Brilliáns rozsdafészek
Szöveges ítélet
Noha még csak 5 hónapja vettem az autót, (UPDATE: azóta vannak kiegészítések, lásd alább, most már 3,5 évnél és 53500 km-nél tartok, aminek nagy része a napi 2x34 km ingázás munkába) és még csak nagyjából 1300 mérföldet (2100 km-et) tettem bele, gondoltam elkezdem írni róla a „népítéletemet”, mielőtt elkezdek elfelejteni róla dolgokat megemlíteni. Aztán később majd időről időre kiegészítem az írást.
Az autó 2004. októberi, a 67 (más források szerint 68) lóerős közös nyomócsöves 1.4- literes turbódízel motorral szerelt (Fordokban is használt motor), ötajtós változat. Tisztes neve Mazda 2 Antares D. Én 2013 októberében, kilenc évesen vettem meg 112000 mérfölddel (nagyjából 180000 km-rel) az órájában. Angliában élek, itt nem szokás az „óratekergetés”, továbbá volt már néhány 250 ezer km-nél is többet futott autóm, meg volt néhány 100 ezer km alatti futásteljesítménnyel vett autóm is, és mit mondjak, nem láttam nagy különbséget köztük állapotukban, használati értékükben. A kifizetett összegért vehettem volna egy évvel fiatalabb benzines verziót fele ennyi mérfölddel az órájában, de azok jóval többet fogyasztanak (bár nem autózok túl sokat úgyhogy nem olyan nagy különbség) és jóval több az útadójuk is (itt az útadó a névleges CO2 kibocsátástól függ). Meg elvileg a dízel motorok tartósabbak, bár mostanában már ki tudja... Szimpatikus volt az is, hogy első (középkorú, női, gyerekes) tulaj volt az eladó (díleren keresztül, 3 hónap garanciával), és hogy az autó 9 évéből 7 éven keresztül márkaszervízben vezették a szervízkönyvét és megvolt hozzá minden számla a javításokról, karbantartásokról, és a vezérműszíj is volt cserélve. Sajnos, mint később kiderült, az utolsó két évben azért nem volt szervíztörténet, mert nem igazán tartották már karban (gondolom úgy voltak vele, hogy megy a kocsi hamarosan eladásra, akkor meg minek) úgyhogy kellett rá költenem ezt-azt vásárlás után, de ez normális, ha az autót két évig nem tartják karban.
Kezdem a „lelkével”, a motorral. Ezzel nagyon meg vagyok elégedve (kivéve talán a városi fogyasztását, lásd alább), a 67 lóerő (valószínűleg a nagy nyomaték miatt) egyáltalán nem tűnik gyengének, az autó gyorsulását nem érzem rosszabbnak mint az előző 108 lovas benzines autómnál. A turbó valahol 1600-1700-as fordulatszám környékén már belép, és bár nem présel a gyorsulás az ülésbe, azért tisztesen mozgatja a 1100 kilós autót. Ráadásul nincs gondja a forgással sem, 4000 fölé is szívesen forog, egészen leszabályzásig húz, nem tiltakozik. A fogyasztása országúton nagyon jó, bőven öt liter alatti (az eddigi legjobb fogyasztási értékem 4.17 l/100km), autópályán (bár az itt nem 130km/h-t jelent hanem csak 70mph-t ami 112m/h és nem szoktam gyorshajtani) valamivel öt liter alatt vagy öt környékén mozog. Városban már nem ennyire jó, ott kéri a 6.2-6.5 litert, bár tegyük hozzá hogy a városon itt „majdnem-Budapest”-szerű körülményeket értek, sok dugó, sok közlekedési lámpa, sok körforgalom stb. Nálam a vegyes átlagfogyasztás 4.95 liter jelenleg.
A motorral gond eddig nem volt semmi, olajat nem eszi. Viszont volt gond a motortartó bakkal, azt cserélni kellett, mert nagyon mozgott a motor a motortérben, azóta jó. A mozgás miatt lerúgta a légcsövet, ezt a bak cseréje után egyszerűen visszaraktuk és egy új bilinccsel rögzítettük, azóta nem jött le. Nem vagyok megelégedve a motortér (és utastér) hangszigetelésével, elég erősen behallatszik a motor dízelhangja, nem csak gyorsításnál vagy magas fordulatszámnál, hanem mindig, pedig maga a motor nem hangosabb mint más hasonló motorok. Szépen indul hidegben is, várni nem kell. Viszont a fűtés elvezetés valahogy nem sikerült a legjobban. Bár a motor (dízelhez képest) hamar bemelegszik, a fűtés még teljesen meleg motornál a maximumra húzva sem túl erős. Itt, ahol nagyon ritkán van nulla vagy mínusz egy-két foknál hidegebb, még éppen elég, de egy kemény magyarországi –10-fokos téli napon ... hát nem tudom, valószínűleg vacognék... (Nem tartozik ide szorosan, de ha már utastér hőmérsékletről írok, akkor megemlítem, hogy a légkondi sem a legerősebb, az itteni 22-27 fokos nyarakhoz elég, de az utóbbi években Magyarországon előforduló 35-40 fokos hőségekben nem lenne elég. Gázzal fel lett töltve, nem ereszt, a befújt levegő hideg, de a jéghidegtől azért messze van.)
A kormány nagyon jó, pont jó pozícióban, nem takar ki semmit, a beszállást nem nehezíti meg, a rásegítés pont jó erejű, fogása kitűnő. A váltót imádom, nagyon jól van pozícionálva, nagyon jól és határozottan kapcsolható, a fokozatokat mindig beveszi mint a vaj, melléváltás kizárt, az eddigi egyik legjobb váltó amivel találkoztam. Jó váltóra szükség is van, mert bár elég széles fordulatszámban használható (1500-tól 4500-ig), mégis az ember ha nem akarja kínozni (a motort sem, meg a vibráció/zaj maitt magát sem), akkor érdemes 1700 és 2300 között tartani a fordulatszámot. Meglepőek a fokozatkiosztások, mindegyik meglehetősen hosszú. Jellemző hogy sokszor kell kettesbe, sőt egyesbe kapcsolnom városban, és hogy 30mph-nál (48km/h) nem tetszik neki a 4. fokozat, 3.-at kér. Eddig ez az első autóm, ami városi tempónál 3-asban utazik, nem 4-esben. Kb. 40mph-tól (64km-h) szereti a négyest, az ötödik fokozatot pedig kb. 50mph-tól (80km/h) hajlandó szívesen venni. Cserébe autópályán (110-115km/h környékén) sincs az az érzésem (mint sok más korábbi autómnál) hogy kellene még egy fokozat az ötös után (120km/h felett még nem próbáltam, nincs hol, bírságra meg nem vágyom...).
Futómű: ezt a részt nem szeretem annyira, túl feszes, (pedig a gumik per 60-asok), és zajos. Az úthibákat nagyon megérezni, sőt a rossz minőségű (durva) útburkolatot is (csoda hogy a sok rázás ellenére nem zörög semmi az utastérben, jól össze van rakva). Cserébe nagyon jól viselkedik kanyarban, nem igazán dől be, pedig elég magas építésű. Ha lehetne, én ezt feláldoznám egy puhább futóműért. Nem értem miért tettek bele ilyen feszes futóművet. Egy sport verzióba megérteném, na de egy 67 lovasba? Ki akar ezzel száguldozni? Nem segítenek a feszes tömésű ülések sem. A kettő együtt azt eredményezte hogy igencsak „hát ez fapad!”-érzésem volt az előző autómból (első szériás Toyota Avensis) átülve ebbe. Megemlítem még a fordulékonyságot, nagyon jól lehet vele manőverezni, kis íven megfordul. Futómű kapcsán még: 5 fok alatti hidegben valami „klattyog” időnként az első (és talán a hátsó) futómű környékén (álló helyzetben hiába mozgatjuk, nem csinálja, nehéz kideríteni), két szerelőnek mutattam meg, mindkettő mindent tüzetesen átnézett, szétszedett-összerakott, semmit nem talált. Szerintük ne aggódjak miatta. Kicsit néha idegesítő a hang, az embernek „ez a hang nem normális”-érzése van.
Karosszéria: itt alakít nagyon nagyot a kocsi, nem egész 4 méteres hossza ellenére hatalmas (de tényleg hatalmas) az első üléseknél a hely, lábnál, derékban, vállban, fejtérben, mindenhol, kis híján akkora mint egy Fiat Doblóban, nem is tudom hogy csinálták ez meg így, döbbenet (szerintem a doboz forma lehet a dolog titka). Ráadásul az áltagnál magasabb üléspozíció kényelmes, könnyű a be- és kiszállás is. Hátul is van bőven hely, lábtér is. Öt 180 centis felnőtt nagyon jól elfér az autóban, vagy teljesen hátratolt üléssel elől akár 195 centi magasak is kényelmesen elvannak, megintcsak döbbenetes egy ekkora autótól. A csomagtér is egész nagy a kocsi hosszához képest, az üléseket hajtogatva pedig egyenes aljú, jókora rakteret lehet kapni. Ami érthetetlen, az a teherbírás (bár ezt nem használom ki, ritkán megyünk nagy terheléssel), ami mindössze csak 350kg. Öt felnőttnél ez már bizony igencsak necces, pláne ha még csomag is van. Nem család-túrázni való autó, inkább városi rohangászó / bevásárló / munkába járó autó. Sok a kocsiban a rakodóhely, minőségi a beltér érzésre, anyagra, design-ra is.
A gyári CD/rádió sajnos csak hagyományos audió CD-t játsszik, egyesével (létezik MP3-as és CD váltós verzió is), és a gyári hangszórók nem a legjobbak (de azért teljesen vállalhatóak egy ilyen kategóriájú autóban), vagy nem hallatszik rendesen a zene a zajoktól, vagy túl hangos, nincs elég mély és magas hang, túl erős a középtartomány. Szerencsére nem szoktam túl sokat zenét hallgatni az autóban (inkább hangoskönyveket hallgatok), csak tényleg hosszabb utaknál szoktam bekapcsolni. Egyébként zavarna idővel. Jó, hogy kormányról vezérelhető az audio.
Kicsit zajossága és kemény rugózása ellenére eddig nagyon pozitív a kép, jó kis autó, és 180000km után is nagyon „egyben van”, nem igazán látszik meg rajta a használat. Motortartó bakon és két hátsó lengéscsillapítón kívül csak olyasmiket kellett cserélni mint olaj, szervoolaj, üzemanyagszűrő, légszűrő, ablaktörlő-lapátok stb. és a szerelő jelezte hogy idővel a tankból menő üzemanyag csövet majd cserélni kell, mert jó rozsdás. Akkut garanciában díler kicserélte mert nagyon a végét járta. Még egy, most jutott eszembe, hátsó ablakfűtés szálai pattognak le, mikor vettem csak kettő ment. Elektromosan vezető ezüst-pasztával kipótoltam a lepattogzott részeket, működött mind. Aztán két szál megint megadta magát, újabb ezüst-pasztázásá, és most megint működik mind.
De most jön sajnos a nagy DE. A korrózió. Lehet, hogy belejátszik az angliai nedves éghajlat is (idei tél a legnedvesebb-esősebb volt az elmúlt harminc évben), de én még ilyen fiatal (9 éves) helyenként ennyire és ilyen sebességgel rozsdásodó kocsit még nem láttam. Szerencsére „csak” néhány rész érintett: hátsó kerékívek, két hátsó ajtó alsó pereme, csomagtérajtó pereme, jobb oldali hátsó kerékdob (ez utóbbi át is rohadt, 8-10 darab 2-4 milliméteres lyuk formájában, ilyent se láttam még 9 éves autótól). Nem véletlen szerintem, valahogy olyan a design, hogy itt mindig csurom vizes a kocsi, akár egy nappal az eső után is. A kerékíveket profi karosszériás-festővel megcsináltattam, 6 hét után elkezdett újra átrozsdásodni. Most viszem vissza, ingyen megcsinálják újra garanciában, de a szaki mondta, hogy ennek éveket ki kellett volna bírnia, nem pedig újra átrozsdásodni, hetek után nem érti miért. Lehet hogy a „szuper-eco” környezetbarát vízbázisú fesék a ludas. Az ajtók alját én magam csináltam meg, többször is, drótkefe, dörzspapír, vegyszerrel a maradék rozsda eltüntetése, alapozó, festék, lakk. Aztán 3 hét múlva átjött a rozsda a festéken megint... Azóta ezt már többször eljászottam, úgy tűnik menthetetlenek az ajtók aljai, újra és újra, hetek alatt átjön a rozsda. Karosszériás szerint ki kellene vágni a aljukat, és új anyagot behegeszteni és azt lefesteni. De belülről is rohad, az ajtókat szét is kellene szedni és belül is megcsinálni. Túl sok meló, túl sok pénz (itt ugyebár 14-20 ezer forint egy óra munka egy szerelőnél). Idővel a bal első oldallemezen is felpúposodott a festés, kiderült, hogy alatta szitaszerűen átrozsdásodott... Most éppen azzal kísérletezek, hogy a festék/lakk tetejére fújuk még speciális „zsírspray”-t, ami elvileg teljesen elzárja a levegő útját és meggátolja a rozsdásodást. Ha ez megoldja a gondot, akkor a festékkel van/volt a gond. Ha nem, akkor valahogy magával a fémmel van a gond, lehet hogy tényleg menthetetlen már ahogy a szaki is mondta. UPDATE: zsírspray megoldotta gondot. Amit használok, az ACS Anti Corrosion Spray TC200 névre hallgat, nem olcsó (kb. £15), de tökéletesen megállítja a továbbrozsdásodást, és egy palack elég 3-4 alkalomra (1-1,5 évre).
Értékelés: a zajosság és a kemény rugózás miatt levonok egy csillagot, egy másikat pedig az állandó rozsdásodás miatt. Ha ezek nem lennének, szuper kis autó lenne. A „megérte?” kérdésre előszőr "nem"-et írtam, de azóta kiderült, hogy az előző tulaj utolsó két év alatti hanyagsága (karbantartás hiányza) miatt kellett rá költenem az első fél évben. Azóta viszont csak olajcsere, fékolaj-csere, légszűrő és pollenszűrő csere, stb. kellett, ami teljesen normális.
KIEGÉSZÍTÉSEK
Kiegészítés 1: Eltelt pár hónap, 2800 vezetett km.
A rozsdásodás továbbra is gond, bár a zsírspray sokat javít a helyzeten. Sajnos az ajtók belülről (is) rozsdásodnak, hiába fújtam be a vízelvezető lyukakon keresztül nagyjából ott is zsírspray-jel, igazából miszlikbe kellene szedni az ajtókat, és megcsinál(tat)ni rendesen belülről is. Sajnos az itteni, angliai, munkabérekkel ez egy vagyon lenne.
Úgy két hónapja elrepedt a szélvédő. Csak úgy, magától, úgy hogy közben még a motor sem járt. Épp a kocsi mellett álldogáltam, beszélgettem valakivel, amikor egy hangos reccsenés hallattszott, és az autóra nézve lehetetlen volt nem egyből észrevenni a kb. fél méter hosszú repedést. Ilyenről nem is hallottam még korábban, hogy magától végigrepedjen. Természetesen cseréltetni kellett a szélvédőt.
Pár hete nem akaródzott elindulni az autó, ha dombon orral felfelé álltam meg. Aztán később már vízszintes úton sem. Rájöttem, hogy az üzemanyagcsőből távozik az üzemanyag, csak levegő van benne (egy részen átlátszó a cső). Szerencsére van a csőrendszerbe építve egy kézipumpa, azt 20-30x megpumpálva utána mindig sikerült elindítani az autót. Persze így sem tettek jók ezek a "száraz indítások" a nagynyomású pumnpának, befecskendezőnek stb. Nem volt könnyű megtalálni a ludast, az egyik üzemanyagcső-szakaszon volt egy kidörzsölődés és egy egészen pici lyuk. Cserélés után most okés. De: az említett csőszakasz nagyon csapnivaló minőség volt, egyfajta "gégecső", én ilyenben eddig csak levegőt vagy elektromos kábeleket láttam továbbítani/vezetni, hogy ilyent használjanak üzemanyagcső gyanánt, az durva. Nem csoda hogy szétment, igazából az a csoda, hogy csak most, és nem korábban. Egy sima gumicső százszor jobb választás lett volna szerintem.
Értékelés: marad, ahogy volt, nem változtatom. Meglátjuk egy fél év múlva, mondjuk műszaki után, hogy átmegy-e, illetőleg addig mit kell még csináltatni rajta, milyen gondok jönnek elő (remélem semmi, most már).
Kiegészítés 2. Eltelt pár hónap megint, elkezde az ingázást, elkezdtek pörögni a mérföldek, most már 8000km-et tettem meg az autóval megvétele óta. Jó hír, hogy a műszakin gond nélkül átment. Valamivel később lecseréltettem a gumikat mert kezdtek eléggé kopottak lenni, az újakkal valamivel halkabb a gördülési zaj, de így is jelentős. Rossz hír (a szoksásos kezelhetetlen rozsdásodáson kívül), hogy egyik nap egy hosszabb út után a kocsiból kiszállva égett szagot éreztem. Körbejárva az autót hamar megtaláltam a forrását, a bal hátsó kerék tűzforró volt. Nosza, szervíz, és ha már nézik, nézzék meg mindkét oldalt. Nos, egyik oldalon szétment a dobfékben valami, ez okozta a hevülést, a másik oldalon szinte szétporladt a kerékagycsapágy, és mindezek tetejébe a kézifékbowden is be volt rohadva, mindig fékezte kicsit a kerekeket, teljesen kiengedett állapotban is. Minden cseréltetve. Az autó most csendesebb, és talán fogyasztása is javult kicsit, bár az mostanában hogy hosszabb utakat teszek meg országúton igen jó lett, volt már 4,11 l-100km is, 5,5 fölé mostanában egyáltalán nem ment, az átlag olyan 4,7-4,8 körül van, kb. 3/4 rész országút és 1/4 rész város ciklusban. Sajnos viszont úgy néz ki a légkondi pumpája is lassan bedöglik, egyre zajosabb, a szerelő átszámolva 200eFt körüli javításdíjjal riogat, ha cseréltetem, úgyhogy egyelőre marad így jövő nyárig, aztán meglátjuk bírja-e vagy bedöglik...
Kiegészítés 3.
2,5 év, 40000km. Az elmúlt egy évben csak alapvető dolgokat kért, fékolaj cserét, ablaktörlő lapátokat, kézifékbowdent kellett állítani, ilyesmik. Soha ennél nagyobb kiadás! Most meg vagyok vele elégedve. A fentebb említett zsírspray-jel a rozsdásodást is sikerült megállítani, még sok évet ki fog bírni. Az első lámpatestek mattulni kezdtek, ezeket felpolíroztam néhány hete, most (majdnem) újszerűek. A fogyasztás 4,95 vegyesben, tökéletes. Olajat nem eszi. A légkondi csapágya továbbra is sziszeg, de nem lett rosszabb, bírja magát most már 2,5 éve, ezek alapján akár még öt évet is kibírhat, egyelőre békén hagyom. Szóval az eddigiek alapján tudom ajánlani az autót, elég bíztató, hogy 220000km-mel az órájában semmi különösebb baja nincs (és a szervíztörténetében sem volt semmilyen nagyobb meghibásodás).
Kiegészítés 4.
3,5 év 53500 km. Pár hete kiszakadtak a kézifék-bowden bekötési pontjai, megjavíttattam. A vezető biztonsági öve már-már egyáltalán nem húzódik vissza, úgy kell visszatuszkolni, gondolom elgyengült a visszahúzó rugó. Valami megint egyre hangosabban "klattyog" a kocsi alján, rendszertelenül, valószínűleg valami a futóművel. A motortartó bakok megint elfáradtak(?), egyre jobban rezonál a motor. A kasztni menthetetlenül rozsdásodik minden kerékív mentén, kerékívek felett, ajtók alján, de lemezek közepén is van ahol púposodik a festék. Volt ahol nekiálltam eltávolítani a rozsdát, aztán rájöttem, hogy nincs alatta fém már, szó szoros értelmében akkora lyukak vannak a kerékívek mentén (főleg felettük), hogy átfér rajtuk az ujjam. Házilag befoltoztam őket, mert szakszerű javítás gazdaságtalan lenne, gyakorlatilag a motorháztetőt és a tetőt leszámítva minden lemezt cserélni kellene. A hátsó ablak fűtőszálai szintén menthetetlenek, havi beosztással döglik be egyik-másik, néha több is, már lassan több a hibajavító anyag mint a fűtőszál. Kettő teljesen javíthatatlan, egyáltalán nem működik. A kocsi eleje folyamatosan süllyed, most vagy 2-3 centivel lejjebb van mint 3,5 éve amikor megvettem (lengéscsillapító? rugó? más felfüggesztési elem?). Az utolsó csepp a pohárban a turbó, valahol ereszti a gázt, nagyon büdös dízelfüst szag van az utastérben alacsonyabb sebességnél, ha belső keringetésre kapcsolom a szellőzőt, akkor valamivel jobb de akkor is érezni a büdöst ráadásul akkor (legalább is télen) pillanatokon belül bepárásodnak az ablakok. Kár érte. Tényleg. Tudom már majdnem 234000 km van az autóban, de akkor is, kár érte, mert a motor ereje teljében van, jól húz, 4,8-as átlagfogyasztást produkál, a váltó tökéletes, fékek szintén. De egyszerűen már gazdaságtalan tovább javíttatni, pláne hogy az egész autó nem ért többet £500-nál és errefelé ugyebár £50+ÁFA órabért szokott kérni az olcsóbb szervízek és az alkatrész se olcsó. Ettől függetlenül azt mondom, hogy a kiváló vezethetősége, a nagyon alacsony fogyasztása, útadója és biztosítása miatt megérte a pénzt és időráfordítást, soha nem hagyott cserben, jó kis autó, de az enyém már túl öreg és főleg túl sokat futott lett.
Hibalista
- - Motortartó bak (cseréltetve szervízben) - - Hátsó lengéscsillapítók (cserélteteve szervízben) - - Akku (garanciálisan cserélte a díler) - - Hátsó ablakfűtés szálak (magam javítottam ki őket elektromosan vezető ezüstpasztával) - - Rozsdásodás: hátsó kerékívek, két hátsó ajtó alsó pereme, csomagtérajtó pereme, jobb oldali hátsó kerékdob, bal első oldallemez, "ACS Anti Corrosion Spray TC200"-zsirsprayjel kordában tartható. Kiegészítés: két helyen (bal első és jobb hátsó lemez) teljesen átrozsdásodott, azaz rozsda eltávolítása után akkora lyukak tátongtak rajta, hogy átfért rajtuk az ujjam - 12,5 éves autótól én ilyen durva rozsdásodást még nem láttam). - - Üzemanyagtankba vezető üzemanyagcső rozsdásodása - - Motortérben egy üzemanyagcsőn lyuk keletkezett (nehéz motorindítás mivel idővel így kifolyt az üzemanyagcső egy részéből az üzemanyag), cseréltetve - - Magától végigrepedt szélvédő (cseréltetve) - - Hátsó kerékagy-csapágy gyakorlatilag elporladt (cseréltetve) - - Hátsó dobfék többé-kevésbé szétesett (cseréltetve) - - Kézifékbowden berohadt, kicsit mindig fékezett, teljesen kiengedve is. (cseréltetve) - - A légkondi pumpája kezd csapágyas lenni, eléggé zajos lett az utóbbi időben, javítása állítólag egy vagyon lenne - - A kézifék bowden bekötési pontjai kiszakadtak (pedig nem ráncigáltam) - - A turbó valahol ereszt, durván jön be a kipufogógáz az utastérbe - - Hátsó ablak fűtőszálai havi rendszerességgel döglenek be, már lassan több rajtuk a javítás mind az eredeti fűtőszál anyag... - - A kocsi eleje egyre lejjebb süllyed, most vagy 2-3 centivel alacsonyabban van mint amikor megvettem.
Ide hordtam szervizbe
Angliában élek, vidéki kisvárosban, ezért ez nem sokat segítene senkinek. Helyi kis autószervízek.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 180000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 53800 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Avensis | Következő autója? | Splash |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.6/10) |
