Golf III helyett
Szöveges ítélet
Több keleti járgány (Kispolski, Trabantok, Wartburg) után az első civilizált autóm egy 1.6-os, 16 szelepes Astra volt. Mindig volt valami baja szegénynek, költöttem is rá nem keveset, de sosem akart összeállni, nem akarta, hogy az enyém legyen. Pedig nagyon akartam szeretni. Egyik télen kéken füstölni kezdett, mint kiderült, a hengerfej tömítéssel volt gond. Ezt még megcsináltattam, de itt dőlt el, hogy megválok tőle. Tavasszal aztán jobban ráfeküdtem a témára, és kezdtem a HaHu-n parkolóba rakni a kocsikat. Először hasonló, német autókat néztem, jórészt a VW csoportból. Golfok, Cordobák, Felicia... De ami nem volt lelakva vagy szarrá gagyituningolva, azoknak rendesen megkérik a pénzét (bár gondolom joggal). A városban nagy divat a Golf III, én is kezdtem ráhangolódni, de szerintem túl vannak árazva (4-500.000 Ft). Lehet, hogy 10 vagy még 5 éve is jó autók voltak, de ma már ezek is öregek ehhez az árszinthez. Így a szemlék után letettem a Népautó vonalról.
Korábban még nem volt japán autóm, barátaimnak sincsen, nem is tudom, honnan jött a késztetés; de aztán sorra néztem a Civikeket, Coltokat, és persze a 323-as Mazdákat is. Utóbbi a formája miatt ragadott meg, a kis első lámpás verzió csodaszép, egy nagy nyújtott vízcsepp. Ráadásul az én "zöld mániámat" is kielégítette az egyik gyári színe.
Tulajdonképpen vakon, persze kép után, de felvonatoztam a fővárosba 250 km-t az egyikért. A tulaj kijött elém a Délibe, és ahogy a parkolóban megláttam, még inkább megtetszett, talán ehhez a 4 centis ültetés is hozzájárult; el is hoztam.
Számomra meglepő volt, de mindene működik. Minden elektromos dolog, az antennakihúzó, az ablakok, tetőablak, légkondi. A lábtér megvilágított az ajtónál, a kulcslyuk nem csak belül, hanem a külső ajtón is világít - apró figyelmesség ez. Bárhová benézek, minden vezetéknek előre megtervezett helye van, mindent patentok, konzolok tartanak. Egyszerűen jó a motortérre ránézni; nem lehet letagadni, hogy mindennek eleve elrendeltetett a helye, nem csak arra futnak a csövek, ahol éppen elférnek. Ezt nehéz is tovább ragozni, meg kell nézni egy ilyen Mazdát, vagy hasonló Toyotát, Nissant. Egyből érteni fogja mindenki, mire gondolok. Főleg az Opel után.
Az 1.8-as motor teljesítménye engem kielégít, dinamikusan mozgatja a 114 lóerő a kasznit. Azért kipróbálnék egy V6-os verziót is 144 lóerővel. A fogyasztása városban 8.5 - 9 liter, ami azért nem kevés, de az alap 1.5-ös 88 lovas is megeszik 7 felett. Városon kívül, hosszabb úton viszont már elviselhető, 6.5-t is sikerült már kihoznom belőle.
A formájáról már írtam, hogy szerintem gyönyörű, a keret nélküli ablakok is vagány benyomást keltenek. Volt, aki azt mondta, be fog ázni, vagy susog majd nagyobb tempónál, de ezekből én csak az utóbbit tapasztaltam. Az első lámpák elég kicsik (erre még visszatérek), projektorosak, és üvegből készültek. Sosem fognak bemattulni, viszont kavics miatt könnyebben törhet. A kupé forma ellenére ötajtós, szóval mászni sem kell hátra, és van egy korrekt csomagtér is. Kényelmes az ülés, belül is komfortos érzet. Ja, és a beltér is zöldes árnyalatú!
Azért had beszéljek negatívumokról is, így kerek a dolog. Hátra nagyon nehéz kilátni, magasan van a hátsó ablak; az eladó példányok jó részén meg is figyelhető hátsó sérülés, horpadás. Ami még eszembe jut, elég nagy a kocsi fordulóköre. Régebben, mikor úgy éreztem, hogy "már nem fér el a kocsi" valahol, az azt jelentette, hogy még van egy kis hely. No, itt ez már nem igaz. Aztán, esőben, éjszaka a lámpának gyenge a fénye. Fizikailag túl kicsi a lámpatest, esőben kénytelen vagyok ködlámpát is felkapcsolni, mert enélkül semmit sem látni.
Összességében nagyon merem ajánlani, a szokásos rozsdára kell odafigyelni vásárláskor. A motorral, elektronikával nem szokott baj lenni; a fórumok szelepzárszimmering hibákról írnak csak. Mivel ez a kiadás már elég öreg, 300 és 600 ezer forint között hozzájuk lehet jutni. Ennyiért egy elektromosan jól felszerelt, komfortos, klímás, japán kompaktot kapsz, némi sportos külsővel. Én 26 évesen úgy gondolom, a család előtt ez lesz az utolsó "saját" autóm; de nem bánom!
Hibalista
- Igazából a vásárlás utáni kötelezőket cseréltem, olaj, szűrők, szíjak, betétek stb., de konkrétan el még semmi sem romlott.
Ide hordtam szervizbe
A vezérléscserét Szombathelyen a Horváth műhely csinálta, Dolgozók útja.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 250000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Astra 1.6 Sport 16V Ecotec | Következő autója? | Celica |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
