Vénasszony
Szöveges ítélet
Mielőtt belekezdek, szerintem fontos lenne pár szót váltani az overlanding vs. off-road témáról illetve tisztázni h melyik kb. mit jelent:
- Overlanding: értsd kirándulás terepen, A-ból B-be, földúton hegyen, bokron, folyón át, felszereléssel, sátorral, bográccsal, súllyal, tetőboxxal, stb.
- Off-roadozni: Sárba, függőleges falon, trial pályán, minél nehezebb terepen keresztülverekedni magad. Nincs sátor, tűzhely, bogrács. A cél maga a "dagonya".
Imádom ezt a vasat. Elsősorban kirándulni (overlanding-re) vettem, de néha csak azért beleülök mert élmény vele menni. Volt sok autóm, 1-2 SUV-hoz is volt szerencsém (Q7,X5), a feleségemnek Merci SUV-ja van, de egyik sem adta ezt a tank feelinget. Valahogy ez a megfoghatatlan Land Rover életérzést nekem más nem nagyon tudja megadni, már teenager koromban megfertőzött, azóta sem szabadulok. Az alváz hihetetlenül merev, és olyan súlya van a gépnek, amit minden percben érezni ennek minden előnyével és hátrányával (üresen 2,5t felett van). Egyszerűen olyan érzés, h bármikor, bármin átgázolhatsz vele és mindentől megvéd.
Ami nálam külön műsorszámba megy az a hihetetlen sokoldalúság. Gyári állapotban egy gumi cserével elmegy szinte mindenhol (és itt nem a babodi nagy dagonyára gondolok), mi voltunk vele az Albán Alpokban kirándulni hihetetlen helyeken, ahol gyalog is kihívás volt közlekedni, mindezt teljes menetfelszereléssel, tetőboxxal, klímával 4 felnőttel (könyöklőben hűtővel) napi 8-10 órában fél 1-2ben hegymászás, river crossing és egy szava nem volt. Majd haza út tempomattal, nyugalomban. Otthon gumicsre a "bálbajárós" 22"-esekre és mehet a bevásárlás, vontatás 3,5T-val (lovak) stb. Aki off-roadizni, dagonyázni akar az vegyen egy samurajt, vagy egy csonkított Patrolt. De azokkal nem fogsz elautózni 1500km-et egyben, pályán.
Beltér:
A műszerfal, középkonzol kicsit "terepjárós" de vállalható szinten van, a funkcionalitása rendben van. Ha azt akarod h szép legyen akkor vegyel Ranget-et, de annak a használhatósága limitáltabb.
A hátsó ülésekre (6-7 ülés) kényelmesen be lehet szállni, és elfér az ember ellentétben mondjuk a Q7-tel. Nem csak gyerekeknek való én is elférek (184cmmel) a lábakat a 2. üléssor alá be lehet nyújtani. Nem mondom h 15 órát elülnék hátul, de belföldön bármikor vállalható.
Külcsín:
Mindenki döntse el maga, nekem OK, de mondjuk egy Rang vagy Rang Sport szebb. Nekem nem a szépség volt a cél.
Motor:
2,7 TDV6, megfelelő kenés hiányában hajlamos főtengely törésre állítólag, de így 300eKm felett még nem volt ilyen. Elég nyomatékos a motor, kis forduaton már leadja, terepere ideális, én nem érzem alul motorizáltnak. Persze, egy X5 jobban megy, amíg nem kell lemenni az aszfaltról. Nem rakéta, de funkcionalitásában nekem elég. Azt olvastam az esetek kb. 3%-ban fordul elő. Mindenki döntse el maga vállalja-e ezt a kockázatot. Én vállalom, mert nincs másik autó ami ezt a sokoldalúságot tudja. Van megbízhatóbb (Toyota/Patrol) kényelmesebb (GL Merci), olyan ami merev tengelyes (disco 2), de ami mindent tud egyben mint ez (7 személy kényelmesen, on-off road kiváló, pakolható, tudsz benne aludni mert síkba dönthető minden, a csomagtér kétfelé nyílik és ki tudsz rá ülni), nah olyan nincsen. És mondjuk egy Land Cruiser árának a fele. Tehát még ha motort cserélsz is benne olcsóbb, mint az.
Futómű:
Mindenki fél a légrugótól, de szerintem nem egy nagy történet. Akik ismerik a típust pikk-pakk javítják, nem annyira bonyolult technika. Viszont az előnye hatalmas. Terepen, közúton, mindenhol kényelmes, én imádom. Többen kérdezték miért nem alakítom vissza spirálrugósra: mert így jó ahogy van. Ha meg elromlik meg kell csináltatni (Alin szintén fillérek az elemek hozzá). Ha meg nincs pénzed rá akkor ne vegyél ilyen autót.
"Az angol beteg" félelem:
Szerintem ez egy k...va jó autó. Csak foglalkozni kell vele, karbantartani és arra kell használni amire való. Ezt sokan elfelejtik. Ha a gyerekeket akarod vele iskolába hordani napi 30km-t, vegyél egy Seat Atecat vagy valami hasonlót. Ezt kinyírja. Ha viszont egy málhás lovat szeretnél, ami mindent tud (kivéve a városi kistávú furikázás) akkor zseniális. Nem azt mondom h arra nem alkalmas, hanem h nem kifejezetten arra való. Ha csak arra használnád, akkor ez nem a Te autód.
És hogy több e a baj vele mint egy japánnal?!?: Igen, de többet is ad. Ami nincs, az ugye nem tud elromlani. Szerintem ennek a vasnak nincs alternatívája. Talán egy off road pakettes GL Merci.
Én még autót ennyire nem szerettem (talán a Z3-am de az más liga :-))!
Hibalista
- - EGR szelep(ek) hajlamosak lekokszolódni ha rövid utakon használja az autót az ember. Aliexpressről kb 10eFt/db kifogástalanul működik. Kicserélni szívás, kicsi a hely :-) - - Tágulási tartály, vízszint jelző úszó elkopik beragad, elsőre azt hittem a szenzor rossz, cseréltem, de kiderült az úszó akad meg néha. kb. 15eFt. - - Oldal ablakok alján a külső gumi takarás felhólyagosodik (széria hiba), kb. 10eFt Angliából a csere alkatrész, otthon lehet cserélni. - - Az összes többi dolog kopó alkatrész, olajak (difi, osztómű, motor aut.váltó olaj, fékek, vezérlés stb.) - - UK-ből a legtöbb alkatrész olcsón(olcsóbban mint itthon bárhol beszerezhető) pl.: jgs4x4.co.uk 2 napra szállítanak.
Ide hordtam szervizbe
Szerelők nem szeretik, nem ismerik a márkát. Landycar-ról jókat hallottam. A kopó alkatrészeket otthon kicserélem, a nagyobb munkákat helyi szakik. Nincs fix szerelőm.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 280000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |