább a négy évszakosok se kopnak el nagyon nyáron. Így meglepetésemre úgy látszik, ez a Sava inkább a téligumikhoz áll közel. A nyári gumikkal a kormányzás érdekes módon nagyobb erőszükségletet kíván meg, a kormány, ha elengedem, "erőszakosabban" áll vissza egyenesbe, cserébe nincs az a nyúlós érzés kanyarban.

Jellemzői:
1. nagyon jól variálható, a hátsó sorban egy 18-36 kilós gyereknek való gyerekülés mellé még befér két átlagos testalkatú nő. A hátsó lábtér szuper. A vezetőülés elejének és hátuljának a magassága is állítható, ahogy a kormány magassága is, mégis azon kapom magam, hogy néha fészkelődöm. Raktam bele egy utángyártott könyöklőt, és ez az első autóm, aminél az ajtón lévő könyöklő pont jó magasságban és helyen van, így összességében nem olyan vészes a helyzet, legalább a hátamat egész jól tartja a háttámla. A fejtámla dőlésszöge állítható, igaz, ahhoz, hogy a fejem elérje, maximálisan előre kell billenteni, így igazából csak egy állásban van értelme használni.
2. Csomagtartót én legkisebb méretűre állítva használom, hogy a hátsó lábtér nagy legyen. A hétköznapokra és a hétvégékre ez is elég (így 350 liter körül van), igaz, csak egy gyerek van egyelőre, gyerekkocsival már lehet, hogy kevés lenne. Említést érdemel, hogy a tengelytávja baromi nagy, 2,61 méter ez 15 centivel nagyobb, mint pl. a kereklámpás Corollában volt. Ez érződik is a hátsó lábtérben szerencsére,

3. A kocsi műszerfalának környéke tipikus japán, minden ugyanolyan, mint az előd CR-V-mben, vagy anno a Toyota Corolláimban, Nissan Almerámban volt. Szerintem a négyküllős kormány pl. tökugyanolyan egy kereklámpás Corollában, mint ebben.
4. A motorja érdekes. Nem érzem vele a kocsit vészesen alulmotorizáltnak (1050 kiló vs 88 LE), de nem hossza azt a "de kellemesen megy" érzést, amit az 1,6-os kereklámpás Corollám hozott, sőt érzetre az 1,4-es Almera I-esem (N15) is harapósabb volt a 87 lovas motorjával. Amiben még messze jobb volt a Nissan motorja, az a fogyasztás. Az országúton tudott 5,5 litert is enni, városban 10 fölé sosem ment nálam a reggeli 3 km-es munkábajárós utaimon sem. A Mazda télen, 0 fokban, utcáról indulva, majd a 3 km-t 10 perc alatt letudva, este ugyanezt vissza, 11 litert evett. Kizárólag országúton menve lemegy a fogyasztás 6,5 körülre. Általában 5 napot megyek munkába vele, néha megyek még ide-oda hétköznap, majd hétvégén kimegy a család a Budapesten épp kívül eső nyaralónkba, és ilyenkor 8,5-9,5 literes fogyasztást szoktam mérni. A Nissan ugyanitt, ugyanúgy hajtva 1 literrel kevesebbet evett, a Mazda átlaga alig jobb, mint a 147 lovas CR-V-m adata volt.

Sajnos a kocsi hozza a tipikus japán tucatautók gondját, így autópályatempónál hangos. Eddigi autóim közül ez az egyik legrövidebb váltóáttételű autó, ha jól emlékszem, 100-km/h-nál kissé 3000 felett pörög. A motorháztetőn burkolat nincsen, a motortér amúgy sincs leszigetelve az utastértől igazán, így autópályán zavaró a motorhang. Ebben a műsorszámban sajnos se a 90-es évek végéről származó Corolláim, sem az Almerám, sem a CR-V-m, se a Demionk nem volt jobb.

5. Fékje szerintem átlagos, de mivel utángyártott tárcsa és betét van benne, és a gyárban rátett alkatrészekkel nem próbáltam, így nem minősítem, azzal lehet, hogy sokkal jobb.
6. Futóműve zavaróan kemény, de valahogy úgy, hogy nagyokat üt úthibákon, mégsem érzi azt a sínautós érzést, amit pl. egy újabb Fordban. Emlékeimben a '99-es Corollám sokkal jobb volt ebben. Fordulóköre zavaróan nagy sajnos. Emellett pedig annyira alacsony a kocsi hasa, hogy miután párszor odavertem a középdobot a garázsfeljárón, vettem rá a gyári 185/65 R14-es méret helyett 185/70 R14-es gumikat. Ez emelt rajta egy bő centit, így már sokkal jobb a helyzet. Egyszerűen nem értem, egy családi autót miért kell ennyire alacsonyra tervezni, hogy utána ügyeskedni kelljen a gumimérettel.
7. Váltója tipikus japán, könnyen váltható, egyedül azt utálja, ha lassú gurulásnál visszateszem 1-esbe, viszont ezt terhelten néha meg kell tenni, mert kettesből nehezen lő ki gurulóból.
8. Szellőzése csak tűrhető kategória, esőben zavaróan párásodik kicserélt pollenszűrő mellett is. A klímát kitisztíttam, javult a helyzet valamennyit. A klíma szerencsére jól hűt, kellően erős még 14 évesen is, és szaga sincs.

9. A hosszú távú megbízhatóságára kíváncsi leszek, elvileg nagy gondja már nem szabadna legyen, miután kicseréltettem rajta a kopóalkatrészek nagy részét. Írom excelben a költségeket, 5 hónap alatt ráköltöttem 300 ezret, igaz ebben 4 használt alufelni, és 4 új és 2 használt gumi is benne van.

Összességében egy egész jól megépített autóról van szó, nekem a formája is tetszik, lényegében ugyanaz a koncepció, amit most a Skoda a Rapid Spaceback-kel "kitalált". Ennek ellenére az autópályán tapasztalható zajosságával, a nagy fordulókörével, a zavaróan kicsi hasmagasságával, a párásodási hajlamával azért messze van a tökéletes családi autótól.

UPDATE 1 év után

A kocsi tulajdonképp a kezdeti hibák kijavítása után szépen üzemelt, megbarátkoztam vele, vettem mellé egy MR2-est, így azzal örömködöm, a Mazda meg az igásló szerepét viszi, amiben jól helytáll. A fogyasztása viszont magas, város, előváros átlagban így télen simán 8,5 fölötti átlagokat hoz, de mivel most olcsóbb a benzin, így nem zavar.

Hibalista

- 1. Megvétel után először a szokásos cserék, mind utángyártott alkatrészekkel. (olaj, összes szűrő, fékbetétek, tárcsák,fékfolyadék,gyertyák, vezérműszíj, hosszbordás szíj) Ezek árai a szokásos Bárdi autós/Unixos nívón mozogtak (bármelyik másik autómhoz is hasonló áron volt, nem volt sok tulajdonképpen) - - 2. Kiderült, hogy az előző tulaj kiszedte a katalizátort, és a hátsó dob is horpadt lett egy kis méretű hátsó ütközéstől, így a leömlőtől kicseréltettem a teljes rendszert, tetettem rá legalább egy szebb véget, így 120 ezer ugrott) - - 3. A hátsó ütközéstől elhajlott a vezetőülés, én így vettem. Oltári mázlimmal találtam 2 ugyanilyen színű, légzsákos ülést 20 ezerért, a szerelőm 5-ért bele is tette, így ezt olcsón megúsztam, és még maradt is egy pót oldallégzsákos anyósülésem. - - 4. A hátsó ablaktörlőmotor elromlott, ezt is szereztem 6000-ért bontottat, így ez se vágott földhöz szerencsére. - - 5. Egyszer csak azt vettem észre, hogy a kocsi alatt néha olajfolt keletkezik. Szerelőm megállapította, hogy a szervószivattyúnál, a tömítés kilazult, meghúzta, így ez a hiba is elhárult, 2000 Ft-ból. - - 6. a kocsi produkált még egy parajelenséget, ennek okára szerencsére rájöttek a szervízben. Ha a kocsi gurult járó motorral üresben, a fordulat felugrott 2000-ig, és amíg meg nem állt a kocsi, ott is maradt. Kitisztították a fojtószelepet és a légtömegmérőt, javult kissé a helyzet, de végül a problémát azzal oldották meg, hogy a gázbovdenen lazítottak, mert túl feszes volt. Azóta tökéletes.

Ide hordtam szervizbe

- Kipufogó klinika a Szentendrei úton. Ők csinálták az előző Honda CR-V-m katalizátor és kipufogó szerelését is, érdekes módon annál olcsóbb volt az anyagár. Gyorsan, szépen dolgoztak, elégedett voltam.- Bosch szervíz az I. kerületben. Ők tisztították a klímát és oldották meg a gázbovden hibáját. Ajánlom őket.

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

- Magán szerelő Budán, olcsón dolgozik, és jól, nekem tökéletes.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2000
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 148500
Megbízhatóság (7) Vezetett km 12000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? CR-V I Következő autója? MR2
Ennyire szerette (7) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mazda 323, 323f Vi 1998

További ítéletek (96 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)