Angol beteg
Szöveges ítélet
Hol is kezdjem:
Végzettségem gépészmérnök, az autóiparban dolgozom, szeretem az autókat. Bátyámmal közösen összeraktunk egy GAZ 69-est (helyesebben kicseréltük benne az eredeti blokkot egy c220d merci motorra), tehát azt is lehet mondani, hogy "konyítok" egy-két dologhoz ezen a területen.
Vágytam egy olyan terepjáróra, amit mindenki legendaként emleget.
Összevetve a megbízhatósági, valamint a tervezett fenntartási költségeket, végül elköteleztem magam egy Land Rover Discovery 1 mellett.
Német import darabhoz sikerült hozzájutnom, Bajorországból (mégegyszer nem vennék Németországban használt autót), Regensburg-ból.
Az autó kilométer számlálója 232000 körül mozgott a megvételkor, ami az állapotát tekintve reális is volt.
Megjegyzem, direkt 300tdi blokkal szerelt Disco-t kerestem, mivel ez még mechanikus adagolós, nincs mi elromoljon benne...
A MOTORRAL NEM IS VOLT BAJ!
Ámde, menyasszonyom egy szép nyári délutánon elvitte a kocsit, majd sírva hívott fel, hogy majdnem meghalt vele, mivel egy dombról lefelé menet a fékpedál a lemezig bement, fékerő kifejtése nélkül, majd kb a 3. pumpálásra lett jó.
Elmentem a kocsiért, beültem, nálam semmi baja nem volt. Elkezdtem mélyebbre hatolni a témában és átnéztem az angolszász fórumokat ezzel kapcsolatban, majd a következő megoldási lehetőségeket találtam:
A. Főfékhenger tömítés probléma
B. Fékmunkahengerek elrohadtak
C. ABS hiba
Elindultam az A. verzióval. Rendeltem hozzá tömítéskészletet. Elkezdtem szétszedni, majd kiderült hogy egy olyan szerszám kell hozzá ami 5 ágú imbusz. Nagyszerű, rendeltem egy új főfékhengert, probléma maradt.
B verzió. Kocsi felemel, fékrendszer komplett szétszed (minden csavar kiszedésénél kb. vért szarik az ember -> visszatérnék hogy érdemes e egy osztrák-bajor sózott szart venni). Új fékpofák, dugattyúk, tömítések, réz vezetékek.
Rendszer feltölt: szar.
Hát kérlekszépen kiderült, hogy ez egy ABS hiba, amit a Land Rover nem vallott be, és a korai rendszereikben benne van. Egy módon orvosolható a probléma, ha átalakítja az ember a kocsit ABS nélkülire, vagy rendel egy ABS modult (kb. 300 ezer).
A legenda számomra szertefoszlott.
Itt már kezdett körvonalazódni bennem, miért hívják ezeket a kocsikat angol betegeknek.
Ugyancsak egy nyári kellemes estén a bevásárlóközpont parkolójában próbáltam indítani a kocsit. Nem indul. Mégegyszer: nem.
De mintha nem is nagyon lenne gyújtás. Ezt nem hiszem el.
Fórum: van a kocsiban egy ún. "pók" komponens, ami a lopásmegelőzés miatt egy elektromechanikus módszerrel elzárja az üzemanyag útját.
Ha újat veszel, kb 120 ezer, vagy csinálsz egy kapcsolót, ami 12 V-ot vezet a szolenoidhoz és voilá, a kocsi újra indult.
--- HE. itt volt egy pont, amikor valaki a fórumra ezt úgy írta be, hogy akkor épp Feketeafrikában dekkolt egy ilyen probléma miatt. Ha ez velem történt volna, csöppet pipa lettem volna. ---
Nade sebaj. Jött a tél. Először volt mínusz 10, a kedves kis barát a világért sem akart elindulni. JA, az üzemanyagminőségre is érzékeny, plusz alul van benne méretezve a 74 Ah-s akksi, ami mellékesen bal plusz-os...
Beleraktam egy 95 Ah-s akksit, azzal már egyből vette az akadályt.
Tovább: kb a kocsiban nem volt csillapítás, ezért kicseréltem benne a lengéscsillapítókat. Ez az én döntésem volt, megérte. Szerencsére az angol honlapokról töredékéért lehet hozzá rendelni alkatrészt. KELLETT IS.
A kocsi külső elemei Al-ból vannak. Rohad az is, csak fehér színű. A talplemezek viszont annál inkább rohadnak, vörösen. Az autó hátulja folyamatosan süllyedt, mert a hátsó kabintartó bakoknál szétrohadt. Őszintén szólva, rohadtul nem volt kedvem még ezzel is foglalkozni, bár az alkatrészt megvettem hozzá. Mivel viszont a csomagtartó ajtó akadt, muszáj volt valamit csinálni vele.
Terepjáró képességek: az autó több, mint két tonna (2,3 t). A terepszögei az első lökhárító kozmetikázása után már elfogadhatóak, viszont a tömeg sajnos a gravitációnak kedvez. Magasító szett? Komolyan? Az csak a kasztnit viszi feljebb... Volt hogy elakadtam vele földúton, mert felakadt az alja. Diffizár csak az első és hátsó tengely között van, ahhoz pedig túl gyenge és túl nehéz hogy kijöjjön ilyen helyzetekből.
Viszont, még aránylag nagy sebességnél is stabil volt (110-120, ennél többet nem ajánlott vele menni)
Ami egy nagy pozitívum: a felszereltség és a belső tér: gyönyörű vajbőr ülések, tartós műanyagok. Nagyon szerettem benne ülni. Ezért is mindig ilyen 'se veled, se nélküled' érzésem volt az autóban. Amikor jó volt, akkor túl szerettem, hogy eladjam, amikor rossz volt, akkor is meg tudtam nyugodni amikor beültem a kocsiba.
A motor: gyenge. nagyon gyenge még a katalizátor kivágásával és az EGR blankolásával is. Másik dolog hogy ez a megbízhatóságról meg ilyenekről szól, aláírom. Ez egy ekkora karosszériához nem elég. Nagyon sokat evett a gép és nekem nem adta vissza élményben sajnos :(.
Ez a blokk egy Defender-be való, ami belülről olyan kb. mint egy GAZ 69 (felszereltségre, tehát nincs benne felesleges tömeg).
Összefoglalva. Jó volt, elég volt, néha szörnyű volt. Amikor a következő tulajdonos beszállt és elhajtott vele, csak annyit mondtam, hogy "hála Istennek".
Hibalista
- Főfékhenger: 50000 - Fékvezetékek: 15000 - Fékmunkahengerek: én újítottam őket fel, így kb 10000 a dugattyúk és tömítések miatt. - Immobiliser: 125000 lett volna, ha buta lennék, egyébként kb 50 Ft. - Bal első gömbcsukló: 15000 - Lengéscsillapítók: 40000
Ide hordtam szervizbe
én
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
én
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 232000 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Grand Cherokee 2.7 CRD |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (5.0/10) |
