A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lancia » Musa (2004)

Musa 1.4 16V 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Tényleg Murának hívják?

Szöveges ítélet

4 év Puntózás után úgy döntöttem, hogy szeretnék egy kicsivel nagyobb, kicsivel erősebb és kicsivel egyedibb autót. Három versenyző volt: Audi A2, Chrysler PT és a Musa. Először a Chrysler esett ki a hatalmas fogyasztása miatt (a benzinest szeretem, és arra az évi kb. 10-15 000 km-re, amit megteszek, különben sincs értelme dízelt venni). Másodikként az A2 esett ki, ismerősök beszéltek le róla a csillagászati alkatrészárak miatt (ezzel csak részben értek egyet, a futómű és a motor alkatrészei mind csereszabatosak a Poloval vagy a Golffal, de ahhoz nem fér kétség, hogy az alumínium karosszériaelemek valószínűleg elég drágák). Maradt a Musa, ami még ráadásul rokona is a kettes Puntonak, amit az olcsó fenntartása miatt nagyon lehet szeretni. A szűkös kínálatból egy 2005. szeptemberi, 118 ezret futott (szervizkönyvvel és számlákkal az egész előélete alá van támasztva, úgyhogy vélhetően tényleg ennyit tett meg), 1.4 benzines, 16 szelepes, osztrák hölgytulajdonostól származó példány tetszett meg. A Halas Autónál vettem Szigetszentmiklóson, az eladó teljesen korrekt volt, az autó hibáit sem hallgatta el. Az üzlet 2016. márciusában köttetett meg, már több mint fél évvel és 8000 kilométerrel ezelőtt, úgyhogy az élmény még friss, de már nem csak első benyomásokról tudok írni.
Ez a típus a kettes Punto padlólemezén nyugszik. A Punto egyterű változata az Idea, és a Musa voltaképpen az Idea feltupírozott és felextrázott változata. A Lancia kínálatában a Musa igazából az Ypsilon egyterűjének számít (őrület, hogy ilyen is volt, nem?), hiszen a 2003-tól gyártott Ypsilon is a Punto rokona. Sőt, a Musa első lámpái és a hűtőmaszk detto ugyanaz, mint az Ypsiloné. A lényeg az, hogy mivel a motorok, futómű, váltó, stb. mind a Puntoból érkezett, így a Musa esetleges javítása nevetségesen olcsó ahhoz képest, amit az ember egy Lanciától várna.
Nem egy ismerősöm kérdezte, hogy tényleg Murának hívják-e :) Nem, Musa (~múzsa), de igaz, hogy a hátsó típusfelirat kicsit megtévesztő :) Már egyébként volt olyan nap, hogy a sajátomon kívül láttam két másik Musát is a forgalomban, akkor bizony kicsit mellbevágott, hogy megint tömegautót vettem :) Komolyra fordítva a szót, nagyon kevés van belőle, de meglepő módon több készült belőle, mint a nála olcsóbb Fiat Ideából.
A motor 1.4 benzines, 16 szelepes, 95 lóerős. A 60 lovas Punto után egy felüdülés, ezzel már előzni is lehet, de azért kicsit több lóerővel is el tudnám képzelni. Sajnos a benzinesek közül ez volt az erősebb motor (2005-től 1.4-es 8 szelepes motorral is gyártották, ami 77 táltos paripát mozgósít, inkább bele sem gondolok, hogy az hogyan viszi ezt a bódét). Nem értem, hogy a Punto 1.8-as motorjával miért nem kínálták, 131 ló azért mégsem lenne rossz ebben a kocsiban. Főleg, hogy ez egy Lancia, ami a Fiat presztízsmárkája (volt). A 95 lóerő alapmotornak tök jó lenne, de hogy ennél erősebb benzines ne legyen, ez elég meglepő.
A fogyasztása eddig csak kellemes meglepetést okozott. Amikor hoztam haza a kereskedésből, az M7-esen jöttem. Néztem a fogyasztást: 8,6. Az azért egy kicsit lehangolt. Aztán néztem két nap múlva: 7,2. Ez már jobban esett, ekkor már gyanítottam, hogy az első nap a sztrádázás miatt volt olyan magas. Aztán néztem két hét múlva: 6,5. :) Ilyen alacsony fogyasztásra nem is számítottam. Ekkor esett le a tantusz: a kereskedő új akksival adta át, mert az előzővel sokat állt. A csere miatt a fedélzeti computer adatai lenullázódtak. Így aztán első nap, amikor az autópályán jöttem haza, csak annak az útnak az átlagfogyasztását számolta, így jött ki a 8,6. :) Aztán a későbbi napokban, amikor jórészt lakott területen kívül mentem, akkor az átlagfogyasztás értéke csökkenni kezdett a 8,6-hoz képest. Aztán 6,2-6,7 körül stabilizálódott, de tudva azt, hogy a computer lefelé csal, azt szoktam mondani, hogy 7 litert fogyaszt. Van, aki ezt sokallja, de sztem egy ekkora homlokfelületű és ekkora öntömegű (1,2 tonna!) kocsitól ez nem olyan rossz. Többre számítottam. Az is igaz, hogy csak első nap jöttem a sztrádán, ha gyakrabban mennék, az biztos megdobná a fogyasztást. A motor egyébként a Stiloból jött, nem tudom, hogy abban hogy muzsikál, de a Musában 2500-as fordulat körül érzi jól magát, ami az 1.2-es Puntohoz képest nekem szokatlan (az 2000-es fordulat alatt is vígan vitte a kocsit, igaz, cserébe 3000-3500 fölött elfogyott a szufla). A Musa 4000-es fordulaton is egész virgonc, ilyenkor viszont a 8,6-os fogyasztás emléke tör rám, úgyhogy ennyire azért ritkán pörgetem :)
Az én Musám valószínűleg alapfelszereltségű: manuális klíma, elöl elektromos ablak, fedélzeti computer, távirányítós központi zár… Más nem is jut eszembe. A neten azért láttam már jobban felszerelteket is, persze szó sincs arról, hogy panaszkodnék, mert a Puntohoz képest ez a felszereltség is maga a kánaán. Nagy meglepetés volt számomra, hogy a hátsó ülések is tolhatók előre és hátra egy sínen (a kettes Punto padlólemezére egy ekkora kocsit rátenni varázslat). A csomagteret átlagosnak mondanám.
A neten rengeteg helyen olvastam, hogy mennyire dülöngél és instabil. Ez csak részben igaz. Az oldalszelet meg lehet benne érezni, az tény, de a „60-nál éreztem, hogy a kanyarban a bal hátsó kerék felemelkedett a levegőbe, és halálfélelmem lett” jellegű véleményeket a típus nevében is kikérem magamnak. Lehet vele ilyet csinálni, mondjuk nem 60-nál, hanem inkább 90 fölött, és ehhez már nagyon állat módon kell venni a kanyart. Aki szerint az Idea/Musa borulékony, az még nem ült Ignisben vagy Wagon R+-ban. Na, az instabil, cimboráim!
A fenntartási költségek egyfelől nagyon kellemesek, másfelől ért már kellemetlen meglepetés. Egyik példaként azt tudom felhozni, hogy 25 ezer Ft-ból körbe tudtam fékeztetni, a szilentek is valami nevetséges összegbe kerültek (ez mind Punto-alkatrész). Kicseréltettem a kipufogódobot is, az állapotából ítélve még a gyári 2005-ös dob lehetett rajta. Ugye mindenki sejti, hogy néz ki egy 11 éves kipufogó. Találtam Polmo márkájú dobot, ami elméletileg jó Puntora és Musára is. 12 ezer Ft volt. Tudja meg ország-világ, Musára nem jó. Nem ugyanott vannak a rögzítési pontjai. A második legolcsóbb dob 37 ezer jó magyar Forint, de inkább lenyeltem ezt a békát. Ez a ritka autó ára :) Ezt mondjuk még mindig nem értem, hogy ha a motor, padlólemez, futómű, stb. mind a Puntoval csereszabatos, akkor a hátsó dob miért különbözik, de biztos van valami oka.
A kényelem igazából pazar, legalábbis a Puntoból átülve. Magas az üléspozíció, magasan van a váltó, a kapcsolók kézreesnek, mondjuk a Puntoban 4 év alatt nem sikerült megtanulnom, hogy az ablaktörlő kapcsolója milyen kapcsolásra mit csinál, és már látom előre, hogy ez ebben sem fog menni. Jó kis olaszos átgondolatlanság :) Rengeteg tárolórekesz van, a műszerfal két oldalán is azok vannak, igaz, nem túl nagyok. A műszerfal középen van, de ez nem zavaró, szerintem két hét alatt bárki hozzá tudna szokni. A szélvédő fölött is polc van (egyterűben ülünk, vagy mifene). Az első pohártartók az ajtó oldalzsebében vannak, szeretném egyszer megkérni azt az olasz mérnököt, aki ezt a részletet tervezte, hogy mutassa már meg nekem, hogyan kell oda betenni egy poharat, ne adj’ Isten egy fél literes palackot.
Majdnem elfelejtettem a megbízhatóságáról írni, de ez annak köszönhető, hogy nincs mit írni róla :) Eddig mindig pöccre indult, még egy kis olasz autós elektronikai zavar sem volt, még csak a műszerfalon sem világított hibajelzés. Száradjon le a kezem, ha hazugságot írtam!
Az összbenyomás tehát pozitív, persze egy S Merci kényelmét és méretét ne várja el senki, de sztem aki a Puntoval elégedett volt, annak egy teljesen észszerű és vállalható továbblépés. Aki egy kicsivel egyedibb autót szeretne, amit nem túl drága fenntartani (kivéve, ha kipufogót kell cserélni :) ) annak bátran ajánlom!
Következő kocsim? A Seat Exeo nagyon tetszik, a Musához hasonlóan ritka látvány, mégsem félek attól, hogy baj lenne az alkatrész-ellátással (a’la régi Audi A4), de szinte csak dízel van belőle :/ El tudnék képzelni magamnak Volvo C30-ast is, esetleg Fiat Sedicit (de mondjuk azt meg biztos mindenki Suzukinak nézné). Pár év múlva kiderül, de hogy nem Swift, Astra, Focus vagy Golf lesz, az egészen biztos :)
Addig is bővítgetem ezt az ítéletet, mondjuk Digó Limós terjedelműre nem szeretném nyújtani, de évente egyszer-kétszer leírom majd azt is, ha elégedett vagyok, meg azt is, ha nem vagyok elégedett.

Hibalista

- Elromlani még nem romlott el, a vásárlás után cseréltettem ki rajta jópár dolgot. Körbefékeztettem, új szilentek, hosszbordás-szíj, olaj, szűrő, légszűrő, kipufogódob. Azt hiszem, ennyi, de lehet, hogy volt még valami apróbb dolog.

Ide hordtam szervizbe

Szerelő ismerős, benne bízom, és eddig nem is csalódtam.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2005
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 118000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 8000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Punto Következő autója? Exeot szeretnék
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lancia Musa 2004 (2004)

További ítéletek (6 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)