Ízig-vérig japán
Szöveges ítélet
Bár vezettem néhány családi kocsit ,de első, saját autóként mindenképp olyan kocsit szerettem volna ami nem hagy cserben, nem kell állandóan a szervízeket látogatni vele, és teljesítményben, illetve utastérben is megfelelő. Járműgépészként nem igazán foglalkoztam a karosszériás sérülésekkel, inkább mechanikusan, motorikusan legyen rendben a gép - ez volt a szempont...no meg az ár: max. 1 milla. Végülis 3 típus között kellett komolyan választanom. A Mazda 323-as, a Toyota Corolla, és a Honda Civic. Utóbbiak leginkább tuningalanyok, kevés a megkímélt példány, a Corolla fapados, bár a motorja (különösen a VVT-i) csábított.. Így maradt a Mazda 323 Sedan. Nem volt szempont a Sedan karosszéria, de annyira kicsi a túlnyúlása, hogy végülis nem okoz gondott parkolásnál sem. Tetszett, hogy nagyon sokan elismerően nyilatkoztak róla, megbízható kocsi benyomását keltette. Továbbá a felszereltség is csábító volt( 4 légzsák, ABS, Klíma, cd-s rádió, ködlámpák, elektromos ablakok, tükrök, bőrkormány...). A motorja ugyan már a BG szériában is bemutatkozott 16 szelepes 1,5-ös 88 LE-s, de ez a teljesítmény a mindennapokban megfelelőnek ígérkezett.
És akkor a tapasztalat:
Mindenekelőtt: Aki zömmel nagyon rövid távra használja, sose kergeti a fordulatszámmérőt 4ezer környékére (akár autópályán), annak nem való ez a kocsi. Tudniillik az előző tulaj sok hidegindítással, és rövid távokra használta, így lerakódások keletkeztek az égéstérben, így nemcsak az alapjárat ingadozott, de néha az üzemanyagellátással is akadtak gondok. Eleinte megijedtem, hogy rossz kocsit vettem talán, de Mester úr megnyugtatott, hogy mivel az alapjárat is ingadozó, töltsek egy injektortisztítót bele, és kicsit "kergessem meg". Így tettem (sőt azóta mindennap szoktam egy-két komolyabb gyorsítást végezni), és a kocsi motorja átalakult. :) Alapjárat csodálatosan sima, pontosan 750 f/min. Amióta Mobil 1 0w-40-es olaj van benne, azóta csendesebb is jóval, mint a 10w-40-essel.
Amit a motorról tudni kell még, hogy alul problémái vannak a nyomatékkal.. érezték ezt a japánok is, és rövid áttételezésű váltóval párosították. A 4. fokozatot már 40-től elviseli, az ötöst 50-nél..persze gyorsításokhoz illik visszakapcsolni. A gyorsításhoz használható nyomaték körülbelül 4000-nél érkezik, ez 5.-ben autópályás tempónál valamivel több, mint 120-as tempót jelent. Ekkor egy határozottabb gázadásnál készségesen húz a kocsi, ahogy az elváraható tőle egészen 170-ig.. onnan viszont szépen lassan kapaszkodik fel a végsebességig.. amit ugye a szabályok betartása miatt sose közelítünk meg.. ;)
Alapvetően zajos a kocsi a kategóriatársakhoz képest. Ez nem jelenti azt, hogy zavaró a zaj. A motorhang kellemes, a futómű zajosságán viszont csökkenthettek volna jobban...(a zaj gumifüggetlen).
Egy-két kötelező, komolyabb gyorsításon kívül nem hajtom szét, sokszor megyek 80-90-es tempóval, de van benne városi araszolás is minden nap. Klímával nyáron annyi eszik, mint télen, azaz átlagban 6,5 litert. Nem vezetek nagypapásan, de a motorféket használom, nem fékezek, nem gyorsítok feleslegesen telitalppal, így nem nagyon értem a 7,5-8 literes fogyasztásokat, melyeket olvasni lehet. A leggyakoribb hogy majdnem 700 km-t megyek 45 liter benzinnel.. ki lehet számolni.. :)
A legkedveltebb tempója a 70-80 km/h, ott fogyaszt a legjobban, tartós 140-től kezd iszákosabb lenni (7,5-8 l)
Ami nem tetszik:
-Relatíve nyomatékszegény alul..(megszokható) felül megjön, de akkor fogyaszt is..
-Zajosabb az átlagnál szerintem. (szélzaj, futóműzaj lehetne kevesebb)
-Az átlagnál drágább gyári alkatrészek
UPDATE:
A Mobil 1 0W-40-es New Life olajat szereti nagyon! Nem fogyaszt egy cseppet se belőle, és halkabb, sőt a fogyasztás klímával 6,2 anélkül pedig elérhető a 6 liter is!
UPDATE: (2012. 05. 05.)
Jelenleg 167ezer km van benne, kormány és váltógomb újrabőrözve (Fellser Kft.) lemosva, kitisztítva.. MINTHA ÚJ LENNE! Ja, és az új katalizátorral tökéletes (0,13) CO és 6,1-es fogyasztás, folyamatos klímával 6,4.
Azóta vezettem a cégnél több Opel Astrát (G, H) (szóra se érdemes) és Fordokat (na, ezek nem rosszak kellemes meglepetés, jól vezethetők, 1,8-as Mondeo 7 liter alatt simán elmegy), Mégane-t (2004-es kriminálisan rossz kuplung-váltó összhang - menekültem vissza a Mazdámba) és VW Borát, Golf-ot (horribilis fogyasztások!... még keresem a VW presztizst, de nagyon nem találom) és bátran állíthatom, hogy jó döntés volt megvenni ezt a kocsit.
Egy baja van: ha mindig rendesen karban van tartva, és normálisan van hajtva, akkor bizony nem éri meg eladni... Pedig hát a csendesebb, biztonságosabb újabb modellek kecsegtetőek.. de ez a kocsi jóval többet ér a megbízhatósága, kényelmes vezethetősége és jó tervezése, anyagminősége révén, mint a legtöbb mai műanyagból összetákolt, szinte balesetveszélyesen elektronikusan szabályzott (drive by wire - vicc...) új autó.
Hibalista
- Igazából az egy év alatt semmi nem romlott el rajta, csak kötelező szerviz volt. - UPDATE: (2011.08.01) - A kötelező szervízen kívül volt egy kis kipufogóleömlő-hegesztés.. állítólag típushiba. Apró repedés volt a csonk elején, de a probléma orvosolva. :) - - UPDATE: (2011. 12. 20.) - Karácsonyi nagybevásárlás közepén, és a vételtől számított 40ezer km után megadta magát a trafó. (alapos vizsgálat után kiderült, hogy a kereskedésben, ahol vettem lemosták a motort is.. na, ezt nem kellett volna). - Negatívum, hogy nevetségesen drága az alkatrész (két trafó ára: 100e Ft.) Pozitívum: Mazda Mesterhez beállítottam reggel 7:30-ra, és mondtam, hogy "meghalt" a trafó. Valami kéne, de gyorsan. És lett... és gyorsan. - Mivel ugyan cserben nem hagyott, 2 hengerrel is elment, viszont sajnos ilyenkor a katalizátorban ég el a benzin, így az is tönkrement. De a CO értékek alapján az is cserés lett volna lassan. Katalizátor ára, használtan: 48e Ft. No comment... -
Ide hordtam szervizbe
Mester Zoltán Mazda Mester - ért a kocsihoz, becsületes, elfogadható árakon dolgozik. Nem ajánl feleslegesen drága alkatrészeket, elfogadja, ha én hozom az alkatrészt, vagy az olajat, nem ragaszkodik az általa forgalmazottakhoz. Teljes mértékben a kocsi igényeit, szempontjait tartja szem előtt, gagyit nem hajlandó beszerelni.Elég egy két szóval jellemezni a problémát (nyikorog, kopog, "klattyan") máris pontosan tudja, mi a gond. :)Precíz, pontos munkavégzés. Udvarias munkatársak.SOS-be is megcsinálta a kocsit, pedig ünnepek előtt voltunk, és nem voltam bejelentkezve... ezt nagyon értékeltem.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Mazda Óbuda eljátszotta a nagyon elfoglalt, betáblázott szervizt. Ennyi. Pedig nem volt nagy meló kicserélni a trafót. Válság idején ez luxus egy szolgáltatótól. Amíg ez így megy, addig nincs válság.A korrekt és gyors visszajelzés miatt kap csak 3-ast.
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 118000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 40000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | jövő zenéje.. :) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
