Retro-high tech -pápa módra
Szöveges ítélet
1 éve vettem 2,4-es Jtd motoros 151 LE-s Thesisemet. Németországból származik, szemmel láthatóan vigyáztak rá. Ezzel egy régi álmom teljesült, olyan autóval járok, mint II. János Pál, Jean Todt (F1-ferrari), vagy éppen Sophia Lorenék (igaz, Quattroporte árnyékában), de Silvio Berlusconi is kapott egyet. Aki Thesist vesz, úgy gondolom demonstrálja a saját egyéniségét, temperamentumát és hogy alapvetően más értékítélete van, mint a "tömeg"-nek. Sok kilométert tettem bele 1 év alatt. Elsősorban egy közepesen nagyvárosban - Kecskeméten- és autópályán használom. Kecskeméten úgy gondolom városképet javítok az autó gyakori megjelenésével, nem hétköznapi látvány egy fekete tele krómos limuzin, ami nem téveszthető össze a "tömegautó" Audikkal, Mercikkel, BMW-kel. Volt módom összehasonlítani ezekkel a típusokkal hasonló ár-kategóriában. Bizton állítom, hogy méltó ellenfele ezeknek.
Kezdjük a látvánnyal. Egy Thesis általában vagy tetszik valakinek nagyon, vagy kategorikusan "olasz kacatnak" nézi. Egy biztos: Bárhol meg lehet vele jelenni, a siker és kíváncsiság garantált, érzem a tekinteteket a bőrömön. Formai egyedisége, forradalmi és bátor vonalai szemet gyönyörködtetőek. Aki idáig eljut, és kíváncsi arra a rengeteg műszaki geg-re, ami csak közeli barátság árán mutatkozik, -beleszeret. Ha ekkor beleül, akkor jön a krémje... Maguk a kilincsek önmagukban egy finom szobrászmunka eredménye, a tejszerű függőleges ledes hátsó lámpa szintén, nem holmi műanyag fogantyúk, vagy színes lámpatestek. Belül a megdöbbentően sok bőr - vagyis alcantara- puha tapintása, meleg színe vár. Műanyag nemigen van benne, a fröccsöntött anyagokat nem ismeri. Diszkrét, polírozott selyemfényű fa fut teljesen körbe az autó utasterén, nem lakozott fényes hivalkodó fa-konzolok, Uram bocsá´ szentségtörő mű-fa. Intarziás fa váltógomb, sejtelmes zöld fényű hangulatvilágítás az ülésekre és a váltó környékére. Hatalmas fotelek elöl és döbbenetes kényelem hátul. (Nem véletlenül "védett személyeknek" készült a hátsó sor hatalmas helykínálattal). Aki hátul utazik ne panaszkodjon, szerintem jobban jár mint az anyós-ülésen, vegye megtiszteltetésnek.
Műszaki jellemzői azonban már néhol kifogásolhatók, de szerintem megbocsáthatóak. A 151 LE-s 5 hengeres turbodízel motor szerény ebbe a közel 2 tonnás autóba. Nem hajtom sportautóként, bár ezzel az autóval illetlenség is sportosan szlalomozni, nem erre való. 2300-as fordulatig kifejezetten "lusta", azonban ezt követően megjön az ereje, mintha hátba vágnák. Ez autópálya menetben ütőkártya, mert hatodikban 150 felett hajmeresztő gyorsulásra képes 200-ig. A nyomaték ilyenkor lenyűgöző. A klíma működése gyakorlatilag a teljesítményen észrevehetetlen. A váltó ebben a kategóriában azonban méltatlan. Hibátlanul működik, azonban olaszosan hanyagul pontatlan, na persze egy középkategóriás ettől még megirigyelné. Egy automata azonban -így utólag- már jobban tetszene, az elvárt kényelem miatt. A motor kívül viszonylag hangos, belül gyakorlatilag néma csend, kiváló hangszigetelése van, magasabb fordulatszámon szűrődik csak be némi mély tónusú távoli mormogása az 5 hengeresnek. A felfüggesztés az olaszok által nagyra tartott különleges "sky hook" felfüggesztés ellenére sem nyeli el az út egyenetlenségeit, habár ezt néma csendben teszi. A környezet hangja gyakorlatilag ki van zárva, a 10 hangszórós hifi halkan hallgatva is élmény a néma csendben. Azonban az autó egyik -számomra szembetűnő- hátránya az alacsony padló. Szokatlanul alacsony, nagyon hamar felütközik rosszabb terepen. Egyszerűen nem oda való. A ködlámpái olyan vastag domború üvegből készültek mint a szódásüveg talpa, gyakorlatilag törhetetlen, nincs kavics, ami kiütné -örök élet. A csomagtartó kicsi, szerintem egy Logan-é nagyobb, ez valóban nem költözködős autó, a kárpitozása finom, a csomagtartó-fedelet szervo húzza be. A navigációval (a balkán országokban nem működik, úgy mint: Románia, volt Jugoszlávia, Szlovákia, Magyarország -idézet a brossúrából) egybeépített fedélzeti computer monitorán lehet vezérelni a rádiot, cd-t, cd-tárat, dvd-t, navit, tv-t, fogyasztási, és teljesítmény adatokat és az összes névre szóló személyes beállításokat. Hihetetlen egyszerű a menü-rendszere.
Az egészre rákontrázik a feltűnően kedvező fogyasztása, ami vegyes használatnál sem több 7 liternél. 90-es tempónál ideges vagyok, ha 5,4 fölé megy, pályán is általában 6,5-7,4 között mozog. Alkatrész árai teljesen korrektek, vígan vetekszik a francia és német autók alkatrész áraival.
Ár-érték aránya kategóriájában a legjobb. Szóval ez a típus annak való aki olyan autót szeret, amivel kitűnik a tömegből, műszaki csemegékre vágyik, finom, remek anyagokra kedvező fenntartási költségek mellet, itt-ott olaszosan negatív jellemzőkkel. Tökéletes autó persze nem létezik, de amikor a piros lámpánál látod az Audis szemében, hogy a Thesist bambulván azon gondolkodik, hogy: "Hol is rontotta el...?" rögtön megbocsátom hibáit, hiszen mindezek a hibák nem lennének, ha ez a típus nem olasz lenne. De nem lenne Thesis sem...
Hibalista
- 1. Alsó kuplung-munkahenger
- 2. Bal hátsó kilincs elektromos mikrokapcsolója (kontakt-hiba)
Ide hordtam szervizbe
1. Fiat Jansik Kecskemét (Szélmalomnál) Nagyon ajánlom, segítőkészek, ügyesek, a szervízvezető Parádi Gábor kifejezetten ügyfélcentrikus hozzáállású.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
1. Kracker Gábor gépjármű-technikus, Kecskemét, Illatos u.
2. Gálos Laci segélyszolgálatos - autószerelő, Kecskemét, Máriahegy
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 125000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | c4 Hdi Préstige | Következő autója? | Citroen c6 2.7 hdi biturbo |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
