Nyakig sárosan is szép
Szöveges ítélet
Kevés olyan autó jut most eszembe amit annyi mindenre lehet(ne) használni, mint a Land Rover Discovery 3-at. Ez egy terepjáró, családi egyterű és áruszállító. Ami nem: verseny és városi bevásárló autó (bár egy kisiskola napi élelmiszerszükséglete beleférne). Meg nem spórolós autó (van ilyen?).
Két éve vettük, amikor a család gyarapodásával és a csomagok számának látványos növekedésével az előző autó már túl szűknek bizonyult.
A választásban az autó hármas funkciója játszotta a főszerepet (az anyagiakat most nem részletezve). Kellett egy autó amiben hátul is három felnőtt (!!!) - másképpen fogalmazva két gyerekülés plusz egy felnőtt – még másképpen fogalmazva alkalomadtán hét felnőtt is KÉNYELMESEN elfér. A szabvány egyterűektől meg a hideg ráz (valószínűleg jó autók csak nem nekem találták ki) úgyhogy ez szóba sem került. A tágasság kifejezés nekem a discovery-ben kapott először értelmet az értelmező kéziszótár után. A pathfinder, touareg, audi7, X5, volvo XC-90 csak kívűlről látszik nagynak, belül viszont nem több, mint a középkategóriás testvéreik. A harmadik üléssor pedig nem gyerekülés. Bár ilyenkor a csomagtér hátul minimális, de a babakocsi még mindig befér (!). Hosszabb utazásra ideális. 1300 kilómétert úgy levezettem benne, hogy csak tankolni álltam meg, illetve lemosni a szélvédőt mert a discovery kegyetlen rovarírtó. Hazaérkezve pedig másnap még elgurultam vagy 500 km-ert motorral, csak mert szép idő volt, meg a család is maradt még nyaralni. Régebben már 300 km után minden bajom volt. Pedig az üléseiről nem mondanám, hogy a legeslegjobbak amiben valaha is ültem. Az oldaltartásuk nem a legjobb, ami kanyarban abból látszik, hogy én a kormányba, a kedves meg a kapaszkodóba nyúl. Hátul meg csak viháncolnak. Hát nem egy kanyarvadász, az szent.
Ha kérdezik, a parkolásról még annyit szoktam mondani, hogy nem gond. Ha a hely mérete megvan, akkor beállok. De a belvárosban egyébként sincs parkoló. Jobban manőverezhető, mint az a méretei alapján látszik. Bár a parkolóradar sokat segít a centizésben. A szögletes formája meg a lapátnyi visszapillantók miatt meglepően jól érezhető, hogy hol ér véget.
A magassága három fokozatban állítható. Így a mélygarázsok többsége sem akadály. Csak a benyúló tereptárgyakra - ugymint cső és szellőző csatorna – kell vigyázni, mert azt könnyen leveri. Mondanom sem kell, hogy a parkolóban nem keresem mert egyből látszik. Terepen meg le kell ugrani róla.
A motor a hat hengeres 2,7-es dízel. A BMW sor hat benzinese után a discovery hangjában sem csalódtam. Nagyon tetszik ahogy morog az ember alatt az a hat henger. Igaz a V8 lenne az igazi de nem kár érte. És CSENDES (ebben lehet hinni a márkakereskedőnek). A 2,5 tonnát DINAMIKUSAN mozgatja. Igaz álló helyzetből egy kicsit eltart amíg felgyorsul, ez városban NÉHA egy kicsit hátrány. Viszont az autók teteje fölött szép a kilátás, elnézelődöm és olyan szlalomba kezdek - ha kedvem tartja -, hogy öröm nézni. Az autópályán pedig király. A 130-140 (150 ha nem figyelek)- az ideális, ennél többel pedig nem megyek. 160-nál már egy kicsit félelmetes ahogy nyomul előre mint egy tank (pedig érezhetően gyorsulna még). Igazából csak a mazsolák szoktak levillantani. Nem fér a fejembe, hogy miért kell kisautóval 180-al nyomulni. Mert ha baj van akkor kasznival együtt raknak befőttesüvegbe mert nem lesz aki szétválasszon. A fogyasztás városban 12-13, autópályán 10-11 (inkább). A terepről csak annyit, hogy a felező a még megtehető kilómétert is felezi. De hát ez sajnos ritkán adódik így teljesen mindegy, hogy mit fogyaszt terepen.
A gyerekkoromból még megmaradt perverzióm, hogy mindig tetszettek az olyan autók aminek egynél több "kipufogója" van. Ez KÉT KIPUFOGÓS!!!! Ezzel egy gyerekkori álmom teljesedett ki.
Szállítás: az üléssorokat lehajtva vittem már szekrényt, meg ami lakásfelújjításkor kell, 400 kg csempét fél-Európán át. Tetszik, hogy a csomagtartóban van négy rögzítő gyűrű, amelynek a segítségével a csempét úgy lefogtam, hogy moccanni sem mert egész út alatt. Hja a légrugók miatt meg nem ment át motorcsónakba.
Egyet sajnálok, hogy csak nagyon ritkán mehetek terepre vele (eddig nem is igazán mentem). Így csak a fórumosok és a Youtube alapján állíthatom azt, hogy nem városi telekjáró, hanem igazi 4x4. Persze a futócipőt bakancsra kellene cserélni, meg nem ártana egy csörlő, meg plusz alvázvédelem. Ennyi.A BMW-vel vizes füvön elakadtam a diffi-zár hiánya miatt. Mivel ez az első terepjáróm ezért most személyes tapasztalatom nincs arról, hogy a Terrain response mennyiben jelent többet mintha nem volna. Viszont van még központi diffi is. Most már sajnálom, hogy hátsót nem kértem (de minek?!). Hát ez amolyan: "legyenjóleszazmajdvalamire".
Egy terepjáró fesztiválon viszont felezővel izomból/nem nekifutásból szépen felmászott egy nagyon meredek emelkedőn (hát most nem saccolom meg, hogy ? % volt, de szgki nem menne fel az biztos). Itt sikerült is - mint minden valamirevaló autós szakújságírónak – elakadnom. Az okosok kitalálták, hogy a gödör kinézetű akadályba vizet nyomnak, én hülye pedig belementem. A gödör alján pedig már tengelyig sűllyedtem a sárban (pedig off-road magasságra húztam a kasznit). Szegény tolta maga előtte meg maga mögött a saras/agyagos maszlagot de a meredek emelkedőben nem talált fogást az utcai gumi és végül egy defender húzott ki (ezer hála). Aztán a defender ott is maradt, hogy az utánnam jövő többi delikvenst is kihúzza egyiket a másik után. Ezután egy óra keréktisztítás következett, hogy a fékek ne csak a beragadt agyagos sarat hanem vasat is harapjanak. Tanulság : egy mud terrain gumival – meg egy kis szerencsével - tuti kijött volna.
Az ítéletem esszenciája pedig az, hogy ez az autó egyszerűen NYAKIG SÁROSAN IS SZÉP. Szivem szerint le sem mosnám ilyenkor.
Hibalista
- Eddig semmi panasz. Egyszer csak úgy elhallgatott a CD. A következő indításkor viszont már szólt mint rendesen. Ezt úgy kéthavonta megismétli, de ezen kívűl tényleg semmi.
-
- Emellett pedig csak a szokásos olajcsere meg miegymás.
Ide hordtam szervizbe
Márkaszervíz
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 13 l |
Előző autója? | 320i | Következő autója? | Természetesen Ferrari (a kisfiam még mindig csak ezt az egy márkát ismeri) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |