A guruló szobor
Szöveges ítélet
Jól bevált kis Honda Jazz-ünket szerettük volna lecserélni. Csak 6 éves volt, 56000 km-rel, de egy nagyobbat, erősebbet szerettünk volna, ami nem egy a tucatból. Annyit tudtunk, hogy érzelmi-esztétikai alapon fogunk autót választani, nem észérvek alapján. Természetesen nem figyelmen kívül hagyva a műszaki tartalmat.
Elég hamar kiderült, hogy számunkra csakis olasz autó jöhet szóba. A Maseratin innen, a Fiaton túl mi marad? Alfa, és Lancia. Végül a döntést egy zakopanei hétvége hozta meg. A hotel parkolójában állt egy panorámatetős Delta. Úgy, ahogy ott állt abban a gyönyörű környezetben az a meseszép autó, minden eldőlt. Már „csak” találni kell egy ilyet. 2013-ban még nagyon kevés volt az országban, még kevesebb a panorámatetős, automata váltós dízel. A bicolor fényezésről lemondtunk, mivel egész Európában egyetlen egy volt eladó. Végül magunk sem hittük, de belefutottunk egy 2,5 éves, eredeti vezetett szervízkönyves, 56ekm-t futott példányba.
Ahogy beleültünk, már próbakörre se kellett volna menni, tudtuk, hogy ezt kerestük. Ezt a finom olasz eleganciát, diszkrét, de azonnal szemet vonzó formatervet. A tökéletes részleteket, harmonikus vonalakat.
Szóval, velünk jött ez a gyönyörűség. Végig vigyorogtam az úton, mint egy kisgyerek. Enyém álmaim autója! Tényleg olyan volt, mint a mese: csend, luxus belső, minden finom bőrrel borítva, új autó illat, amiről Stephen King Christine-je óta tudjuk, hogy jobb, mint a p.ncié.
Az eltelt három év és 55ekm alatt semmit nem változott az első benyomás, annak ellenére, hogy
egy -két hiba azért előjött. Melyiknél nem?
Elkezdett csöpögni a hűtővíz. Kiderült, hogy az EGR szelep előfűtésének a műanyag burkolata megrepedt. Megcsináltam, azóta is tökéletes.
Ezzel szinte egy időben erőteljesebb gyorsításnál érezhető volt, hogy rázkódik az autó eleje. A féltengely belső csuklójának kelyhe maródott be. Felújíttattam, mert így tartósabb lett, mint a gyári.
A szakember megnyugtatott, hogy ez nem a Lancia-Fiat hibája, Auditól Volvóig mindent visznek hozzá. Puhább a kehely, mint a benne lévő görgős csillag, ezért a kehely kopik. Tervszerű avultatás újabb példája?
Ezen kívül még a turbót kellett egyszer kitakarítani, mert a geometriát állító mechanizmus a lerakódott korom miatt néha megszorult. A fiamnak nagyon tetszett a dolog, mert olyan lefújó hangot lehetett kihozni a gépből, hogy egy Subaru WRX is megirigyelhette volna. Szerencsére az alkatrészárakon tükröződik a szoros Fiat rokonság. A karosszéria és utastér elemeken kívül minden Fiat-csereszabatos.
Jelenleg 111ekm van a vasban. Első fékbetéteket cseréltem 100 ezernél. A hátsók, és a tárcsák még eredetiek. Ahogy mértem őket, még jó darabig azok is maradnak. Ami megdöbbentő, még a gyári Michelineken fut. Kb. 60000 lehet bennük (nyári szett), de még mindig 5 mm-esek, csak nem akarnak elkopni.
Lecseréltettem idejekorán a vezérlést, jobb a nyugalom. Olajat szigorúan 10 ezrenként cserélek. A gyári ajánlás 30. Van, aki betartja ezt a marhaságot?
Ennyit a hibákról, és most jöhet megint az ömlengés...:)
Beülsz, és úgy érzed, mintha nem elindultál, hanem megérkeztél volna. Súlyos hanggal bezárul az ajtó, és mintha otthon lennél. Minden a helyén van, szép anyagok vesznek körül. Varrott bőr, alcantara, tényleg fémből gyártott krómozott betétek. Sehol egy VW-Audi -féle hámló festékű kapcsoló, kamu krómozott műanyag. Azt viszont sajnálom, hogy a kormányon lévő váltófülek nem fémből készült, fix helyzetűek.
Az ülések olyan kényelmesek, hogy egy 1000 km-es túra után úgy szállok ki, mintha mi sem történt volna. A hátsó sor tényleg hihetetlen! A tengelytáv a legnagyobb a kategóriában. Akkora, mint egy 2012-es Passaté, csak éppen a Delta a kompaktok közé van besorolva. Lényeg, hogy a 193 centis nevelt lányom mögöttem ülve keresztbe tudja tenni a lábát, és a feje sem veri a plafont! Ha nem ilyen szép szál ember utazik hátul, a hátsó üléseket külön-külön sínen lehet 20 centit tologatni.
Ez annyit tesz, hogy négyen teljes menetfelszereléssel, napozóágyakkal elmentünk nyaralni egy hétre, tetőbox nélkül. Az 1.6-os dízel csendben teszi a dolgát, és ezt szó szerint kell érteni. Autópálya tempónál csendesebb, mint egy benzines. A 300Nm üresen mindenre elég, még akár egy csapatásra Bükkben is. Ebben benne van a fék és a futómű is. Hihetetlen, hogy ezt a tök egyszerű felfüggesztés milyen kanyarvételt enged meg! Nem csúszik, nem tolja az orrát, nem billen.
Amint írtam, üresen. Teljes terheléssel azért nem utasítanám el a Twinturbo 190 lovát és 400 Nm-ét.
Igaz, tesztelők szerint jobb motor ez a kisebb.
Ha már a motornál tartunk, hadd ejtsek pár szót a váltójáról is. Zseniálisnak tartom ezt a 6 sebességes robotizált megoldást. Szimpla kuplunggal ilyen gyors váltást kézi váltóval képtelenség produkálni. Eco módban persze tohonya, hamar vált fel, de lepadlózva ott is visszapakol kettőt-hármat. Krúzolgatni jó. Manuális módban szoktam inkább használni, a fülekkel váltogatva, vagy ha automata inkább a Sport mód.
A formájába még mindig szerelmesek vagyunk én is és a párom is. Szerintem egy élő klasszikus. Van úgy, hogy csak megállok előtte, és gyönyörködöm, mint egy műalkotásban. Mert hát az is. Benne van Michelangelo, Da Vinci, és a sok száz éves itáliai művészet öröksége.
Hibalista
- EGR előfűtés műanyag burkolata megrepedt. 0 Ft+egy kis kreativitás+kézügyesség. - Féltengely kehely. 35000 Ft - Turbó tisztítás. 0 Ft.
Ide hordtam szervizbe
Fodor Sanyi, Eger.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Én
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 56000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 55000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Csakis olasz! |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.8/10) |
