Korosodó szamuráj
Szöveges ítélet
2018 decemberében szereztem meg a jogosítványt, 18 évesen.Igen, ez azt jelenti hogy autóbuziként azonnal valami négy keréken járó esernyőre volt szükségem.Már a jogsi megszerzése előtt jóval elindult az áldozat keresése, de mondhatni még komolytalan volt.
Ahogy teltek a hetek, hónapok nem sokkal jutottam előrébb majd tavasszal mikorra sikerült már kicsivel több pénzt összeszedni elhatároztam hogy akkor most már tényleg veszek valamit.A legegyszerűbb az lett volna hogy csak besétálok egy kereskedésbe és érzelmektől túlfűtve vásárolok valamit amire később ingem-gatyám ráment volna.Az egyik segítségem apám volt.Legtöbbször ő beszélt le valami bontószökevény megvételéről.Végül ezt a neppertől való vásárlást elengedtem, és már azt se néztem többet hogy milyen márkát tudok megvenni félmillióért.Magánszemélytől akartam venni,max 70-80 kilómétert utaztam volna a kiszemelt példányért.Elhappoltak előlem már 3-mas Golfot és már több boyracer által lerúgott Civicet is.Egyszóval ennyi idő után már kicsit csalódott voltam.Ekkor bukkantam rá erre az utolsó generációs, aszfaltszaggató Mazda 323-ra.Igen simán 323 és nem F mint ami már sokaknak ismerős lehet régebbről.Ez ebből a sedan, de van ferdehátú is amit olykor lekombizunk de szerintem nem mondható annak.Ez után már a 3-mas jött, és ez a generáció már kevésbé közkedvelt a már fent említett boyracerek körében.Persze a kreativitás nem ismer határokat, és ebből is olyan autót lehet faragni mint ami a Need for Speedben "racsézik".Fel is hívtam az eladót, majd lebeszéltem vele egy találkozót hétfőre hogy akkor meg is nézném.Több vasat is tartottam a tűzben, mert felhívtam egy 323F-et kínáló tulajt is, az 1.6-os volt de a képek és elmondás alapján se volt olyan állapotban mint a sedan.Egyébként utólag már hiba hogy azt meg sem néztem és csak az 1.3-massal voltam elfoglalva amit végül meg is vettem.
Az atíratás sem volt már könnyű vele mert a törzskönyvet elhagyta a tulaj, ez sem tántorított el a vételtől és 370 ezer pénzért meg is vettem életem első autóját.A már leírt törzskönyv kissé megnehezítette az átírást, emiatt 2 hetet csúsztam azzal hogy megkeressék az azonosító számát a rendszerben, miközben szépen kicsúsztam a 15 napból.Ezért kaptam egy büntetést, és szépen ki is vonták a forgalomból az autót.Hurrá!Próbáltam utánanézni a dolgoknak hogy most ez mennyire lehetséges, és miután személyesen konzultáltam a Közlekedési Hivatallal, visszavonták a büntetést.
Ezután már végre nyugodtan használhattam az autót, és elkezdtem annak megtanulását.Igen, kezdőként még szokni kellett, azelőtt csak dízeleket vezettem és mondhatni elég sok idő eltelt a megvétel és a forgalmi vizsgám óta.Úgyhogy kellettek a kilómétérek.Hamar rá is jöttem hogy egy 1324 köbcentis motornál a klímát vagy elfelejti az ember, vagy kényelmesen utazik a hűvösben, cserébe mindenki le akarja tolni az útról mert annyira lassú.
Egy nyári "krúzolgatós" estén viszont kijött az első nagyobb hibája.Hátul egyáltalán nem volt világításom, és az elektromos berendezések sem akartak működni.Valahogy hazamentem így is, majd másnap megpróbáltam kilogikázni hogy mi lehet a baj.Az autó pillanatok alatt kiverte a 30 amperes biztiket is.Ekkor rájöttem hogy ezt valószínűleg már nem fogom megoldani önállóan, így pár napon belül szervízbe került az autó.Egy hetet vártam rá, majd csörgött a telefon."Kész van az autó, kábelköteget cseréltünk rajta, de most már jó.Jöhetsz érte."-hangzott el a telefonban.Örültem is neki mert azon kívül hogy megtudtam hogy ki van szedve minden belőle nem tudtam mit csinálnak vele.Ez bizony 40 ezer forintba került.De legalább már nem volt tűzveszélyes az autó, ami egyébként nem hátrány.Viszont felhívták a figyelmem rá hogy a kézifék és az ABS lámpa konstans világít, de az már egy legközelebbi szerelés lesz.Ennek annyira nem örültem hogy elvittem az autót szereltetni, és kijöttem vele egy teljesen új hibával.A fék jól működött, folyadék is volt benne, nem is tudtam hogy miért jelzi ki a hibát.Az ABS viszont immunis volt mindenre ami történt.Ennek a szériának az egyik hiába az aBS jeladó meghibásodása, így viszonylag hamar összeraktam hogy ez valószínűleg cserés lesz.
Ezekkel a folyamatos hibajelzésekkel nem túl bíztató használni az autót.Nem szeretem ha ezek világítanak, de legalább ez is motiválja az embert hogy valamit meg kell csináltatni az autón.Igaz hogy benzin csörgedezik az ereimben, de egyáltalán nem értek az autókhoz és a műszaki érzékeim sem a legjobbak, viszont egy nap ismét felnyitottam géptetőt és megnéztem a biztosíték táblát.Eltalálták, mert azon kívül hogy megmozgattam és leszedtem róla a borítást hogy szemügyre vegyem a dolgokat nem sokra jutottam.Majd másnap beültem az autóba és láss csodát, nem dob ki egyetlen egy hibát sem.El sem hittem.Kiszálltam, bezártam, újraíndottam és még sokféle valószínűleg hülyeséget csináltam hogy valahogy megvizsgáljam hogy most ez a véletlen műve, vagy megjavult az autó?És igen, azóta egyszer sem dobta ki a hibákat.*kopp,kopp*.Ettől függetlenül nem mondanám hibamentesnek az autót mert a fűtóműve érdekes hangokat hallat magából a magyar utakon, de ez még egy későbbi beavatkozás lesz.Lehet hogy nem érintkezett jól valami, de bármi is történt végre nem világít semmi sem a műszerfalon aminek nem kéne.Jó elég sokszor a kis benzines kanna világít sárgán, de sajnos az autózás ezzel jár.
Viszont jónak éreztem ha egy komplett bekezdést szánok a Mazdák legfőbb ellenfelére, a rozsdára.Igen a rozsdával én és Ibu is küzdünk.Mikor megvettem a tulaj is mondta, és meg is néztem hogy ezzel probléma lesz.Továbbá foglalkozós lesz a hátsó sárvédő is.De olyan hogy rozsdától menthetetlen autó nincsen, csak rossz lakatos, szokták mondani a japán autósok ugyebár.Hamar találtam is egy lakatost akinek garantáltan munkát fogok adni amíg az autó nálam lesz.Apa-fia dolgoznak, a főprofiljuk a buszépítés, felújítás de ismerősöknek szoktak személyautót is javítani.Ha a farmotoros Ikarusokkal elboldogulnak, akkor megelőlegezem nekik hogy a kis Mazdával is elbánnak majd.
Ami egyébként a maga határain belül jól megy, és ha a lendület is a barátunk a közlekedés során még élvezetes is vezetni.A kormánya nincs agyon szervózva, és a futóművet is kissé feszesnek mondanám.A mostani 14-es kerekekkel mondjuk elég rossz használni.(rossz ú miatt)Ezt hozzáadták mikor vettem, továbbá van még egy nyári szettem is már 15-ös alufelnikre szerelve.Persze, lehetne vele még foglalkozni hogy jobban nézzen ki mert 18 év alatt sikerült jó pár karcot összeszednie.De szerintem a kötelező rozsda javításokon kívül nem fogok más csináltatni rajta kívül.Sajnos nincs értelme.Ezeknek az autóknak már alig van értéke, és hiába költenék ezekre a dolgokra akár százezreket, nem érne tőle többet az autó.Ehelyett inkább a műszaki állapotára szeretnék költeni.Arra viszont megéri, hogy a közhelyekkel éljek, meghálálja az autó.És jöhetnék ezzel a szokásos, "sosem hagyott ott" szöveggel, de ez is igaz.Akármilyen hibája volt, mindig számíthattam rá, és egyszer sem mondta azt hogy "eddig és ne tovább" majd nem indult be, vagy nem működött egyáltalán.
Azt hogy mennyiért tudom majd eladni, és hogy mi lesz a jövője még magam sem tudom.Szeretném ha valaki olyanhoz kerülne majd aki úgy szereti mint én.Ha esetleges módon egy másik Mazdáshoz kerülne annak örülnék.Ha nem találok neki olyan gazdát aki megbecsüli és vigyáz rá akkor lehet meg is tartom az utókornak.Lehetőségem lenne rá hogy letegyem a garázsba majd és hobbiautóvá avanzsáljon majd.Lehet jót is tenne neki ha néha mennék vele egy karikát, majd télen letenném hogy ne pusztítsa el a sólé ami ilyenkor az utakon van.Jó autó, de olyan vegyen ilyet akinek van lehetősége arra hogy lakatoshoz vigye az autót szükség esetén.Lehetőleg olyanhoz aki ért is a szakmához, mert annak a keze a mai világban aranyat ér.De ezt a többi Mazdás és japán autós úgy is tudja miről beszélek.
Hibalista
- -Gyertyák cserélve
- -gyújtókábel cserélve
- -olaj,olajszűrő cserélve
- -pollenszűrű cserélve
- -Komplett kábelköteg
-
- Továbbá a két küszöb cserés, de annak a cseréje még odébb van kicsit.
Ide hordtam szervizbe
Egy Debrecen melletti városba, Józsára visszük az autókat már évek óta szereltetni.Elég sokan vannak náluk, így nem biztos hogy azonnal tudnak az emberrel foglalkozni, egyébként korrekten dolgoznak.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 148500 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Lehetőleg Ufó Civic |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.6/10) |
