Több, mint csak autó
Szöveges ítélet
Terepjárót akartam, mert a négykerékhajtású autóim azért nagyobb hasmagassággal sem nevezhetők igazi terepjárónak. Ahhoz kellenek rugóutak, diffizárak, terepváltók is. Fiatalkori kedvencem volt formája miatt a Range Rover P38; szerintem a mai modellekkel szemben is jól néz ki.
Először Discovery-n gondolkodtam, de nem sokkal többért éppen megjelent egy hirdetés, hát lecsaptam rá. Az előző tulaj korrektnek tűnt, az autó szép állapotban volt. Utólag persze rájöttem, hogy ezt-azt meg kellett volna nézni, de hát idővel lesz csak bölcsebb az ember.
A belsőt imádom, a méreteket hamar megszoktam, a lomhaság is kezelhető (136Le, 2,5t + automata), városban vagy közúton sem érzem magamat hátrányban. A fogyasztás szintén elmegy, nekem a gyárinál nagyobb kerekekkel korrigálva 12,5l/100km jön ki átlagosan, 11l-nél még soha nem volt kevesebb vagy 13l-nél több. A diesel ára sajnos felment, így most egy teli tank 22kFt körül van.
A megbízhatóság miatt sokat bántják a modellt, de a típushibákon túl szerintem odafigyeléssel a legtöbb gond megelőzhető. A fenntartásban a legnagyobb költséget az üzemanyag mellett a rengeteg olaj teszi ki, amit azért érdemes rendszeresen cserélni.
Terepen sikerült olyan helyeken átgázolni, ahol egyébként gyalog sem mennék. Egy LR találkozón (www.mlre.hu) azt is megtapasztaltam, hogy mire képesek ezek a járgányok, gyárilag, alapból. Halálfélelem ide vagy oda, megcsúszás és lendület nélkül fel-le egy 40°-os 100m-es szakaszon, kihalt bánya buckás terepe, sziklás patakmeder: az autónak nem gond. Tényleg. Pont.
A hátsó diffizár alapból nem mechanikus, amit idővel szerintem pótolni fogok, mert dagonyában már éreztem a hiányát. Ez 200-300eFt szereléssel együtt. A terepezéshez gumi is kell, a mostani A/T eddig jól teljesített, de sáros terepre ez sem elég. Szerelhető csörlő és hasvédelem is, csak pénz kérdése.
Hogy a tömeg, vagy a gumik, vagy esetleg a méretekhez képest meglepően alacsony súlypont teszi nem tudom, de az autó elképesztően stabil. Persze nem versenyautós kanyarstabilitásra gondolok, de akkor sem csúszott még aszfalton ha már a kapaszkodás is fájt.
A gyári felszereltség zavarbaejtő. Nekem csak a bluetooth hiányzik, és persze kár, hogy az ülésfűtés javíthatlan (állítólag jellemző, szálszakadás).
A csomagtér jókora, csak kár, hogy a hátsó ülések nem síkba hajthatók. A lehajtható alsó ajtószárnyon táncolni lehet, olyan erős. Jó a merev kalaptartó is, csak ha éppen nem kell, nincs hova tenni.
A gyári GPS (meglepő!) de aktuális térképpel etethető (BMW Navi, a 2008-as Mo + kelet EU 15eFt), igaz lassú és az antenna kontaktos. Mai szemmel öreg, na.
A Harman Kardon audio autós szinten hibátlan. Rengeteg a tartaléka (nem torz nagyobb hangerőn sem) és szépen szól.
Az autó elektronikáját nagyon intelligensnek szánták, ezért aztán az adott kor termékeiből szedett-vedett, tákolt. Érdekes olvasmány a szervízkönyv, mi mindent találtak ki a kényelem érdekében. Az autó állapotát fejezheti ki, hogy a funkciók hány százaléka működik, de a sok egyébként fölösleges feature miatt a 75% állapot szerintem nem is feltűnő. Meglepő, összefüggéstelen hibákat képes produkálni:
- Nálam az SRS hibaüzenet jelenget meg, ami az ülés alatti csatlakozó kontakthibájára vezethető vissza.
- Aztán néha jött a váltó hibáját jelző és safe-üzemmódra váltó hibaüzenet, amit az akku sarujának kontakthibája (feszültségesés) okozott.
- A szintjelző kontaktja miatt ritkán "szoft" hibát produkál a légrugó-rendszer (EAS) is.
- A legmakacsabb a klíma jobboldali keverőmotorja volt, ami most éppen jól működik, de néha visszatér. A legkellemetlenebb a BE ajtó zárjának hibája bizonyult. Az akkut pár hét állás alatt lemeríti az autó (ez nála normális, mert a riasztó-immo rendszer minden rádiós neszre felfigyel és aktiválja magát) és akkor csak az EKA-nak nevezett négyszámjegyű PIN kóddal lehet kikapcsolni a riasztót és az immobilizer-t, amit az ajtó nyitás-zárásával lehet beadni. Ha ez hibás (állítólag szerelhető, de inkább csere), akkor jön az autómentő és a drága szakszervíz. Ez szívás, ha az ember nincs felkészülve és otthontól távol szembesül az igazsággal.
- (vannak horror-sztorik is, de ezekről még csak hallottam)
A futómű erényeit csak most, a légrugók és a lengők cseréje után érzem. Addig nem is értettem, hogy miért dícsérik a rugózást? Most már korrekt, sima, eltűntek a rázások, az úthibákat néha észre sem venni. A kasztni belső dolgai persze zörögnek, de ezt elnézem a terepezések miatt.
A motor traktorhangja bemelegedés után, normál menetben egyáltalán nem zavaró, de az automata váltó visszaváltásainál 4000-es fordulatra felugorva elég bántó érces marad. Állítólag a 2,5-es soros 6 BMW diesel megbízható. Meglátjuk. A tuningon gondolkodtam, de így is durva fütsfelhőt ereget egy visszaváltásnál, a tuning szerintem már álcaködöt produkálna. A dinamika (hiánya) megszokással tényleg jól kezelhető.
Az alkatrészárak korrektek, néha meglepők. Tartozékból rengeteg van, akár külföldről is (bár az USA-ból szívességből, udvariasan lesz*rják az embert). A márkához tartozó közösség szimpatikus,igaz az újabb modellekből nem nagyon integetnek. A neten rengeteg infó található, sok doksi letölthető még a gyártó oldaláról is. A képviselet sajnos bántóan arrogáns, ezért nem is vennék újat itthon (az autóm a szemükben „szemét”; amihez nem értenek, arra ráfogják hogy nem gyári és be nem piszkiítanák a kezüket vele; drágák, de legalább gyorsan reagáltak és megoldották a problémát).
A hibaüzenetknél, makacs rázásnál többször éreztem megbánást („kellett ez?”), de szerintem a komfortot és a képességeket tekintve nem sok valódi alternatíva van ebben az árkategóriában. Rosszabb pillanatokban nézegeti az ember a használt Land Cruiser vagy Jeep árakat, de egy jóízű terepezés eloszlatja a kételyeket. Most éppen úgy gondolom, hogy végkimerülésig kitartok az autó mellett.
Ha mégis történik valami, írok.
Hibalista
- A szokásos, rendszeres tételeken (olaj, fékbetét, szűrők) felül:
- - légrugó (160eFt/4db), nem romlott el, de 7-évente illik cserélni
- - fényszóró (70eFt), kőfelverődés miatt
- - automata váltó gomb (5eFt, bontott), műanyag reteszelő pöcök kitörött
- - klíma jobboldali keverőmotor (35eFt), típushiba, elég konok
- - klíma hőmérsékletérzékelő (javításra vár)
- - BE ajtó zár (70eFt), típushiba, kellemetlen ha akksi lemerülés után jön rá az ember
- - szilentek, lengők, kormánymű lengéscsillapító
-
Ide hordtam szervizbe
Szijjártó (készséges, korrekt, de elektronikát nem szívesen vállal)
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 123000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | - |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.9/10) |
