Olyan érzés, mintha menne, mint´ állat
Szöveges ítélet
89-es évjárat, kétajtós, négysebességes, katalizátor nélküli típus.
2001-ben vettem, viszonylag olcsón (276eFt +13 eredetvizsga +5eFt KPM, mert katalizátoros forgalmija volt, de soha nem volt rajta katalizátor, és err?l kellett egy
igazolást kérnem. Akkoriban 350-nél kezd?dtek a nem szétrozsdált, m?szaki vizsgán átment szamarák, és kb. 550-ért mentek az "újszer?", keveset futott példányok). Olcsóságának oka, hogy karamboloztak már vele (belement a hatósági közeg Opelja), és a javításnál kissé spóroltak a fényezésen. Pontosabban színkód alapján fényezték, de a színkód nem fakul, az eredeti festék meg igen... Amúgy a teteje nem javított, ott a szocialista és feltehet?en hétf?i munkamorál látszik, mert nem sikerült egyszín?re lefújni. Az illesztési hézagok is szerintem gyárilag kritikátlanok, mert sehogy sem tudok olyan torzulást elképzelni, ami lejjebb hegeszti a csomagtér ajtaját, így zárt állapotában is 1,5 cm-el hátrébb áll, mint a többi elem. Ett?l függetlenül nem ázik be, az esztétikumának meg amúgy is jót tesz a távolság. További hibája a vezet?oldali ablak: feltekeréskor elferdül, emiatt kézel utána kell igazítani, ami vezetés közben súlyosabb mutatvány, mint a mobilozás.
Típushiba a m?szarfal repedezése napfény és h? hatására (60 fok felett, állítólag). Az enyém nem lenne olyan súlyos, ha az el?z? tulaj nem próbálta volna meg világos epokittal reparálni a sötétszürke m?anyagot...
Szintén típushiba (kollegáimnak is van szamarája) a biztosítékdoboz: a biztosítékokat bádogszer? fémszorítók közé kell rakni, melyek nem elég acélosak, így félévente: biztosítékok ki, tartókat összenyomni, kontaktspré, biztosítékok vissza. A hátsó lámpa NYÁK-lapja és a lámpához vezet? érintkez?k viszonya hasonképpen id?nként feszültté (azaz feszületlenné) válik. Elvileg belülr?l állítható a fényszórók döntése, de m?köd? példányt még nem láttam... Viszont a motortérb?l könny?szerrel állítható. Az ablakmosó kapcsolója is problémás, az enyémet eleve úgy vettem, hogy ki van iktatva: egyszerre fröcsköl elöl és hátul. A motorra is panaszkodnak, hogy szétfagy, de az enyém garázsban alszik + nem felejtem el, hogy a téli ablakmosót nem elég betölteni, végig is kell nyomatni a rendszeren. Neuralgikus pont a f?téscsap is: olcsó m?anyag elem, de marha nehéz hozzáférni és cserélni. Pechesebbeknek 2 év alatt tönkremegy, én már hibásan vettem (tocsogott a h?t?víz a vezet?ülés alatt...), kicseréltem, azóta jó.
A típus el?nyei:
-a hátsó ülést el?redöntve hátul keresztben el tudok feküdni hálózsákban, vadkempinghez ideális :-)
-a lökhárítója nem díszléc csupán: nagydarab rugalmas m?anyag, ami hasznos segítség olyankor, ha az ember tükörb?l tolat, de nem néz bele :-) A hátsólámpából se spórolhatták ki az anyagok: kolegám egy Megane-on okozott vele harmincezres kárt, miközben a szamár sértetlen maradt. Mondjuk lehet hogy egy búracsere olcsóbban kijött volna.
-nem lehet benne felejteni a kulcsot, mert a becsukás nyitott állapotba váltja a zárat (azaz csak kulccsal zárható) Ez a magamfajta szórakozott embereknek nagy segítség.
-rajta felejtett világítás esetén fél nap múlva is indítható (ez lehet hogy csak az elmaradott keleti típusokhoz képest el?ny, mert a normális kocsik mind parkolófényekre váltanak ilyenkor)
-olcsó hozzá az alkatrész. Jobb tükör 4700Ft, vezérm?szíj (vétel után cseréltettem) 7eFt (de lehet hogy négy, mert fonetikus az emlékezetem), vízpumpa (német) 6000Ft
-házilag is szerelhet?, illetve a közelben is lehet szerel?t találni, nem kell neki márkaszervíz
Összehasonlító elemzés más általam vezetett típusokkal:
Trabant Limousine: azért a szamár összehasonlíthatatlanul limuzinabb érzés :-) Kezdve azzal, hogy elfordítom a kulcsot és elindul, gombnyomásra párátlanodik a hátsó ablak, nem kell egyszerre nyomni a féket és a gázt, na ezt nem is ragozom tovább, szerintem valahol a Szamaránál kezd?dik az autó fogalma.
Susuki Swift 1000: a kilométeróra szerint hozza azt a menetteljesítményt, mint a szamár, de ez vezetési élményben nem jön át. A swiftben nem érzem a lábammal a pedálokat (gyengék a rugók), le is kell padlózni mondjuk, hogy pörögjön, a kormányon nem érezni az utat és a motort, ja és a motornak nincs emberes hangja, csak magas fordulaton vinnyog. Tudom, szubjektív, de szerintem a szamara az "igazi" autó. A swift meg ugyanannyi id? alatt és kevesebb benzinnel elvisz A-ból B-be.
Opel Astra: Fokozatos gyorsításánál érezhet?en több benne a lóer?, de hirtelen gázadásra nem ugrik, talán még lassul is. A a szamár porlasztójában van egy membrános gyorsítószivattyú, ami hirtelen gázadásnál benzint fecskendez a torokba, így az "ugrik", majd kifullad, az Astra meg nem ugrik, de nem is fullad ki. Azért a szamárral kellemesebb el?zni. (90-ig, utána meg nem is érdemes...) (Állítógal az újabb Astrákon már javítottak a karaktersztikán) Az Astránál tapasztaltam els?ször, hogy egy autó nem feltétlenül kell hogy zörögjön.
Eddigi hibák: kisebb hibák mindig vannak. Pillanatnyilag fennálló hibák, mert hidegben nem szeretek szerelni:
-a fékrásegít? el?tti tömítésnél csöpög a fékolaj (tömítéscsere+meghúzni)
-a csomagtér zárszerkezete javítva lett (reszel?vel, mert úgy kopott, hogy kamionok légörvényében magától kinyít), de a burkolatot még nem tettem vissza
-aktuális egy már említett biztosíték-masszázs, mert a bal els? lámpa már parkolóra váltott.
-benzinsz?r?-csere, mert már trutymós
Érdekes, hogy a vásárláskor veszélyesnek kinéz? hibákkal azóta is együtt élek, állapotuk stabil:
hajszálrepedés a szélvéd?n a tükör alatt. (A tükör mondjuk leesett, mert rosszul volt ragasztva, de mióra odaferrobondoztam, azóta jó)
rükvercbe kapcsolás közben recsegés - azóta megtanultam a trükköt, így csak minimálisan recseg, a négy év alatt nem tapasztaltam romlást a jelenségben.
Két komoly hibája volt, amik viszont nem látszottak vásárláskor: az el?z? szerel? valami festékszer? anyaggal tömítette a porlasztót gyári tömítés helyett. A festék feloldódott és véletlenszer?en eltömte a benzin útját, így elég kehesen ment a szamár eleinte. A vízpumpa csapágya is elkezdett morogni (már egy francia volt benne, nem az eredeti), a cserét ismét az el?z? szerel? nehezítette, mert valami csodaraagsztóval tömítette: két órán át vertük, mire lejött. Meg szértepedt a bal els? gömbcsukló gumiharangja, ami nem egy komoly hiba, de nem volt egyszer? cserélni.
A 7.5-ös fogyasztás 2/3 város, 1/3 6-os f?út üzemmódban értend?. A minimum 5,7l/100 km, Pécs-Szeged viszonylatban takarékosan vezetve. (Vissza már 6,3 tempósabban el?zgetve) A maximum 13 l/100 km, télen kilométeres távokon szivatóval, tipikusan kettes sebességfokozatban használva.
Hibalista
- vízpumpa
- karburátor (a hülye szerel? miatt)+szivató bowdenjét egyenesíteni kellett, mert nem ment vissza alapba)
- gömbcsukló-gumiharang
- f?téscsap
- ablakteker?, ülésállító m?anyagok.
Ide hordtam szervizbe
haverok, + egyszer?bb dolgokat sk.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
az el?z? (ismeretlen) szerel?
Értékelése: 2
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 98000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | egyenl?re nem tervezek másikat |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
