angol arisztokrata
Szöveges ítélet
A Range Rover a Land Rover márkán belül is különleges autó, már maga a név, leírva, bármilyen betűkkel is, sugall valami kiegyensúlyozottságot, valami pozitívat.
Egy hagyományos terepjáróban nem a kényelem a fő szempont, itt viszont a kényelem nagyon is hangsúlyozva van. Az ülések a legjobb minőségű bőrrel vannak kárpitozva, még Range Rover mértékkel is, ami nagy szó - pl. ÚJ Volvóval össze sem lehet hasonlítani. de más prémium márkákban is csak az igazán csúcsverziókban találni hasonlót - de csak hasonlót, mivel erre tényleg igaz, hogy angol klubban érzi magát valaki, nem pedig autóban. Ezt erősíti az üléspozíció is, ami autóban teljesen szokatlan, egy guruló karosszékben érzi magát az ember, magasan a föld felett (egy X5-nek simán látom a tetejét). Oldaltartásból sok nincs, de igazán nem is hiányzik, mert ez az autó nem sportolásra termett.
Akik nem ismerik, azoknak csalódás lehet a teljesítmény, de ez egy régivágású V8, alacsony fordulaton is jól elvan, régies, kellemes a hangja ( az újabb L322-be szerelt V8 már teljesen más, feszesebb, összeszedettebb, modernebb ). Ettől függetlenül sietni is lehet vele, s ami a legmeglepőbb, az a kanyarstabilitása - egyáltalán nem várnánk ilyet egy üresen 2,3 tonnás, merevtengelyes nagy dögtől. Hátul is óriási a hely, és lábtér is van, nem úgy mint mondjuk egy Patrolban, vagy Pathfinder-ben, vagy akár Land Cruiserben, ez alvázas terepjáróknál egyáltalán nem evidens.
A formája messziről igazi sleeper, nem feltűnő, csupán egy kombi, de közelebbről, vagy ha más autók társaságában van, feltűnik, hogy valami nem stimmel a méretével, minél közelebb vagyunk, annál nagyobb, valami nagy darab téglaforma :-))
Közlekedni vele élvezet, fentről minden áttekinthető, a forgalomtól mégis elzárva érezzük magunkat, teljes nyugalomban vonulunk. Ha valaki kicsit jobban rálép a gázra, akkor felhördül a V8, a váltó visszavált, és azt vesszük észre, hogy előbbre vagyunk jóval. A magas üléspozició miatt nem érezni a sebességet, ezért érdemes figyelni, hogy ne tűnjünk tahónak a többiek szemében. Meg arra is, hogy ha igazán elindul, akkor érzésre egy házon is simán át tudnék gázolni, nincs ami megállítaná ...
Maga a gyorsulás abszolút értékben ma már nem egetrengető (10 mp százra), egy ekkora motortól talán mást várnánk, de főleg alacsony sebességnél és elinduláskor az állandó 4x4 miatt mégis lenyűgöző. Magasabb sebességnél, vagy dombnak felfelé pedig csak azt vesszük észre, hogy a kis köbcentis motorral szerelt autók asztmásan lihegve maradnak le :-))))
Persze mindennek ára van, mégpedig 15-20 liter közötti benzinfogyasztás, ami városban 20 fölé simán felmehet (a gyári városi mix 24 körül van :-))) ). Ebben két dolog tud igazán segíteni, az egyik egy jó minőségű gyújtás szett (kábelek és gyertyák, a gyári kábeleket azonnal le kell cserélni), ami hihetetlen, de literekkel tudja csökkenteni a fogyasztást, valamint egy modern, injektoros LPG szett. A pótkerék helyére elfér egy 96 literes tartály, a 18-20 literes fogyasztással már elfogadhatóak a költségek, és nem csökken a teljesítmény.
A kényelemhez hozzátartozik még a Harmann Kardon hangrendszer, ami nálam 12 hangszórót jelent. A gyári cd váltó sajnos túl gyakran beakad cd váltáskor, egyenlőre úgy találtam, hogy ha fokozatosan léptetem előre vagy hátra, és nem mondjuk 1-ről 4-re, akkor nincs nagy baj. A hangzása jó, de néha eszembe jut, amikor Karotta azt írta egy cikkben az L322-ről (illetve Winkler írta, hogy Karotta ezt mondta), hogy a beltér olyan nagy, hogy szétesik a zene - ebben van valami. Mondjuk be lehet állítani, hogy a sofőr legyen a középpontban, de ha többen ülünk benne, akkor a többiek ezt nem díjazzák annyira.
Mivel ezek már idős autók (az utolsókat 2002-ben gyártották), sokan már kicserélték a fejegységet, valamint a hangszórókat is, mivel mindegyik ajtóban saját erősítő van gyárilag.
A P38 Range Rover-nek sajátos a lelkivilága, amit csak speciális diagnosztikával lehet olvasni. Az összes Range Rover közül ez a legbonyolultabb, mivel teljesen egyedi, hagyományos diagnosztikával többnyire csupán a motor hibáit lehet kiolvasni, de központi számítógépéhez (amely az egyes alrendszerek vezérlő egységeivel/számítógépeivel van összekötve - figyelem: 1994 a gyártás kezdete !!! ) összesen talán 4-5 diagnosztika, ebből 2 igazán használható, létezik.
Ez eredetileg egy luxus kategóriájú jármű, ami ezenkívül tele van egyedi megoldásokkal. Ma már fillérekért meg lehet venni, de a fenntartása már más tészta. Aki erre adja a fejét, tudatosítania kell, hogy a szervizeléssel gondjai lesznek, mivel nagyon kevés helyen értenek hozzá. Mindig fog kelleni költeni rá valamennyit, és bár erre a típusra az alkatrészek általában nagyon olcsóak, főleg ha Angliábol rendeli valaki, azért egy Suzukinál több törődést igényel. Akkor az igazi, ha valaki saját maga tudja szervizelni.
Amit viszont kínál, az sem kevés - egy igazi terepjáró, amivel simán és bármikor le lehet térni az útról, és a kényelmet igénylőknek sem kell kompromisszumot kötniük. Persze minden autónál van jobb, a P38-as Range Rover esetében azt a jobb autót úgy hívják, hogy L322 Range Rover (gyártva 2002-től 2012-ig), de az már egy más történet (lesz valamikor :-))) )
Egy anekdota, ami számomra kifejezi a Range Rover lényegét:
Történt egyszer, hogy kis családunk Budapestre indult egy délután, színházba. A kocsit megmostam, és puccba vágtuk magunkat. Útközben volt egy baleset (sajnos egy nagyon csúnya baleset :-(( ), és az út le volt zárva. Mivel siettünk, és a kerülőút kb. +25 km-t jelentett volna (elég szerencsétlen helyen történt a baleset), visszamentem a legközelebbi faluba, és megkérdeztem a helyieket, akik szerint a falu határában van egy földút, ahol át lehet vágni, de azt csupán traktorok használják. Kiderült, hogy kicsit túloztak, mivel ott nem volt földút, csupán a szántás szélét gyúrták ki a traktorok, ahol eső után nagy pocsolyák és sár ,meg nyomvályúk voltak. A többieknek nem nagyon tetszett a dolog, és én is elgondolkodtam, hogy jó ötlet volt-e belevágni, mert ha ott akkor elakadunk és csak ki kell szállni az autóból, akkor máris fordulhatok vissza, mivel mint írtam, nem éppen gumicsizmába voltunk öltözve.
Mindenesetre sikerült átjutni, és a sötétedéskor a nemzeti színház parkolójába egy szolidan sáros Range Rover állt be ....
Hibalista
- Viszonylag kevés dolog romlott el rajta (már a vásárláskor érdemes jobb példányt választani). Fűtésradiátor tömítése (típushiba), majd cseréje, ajtózár szórakozott (ki-be kapcsolt, főleg ha a napon felmelegedett a kocsi, szintén típushiba), emiatt állandó para, nehogy benne felejtsem a kulcsot, majd később a csomagtartót sem lehetett kinyitni ilyenkor. Végül is a jobb oldali zár egyik mikrokapcsolója volt a hibás. tetőkárpit megereszkedett (típushiba ...), megcsináltam, de nem lett szép, és majd ki fog kelleni cserélni valamikor.
- Egyéb kisebb-nagyobb dolgok, amik már inkább a futásteljesítmény miatt, valamint "rendeltetésszerű" használat folyamán mentek tönkre.
- Alkatrészek csaknem kizárólag Angliából (nagyon olcsón), illetve ha pár kisebb dologra volt szükség sürgősen, akkor helyi LR specialistáktól
Ide hordtam szervizbe
Csaknem kizárólag magam javítom. Eleinte csak a "speciális" problémákkal foglalkoztam saját kezűleg, a "hagyományos" javításokkal (pl. vízpumpacsere) a helyi szervizt kerestem fel, de később már 99%-ban itthon. Mivel nem nagyon értenek a típushoz, így legalább pontosan tudom, hogy mi és milyen módon lett megcsinálva.
A szubjektív értékelésem 7, mivel nem vagyok autószerelő, és lassú vagyok :-)))
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
Helyi szerviz. Jó szakmai háttér, a Range Rover specialitásait nem ismeri, ami nem meglepő, ezért mindig meg szoktam mondani, hogy mit és miként kérem megcsinálni. Külön jó pont, hogy erre van lehetőség, és nagyon jól együtt tudunk működni - rossz pont, hogy szinte sosincs ideje :-(
Azonkívül sok hasznos tanácsot is kapok "hagyományos" autószerelésből
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 180000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 20 l |
Előző autója? | Accord | Következő autója? | Range Rover L322 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.4/10) |
