A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lexus » Ls (1989-1994)

Ls LS400 

Az ítélet értékelése
5,0(3 db)

A guruló műszer II.

Szöveges ítélet

Kedves LS 400 érdeklődő!

A legutóbbi bejegyzésem óta eltelt 5 év során igen sok minden történt az LS-el. Szerettem volna új bejegyzésként folytatni a történetét, illetve próbálok sokkal objektívebb képet adni a típusról, a régi autó használatról, illetve a műszaki részletekről, mivel a 2007-es bejegyzésem a kezdeti lelkesedésből kifolyólag lehet, hogy túl elfogultra sikerült J A további oka az új bejegyzésnek, hogy elkülönítsem a sztorit, ugyanis hazahoztam az autót, valamint elfelejtettem a jelszavamat a népítélethez. :-)

Ez a bejegyzés nem elsősorban a használtautó vásárlásról szól, hanem elsősorban a jól megépített idősebb autó életben tartásának racionalitásáról írnék, arról, hogy szemléletváltással akár olcsóban is el lehet jutni A-ból B-be olyan járgánnyal ami lehet, hogy többet fogyaszt, mint egy csillogó új, de kiismerted az évek során, megszereted és tudod, mikor milyen hibája jöhet elő, ha hallasz 1-1 nem szokványos zörejt, valamint nem lep meg egy vastag ceruzával írt akut számlával a szerviz, mint nem egy 4-5 éves autót használó ismerősömet. Ez sem lesz rövid…
Csikós Zsoltnak és kollégáinak köszönhetően, akik rendszeresen újítanak fel Ponton Mercit, vagy AZ állólámpást, és ismertetnek érdekes műszaki részleteket itt a TC-n, egyre népszerűbb idős, jó állapotú autóval járni ma Magyarországon.
A rövid tartalom:
-Általánosságban a régi autókról
-LS400 műszaki részletei, korabeli reklámok
-a saját autómról
-LS400 forrásdokumentumok elérhetőségei
-referencia lista

-Általánosságban a régi autókról

Előre szeretném leszögezni, hogy a 15 évesnél régebbi autót (akár minden nap) használók /fenntartók tisztában vannak azzal, hogy az öregebb technikára többet kell költeni, mint egy 5-10 éves autónál. (Ezt a mondatomat Novoth Tibor rendkívül érdekes, jól megírt cikkeiben máris meg tudná cáfolni lsd pl. a minap megjelent Ford Focus 1.6 dízel kálváriája „Ebből már nem lesz autó, romok és törmelék” címmel http://totalcar.hu/magazin/technika/2012/06/30/romok_es_motortormelek/ ….). Jelzem, hogy én is használok egy céges Focust 1,6 TD (részecskeszűrős), aminek a 120 ezres szervízszámlája megütötte a 400.000 Ft-ot úgy, hogy nem volt vele semmi gond. (A részecskeszűrő anyagára közel 260 ezer forint.) Persze lehet átmosogatni ezt a szűrőt, de az már nem biztos, hogy a következő 120 ezret elfutja, valamint a dízel fogyasztási előnye egy benzinessel szemben rögtön köddé vált. (Egyébként javaslom, ha céges autód van, akkor is, ha teheted, állj ott az autódnál, amikor leengedik az olajat… Meglepődnek a szervizesek, de a 20.000-es gyári olajcsere periódust 1-2 alkalommal „véletlenül„ kihagyva máris 60.000km-t ment az autód a gyári olajjal, ami szurokká válik ezen idő alatt…
Ha félretesszük az érzelmi kérdéseket, és csupán gazdasági oldalról közelítjük meg az öreg autó használatának létjogosultságát, akkor egy 15-25 éves (eredetileg jól megépített és folyamatosan jól karbantartott, nem rommá törött) személyautó fenntartási költsége jóval kevesebb, mint egy 5 éves autóé illetve környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve is jobban járunk. Most gondolom, sokan élezik a billentyűiket, hogy nekem essenek, de lássuk a részleteket (kérlek, győzzetek meg logikus érvekkel az ellenkezőjéről):
Ha megengedheted magadnak, hogy 6 évente vegyél egy középkategóriás autót készpénzért (hangsúlyozom a készpénzt, hogy a manapság mindenki számára érzékeny banki kamatokkal most ne kelljen számolni), akkor egy új Pl. 1.6 benzines (szándékosan nem a dízelt írom a fentiek miatt) Focus Trend vásárlása és 6 éves értékvesztése a következő képpen alakul:
Kb. 4 M Forint az új ára, ami 6 évesen: 1.3 M Ft (forrás: hasznaltauto.hu). A fogyasztása kb. 7-8 liter/ 100 km, a szervizeléssel most nem számolok, mert gyertyákat, szűrőket olajakat ugyanúgy kell vásárolni az új, mint a 15 éves autóhoz. Egy régi autónak a plusz benzin fogyasztása szintén közel elhanyagolható, mivel egy új, 1,6-os benzines 2012-ben is elfogyaszt akár 9 liter benzint városban.
Ez annyit jelent, hogy az új autó amortizációs vesztesége 6 év alatt: 2, 7 millió Ft. Azaz: 450.000 Ft évene. Ha a 15 évesen megvásárolt (és addig jó karban levő) autónkra ennyi plussz pénzünk marad évente (amortizációja elhanyagolható ilyen korban), ebbe belefér, mondjuk gyári kormánymű csere az egyik évben vagy teljes futómű felújítás a másik évben stb.
Persze azt félre kell tenni, hogy a 15 éves autónk mondjuk csak 100-500.000 Ft-ot ér. A piaci és használati érték itt teljesen elválik egymástól, nem is érdemes ezen elmélkedni, ugyanis nem eladni, hanem még 15 évig használni szeretnénk.
Sajnos még mindig nem jutottunk ki a „szomszéd is megteheti, hogy új autója legyen” spirálból. Ha az autóparkot megvizsgálod a nyugat európai országokban és tőlünk keletebbre, feltűnik, hogy pl. Németországban egy vezérigazgató beleül akár a 8 éves A4-es Audiba, míg ez keleti oldalon új S Mercedes alá nem adhatja, mert a környezete számára mutatni kell ilyen formán a sikert. Ha új autód van=sikeres vagy, ha öreg autód van=nem üzletelek veled. Ezen a konvención szimplán túl kell lépni, és nem azért face-lift-es autót venni, mert annak led-es a lámpája, hanem azért, mert jobb a műszaki tartalma a lemezek alatt (ha igaz…).

Ha választunk egy olyan típust, amit az előző gazdája szakszervizbe hordott és nem törte rommá az évek során, nem kizárt, hogy OT vizsgára együtt mentek. Amerika és Németország tele van olyan autókkal, amelyek biztosan nem voltak törve az öreg koruk ellenére és 1 M Ft alatti áron hozzá lehet jutni. Lehet kezdeni az ismerkedést, karbantartást, összeszokást, ugyanis, ha beleteszed azt az évi 1-2-3-400.000 Ft-ot gyári alkatrészbe és nem Mr. Amortizáció zsebébe csorgatod, egy hálás, megbízható közlekedési eszközt tudhatsz magadénak.
Egy érdekes videót citálnék még ide, amit ezen a honlapon tettek közzé talán 1 éve:
Egy, az öreg BMW-jét nagyon kedvelő srácról szól, akinek melege van Californiában, de nincs légkondi az autójában. Sorra járja a kereskedéseket, de mindenhol új autót akarnak rásózni, senki nem ajánl fel szakit, aki megoldaná a helyzetét. Az autóipari marketing 110%-kal veti rá magát a baleknak tűnő srácra. A kedvenc szövegrészletem, amikor egy Corollát akarnak rásózni: „This car will completely change your life”. Ha érdekel a videó és a megoldás a helyzetre: youtube: „A Perfect Match. BMW Classic.”

A környezetszennyezés szokott még egy fegyvertény lenni az új autó mellett érvelőknek. Erre a Totalcar-on is volt egy cikk „ a legjobb autók egy fél életre” címmel http://totalcar.hu/magazin/hirek/325979/
Egy érdekes cikk a Guardian-tól: „What's the carbon footprint of ... a new car?”
http://www.guardian.co.uk/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car
„Producing a medium-sized new car costing £24,000 may generate more than 17 tonnes of CO2 – almost as much as three years' worth of gas and electricity in the typical UK home.”....” it generally makes sense to keep your old car for as long as it is reliable – and to look after it carefully to extend its life as long as possible. If you make a car last to 200,000 miles rather than 100,000, then the emissions for each mile the car does in its lifetime may drop by as much as 50%, as a result of getting more distance out of the initial manufacturing emissions.”
A 17 tonna CO2 kibocsájtás egy középkategóriás autó gyártásánál igen soknak tűnik (ez egy luxus autónál még több). A kb 150 g/km CO2 kibocsájtásra fordítva ez annyit jelent, hogy legyártatni magunknak (értsd megrendeled az új autódat) egy autót akkora környezetszennyezés, mint használni 113.000 km-en keresztül. (0.15 kg/km annyit jelent, hogy a 17000 kg / 113.333 km). Ha tehát ritkábban veszel autót, környezetvédő lehetsz, annak ellenére, hogy kicsivel többet fogyaszt a régi autód. Szerintem az igazi környezetszennyezés az, amikor lemezeket préseltetsz, új, több 10 kg-os alumínium felniket öntetsz magadnak kohókban, csak azért, hogy a felni kiosztása, vagy a lemez görbülete más (“trendi”) legyen.
CO2 kibocsájtásra értékek: http://www.carpages.co.uk/co2/
Nagy hír volt, hogy a Japán császár nemrégen rendelte meg az új autóját (lecserélendő a 30 éveset), hogy a következő 30 évre meglegyen a császári „hintó”. Ez persze nem egy olcsó tömegcikk, hanem kb 1 milliárd forint értékű verziója a Toyota Century-nak.
Az egyszerű plogárnak elérhető verziónak a gyártásáról itt találsz infót, ezek az autók tényleg túlélik a tulajdonosukát:
Youtube.com, Toyota Century
http://www.youtube.com/watch?v=s1erJ1eVmLo

-LS400 műszaki részletei, korabeli reklámok

Amikor hazahoztam az autómat az USA-ból, nem volt lehetőségem regisztrálni, ugyanis az autó vételárát (kb 760.000HUF) kellett volna az államnak befizetnem regisztrációs adó gyanánt, ami elvi akadályt jelentett számomra. Így az évek során páramentes garázsban pihent a járgány és volt időm az irodalmát még jobban megismerni, valamint megérteni a részleteket, mielőtt sok sok pénzt ölnék bele (nem mindegy ugyanis, hogy milyen az alap műszaki tartalom.) Egy magyarországi LS400 tulaj megtörte az autóját és mivel nem volt lehetősége megjavíttatni (ahogy ez gyakran szokott lenni az ehhez hasonló korú autókkal), szétbontotta és alkatrészenként árulta. Így sikerült beszereznem a kábelkötegeket, a számítógépeket, ülést a motorokkal, kapcsolókat, műszeregységet stb igen kedvező áron. Tettem ezt azért, mert igen érdekes reklámokkal találkoztam a youtube-on, és szerettem volna meggyőződni ezeknek a valós műszaki hátteréről.
Az eredeti reklámsorozatot a „Team one” készítette és ahogy azt előzőleg már írtam, azóta is a Lexus beszállítója.
A reklámokat nem link-ként idézem ide, hanem a youtube-on használt címmel, mert néha a link változik…
Az eredeti pezsgős pohár reklám, amely az autó kulturált motorját volt hivatott szemléltetni 100 ezer mérföld után:
Youtube.com, majd a keresőbe:
Lexus LS 400 Champagne glasses commercial
Ez a reklám a légzsák kábelének csatlakozójának aranyozott burkolatáról szól,
1992 lexus commercial
Futóműről:
lexus LS400 Commercial 1991 Running on Rails
kipörgésgátlóról:
Lexus LS400 commercial 1989
A memóriás ülésekről:
Lexus LS400 Commercial 1990- memory seats
Az értékállóságáról:
lexus ls 400 commercial-1992 security
a hangszigetelésről:
1991 lexus ls 400 commercial
A légellenállási együttható 0,29:
1992 lexus ls400 commercial
Az újraértékesítés során magasabb áron adták el, mint a riválisokat:
1992 Lexus Commercial
http://www.dailymotion.com/video/xckqqd_1992-lexus-commercial_shortfilms
a hangszigetelés csökkentésénél használt különleges szendvics szerkezetű tűzfal és hátfalról:
1992 Lexus LS 400 Commercial: Steel Plate Drum
A tesztekről, amiket a fényezés, bőrök tartóssága érdekében végeztek:
Lexus "Light of Countless Days" commercial – 1990
A fejlesztésről számokban:
1990 - Lexus (2)
Top Gear teszt: a youtube-on:
Old Top Gear 1990 - Lexus LS
Egy másik teszt (LS nélkül a címben):
Old Top Gear 1990 - Lexus
Vagy ez a teszt a 98-as modellről:
Old Top Gear Lexus LS400 & GS300
A légzsák aranyozott csatlakozóit megtaláltam, szétszedtem a számítógépeket, az ülés állító motorokat (bal első ülésben 6 db van). Ezek mindegyike működött, annak ellenére, hogy a szétbontott autó 2 évig állt a szabadban úgy, hogy beázott és igen párás volt a belseje, egerek is be-benéztek…. Lebontva az alkatrészeket, kezdtem megérteni, hogy mivel is töltötte az 1200 mérnök az 5 évet a fejlesztés során. Így már nem kérdés számomra, hogy érdemes a gyári alkatrészekbe beruházni, ezáltal életben tartani ezt a típust, amit neves újságírókból álló zsűri a XX. század 20 legmeghatározóbb autójának egyikének ítélt (ezek között szerepelt a Ford T-modell is).
Ha van kedved és energiád végignézni és értelmezni a fenti reklámokat, igen sokat megtudhatsz az LS400-ról, ami abban a korban készült, amikor a technológia már rendelkezésre állt ahhoz, hogy valóban tartós autókat készítsenek (galvanizált karosszéria stb), viszont a 70-es 80-as években képzett szakembergárda irányításával fejlesztettek, akik nem a fogyasztói társadalomnak készítettek „5 év múlva úgyis kidobják filozófia alapján” autókat. Sajnos ezután már a tömegtermelés vette át a stafétát, így maradt a régi autót kedvelőknek egy kb 10-15 éves periódus, amelyből szemezgethetnek. Pl: 124-es Mercedes, E34-es BMW, Toyota Corolla 1992-1998, Land Cruiser HZJ 80, Carina E, 4Runner (Winkler „Tehene”), Lexus LS400, stb. Ezeknél az autóknál már a biztonságtechnikai kérdés sem lehet porondon (légzsák (ok), kipörgésgátló, ABS stb. voltak beszerelve).
Érdekesnek találtam, hogy a Lexus mennyire odafigyel a minőségbiztosításra manapság is (kiváncsi leszek a mostani LS-re 10 év múlva, de látva a 300ezer felett futott 5 éves LS460 hirdetéseket olyan állapotban, mintha újak lennének, nem lepődnék meg, ha a jó vételek közé tartoznának majd 15 évesen 4-500 ezret futottan 1 M Ft-ért…). 2011-es reklámsorozat az LS-ről:
Youtube: Lexus the hard way
Kedvencem az, amikor a CT-be (igen az orvostudományban használt Computer Tomograph-ról van szó) berakják az elkészült motort, hogy ellenőrizzék a hézagokat és egyéb részleteket. Youtube: 2011 Lexus "The Hard Way" - Engine Examination
A fenti erőfeszítések oda vezettek, hogy 1989-ben bevezetett, addig ismeretlen márkának a modelljeit ma 30 millió Ft-ért vásárolják, sőt a 70 milliós LFA -kat is eladják nem kevés sikerrel.
Ha ma (2012-ben) szeretnél Lexust venni, először nézz meg egy igazoltan 3-400 ezer km-t futott példányt, vedd fel a kapcsolatot a szakértőkkel és keress egy korrekt szervíztörténettel rendelkező 100-150 ezret futottat. Így szinte garantálható a kiszámítható szervízköltség és a gondtalan autózás. Persze most az LS-ről beszéltem (430, 460 és 600h). Vannak sajnos félresikerült modellek is, ezért érdemes megkérdezi a Reálos szerelőket, mielőtt típust választaszt, mert pl az IS-ből a 250-es benzines automata váltvóval sokkal jobb vétel, mint az IS220D manuálissal.

-A saját autóm részletei:

Itthon is folytatva az autóm szakszervizelését, felkerestem a Reálszisztémát, hogy vizsgálják át az autómat. Igen segítőkész, korrekt szakembereket ismertem meg. Mivel 2002-ben (10 évvel ezelőtt) volt vezérlés cserélve, a kevés kilométer (kb 50 ezer) megtétele ellenére ki kell cserélni. A futóművön is van mit csinálni, de mivel a gyári alkatrészek igen drágák (pl alsó göbfej 30 ezer ft, hátsó kerékcsapágy 60 ezer, kormánymű 490 ezer stb) ezért a nagyjavítás igen borsos számlát fog generálni. A fenti alkatrészek még gyáriak voltak 21 év és 260 ezer km után. A lengéscsillapítókat nem kell cserélni, mivel még mindig 70-80%-os állapotban vannak az eredetiek, kivéve a porvédő gumiharangokat, amik megrepedtek. Ha gyári alkatrészekkel lesz felújítva és nem egy donor autóból (ami szintén 20 év körüli lenne), akkor ismét várhatóan 20 évig üzemelni fog az adott alkatrész (persze a budapesti utak jobban fogyasztják a futómű alkatrészeit…)
Az alkatrészekről még nem írtam, de egy előnye van még a régebbi autóknak: Néha a legkisebb alkatrésznek is van cikkszáma, és egy léptetőmotor meghibásodása miatt nem kell a fél műszerfalat kicserélni százezrekért az egybeöntött műanyag alkatrészek miatt, mint a mai autókban. Egy jó példa, amikor az LS-ben cseréltem az elakadásjelző kiégett háttérvilágítását. Többször szétszedhető a légbefújó rács, mivel a kritikus pontokon fém alkatrészeket használtak, így nem törtek el apró alkatrészek, lehetetlenné téve a javítást. Szóval elmentem a Reálsziszémához izzót venni, ahol (legnagyobb meglepetésemre) megkérdezték, hogy az a kis gumi sapka is kell-e hozzá, tudniillik az izzó fehér, így a piros visszajelző szín eléréséhez kell egy kis burkolat rá. (speciális gumi, bírja a hőt stb.). A lényeg az, hogy van külön cikkszáma a kb. fél centis gumi alkatrésznek (nem kellett, de kíváncsiságból megkérdeztem: 700 Ft. Nem olcsó, de legalább lehet kapni ilyen apróságokat is hozzá. Ez több, mint pozitív a jövőre nézve.
Tekintettel arra, hogy az elmúlt 4 évben a regisztráción kívül nem költöttem az autóra, így a fenti kalkuláció szerint kb. 2 M Ft-nyi összeget az autóra költve lennék ott, mintha egy 2 éves Focus állt volna ezen idő alatt a garázsomban éppen az amortizációs éveit taposva.

-LS400 forrásdokumentumok elérhetőségei

Az USA-ban értékesített Toyota, Lexus, Scion modellek összes gyári adatát, service manual-t megtalálod ezen a honlapon:
https://techinfo.toyota.com
Kb 15 dollárért 3 napig hozzáférést kapsz a rendszerhez. A 91-es LS400-hoz kb. 3500 oldalnyi anyagot sikerült letöltenem. Motor, futómű, váltó, törés esetén a referencia értékek, fényezési technológia, stb. Ha a VIN számot beírod, azt is megkapod, hogy mikor lett legyártva az autód (line off date) illetve milyen gyári felszereléssel.
A Reálosoktól kaptam egy nagyon értékes linket: http://www.toyodiy.com/
Ha nyomtatott változatban szeretnéd megvásárolni az autódhoz az anyagokat:
www.books4cars.com Ezen a honlapon nemcsak Japán, hanem USA és európai autók szervízkönyvei is megvásárolhatóak.
Az LS400-hoz kb 80 ezer Ft lennének a gyári kötetek (csak az automata váltó leírása közel 1000 oldal). Ezekből következik, hogy aki LS400-at nem szakszervizben javíttatja, szinte garantálható az idő előtti amortizáció, mivel néha nagyon apró részleteken múlik az autó hosszú élete. Ez a bejegyzés nem használtautó vásárlás előtti tanácsadásnak készült, mivel LS400-at itthon venni igen rizikós. Pl. amikor a hirdetésekben látod, hogy a motortérben egy plusz kapcsoló van (értsd: riasztót szereltek bele a gyári mellé), csak annyit jelent, hogy előbb-utóbb várható az elektromos probléma (mivel megszereztem a műszerfal alatt futó kábelköteget a szétbontott autóból, volt alkalmam alaposabban megvizsgálni a karvastagságú kábelköteget, ami 198 különálló kábelt takart.) Ha ebbe a rendszerbe belenyúl egy olyan riasztós, aki az autó elektromos rendszerét nem ismeri, vagy nem nézte át a (csak angolul létező) kb 800 oldalas elektromos leírást, igen nagy eséllyel olyan károkat fog okozni a mikoráramkörökben, ami esetleg csak évekkel később jön elő. Ezek a „belenyúlások” okoznak olyan elégedetlenségeket, mint az ablak felhúzásával egyidejű lámpa lekapcsolás stb. amit persze az autó korával magyaráznak a tulajdonosok.

Összefoglalva:
Nekem nagyon bejött az idős autó tatása, mert egy rendkívül érdekes és tiszteletre méltó kultúrát, menedzsment filozófiát ismerhettem meg, amit a mindennapi munkám során is tudok használni (Toyota Management System).
Sok sikert és tanulást az öregautózáshoz.
2012 július, Tóth János

Referencia:

Youtube
TIS
Wikipedia
Jeffrey K. Liker, James K. Franz: „The Toyota Way to Continuous improvement. Linking strategy and operational excellence to achive superior performance”
Jonathan Mahler: The Lexus Story
Lexus Service Manual

Hibalista

- A leírásban pontos részletek.

Ide hordtam szervizbe

Reálszisztéma (Buda)

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1991
Kényelem (10) Használati időtartam 6 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 230000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 39000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Buick Century, Seat Toledo Következő autója? -
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lexus Ls 1989 (1992 - 1994)

További ítéletek (9 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)