Vagány japán verda
Szöveges ítélet
Az első japán autóm… Nem szeretem különösebben a keleti autókat. Nincs igazán oka, de kialakult bennem egyfajta – értelmetlennek tűnő – ellenérzés az elmúlt huszonakárhány évben, amióta vezetek. Ezen az a tény sem sokat változtatott, hogy az első autóim franciák voltak. Jónéhány éve cégautókat van szerencsém használni, de azok sem a „keleti-blokkból" kerültek ki, volt köztük Ford, VW, BMW, Mercedes. Most jött az NX.
Az 5 kilométeres autót 2022. december elején vettem át. Nem reklámnak szánom, de nagyon profi a Lexus Monor csapata és a bemutatóterem is ámulatba ejtett már az első találkozáskor.
Korainak tűnhet véleményt formálni, de mielőtt eldöntöttem, milyen autóba ülök, elolvastam több írást is. Sok esetben nem értek egyet velük már így, Lexusos korszakom elején sem, ezért leírom, mit gondolok a kocsiról most, 7.000 kilométer után. Később talán megírom a tapasztalataimat később is.
Frissités 2023.Április: 4 hónappal és 11.000 kilométerrel az átvétel után változott néhány észrevétel, lásd frissitéseket alább.
Az autó listaára 20M Ft körül volt, Lexus lévén nem egy nagy (mihez képest) felszereltségű autó. Mivel nem akartam 1 évet várni, készletről jött, így mondjuk, hogy ez jutott. Persze mondhatnám, hogy akinek egy ilyen kocsi nem tetszik, az járjon gyalog.
Kezdjük az alaphelyzetben nagyon megosztó külsővel. Sohasem volt ilyen felépítésű autóm, a szedán típusú kocsikat kedvelem, de ez elképesztően szép. Fehér gyöngyház fényezéssel érkezett a család új „gyereke". Nagyon szépen törik rajta a fény, persze csak ha tiszta, télen ez is csak fehér. Majd minden autóm fehér volt (egy fekete), de ez nagyon igényes fajta, és kétségtelenül a legszebb fehér metál fényezés, amellyel ezidáig találkoztam.
Már-már azt hihetnétek, hogy a Lexus lefizetett, ezért írok ilyen szépeket, de ígérem, később lesz rossz is, vagy olyan is, ami nagyon nem tetszik, mert azért nem fenékig tejfel ez a kocsi sem.
A karosszéria illesztései majdnem hibátlanok, van egy-két apró eltérés, nem nevezném hibának, még akkor sem, ha a leglátványosabb illesztési hiba az üzemanyagtöltő nyílás ajtajánál van, ami nem mellesleg belülről gombbal nyitható. Megkockáztatom, hogy az előző autóm, az új Mercedes sem volt jobban összepakolva, mint ez a verda.
Ha már üzemanyagtöltés – csak, hogy csapongjak –, akkor megkérdezném, hogy ki a fene találta ki, hogy ilyen kicsi üzemanyagtankkal látja el azt az autót, amely megzabál 8,5 litert akkor is, ha óvatosan megyek vele. Már majdnem plug-in hybrid kategória, amit néhányszáz kilométereként kell feltölteni. Megőrülök tőle, de hát én választottam…Tankolok… Bizonygatja, hogy az bizony 700 km-re elég lesz. Amikor 100 km alá csökkent, olyan iramban fogyott az elérhető táv, hogy alig értem el a 30 km-re lévő benzinkútra. Fontos megemlítenem, hogy 5.000 kilométerig nagyon vigyázok minden új autóra, és nem nyomom a pedált csak óvatosan, ergo ez a fogyasztás úgy jött ki, hogy nem volt Sport mód meg padlógáz. Ha már Sport mód, akkor üzemmódok: az Eco és a Normal között a kijelző stílusváltásán kívül szerintem nincs különbség, vagy nem vettem észre. A Sport picit dinamikusabb, klassz pirosba borul a kijelző, de nem lesz egy „állat” ettől sem az autó. Én minden indításnál azzal kezdek, hogy erre váltok. Vessetek meg érte, ez van.
Frissités 2023.Április: Javítanám korábbi állitásom a fogyasztással kapcsolatban. Őszintén nem tudom miért és hogyan de az utóbbi néhány ezer kiloméren az átlagfogyasztás jelentősen csökkent. Most a feldélzeti infó 7.2l/100km-t mutat és ezt tankolás mennyisége is többé kevésbé alátámasztja. Szóval a fenti 8.5 l/100km ma már nem helyes.
Az ajtók úgy nyílnak és záródnak, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Csendes, pontos, tökéletes. Igaz, ha bent ülsz, eltart egy ideig, amíg megszokod az ajtónyitó gombot, ami egy finom érintésre elektromosan (azt hiszem) nyitja az ajtót. Ha „hagyományosan" meghúzod a kart, vésznyitóként üzemel, de akkor kétszer kell meghúzni, mert különben nem nyílik. Ez akkor érdekes, ha valaki olyan kezdi el rángatni, aki nem ismeri az autót, és zsörtölődik, hogy miért nem nyílik ez a sz..r, ami pedig nekem okoz vicces pillanatokat, szóval ez inkább pozitívum.
A csomagtartó nem kicsi és nem is nagy. Az ajtó finoman nyílik, és ha csak nem vagyok erőszakos, akkor szépen lassan és csöndesen záródik. A raktér nekünk elég a szokásos bevásárlásokhoz, hosszabb négyfős családi kiruccanásokra már nem annyira, és bútort akarnék szállítani, biztosan más járművet kellene keresnem. A padló alatt van egy üreg, amelybe lehetne pakolni, de van a csomagtartóban egy műanyag/gumi takaró, nevezzük szőnyegnek, amely ezt lehetetlenné teszi. Szóval van, de nem tudom, minek. A csomagtartóban van néhány rögzítési pont, amelyeket én ugyan még nem használtam, de lehet, hogy van, akinek hasznos.
A kalaptartó sem hagyományos. Konkrétan egy vékony nyavalya, amelyre nemhogy kalapot, de egy sálat sem lehet tenni, mert összeroppan alatta.
Ha beülünk előre, az első benyomás kellemes. Olyan vagányság árad belőle, ami a legtöbb autóra nem jellemző. Általában úgy kategorizálom az autókat, hogy konzervatív, sportos vagy elegáns, ez vagány. A belső anyagok egész jók, igaz a „bőr" (vagy mi ez) és egyéb műanyagok minősége elmarad attól, amit szerettem volna látni az autóban. Az összeszerelés itt is egész pontos, minden csöndes, semmi sem zörög, sem kívül, sem belül. Bár az, így az elején furcsa is lenne. Olvastam egy korábbi írásban, hogy valaki lopakodó módként aposztrofálta az autó működését. Ezzel egyet kell értsek, nagyon csöndes mindaddig, amig az ember finoman tapossa a gázpedált vagy éppen álldogál a pirosnál. Ha azonban „véletlenül dinamikusan gyorsít", akkor bizony indokolatlanul üvölteni kezd a nyomorult 2.5 literes motor, ha kell, ha nem. Már-már azt hiszed, hogy Maranellóban vagy a Ferrarik között, de sajnos a fülsiketítő „vonyító” hang ellenére is szépen lassan, öregesen gyorsul az autó. Az álló váltó egyébként finoman és zökkenésmentesen viszi az autót. Valahol van 240 lóerő, de ebből elég sokat felemészt a fokozatmentes váltó. Ha nem felejtjük el, hogy nem sportkocsiban ülünk, akkor nem annyira rossz ez, csak én hozzászoktam a korábbi autóm gyorsulásához. A sebváltó kar egy szép kis korcs, de pontosan teszi a dolgát, én jobban szeretem a kicsit masszívabb váltókat, de ez ízlés kérdése. Állítható, hogyan viselkedjen az autó megállásnál, van egy remek On-Hold funkció, amelyet ha aktiválunk, akkor megállásnál megfogja az autót, azaz nem kell nyomni a féket és/vagy kivenni a kocsit sebességből. Addig fogja, amíg a gázpedálra nem lépünk. Tetszik. Persze van EV, teljesen elektromos mód, működik, de a gyakorlati haszna megkérdőjelezhető a megtehető távolság miatt.
Egy apróságot mindenképpen fontosnak tartok megemlíteni a „minden precízen összerakott” kijelentésemet pontosítandó: a varrások a műszerfalon nem szépen futnak. Mintha piás lett volna a dolgozó, amikor varrta. A vezetőülés jobb oldalán is van egy érthetetlen pukli a helytelen és pontatlan varrás miatt, de olyan, amelyet minden jobb autóipari ellenőr kérdés nélkül vágott volna ki, és pakolt volna a gyártás során egy másik, rendesen összerakott ülést. Kicsit szégyen, hogy ez benne maradt, morcos is vagyok miatta.
Ja és a középkonzolon zongoralakk van. A merciben 50K kilométer után olyan karcos volt, hogy csak na…Kíváncsi leszek, itt mennyire ellenálló, pedig vigyázok rá, és mikroszálas kendővel törölgetem, remélem, megmarad az amúgy megkérdőjelezhetetlen gyári szépsége.
Az ülés egész kényelmes, valami bőr(szerű)-szövet(plüssszerű). Én normál testalkatú vagyok igy egész jól tart, de ha testesebb lennék, és az oldala nyomna, sajnos nem tudnék rajta állítani. Lehet mindenfelé, ide-oda, felfelé és lefelé is állitani az ülést, de a korábbi BMW 330d-ben lévő sportülés az etalon, és attól ez messze-messze elmarad, pláne, hogy nem támasztja meg megfelelően a derekam, emiatt hosszabb utakon mégsem annyira jó. Igaz, ültem már rosszabban is. Ki kellene próbálni egy magasabb felszereltséget, lehet, abban más a helyzet, de, mint említettem, nem lehetett válogatni.
A kocsiban elöl és hátul is van hely bőven, nem vagyunk kosarasok, így a fejtér is megfelelő számunkra, de egy 185 centinél is nagyobbra nőtt ember valószínűleg beveri a kobakját. Nagyobb utasokból hátul csak ketten férnek el, a középső hely igazából akkor kényelmes, ha gyerek gyerekülés nélkül használja.
Elöl nagyon jók a tárolók, hacsak nem akarsz literes doboznál nagyobb dolgokat pakolni beléjük. A könyöklő fedele nem hátra nyílik, mint a legtöbb autóban, hanem jobbra az utasoldal felé, na meg balra, a vezető felé is tud, ha az utas nyitná ki. Baromira ötletes és praktikus, imádom. A kesztyűtartó is elég nagy, igaz, én csak ritkán használom. Minden ajtó tompított, azaz szépen lassan és csendben nyílik és záródik. Valami perverzió miatt minden lyukat kitömtek, és bevontak ilyen-olyan plüss izével, aminek tök jó a tapintása, de ha véletlenül belefolyik a cukros üdítőm, akkor nincs ember, aki kitakarítja, így aztán ragad, amíg világ a világ.
Az ajtózsebek nem különösebben nagyok, apróbb cuccok férnek csak beléjük. Nyáron szeretem betuszkolni ide a vizes palackot, a vezető oldaliba a standard méretű nem fér be.
Az ablakok fel- és lehúzáskor úgy, és olyan csöndben siklanak, hogy már-már meglepő, nagyon klassz. A hátsó ablakok nem mennek le teljesen, de engem ez nem zavar különösebben.
Elöl van USB és USB-C csatlakozó is, és szerencsére tudja a vezetékes és vezeték nélküli CarPlay-t is. Ja, és van szivargyújtó, hátul és a csomagtérben is, már akinek kell.
A középkonzol érintős kijelzője 9.8''-os, szóval elég nagy. Nem „hűha" méretű, de kényelmes és nagyon szép képet produkál. Minden elég kék, nekem speciel ez a kedvenc színem, ergo maradhat. A fényerő is jól állítható, elég fényes, amikor és ahol kell.
„Van itt minden, mint a búcsúban.” Az ingyenes Lexus webes regisztrációval automatikusan jön a navigáció. Igaz, aki hozzászokott a Wazze adta kényelemhez, annak a CarPlay-nek köszönhetően ez indifferens, de ez extra költség nélkül van, és használható is. Igaz, amikor a hölgy először megszólalt magyarul és azt mondta: „most indul a vezetésirányítás", jót vigyorogtam. Az utcaneveket magyarul helyesen ejti ki, igaz, a hang kicsit eltér a többi szöveg kiejtésénél használttól, ez kicsit fura, de nem lehet minden tökéletes. Ha többen használják az autót, lehet profilokat állítani, de gyakorlati hasznát egyelőre nem sokat láttam, eltekintve attól, hogy ha a telefonommal beülök, nevemen szólít az autó.
A használatkor a képernyő elég pontos, érzékenysége számomra megfelelő. Nem hasonlítható össze egy Apple-kütyüvel, de tényleg frankó. A navi mellett persze a szokásos rádión és media playeren túl tényleg millió apró beállítási lehetőség van, Nem is volt még kedvem végig nyomogatni az egészet. Szépen frissíti magát a rendszer, az első szoftverfrissítés kb. 1-1.5 órán át szüttyögött, de azóta nem bosszantott ilyenekkel.
A kamera néha mindent mutat, máskor meg semmit. A kocsi segge esős időben felveri a koszt a kamerára, és akkor semmit sem látni, ez baromira idegesítő. Áldom a németeket, akik ezért olyan helyre dugják a kamerát, ahol nem lehet összebarmolni.
Az audio hangzása átlagos, igaz nincs prémium hangrendszer a kocsiban, ennek ellenére nem szól rosszul. Nincs abszolút hallásom, de jó lenne több hangszóró, hogy ütősebben szóljon, ha már Lexus.
A fizikai gombok nagyon finomak, pontosak, nem lötyögnek, rendesen össze vannak rakva. Ezek tetszenek, mert a német kocsikban is szoktak nyüsszögni.
A kormány nekem nagyon kényelmes, jól állitható, a rajta található gombok – hasonlóan a többihez – pontosak és rendesen össze vannak rámolva. Összességében nekem eléggé „tenyérbemászó", amit tessék pozitív véleményként értelmezni. Jó és kész, de ez annyira szubjektiv, hogy nem is írok róla többet.
Az automata fényszóró elég preciz, szépen gyorsan észreveszi, ha jönnek szembe. A fényszóró, annak ellenére, hogy ledes, nem nagy szám, de nem is szólnám meg, teszi a dolgát, lehet, hogy magasabb felszereltségnél jobb kerül belőle. Ellenben az automata esőérzékelős ablaktörlő nem annyira frankó, sokszor bele kell nyúlni, mert nem töröl, amikor kellene, de ezzel még bíbelődni fogok, hiába van tél, nem esett elég eső. Egyébiránt az elején tökélesen csöndben tette a dolgát, de már így, 3 hónap után hangja van a guminak, pedig úgy örültem, hogy ez is csöndes, de korai volt.
Frissités 2023.Április: Túl vagyunk egy esős időszakon és továbbra sem vagyok elégedett az automata ablaktörlővel. Nem rossz ez, de az érzékenység állítása, pontosabban annak figyelembevétele valahogy másképpen működik mint azt német márkáknál megszoktam és egyszerűen képtelenség úgy beállitani hogy az nekem tetsző legyen.
A sávtartó és az adaptív tempomat teljesen jó, autópályán szépen kormányozgat, amíg a kezem finoman a kormányon tartom, ha nem, akkor egy idő múlva kikapcsol, de érthető módon önvezető funkciót nem adnak a kocsihoz, emiatt sávot sem vált magától. Ha megpróbálom index nélkül, vissza akarja rántani az autót az elhagyni kívánt sávba, azaz ha nem menne, megtanít indexelni. Én szeretek vezetni, ergo nem nagyon fogom ezt a funkciót használni, de hosszú autópályázásnál még akár jó is lehet. Az adaptív tempomat elég óvatos, de finomabban és jóval korábban is fékez, mint én tenném, nélküle van, hogy beleszaladok egy-egy riasztásba, hogy túl közel vagyok az előttem haladóhoz, de a valóságban még biztonságos a követési távolság, ez néha bosszantó.
Frissités 2023.Április: Sikerült a követési távolságot finomhangolni, én hibám volt korábban a helytelen beállitás, ma már azt mondhatom hogy autópályán remekül működik az adaptiv tempomat és sávtartás, jó hir azoknak akik szeretik az ilyen kütyüket.
Ha egy mondatban kellene összegeznem, azt mondanám, hogy nem életem autója, de elég jó, leginkább nagyon jó. Ami pláne tetszik,hogy nagyon klasszul van összerakva. Nem feltétlenül adja azt a prémium érzetet belülről, amit kellene, kívülről viszont nagyon egyedi, van dögösség benne, akkor is, ha ezt sokan kritizálhatják.
Nem bántam meg, egyelőre szeretem.
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2022 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 10500 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 330d | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |
