A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Land Rover » Range Rover (1994-2002)

Range Rover P38 2,5 DSE 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Angol tank vagy angol beteg?

Szöveges ítélet

A történet osztrák,itt élek.
Főszereplő:Range Rover P38 2,5 TDS(BMW),kézi váltó,évjárat 1997.
Az autót 355.000 km-el vettem a fiam rábeszélésére aki BMW fan,mondván ez BMW motoros tehát csak jó lehet.A dolog másik oldala hogy miután eladtam a gyenge és nyomatékszegény Opel Frontera B 2,2 DTI-t,kellett(volna) valami erősebb amivel tudok húzni trélert vagy nagy utánfutót,ugyanis nekem főleg ezért van szükségem terepjáróra.Február volt,terepjáró kínálat normális áron itt ilyenkor semmi.Már pick up-ig is lesüllyedtem volna,találtam is egy Mazdát,de ez a Range Rover közelebb volt és útba is esett,ezért először ezt néztük meg.Szép bőr belső,semmi rozsda,technikailag is jónak nézett ki a sok km ellenére is.Mivel évente átlagosan kb 8000 km-ert használok terepjárót,ezért nem zavart a viszonylag sok km,mert gondoltam így ez nálam pár évet még elmegy.Megvettem az autót.Már a próbaúton is éreztem hogy kissé szoros a kormány,nem is jött vissza egyenesbe fordulás után. Gondoltam valami zsírzási gond lesz a futóműnél.Hát nem így lett.Sok embernél-sok fórumban érdeklődtem mi lehet a baj.Mire az egyik Land Roveres autószerelő unokatestvérem mondta hogy nézzem meg a tartógömbfejeket milyenek.Megnéztem,újak. Szerinte akkor is az lesz a gond,nagyon nem mindegy milyen minőségűek,valószínű valami utángyártott szarokat tettek be műszakira,legjobb lenne ha gyárira kicserélném őket.Rendeltem is 4 új gyárit egyenesen Angliából.Mivel itt Ausztriában elég drága lett volna a javítás(800 € munkadíj) ezért Magyarországon terveztem a cseréjét,de mindenhol csak ígéreteket kaptam,senki nem tudta határidőre elvállalni. Mivel nem vagyok balek a szereléshez,ezért a megfelelő présszerszámok megvétele után(és a megfelelő videó megnézése után) kénytelen voltam én kicserélni őket.És valóban ez volt a gondja,ezután élmény volt a vezethetőség,megszűnt a halálfélelem. Ezután az ABS világítani kezdett,de mindjárt tudtam hogy a tartógömbfejek cseréjekor sérültek az ABS szenzorok,mivel be voltak rohadva és csak agresszív eljárással jöttek ki a helyükről.Ezek ugyanis fémből vannak és belerohadtak a helyükre.Hogy lehet ilyen hülye egy mérnök hogy terepjáró futóművébe fém ABS szenzort tesz,ami alulról kapja a vizet-sarat-koszt.Persze hogy berohad!
Aztán egyszer kb 10 napra leállítottam az autót,ezután az akksi csontra lemerült.Na ezt is megtanultam,ezután ha több napra leállítottam,akkor mindig levettem az egyik sarut.
Mivel köztudott hogy ezek a BMW motorok szeretnek hengerfejesek lenni (főleg ha hidegen hajtva vannak),ezért beépítettem egy motor előmelegítőt,ami 2-3 óra működés után kb 70 fokosra melegítette a motort a legnagyobb hidegben is.Így rögtön üzemelő fűtéssel,meleg hűtővízzel és meleg motorolajjal(és leolvadt szélvédővel) lehet indulni télen.Egyébként nyári melegben utánfutót húzva hegymenetben melegedett a motor,ezt meg kellett tanulnom hogy még ezelőtt bekapcsoltam a fűtést,ezzel megelőzve a melegedést.Aztán emiatt történt olyan is hogy a jól kitalált villanymotorokkal mozgatott csappantyúk által kapcsolható fűtést napokig nem lehetett kikapcsolni.Gratuláció a mérnököknek.
A vize tiszta volt,nem forrt,ezért valószínű nem volt hengerfejes.Egyébként a motor olajat nem evett,nem füstölt.Ami még tetszett hogy a karosszéria nem rozsdásodott, ez nekem újdonság volt a korábbi japán rozsdakupacaim után.A klíma nem működött, egyszer próbáltam bekapcsolni,aztán olyan szag jött mintha égne valami műanyag, ezért azt ezután inkább hanyagoltam.A tetőablak nem működött rendesen,szorult a mechanikája,de ez nem zavart mert inkább nem használtam.
A légrugóval közel nincs annyi gond,mint ahogy sokan mondják.Elvégre a legtöbb teherautó is légrugós és azokkal sincs sok gond.Nem annyira bonyolult a rendszer és nagyon jó dolog.A váltókar lötyögött a sok km miatt,ezt megoldottam úgy hogy belül a mechanizmusnál lévő ütköző golyók mögé erősebb rugókat tettem,persze ehhez elég sok mindent szét kellett szednem,rá is ment egy napom.A fékei elég jók ahhoz képest hogy egy nehéz autót kell lassítani.Egyszer télen Tirolba mentem volna trélert húzva egy autót elhozni,amikor is megadta magát a generátor.Olyan szinten hogy addig tudtam haladni az autópályán amíg az akksi teljesen le nem merült és megállt az autó,250 km-re tőlünk.Az osztrák autóklub autómentő teherautója vitte haza.Na mivel otthagyott az úton,ezért bosszúból eldöntöttem hogy eladom.Vettem rá egy új gyári Valeo generátort,de a szíjfeszítő teleszkóp is el volt már ájulva ezért azt is cseréltem.Az autó nagy méretei miatt elég jó a szerelhetősége.Aztán feltöltöttem az akksit,akarom indítani:semmi.Az indítást blokkolja az indításgátló,írja-csipogja a hülye-idegesítő műszerfal.Na gondoltam ez hibátlan,fél méteres hó van és van egy terepjárónk ami használhatatlan.Aztán az internetről sikerült megtudnom hogy az indításgátló kéri a kódot,ezután indulni fog.Az jó,de hol a kód és hogy kell használni?Na ehhez segítséget nyújtott a lexikon vastagságú használati utasítás, nagy nehezen megtaláltam a motortérben a biztosíték tábla alatt a kódot,aztán jött az hogy a vezető ajtóban a kulcsot a kód számsorának megfelelően annyiszor és olyan ütemben kell elfordítani hogy feloldja a tiltást.Na ekkor a szakadó hóban való kínlódás miatt elszidtam(ismét) az angol mérnökök felmenőit hogy miért kellett ilyen bonyolult rendszert tervezniük.De végül sikerrel jártam,az autó elindult. Ezután kb 3000 km nyugalom következett.Aztán gázadáskor kopogó hang alulról.Az egyik kardánkereszt megadta magát,de egy másik sem volt jó állapotban,ezért ezeket felújítottam.
A szervizekre mindig odafigyeltem,olajcsere 8000 km-nél,10W-40.Gázolajszűrő csere évente.Motorral-váltóval nem is volt gondom.Aztán észrevettem hogy az autó alatt gázolajfoltok vannak.Az egyik cső kidörzsölődött a kasztni alatt.Betoldás másik csődarabbal-ismét száraz.Egy hónap múlva ugyan ez egy másik helyen.Na nem kínlódok tovább ezzel,a komplett slaggot kicserélem.Persze ehhez le kell venni a tankot,ami csápos emelő vagy akna nélkül nagy szívás.De megkínlódtam vele,ekkor észrevettem hogy az üzemanyag szivattyúba menő két fémcső eléggé rozsdás,nemsokára kilyukadhatnak.Ismét pár ezer km nyugalom jött.Aztán kb fél év múlva észrevettem hogy az autó hátsó fele alatt ismét gázolajfolt van.Na ismét egy üzemanyag slagg, gondoltam.Alánéztem,hát mégsem.Kezdték megadni magukat az üzemanyag szivattyú fémcsövei.Ezelőtt már észrevettem hogy az autó reggeli indítás után az első 5-10 percben kissé rángatózik,ezt is az üzemanyagszivattyú hibájának véltem.Valamint ha negyed alá ment a tank mutató,megállt az autó mint ha elfogyott volna az üzemanyag. Na itt volt az ideje kicserélni az üzemanyag szivattyút.Nehezen szántam rá magam, mivel tudtam hogy a tank le-és felszerelése milyen munka az autó alatt fekve.De végül megküzdöttem vele és megszűntek ezek a hibák.A következő nap nem emelt a légrugó.De jó,mi jön még?!A kompresszor nem termelt levegőt.Angliából rendeltem hozzá felújító készletet és az „okosító videó” megnézése után felújítottam.Ez a kompresszor teljesen alulméretezett ehhez a rendszerhez.Kenése nincs,hűtése nincs(holott melegszik),a dugattyú tömítőgyűrűje puha műanyagból van és egy villanymotor adja a hajtást.Ezt megoldhatták volna másképp is,mondjuk a teherautókéhoz hasonló rendszerrel.Ezután sokkal gyorsabban emelkedett az autó és a kompresszor is lényegesen halkabb lett.Ezután nem mertem vele többször menni,nehogy ismét beszarjon rajta valami.Leállítottam.Már ezelőtt egy éve elkezdtem hírdetni, többen megnézték,de senkinek sem kellett.Aztán sikerült némi veszteséggel megszabadulnom tőle.
Összességében nem lenne ez rossz autó,de 300.000 km felett ez már egy szopóroller és nem autó.Hogy manapság(2019) ilyen széthullós autókat gyártanak az már normális, na de 1997-ben?!Ennyire telerakni elektronikával akkoriban egy autót?!Gondoljunk bele hogy egy japán terepjáró 1997-ben mennyivel tartósabb-egyszerűbb volt.
Ami még probléma ennél az autónál hogy ez a motor túl gyenge a 2,25 tonnához. Szólóban letaposva a gázpedált még talán dinamikusnak is csúfolhatjuk,de nagy utánfutóval csak lendületből lehet vele autózni,hegymenet előtt időben vissza kell váltani,különben még a kamionok is levillognak.A váltó áttétele is megér egy misét, az 1-2 túl hosszú,a 3 pont jó,a 4 túl hosszú,az 5 elég rövid.Trélerrel hegynek fel(vagy a kormányt alászedve) elindulni csak a kuplung kinyírásával lehet(ne), ilyenkor érdemes a felezőt használni amíg síkra(vagy gyorsabb szakaszhoz) érünk.Fogyasztása átlagban 10 liter.
Szóval aki türelmes,nem siet és van benne szerelési hajlam,de nem tud hegeszteni annak ajánlom ezt az autót.Akinek viszont van lehetősége-szakértelme karosszériát hegeszteni,de megbízható terepjárót akar,az inkább japánt vegyen.

Hibalista

- tartógömbfejek,ABS jeladók,generátor,akkumlátor,kompresszor,üzemanyag szivattyú,üzemanyag csövek,tetőablak,fűtés,kardánkeresztek

Ide hordtam szervizbe

saját magam

Értékelése: 7

Képek az autómról

Fenntartási költség (2) Évjárat 1997
Kényelem (9) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (2) Km vásárláskor 355000
Megbízhatóság (3) Vezetett km 14000
Szerviztapasztalat (1) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Opel Frontera B 2,2 DTI Következő autója? Jeep Grand Cherokee 2,7 CRD 2004
Ennyire szerette (2) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (2.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Land Rover Range Rover 1994

További ítéletek (11 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)