Kivénhedt olasz prémium
Szöveges ítélet
Miért írok ítéletet? A legtöbb Lybra tulaj elfogult az autójával és soha a büdös életben nem ismernék be, hogy ezek az autók nem tökéletesek. Releváns népítélet jelenleg nincs a Totalcaron, csak dicséretek hada és annak bizonygatása, hogy ki mennyire fasza üzletet csinált a megvételével (még ha nem is). Aki nem akarja végig olvasni, annak elöljáróban annyit leírok, hogy egy jó Lybra nem áll meg 1-1,5 millió alatt. Ezt több Lybra tulajdonos is aláírja, aki írja a javítások költségeit és normális realitásérzékkel rendelkezik.
Szóval álljon itt egy olyan népítélet, ami alapján minden leendő vásárló el tudja dönteni, hogy akar-e ilyen autót vagy nem.
2015 tél
2015 novemberében eladtam ez előző autómat. Még eladás előtt egyik barátom apjánál, aki ritka autók felújításával foglalkozik, találtam egy Toyota Paseot. Megtetszett, külföldi papíros, kicsit dolgozni kell rajta, fapados, de a Favorit után mégis minőségi lépés. Közben telt-múlt az idő, a kocsit nem volt ideje rendbe rakni és egy februári telefonbeszélgetés során megemlítette, hogy van egy Lybrája.
Akkor fogalmam sem volt róla, hogy mi az egyáltalán (ahogy egyébként az emberek 99 százalékának sincs), utána olvastam fórumokon, majd úgy döntöttem, hogy megnézem.
2016 február
Amikor megláttam, elég vegyes volt az első benyomásom. A kormányon a bőr szétkopva, az üléskárpit sötétkék, az ajtókárpit világoskék. A váltókulissza szétkopva, a kuplung a pedálút felétől emel ki, a vezetőoldali elektromos ablak recseg, a központi zár vacakol. Elvittem próbaútra, a futóműve jó, minimálisan rozsdás a küszöb. A felszereltsége jó volt, az ára is (380.000 Ft), így egy hét múlva elhoztam.
Két hétre rá kigyulladt a Check Engine, majd úgy is maradt. Kiolvastuk, katalizátorhibát mutatott. Nem foglalkoztam vele, az autó ment, nem volt vészüzemben, majd megoldom később. Elkerült egy szerelő ismerősömhöz, olaj, szűrők, fékfolyadék, stb. cseréje megtörtént. Vezérlést nem kellett cserélnem, az utolsó csere ideje és km állása fel volt jegyezve egy matricára a B oszlop tövéhez. Kijavította a központi zárat és kicserélte a féltengely szakadt gumiharangját.
2016 nyár
Beesett párszor a kuplung, így újra szerelőhöz vittem. A főhengert kicserélték, ez javított rajta, de még nem tökéletes. Megnézték a klímát is, természetesen az sem működött benne (télen jól le lehet tesztelni a klíma hűtési képességét). A generátorhoz vezető kábel szakadt volt, a nyomások nem voltak jók és nem kapcsolt rendesen a ventilátor. Legalább nem engedte a gázt. A szervizben nem vállalták, mert ehhez villamos ember kell, nem tudják, nem akarják, stb. Otthon átnéztem a rendszert, cseréltem egy nyomáskapcsolót és megoldódott a probléma. A nyomáskapcsoló cseréje jó buli, ki kell venni az első lámpát és a dudát, majd a szülésznői adottságokkal megáldott emberek vakon egy 19-es kulcs segítségével ki tudják csavarozni a kapcsolót. Utána persze a másikat ugyanígy vissza. Tisztítás és ellenőrzés után már volt rendes hűtés az autóban.
Közben kicseréltem az elöregedett benzincsövet a motortérben, ami már rommá volt repedve, kicseréltem a tankszellőztető szelepet (nyáron ha megy a klíma, akkor a menetszél a lecsapatóból kijövő minimális benzingőzt betolja az utastérbe, ha a szelep már öreg).
Újra lett bőröztetve a kormány és kijavítva a vezetőülés szivacsa.
Egyik reggel a lakótársamat vittem dolgozni, amikor hosszú köszörülés után indult csak a kocsi, majd az alapjárati fordulatszám 2000 és 2500 között ingadozott egy darabig. A szívócsőbe menő vákuumcső, ami részt vesz a fordulatszám szabályozásában el volt repedve és üvegkemény volt. A csere megoldotta a problémát.
Sikerült hozzá bontott, színben passzoló ajtókárpitokat szereznem. Ezen kívül egy bal első tükröt (a tükörlap törött volt már megvételkor), a napfénytető takaróját (valami vadállat letépte róla a kárpitot) és néhány apróságot (vonószem, stb) vettem.
Gyertyacsere során kiderült, hogy van egy nagyon jó tulajdonsága a gyertyakábeleknek. A pipa lehúzásakor szépen elkezdenek nyúlni, majd beleszakadnak a gyertya vagy a trafó csatlakozójába. Gyertyacsere előtt tehát érdemes pár évente a kábeleket is cserélni vagy legalább ellenőrizni. Gyertyacsere után első indításkor halk csattanás a motortérből. Fasza, biztos rossz helyre tettem vissza a kábeleket. Nem, a kábelek jó helyen vannak. Újra indítás, pöccre indul. 3 napig jó volt, majd megállt. Asszonyt lehív, ő indítózik, én tesztelem a gyertyákat, hátha valahol nincs szikra. Már épp megfulladok a benzinszagban, amikor megunom, a kábeleket lehúzom és elkezd a trafón belül a delej áthúzni a csatlakozók között. (Később utána olvastam és kiderült, hogy az 1.6-os motoroknál a gyertyakábelek nyúlása és a trafó korai halála típushiba.) Este 7 óra, minden zárva, asszonyt kiszed a kocsiból, mára hagyjuk az egészet. Másnap a város másik végébe eltekertem bringával (laza másfél óra oda-vissza), vettem trafót és új kábeleket, kicseréltem, majd boldogan elmentem kocsival dolgozni, így nem kell biciklin a júliusi napon megrohadnom.
Pár héttel a trafós sztori előtt éppen behajtottam lelkesen egy mélygarázsba parkolóhelyet keresni. Az ablakemelő vásárláskor kicsit rakoncátlankodott, de komolyabb baja sosem volt, tette mindig a dolgát. Ezt éppen akkor unta meg, amikor fel akartam húzni az ablakot, miután kivettem a jegyet az automatából. Délután hazaértem, leszedtem a kárpitot, eltört a műanyag csúszkája. Borús volt az idő, már csöpögött az eső, felkötöttem egy darab dróttal, hogy ne ázzon be. Gondoltam, hogy veszek majd csúszkát, kicserélem és mindenki happy. Különösen én. Hát nem. Fiat boltba be, mondom mit szeretnék. Csúszka nincs, csak komplett szerkezet, nem lehet venni, nem is volt, nem is lesz (egyébként de). Ebay-ről rendeltem csúszkát, először az sem volt jó. Magyarázom is az okot, ami a digó logikában keresendő. Éppen olyan ablakemelő sín van az adott autóban, amilyet találtak. Kétféle sín lehet a Lybrában. Az egyiken két kábelvezető kerék van (ez az újabb), a másikon egy. Nyilvánvalóan az újabb változaton cserélhető a csúszka, a régin nem. Évjárat alapján viszont nem lehet a határvonalat meghúzni, hogy mikortól szerelik az újat (2-3 éves periódusra behatárolható). Viva Lancia. Vettem egy bontottat, komfortfokozatos motorral, 3 hónap után visszakerült végre a vezetőoldali kárpit a helyére.
A központi zárnál megvételkor a jobb első ajtó vacakolt, amit pár hétre rá az első szerviznél ki is javítottak. Most elkezdett a bal hátsó vacakolni, egy bontott darabbal megoldottam a problémát. Nem nagy dolog.
Nyár vége felé pár hétig nem történt semmi, minden rendben volt, majd új játékot kezdett el játszani. Indításkor az indítómotor tekert, de nem akart indulni. Ezt pedig nem állandóan, rendszeresen, hanem teljesen véletlenszerűen csinálta. Egyik alkalommal a munkahelyemről haza akartam menni, nem indult. Busszal haza, hívtam havert, vontassuk el. Visszamentünk, már készíti a kötelet, mondom várj, megpróbálom elindítani. Azonnal elindult… Pár hét után leszűkítettem a hibalehetőséget a benzinpumpára. Az indítás menete a következő lett: autóba beül, gyújtást ráad. Kerreg 1-2 másodpercig a pumpa, majd magától megáll. Ilyenkor gyújtás le és az előző lépések megismétlése 3-szor. Ilyenkor 95%-os pontossággal indult a kocsi. Elkezdtem bele pumpát keresni, csak gyári van, 95.000 forintos Bosch. Rövid kitérőként az 1.6-osok két motorkóddal rendelkeztek, Euro 2 (A.4.000) illetve Euro 3 (B.6.000) besorolás szerint. Az egyikhez 14.000 forintért kapható maga a szivattyú, amit csak ki kell cserélni a kosárban, a másiknál az egész egységet cserélni kell és csak Bosch van (amit csak rendelésre Szlovákiából hoz az egyik nagy autókereskedés, máshol nincs belőle). 4 darabot rendeltek, mire kaptam egy olyat, aminél az úszó szivacsának darabjaival nem volt tele a ház mindenhol. Csere után a probléma megszűnt, eddig a gyári pumpával futott az autó, ami szép teljesítmény.
Közben a tetőablak is elkezdte a saját kis játékát. Azon kívül, hogy rossz úton zörög, véletlenszerűen működik. Egyik nap utaztam haza, kinyitottam teljesen, jöjjön csak be a friss levegő. Mire hazaértem, nem tudtam visszahúzni és nyitva maradt a tető. Mivel sok szabadidőm van (nincs), már párszor átfutottam a javítási útmutatót. A kapcsoló előtti panel kézzel kiszedhető. Ott található a motor, amit kézzel is lehet tekerni (csak közben ne törjön el a slusszkulcs), így sikerült behúznom 10 percnyi szenvedés után az ablakot zárt állapotba.
2016 tél
Novemberben kapott az autó két motorháztető teleszkópot, azok is megadták magukat, illetve egy új vízhűtőt. Hűtőből szerencsére több típus van, de csak 2 darabnak jók a befoglaló méretei, így le kell mérni a befogási pontokat, mielőtt rendeljük.
Újabb hibajelenség. Éppen utazok haza, amikor egyik pillanatról a másikra megáll az autó, és elmegy minden. Világítás, motor leáll, minden. Gurulok tovább, sebességben van a kocsi, újra beindul, majd gond nélkül utazok tovább. Kiderült, hogy az akku kiszedése után nem húztam meg eléggé a sarut, ezért volt a hiba. Sarucsere után nem jött elő a probléma.
A Lybra fedélzeti számítógépe kijelez minden kontakthibát, illetve folyadékhiányt. Ez nagyon jó dolog alapesetben, viszont nekem akkor is égőhibát jelzett, amikor világított rendben minden. Valószínűleg kontakthibás volt az első lámpa, de mindkettőt ki kellett cserélnem, akkor szűnt meg a hibajelzés. Pár héttel később a jobb hátsó lámpám csatlakozója lett kontakthibás, indexeléskor a féklámpa és az irányjelző égője felváltva villogott. Két csatlakozósaru nem ért össze rendesen, kis igazítás és minden jó.
2017 év eleje (tél)
Eljött a vezérlés és a szíjak cseréje. Az idő még nem telt le, de a megtett táv már közel volt. (100.000 km a csereperiódus ideje, de tapasztalat szerint 60.000 kilométerenként kell a cserét megejteni.). Az autó nagyon szerette a benzin mellé az olajat is fogyasztani (4dl/1000km), így ez ellen is tenni kellett már valamit. Általában motorféknél és gázelvételnél füstölt, a szelepszár-szimmering lett meggyanúsítva. A vezérlést, szíjakat, görgőket lecserélték, szelepszár-szimmeringet és az összes felső tömítést kicserélték, az olajfogyasztás gyakorlatilag megszűnt. Szokásos olajcsere szűrőkkel, különösebb javítani való most nincs.
2017 tavasz
Párszor szerettem volna szállítani a csomagtérnél hosszabb cuccokat az autóban. Ilyenkor a következő történt: alsó ülőlap kiszed, majd hátsó ülőlap kiszed. Igen, egy olasz prémiumban, aminek az alapára kb. 7 milla volt, van benne 4 elektromos ablak, napfénytető, két zónás klíma, stb. nincs dönthető hátsó üléssor. Nem egyben dönthető, egyáltalán nem dönthető, 4 csavar rögzíti a hátlapot a csomagtartó és az utastér között található lemezhez. A legjobb a dologban, hogy a bontott autók nagy része kombi. Megegyezik a kombi üléssora a szedánéval? Persze, hogy nem. A sötétkék alcantara nem ritka, de szerencsére kétféle mintával készült (függőleges csíkos és rombuszmintás). Fél évig tartott, mire találtam dönthető üléssort. Az eladó nagyon jó fej volt, segített is beszerelni (kb. fél óra két embernek, nem vicc). Most került bele 1/3-2/3 arányban dönthető ülés, így nem kell kiszednem a teljes hátsó üléssort.
2017 nyár
A Check Engine hiba persze maradt, többször volt diagnosztikán a kocsi. Lambda-szondák adnak jelet, szépen követi a második az elsőt, CO érték nem stimmel, a katalizátor a ludas. Rendben, kell katalizátor, 15 éves autónál nem téma, maximum be lesz hegesztve egy utángyártott. Ez az Euro 2-nél működik, sima, lapított trapéz alakú katalizátora van, mint az ilyen korú autók 80 százalékának. Egy szondás, nincs túlbonyolítva. Az Euro 3-nál a leömlő után van közvetlenül egy henger alakú katalizátor, amihez egy méteres cső van hegesztve. Kipufogóshoz el, felmérés, ő nem tudja cserélni, nem tudja hegeszteni, betétet sem tud hozzá, kell gyári vagy gyári kialakítású utángyártott. Ilyet itthon nem kapni, Nagy-Britanniából rendeltem, méghozzá úgy, hogy Mareához hirdették. Két hét után megérkezett, fel kellene szerelni. Ismerőshöz el, úgyis csak le kell szedni a régit, majd becsavarozni a helyére az újat. Az aknába érve látom, hogy valamelyik jóképességű autójavító összehegesztette a katalizátor szakaszát a következő szakasszal. Igen, a katalizátor utáni szakasz sem kapható itthon, de még külföldi webshopokban sem. Fiatnál kapható, kb 80.000 forint és egy egyszerű hangszigetelő dob van benne. A Marea/Bravo testvéreknek természetesen csak a katalizátor szakaszának végéig egyezik meg a kipufogórendszere, a hiányzó dob utáni két szakasz pedig bármelyik webáruházból rendelhető. Viva Lancia… Jelenleg a katalizátor javítása itt áll, ha előrébb léptem, majd folytatom a történetet.
Köztes történetként pár hete hátulról megnyomták a kocsit egy telezöldes kereszteződésben. A mögöttem jövő benézte a féktávot, így cserés lesz a kocsi hátulja. Korrekt volt, elismerte a hibát, a biztosító fizetett. Közben találtam bontott színben egyező alkatrészeket, a lakatos intézi a javítást.
Az alkatrészek beszerzése elég macerás tud lenni. A motorok egy az egyben Fiat gyártmányok, ezekkel nem szokott gond lenni. A legnehezebb az első lámpákat, az első lökhárítót, rugókat, a kipufogórendszer szakaszait és a típushibás alkatrészekből szép állapotút beszerezni. E-bay-en lehet jó árakat találni, de az olaszok gyakran nem szállítanak Magyarországra. Az ablakemelő-csúszkából például pár hónapja már nem lehetett rendelni, folyamatosan fogynak a gyári készletek is. A behozott autók általában jó donorok, de egyre inkább fogynak azok is. Javító íveket és küszövöket egyáltalán nem lehet kapni, külföldön sem, ezeket el kell felejteni. Lakatossal kell hajtogattatni vagy bontott kocsiból kivágni. Legalább lesz egy lakatosunk, akivel baráti viszonyt ápolunk, mert rozsdamentes autóból is annyi van, mint fehér hollóból. A küszöbök végei és a hátsó sárvédőív szokott megindulni. Egyébként nem rohadós fajta, de mivel olcsón lehet itthon hozzá jutni, sok autós elhanyagolja, a német osztrák és svájci darabok pedig kapnak sót rendesen. Esetleg egy szép olaszt ki lehet fogni, de ezek aránya is a már korábban említett hollók arányával ér fel. Aki ilyen autót szeretne, ezzel is számoljon.
Egy rövid szösszenet a típushibákról:
- A vezetőoldali ajtó felőli szellőzőrács majdnem mindben törött
- A klímapanel gombjairól elkezd leválni a felső réteg, ami a gomb funkcióját jelöli. Régen lehetett gombkészletet kapni, de már nincs. A gombokon kívül a panel fényezése sérülékeny, enyhe vegyszer is könnyen megmarja és kifoltosodik.
- A műanyagokat puhává tévő réteg az évek során ragadós, ragasztószerű anyaggá áll össze és mindent megfog. Ez hígítóval vagy Ultra Dermmel és meleg vízzel lemosható. A műanyagot nem fakítja.
- A bőrkormány és a váltógomb gyorsan kopik
- Az alcantara belső nagyon csúnyán öregszik és kopik, először szálasodik, majd kiszakad.
- A rádióval egybe épített fedélzeti számítógép kijelzője katódsugárcsöves, gyakran tönkremegy a kijelzője, érdemes egy cseredarabot beszerezni.
- A kombik nagy részében a hátsó csomagtartó-takaró műanyag a lökhárítónál majdnem mindegyiknél törött, bontottat alig találni.
- Az 1.8 és 2.0 benzinmotorokban vezérműtengely-állító van, amit vezérléscserekor cserélni kell. Ha nem cserélik, akkor vagy megragad, vagy átfordul (ekkor a dugattyúk szétverik a szelepeket). A motorokról nagyon jó összefoglalás van a Fiat Bravo-k típushibáinak oldalán.
Eladnám-e? Hogy más szívjon? Egyelőre túl nagyot buknék az árán. Egy darabig marad. Vennék-e újra? Ha ezt látom előre, tutira nem.
Még egy kiegészítés. Az autónak nem azért volt ennyi hibája, mert olasz. Na jó, de igen, kb. 30%-ban azért. A többit az előző tulajok nemtörődömsége (átlagos Lybra tulajok, megvesszük olcsón és megy amíg szét nem esik) és az autó kora okozta. Vásárlás előtt érdemes normális tulajtól jól karbantartottat venni, lehetőleg olyat, aminek van valamilyen dokumentációja (számlák, dokumentáció, szervizkönyv, stb.). Lehet normális tulajtól jó autót venni, de az árát meg kell fizetni vásárláskor.
Hibalista
- Első nagyszerviz ( Futómű-beállítás, motor- és váltóolaj, fékfolyadék, szűrők, féltengely-gumiharang, központi zár, rendszámtábla-világítás): 65000 Ft - Nyári gumi szett: 60000 Ft - Tankszellőztető szelep, gyertyakábelek, izzók: 3500 Ft - Acélfelni garnitúra téli gumival: 20000 Ft - Kormánybőrözés, kárpitjavítás: 24000 Ft - Vákuumcső- és benzincső-csere: 1500 Ft - Kuplung főhenger cseréje: 25000 Ft - Bal első féltengely cseréje: 20000 Ft - Bontott alkatrészek (ajtókárpitok, vonószem, napfénytető-takaró, bal tükör, tükörállító kapcsoló): 25000 Ft - Gyári dísztárcsa: 8000 Ft - Pollenszűrő és nyomáskapcsoló cseréje, klímatisztítás: 30000 Ft - Gyertyacsere, gyertyakábelek és gyújtótrafó cseréje: 22000 Ft - Méretpontos szövet szőnyeg: 8500 Ft - Bontott alkatrészek (bal első ablakemelő, jobb hátsó kp.zár-motor, klímapanel, szivargyújtó panel, bal első lámpa): 30000 Ft - Bal első ablakemelő műanyag csúszka: 5000 Ft - Bontott alkatrészek (gyári bontott rádió, bal hátsó kp.zár-motor, el. ablak kapcsoló): 12000 Ft - Benzinpumpa (kedvezménnyel): 52000 Ft - Fényszóró-polírozás: 5000 Ft - Motorháztető teleszkóp, vízhűtő, hűtőfolyadék cseréje, klímafeltöltés, elektromos javítás: 46500 Ft - Bontott alkatrészek (jobb első lámpa, hátsó ablakemelő kapcsoló (2db), pótkeréktakaró, kerékkulcs): 10500 Ft - Bal oldali tükör: 5200 Ft - Szelepszár-szimmering-csere, vezérlés és szíjak cseréje, olajcsere: 130000 Ft - Katalizátor: 45000 Ft
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 360400 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 18000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Skoda Favorit | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
