Észérvekből szerelem
Szöveges ítélet
Angliában élek, ezért szerencsés vagyok autóügyben (is). Az előző kocsim után (Rover 620 Si, a Népítéleten a "Lassan bedolgozza magát a szívembe" címen) Jaguart akartunk venni, de éppen nem találtunk az elvárásoknak megfelelőt. Ezek az elvárások ilyenek: gázos legyen, ne legyen lepukkanva, 2000 font alatt. Mivel nem találtam ilyet, bővítettem a keresési kört betűrendben: Audi A8, BMW 7, Honda Legend, Lexus LS. Mercit nem akartunk, féltem az esetleges javítási összegektől. Szóval keresni kezdtem. Sikerült több kocsit is megnézni, és a legnagyobb esélyes A8 úgy esett ki a rostán, mintha nem is létezett volna. Ez meglepő volt nekem is, de pl a kipróbált Lexusokhoz vagy Legendhez képest -horribile dictu- egyszerűen fapados volt. Sebaj, maradt még a BMW, a fiamnak egy e32 735 (szintén gázos) volt, én már eggyel későbbit kerestem. Nem kellett nagy motor, 728 okés. Kocsi beindít, vizsgálódás közben egyszercsak kilő a légtelenítőcsavar a hűtőcsőből. Nafene. Amúgy megvettem volna, csak akkor már megnéztem egy Honda Legendet, amihez képest nem mutatott sokat a BMW. Mentem tovább. Az előzőleg megnézett Legend sokat futott, már 325000 km volt benne, de hibátlanul ment, semmi kartergáz, V6 meg se rezdül alpjáraton, jól fest a dolog, még elmentem szétnézni, de a kocsi előlépett erős esélyessé a nagy futásteljesítmény ellenére. Irány Birmingham, Lexus GS-t hirdet a pakisztáni nepper. Nem LS mint az eredeti tervben, viszont útba esett a következő BMW felé. A dolog azzal indult, hogy a kocsi nem indult. Viszont 113000 mérföld, cirka 180000 km van benne, 88000 mérföldig szervizkönyvvel két évvel ezelőttről. Mit szervizkönyvvel, akkora paksaméta számlával, hogy alig bírom el, de még olyanról is van számla, hogy ablakmosófolyadék feltöltés!!!! Nacsak... Kérdem a neppert mióta áll itt? Aszongya rá, február. Hihető, gumik nem laposak de puhák, akksi műszerfalat sem világítja ki, kocsin látszik, hogy nem piszkálták régen, kerekeknél a por meg a kosz megállva a földön, növényzet óvatos burjánzásnak indulva. Bikázzunk! Kulcs fordít, motor jár. De még hogy! Sorhat a Suprából kényelemre hangolva, a kétpennys megáll az élén, pedig hideg a motor, mit hideg, jónéhány hónapja nem volt indítva, csoda, hogy be nem fagyott (júliust írunk ekkor)! Jóvan tesó, mikorra raksz rá műszakit? Mi, hogy ma délután? Ne siess, még nézek mást is, majd hívlak. Másik BMW, másik Audi, másik Lexus GS, ez ugyan nem gázos, de összehasonlításnak jó. De ekkor már menetelt a vezérhangya az agyamban. Na majd látjuk, mit mond a feleségem. Másnap szombat, vissza Birmingham. Meglátja a nej a kocsit, majd fitymáló hanghordozással azt találja mondani magyarul, hogy a nepper meg ne értse "Ez kell, vagy a golyóidnak annyi". 1800 font most leműszakiztatva, eredetileg 2500-ért árulta, aztán 2300, 1999. Na még ebből alkuszunk is! Na tesó, akkor hétfőn meglesz a műszaki? Meg hát, kétszer is ha kell! Előleget fizetek? Azt nem (javítok az alkupozíción, ne lássa már, hogy itt már minden eldőlt), majd hétfőn fizetek mindent, oké, see you on monday. Azt nem részletezném, hogy mit kaptam a fejemre a feleségemtől, hogy nem fizettünk előleget, legyen elég annyi, hogy már vártam a hétfőt. Hétfő, széles vigyor, magabiztosság, jó alkupozíció, kp virítás, jöttem a kocsiért, mennyit engedsz? Fél óra után megállapodtunk 1800 fontban. Egy büdös garast sem engedett. Tudta jól, mennyit ér a kocsi. Azóta én is tudom. Én se engednék.
Azóta eltelt 4 hónap és 10000km. Olajcserét magam végeztem, a leengedett olaj tiszta mint a méz (gázüzem rulez!). Egy deci nem sok, de annyi sem fogyott, a nívón ugyanott állt, mint mikor megvettem. A váltón most már érzem mikor vált, de az első héten fingom nem volt, hanyadikban van, figyelni kellett a fordulatszámmérőt ahhoz, hogy tudjam, hogy váltott. Nincs bólintás még fickósabb menetben sem. 6500-ig elforog ha tolom, úgy, hogy 4500-nál vált a vezérlés, amikor azt érezni, hogy hátulról belémjött és megtolt valaki, váltás után meg nem esik 4500 alá a fordulat, úgyhogy azóta a jobb lábammal onanizálok. Viszont ha lassacskán megyek, 1500 fölé nem forog, úgy vált, 30 mph-nál (45km/h) már ötödikben van! A hangja gyönyörű, alul előkelő, középen dühös tigris, felül robogó elefántcsorda. Az autó specifikációját nem méltatnám, elég annyi, hogy minden benne van ami akkor létezett mikor új volt. A minőségről meg annyit, ami benne volt akkor, az meg mind hibátlanul működik most is.
És akkor elérkeztünk a gázos témakörhöz. Hengerenkénti adagolás van. 18 fokos víznél automatán vált át gázra. Mióta megvan, azóta írom a tankolásokat (először mióta kocsim van). Tehát a statisztika:
7154 mérföldre(jé, több mint 10000km, pontosan 11513) tankoltam 30 liter benzint, amiben benne van a vásárlás utáni első kúton a 10 liter is. Gázból az átlagfogyasztás 12,59 l/100km. Ez, az itteni árakat figyelembe véve 6,8 l/100km benzinfogyasztásnak felel meg. Mondjuk már nem hajtok úgy, mint a Roverrel (még egy gyorshajtás és ugrik a jogsi), de 78mph-t (125 Km/h) tartom. Ezenfelül még két oka van a gázüzemnek. Az egyiket lásd fentebb, tiszta motorolaj címszónál. A másik a környezet védelme. Nekem ez fontos. Ezért is regisztráltam magam carsharing oldalakra (egyirányba utazók együtt utaznak, 2-3 kocsi helyett 1 kocsival, az utasok beszállnak az üzemanyagba). Van is utasom, aki a heti kb 65-70 fontos üzemanyagköltségemből 40 fontot fizet, így jóval nagyobb a megtakarítás CO2 ben és pénzben is. Ha ezt is kiszámolom, akkor az autóm fogyasztása kijön 2,9 l/100km-re. Ennél többet eszik egy VW Lupo.
Tehát összefoglalva az egészet:
Vettem egy 1998-as Lexus GS300-ast 1800 fontért. Költöttem rá eddig semmit, olaj és szűrők cseréjén kívül. És most autózok 3 literes fogyasztással, egy fullextrás autóval.
Csoda, ha szerelmes lettem belé?
Későbbi fejleményeket meg fogom írni, szevasztok!
Update
Közel 20000km belement az első ítélet írása óta. Elég unalmasan, mert semmi nem történt vele. Beindítom, megyek vele, leállítom. Gyakorlatilag ennyi. Azonban most költöttem rá egy keveset, műszaki és szervízperiódus okán. A történet úgy szól, hogy még a télen egyszercsak elkezdett nyikorogni a jobb alsó gömbtámasz. Nafene. Azután mikor ráléptem a fékre, egy hangypucányit balra mozdult az autó, megérett cserére a gömbtámasz. Mivel közeledett a műszaki, nem orvosoltam a dolgot azonnal, helyette a gömbtámasz gumiharangján keresztül egy kis hss zsírt fecskendeztem be, amitől megszűnt a nyikorgás. Mivel 130000 mérföldnél esedékes volt a vezérléscsere is, szerelőhöz vittem a kocsit.
folyt. köv., mert most mennem kell. Bye.
Es ime a folytatas:
Muszaki is kell, meg a fenti dolgok, nagy lelegzet, idopont, gyerunk. Par nap alatt megvolt a melo, fizetes, 900 font. Khm-Khm. Ebbol kb 700-ra szamoltam, a rugotores nem volt betervezve meg meg valami amire nem emlekszem. Mindegy, a kocsi hosszutavra kell, ha ennyi akkor ennyi, Vegulis amit megcsinaltak azt fizettem ki, no problem. Ez volt egy eve nyaron. Ujra esemenytelenul telt az ido, nem tortent semmi. Aztan egy szep oktobervegi napos delelott nekialltam kicserelni a hatso fekbeteteket. Ehez ugye megemeljuk a kocsit. Az kuszobon az emelesi pont ala tettem az emelot es elkezdtem pumpalni. A kuszob meg recsegni es horpadni. Fel tudtam emelni gond nelkul, de nem nyomok nelkul. Bizony elkezdett korhadni a lemez. Csak itt, a bal kuszob hatso vegen, de ezt hegesztes, ugymint kuszobcsere nelkul nem lehet meguszni. Az pedig annyi love, amiert nem eri meg. Majdnem depresszios lettem. A kocsi jo, imadtuk, de nem a felesegem, hogy gondolkodas nelkul mindent megadjak neki. Igy hat eladosorba kerult, januarban el is vittek indiai sracok 1200 fontert. Ha azt nezem, akkor buktam rajta egy valag penzt, foleg a muszakihoz tartozo javitas faj, hogy ertelmetlenne valt. Ha elotte veszem eszre a kuszobot, nem koltok ra ennyit, eladom elotte. de mind a mai napig emlegetjuk, hogy mennyire szerettuk, Felesegem jobban, mint a mostani automat. Meg megvolt amikor megvettem az utodjat, egy Cadillac Seville STS-t. Vegul nekem a Caddy lett a nirvana, de a felesegem meg siratja a Lexust.
Ennyi hat a GS tortenete, de folytatodik az enyem a Caddy sztorijaval, amit itt ugyanigy megirok.
Koszi a figyelmet.
Hibalista
- Háát... Mikor megvettem, utána kellett önteni egy fél liter ATF-et a váltóba, meg ki kellett cserélni benne 3 égőt. Eddig ennyi... - Update - muszakira eleg sokat kellett kolteni, de ext erosen megdobta a vezerles es ket gumi csereje. Tehat ha jol emlekszem akkor a fent emlitett gombtamasz, vezermuszij, fogaskerekek es gorgok, egy db tekercsrugo bal hatul, kipufogo hegesztes es asszem ennyi.
Ide hordtam szervizbe
magad uram
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Toyota Cambridge. A fentebb említett olajutántöltés végett. Olcsóbb volt, mintha vettem volna egy litert valahol.szerelo 3.Auto Attentive RamseyPakisztani angol paros, hozzaertok, jo arakkal, olcsobb lett a javitas mint ahogy elore mondtak, mert meg tudtak menteni dolgokat. (tobb auto tapasztalata alapjan)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 180000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | 620Si | Következő autója? | Lexus GS, esetleg mellé egy Jaguar, de vegul egy Seville lett |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.9/10) |
