A passzos tökéletesség
Szöveges ítélet
Úgy érzem elérkezett az ideje, hogy megírhatom saját „használtautó” tesztem a kocsiról. Minden csoda három napig tart, szokták mondani, meg, hogy elszáll a rózsaszín köd és hasonlók. Sok esetben igazak lehetnek a közhelyek, de nem ennél a kocsinál. Október óta napi használatban van, vásárlás óta több mint 10.000km-t tettem meg vele, hidegben, melegben, autópályán, városban. A kontrasztot élesíti, hogy előtte egy vasaló Swiftet hajtottam, lehet erről is írok egy tesztet, mert megérdemelné. A két év használat alatt 2 izzó és az ablaktörő lapátok cseréjén kívül semmit nem költöttem rá a kötelezőkön kívül. Visszatérve viszont, próbálom megközelíteni az autót minden elfogultság nélkül, keresném én a hibákat, de nem sok van belőlük.
Külső
Mindenkinek más elképzelése van a szép autókról és ez így is van rendjén. Véleményem szerint egy nagyon jól eltalált forma. Pontos adatot nem tudok, de arra emlékszem egy egészen kiváló légellenállási mutatója van a kocsinak, ami már alapból kölcsönöz egy „sportos” formát neki. Már mondanám, hogy kupészerű a formája, de ez kicsit talán túlzás. Ránézve egy hosszú orr-résszel találkozunk, a hosszábban elhelyett erőforrásnak köszönhetően. Véleményem szerint a forma még így 10 év távlatában is frissnek és újszerűnek mondható. Ebben talán az is közrejátszik, hogy jelentős ráncfelvarrások nélkül egészen 2012 környékig kapható volt az autó. Természetesen az új IS 300 mellé állítva már kevésbé mondható „morcosnak” az eleje. Talán épp itt a Totalcaron említették meg a hatalmas Swift-szerű visszapillantó tükröket, amit én sem tudok megcáfolni. Valóban hatalmasak, az én szememet nem bántják, jól használhatóak. A motorháztató néhány ívét leszámítva semmilyen komolyabb fény-árnyék játék nem figyelhető meg a kocsi oldalán, kupésan csapódik hatrafelé a tető. A kocsi hátulja remekül sikerült, tökéletesen szimmetrikus köszönhetően a dupla kipufugó végeknek és az azonos hátsó lámpa kiosztásnak. A hátsó lámpák formavilága számomra kifejezetten tetszenek.
Belső
Érdeklődőként sok helyen lehet azt olvasni, hogy tökéletes, de unalmas és hasonlóak. Felvetik a beltér szükösségét, még a saját kategóráján belül is szűknek titulálják. Én 182cm magas és 78kg vagyok, így ezeket a problémákat nem érzékelem. A napfénytetős változat beltere még egy fokkal alacsonyabb. Alá tudom támasztani, hogy 185cm felett valóban gondokkal találkozhatunk és már elképzelhető, hogy beleérhet a fejünk a plafonba. Számomra minden tökéletesen kézre esik, én úgy jellemezném, hogy passzentos, de nem szűk, semmiféleképpen nem kényelmetlen, hangsúlyozom ez mind a hozzám hasonló vagy kisebb emberekre lesz igaz. Volt szerencsém Sport és Luxury felszereltségű kocsikban is ülni, jelentős érzetbeli különbség van a két felszereltség között. A kocsit megközelítve rendkívül esztétikus hangulatfény kapcsol be a kocsi tükrei alól, az ajtót kinyitva a megvilágított Lexus felirat fogad. A saját kocsim bézs bőr belsős, így a szűk térérzetet a világos belső nagyban javítja. Sokkal tágasabbnak hat ezzel a világos belsővel. Számomra a belseje szinte hibátlannak mondható. A ki beszállást az automatikusan felhajló kormány segíti, ami a gyújtás ráadásakor ereszkedik a sofőr kezei közé. Elég sportos hatást kölcsönöz a tulajdonosnak, hasonlóan a váltó mellé felhúzott kézifékkar is. Kicsit versenyautósan szűk, a kezelőszervek, sebváltó, kézifék, minden rendkívül közel esik. Kiemelem, hogy, akit ez a fajta „sportos” szűkösség zavar, az nem fogja szeretni. A használt anyagok minőségére nem lehet gond, puha műanyag a műszerfal, amit az új modellban varott bőr helyettesít már, nem tagadom azért az jól mutatna itt is. Az ülések váll részét Victor Custom műhelyben javítattam(megelőző szándékkal apróbb repedéseket töltött fel), szakember is meg tudja erősíteni azt, hogy a Lexus használja a mai napig az egyik legfinomabb és legjobb minőségű bőröket autóban. Félelmem ellenére a farmer nem színezi el az üléseket, teszem hozzá, hogy én rendszeresen, havi 1x bőrápolózom és tisztítom az üléseket. Aki ezt nem sajnálja, azoknak örök élet plusz egy napig fog tartani jelentősebb kopás nélkül. A kényelemre nem lehet panasz, minden irányban elektromosan állítható hűtött-fűtött derektámaszos ülések osszú távon sem kényelmetlenek. Talán egy állítható combtámasz, amit még el tudnék viselni, az itt fix sajnos. Három előre beállított üléspozíciót tudunk elmenteni és valahogy a kulcsokkal is össze lehet párosítani, és felismeri a másik kulcs ülésbeállítását. Elég okos és „villantós” funkció, amit én nem használok ki. A kormánybőrözés minősége már más kérdés, 120.000 km alatt kopottnak mondható a kormány, amiben az előző tulaj gyűrű használata is nagyban rásegített. Sajnos a kormány bőrözése hamarosan időszerű lesz, nem is az anyagi vonzata, hanem inkább a tortúra miatt problémás a művelet. Kb 25.000-30.000Ft-ért perforált, minden igényt kielégítő bőr kormányt kapunk, csak cserébe néhány napra le kell tenni a kocsit.A kormányról állítható a hangerő,rádió, kihangosító és a tempomat is. Vezetés közben csak gyorsgombok érhetőek el a párosított telefonnal, de én általában a telefonon keresem ki a tárcsázandó számot. A párosítás és a bluetooth kihangosítás tökéletesen működik. Így 10 év távlatában azért már meg-megreccsen néhány úthibán a műszerfal, az enyémnél érdekes módon csak ha megy a klíma. Ezt valahol tudomásul kell venni mindenkinek, egy tíz éves autóról beszélünk, kopnak az illesztések. Akit nagyon zavar újra lehet szivacsolni, a Lexus márkaszervízben örömmel vállalják, csak győzzük kifizetni rá a kb. 8 munkaórát, mivel az egész elejét le kell bontani hozzá a kocsinak. A fabatétek igazi fából vannak, viszont azt ma már mindenképp öregurasnak nevezném. Az érintőképernyős változat mai napig modernnek mondható, viszont még nem estek át a ló túloldalára, hogy minden funkció csak a menüből érhető el. A hőmérséklet, rádió, ülésfűtés/hűtés számára találunk fizikai gombokat. Egyetlen érthetetlen részlet számomra a tanksapka és a csomagtartó ajtó nyitó gombok világításának hiánya. Nem értem, mikor a lábtérvilágításon keresztül a hangulatfényeken át minden nagyon stílusosan megvilágított, hogy ezt miért hagyták sötéten. Esti tankoláskor szerencsétlenkedhet az ember, ha a tanksapka gombját keresi. A hátsó rész két hozzám hasonló méretű ember számára még kényelmesnek mondható, középre meg se próbáljunk bárkit is beültetni, ez egy négyszemélyes autó. A kardánalagút és az ülés kialakítása miatt olyan mint ha egy kakasülőn ülnénk középen, egyenes testtartás esélytelen. A napfénytető is elektromosan állítható, viszont 10 év alatt valamilyen tartó mechanika megkopott már benne és nagyobb úthibákon beremeg, bezörög. A behúzott takaró esetén ez a zaj minimálisan szűrődik be az utastérbe, a szigetelése hibátlan, nyoma sincs beázásnak.
Multimédia
Nekem a fullextrás, Mark Levinson Hi-Fivel megáldott darab van, hát mondhatni maga a csoda. Tudtommal a Mark Levinson mérnökei közösen dolgoztak a Lexus embereivel a rendszer fejlesztésekor, hogy a lehető legtökéletesebb akusztikai feltétleket teremtség meg a kocsiban. A kijelzőt egy mai luxusautó már veri felbontásban, én nem használom DVD filmezésre, így erről kevesebb infóm van. Az audio rendszer viszont pazar, vájtabb fülű ismerősök is istenítették amikor beültek. Ha jól tudom 14 hangszóró és a vezető ülés alá beépített erősítő dolgozik nekünk. A hangzásra semmilyen panasz nem lehet, a rádió is remekül szól, AUX kábelen keresztül is csodás, bár az igazi képességeit veszteségmentes lemezekkel lehet belőle kihozni. A vásárlás után nem sokkal kiment a jobb oldali középső hangszóró, Ebay-en bontott gyári hangszórót 10.000Ft környékén szereztem, szervízben készséggel beszerelték, azóta hibátlan. Ilyenekre szintén számítani kell már egy 10 éves autónál. Hátrafelé rendelkezik tolatókamerával, ami nagyon hasznos, mivel mondhatni lőrésszerű hátra a kilátás. Parkolást segítő okos funckió a padka felé lehajló tükrök, így tudjuk óvni a felnink épségét.
Felszereltég
Mondhatni minden megtalálható benne, kanyarkövető dupla xenon, fényszóró mosó, ablaktörlő lapát fűtés, hátsó elektromos sötétítő roló, kétzónás digitklíma stb. Kedvencem az indításkor jelentkező show műsor, amikor a mutatók futnak egy kört indítás előtt, illetve a kijelző is berak nekünk egy nagy Lexus emblémát, ha elfelejtettük volna miben is ülünk. Az ülésfűtés és hűtés elengedhetetlen egy bőrös kocsiban, a nyári melegben hamar lehűti a felforrósított üléseket. Egy fekete beltér esetében ez még „égetőbb” probléma tud lenni. Talán egy kományfűtés még okos dolog lenne, de ne legyünk telhetetlenek. A modern sávtartó, parkoló és fékező asszisztensek még nincsenek benne, ez számomra nem okoz hiányérzetet.
Menettulajdonságok
A kocsiban egy 2,5 literes szívó V6 motor dolgozik, közvetlen befecskendezésel. Erről lehet hallani kokszolódási problémákat, egyelőre nálam ilyen gondok nem jelentkeztek. A kocsi nehéznek mondható 1700kiló körül van a saját tömege, így a 208 lóerős motor szükséges is a mozgatásához. Ez nem egy sportautó, hanem egy dinamikus bőrfotel egy süketszobában. A közlekedésben nem sok olyan helyzet van, ahol nem lehetne megoldani az előzést, szívó motor lévén igazi erejét 3000-4000 fordulattól adja le, forgatni kell, ha menni akarunk. A futóművét én feszesnek mondanám, de nem kényelmetlen, ehhez a súlyhoz sajnos nem engedhettek meg egy puhább futóművet, ami bebólint egy gyengébb fékezésnél is. Gyári 17” kerekekkel használom, feltételezem ez a feszesség, pattogás nagyobb keréknél még inkább érződik. A kabin olyan csendes, hogy az ember nem szívesen húzza le az ablakot, mert bántja utána a fülét a hangzavar. Autópályán is csak a gumi gördülési zaja van meg, zenét hallgatni, beszélgetni 140-es tempónál is kényelmesen lehet. Aki szereti a V6 fémes hangját az sajnos szomorú lesz, mivel a motorzaj is csak minimálisan, az is csak 3000 felett szűrődik be a bódéba.
Rendkívül simán jár a kocsi, méltóságteljesen, csendben siklik az utakon. Én direkt kézi váltós modellt kerestem, amit utólag sem bánok. A sportos vezetést kevésbé támogatja, mivel én épp egy kuplung csere előtt vagyok, kíváncsian várom utána milyen lesz a váltási érzet.(előző tulajdonos sikeresen megégette, nem típushiba) A sportosabb forma ellenére ezt tudomásul kell venni, hogy ez egy kényelmes utazóautó, nem ezzel kell csapatni Dobogókőn. A kocsi fogyasztása mondhatni, hogy sok. A német fillérbaszó oldalon sokan eljárnak vele 8 liter körül, nem tudom hogyan. Én városon kívül, M0-n, 100 körüli tempóval járok vele kb 2x 15km-t naponta, de 9 alá nem tudom levinni sehogy. Autópályán 140-es tempónál a fedélzeti 8,8 körül szokott mutatni, de inkább 9 a reális. Télen ezek olyan 10-11 között mozogtak.
Szerintem városi használat mellett a 13 környéke lehet a realitás, szerencsére keveset kínzom a belvárosban. Természetesen minden lábtól függ, ezek az adatok egy normál használat mellett születnek, 1-2 „odalépéssel”. Automata társa nagyon hasonló, max. 1 literrel kell többel számolni ezeknél.
Fontos kiemelni, hogy a hátsókerék meghajtás minden elektronika ellenére tud meglepetést okozni, az elején nagyon óvatosan kell bánni vele. Traction Control és Snow Mode is segíti a vezetésünket, de havas úton nincs az az apró gáz, amire ne indulna meg a segge. Én szeretem ezt a fajta bugit, aki nem vágyik ilyen izgalmakra reggel a Szentendrei úton, az nagyon óvatosan vezesse havas, esős körülmények között. Száraz úton már erőltetni kell, hogy meginduljon a hátsója, olyankor nincs mitől tartani. Az elektronika a BMW-hez képest sokkal hamarabb közbe szól, és nagyon ügyesen egyenesbe állítja a megindult kocsit, de nem csodaszer minden esetre az sem. A Snow Mode annyit csinál, hogy lebutítja a gázpedál reakcióját, elindulásnál tud hasznos lenni.
Készüljünk fel rá, hogy a kocsi alacsony, megszokást igényel. Padkára felállásokat el lehet felejteni vele, tanácsos tolatva beállni a parkolóhelyekre, a kamerán pontosan látjuk, hol ér véget a kocsi. Hiába van előre is radar, az alját nehezen lehet belőni, hogy melyik padka fér még el alatta.
Szervíztapasztalatok
Meglepő módon nagyon sok Lexusnak 10 éves kora ellenére vezetett szervízmúltja van, én is egy ilyet kerestem és találtam. Továbbra is a Lexus Budába hordom szervízbe és vezetik tovább a szervízkönyvét. A vásárláskor az állapotfelmérésen megállapított gondokon kívül egyelőre nem találkoztam semmivel. Féktárcsa és betétcserén volt, illetve hamarosan egy új kuplungszettet fog még kapni. A kuplungcserére azért van szükség, mert a rossz kuplunghasználat miatt sikeresen megégették. Több szervíz elemen is, mint pl fék vagy a kuplung támogatott árakkal dolgozik a Lexus, így fordulhat az elő, hogy szereléssel olcsóbb a vége a fék és kuplungcserének, mint az Unixben megvásárolható utángyártott alkatrész szerelés nélkül. Én betartom a márkaszervíz által előírt szervizeket, így elképzelhető, hogy valamivel költségesebb a fenntartása, de ezt mindenki eldöntheti, hogyan szeretné csinálni. A 120.000km-es nagyszervíz 80eFt környékén volt a márkaszervízben, mindenki döntse el magában, hogy ez sok vagy kevés. El kell fogadni, hogy egy prémium autóról van szó, biztosítás, esetleges szervízek költségesebbek tudnak lenni. 245 széles hátsó gumik is drágábbak rá, mint egy „virsli” gumi az előző Swiftemre. A japán megbízhatóság, illetve a többi népítélet is arra enged következtetni, hogy ha megadjuk neki a kötelező szervízeket, akkor nagy bajokra nem kell számítani.
Összegzés
Számomra azért esett erre a kocsira a választás, mert nem akartam a Suzuki után egy ugyanolyan unalmas, „csupa-műanyag”, csak fiatalabb autót. Akinek a forgalmiba bepecsételt évjárat a legfontosabb azok tudnak válogatni rengeteg Kia, Ford, Toyota, Opel és társai között. Én egy csendes, erős, jó felszereltségű és jó megjelenésű autót kerestem, amit úgy érzek, hogy meg is találtam. Ha jövőben is hozzá a japán megbízhatóságot, akkor egy megelőző alvázvédelmet fog kapni és még sokáig megmarad. A kortárs BMW és Audiknál megbízhatóbb és számomra különlegesebb, egyáltalán nem mondható az utca képének, főleg a benzines változat. Használat során nem érzem, hogy köpködnének rá az emberek, mint esetleg egy német prémiumra, igaz, én szoktam indexelni.:) Aki meg tud barátkozni a helykínálattal, a fogyasztásával és azzal, hogy papíron egy 10 éves autója van, annak remek társa lesz. Minden nap úgy ülök bele, hogy nem csak egy szekér ami elvisz A-ból B-be, hanem megszínesíti az unalmas reggeli bejárást. Örömmel nézek vissza rá, ha megállok a parkolók legelhagyatottabb részén.
Hibalista
- 2 féktárcsa és 4 fékbetét csere . 120.000Ft - Kuplungszett csere - 117.000Ft - 120ekm nagyszervíz (olaj, összes szűrő, fékolaj, difiolaj, hűtőfolyadék) - 80.000Ft - Hangszóró csere - 10.000Ft - Hűtőmosás - 10.000Ft
Ide hordtam szervizbe
Lexus Buda: Kiváló körülmények, korrekt szakemberek, prémium márkához mérten nagyon korrekt árazás
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 114000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Swift - 2005 | Következő autója? | IS300 vagy RC-F |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
