Vörös Sárkány (Az igénytelen jeges-teve)
Szöveges ítélet
A gépet, mint annyi társát, családi autóként vásároltuk 1995-ben, egészen egyszerüen nem volt ebben az árkategóriában versenytársa. Mindent kibir! Végigcsinált egy épitkezést, kapott cserepet, parkettát, egyszer még kályhacsempét is, egy nyikkanás nélkül elvitte, nem recsegett-ropogott a kaszni, pedig kispóroltak bel?le mindent a gyárban. Egyszerüen odáig vagyok érte, hihetetlenül igénytelen, pedig azért megkapta a magáét, de a Budapest-Drezda-Budapest távot is simán vette, persze nem szabad ész nélkül hajszolni. A többi hasonló Ladához képest iszonyatosan sok km van benne, de a motorjához még nem kellett hozzányúlni, nem is piszkáljuk amig nincs baja. A fogyasztása ugyanannyi mint újkorában, benzin-gáz tökmindegy igy is úgy is 9-10 liter, a karbantartásnak köszönhet?en nem eszi az olajat sem, újra lett fényezve, csak úgy ragyog, egyedül meglep? módon a homlokfal kezdett el rozsdásodni, de rövid id?n belül az is ki lesz cserélve.
Az tény, hogy a kasztnin és a motoron kivül már egy darab gyári alkatrész sincs benne, minden kihullott bel?le, de olcsó cserélgetni az alkatrészeket, ráadásul jópár más autóval kompatibilisek az alkatrészei ( Fiat, Lancia), igy van lehet?ség jobb min?ségü darabokkal pótolni a hiányzóakat. Nem akarunk megválni az öreg vastól, most már csak én használom, vigyázok rá, ahogy csak tudok. Kapott egy rendes hifit, új bels?, új ülések, és a magyar utakra amúgy sem kell jobb, ráadásul egyáltalán nem lassú! Sokszor még gázzal is versenyképes a mai "városi kisautókkal" (alias varrógépdoboz) szemben, de benzinnel simán alázza a Suzukit, vagy a régebbi Volkswageneket is. Azért a kikeményitett futómü, a sport lengéscsillapitók, a könnyüfém felnik+ peres gumik meg a légrugó hátul sokat javitottak az úttartáson, ami eredetileg katasztrofális volt, csak szuicid hajlamokkal megáldottaknak javasoltam volna.
SOHA nem hagyott még ott sehol sem!! Az elektronika nem baromkodik bele mindenbe, mint szüleim Vectra GTS-énél, azon egyszerü oknál fogva, mert nincs benne. Ha valami elromlik, akkor tényleg gondja van, nemcsak egy érzékel? krepált be.
Nem adjuk el, mert egészen egyszerüen több alkatrész meg egyéb cucc van már benne, mint amennyiért el lehetne adni.
Mindekinek ajánlom, mert olcsó fenntartani, még a totális müszaki analfabéták (mint én) is tudják szerelni, a tundragenerálhoz pedig elég egy kalapács meg egy fogó.
2008-Frissités
Szóval eltelt pár év ismét,gondoltam frissitek az itéleten. Mivel a kezdeti gyerekes lelkesedés kissé alábbhagyott, először ki akartam törölni az előzőeket, de szerintem úgy nem lenne kerek a sztori, tehát megmaradt az is :)
Lássuk csak mi is történt az elmúlt 5 év és 150000km alatt:
Először is, már a családban mindenkinek van másik autója,igy a Sárkány amolyan "második" autó lett,ami azért nem teljesen igaz, mivel 4 ember gurul vele felváltva, mert Pestre jobb konstrukció egész egyszerűen nincs:) Mindig beengednek, ha meg nem, nekem annyira nem fáj, sikerült beszerezni 4db hátsó lökháritót 6000Ft-ért, tartalékolok, amolyan "jó lesz az még vmire, akármikor kellhet" jelleggel...
Azt hozzá kell tennem, hogy a korábbi átépitgetéseket igyekeztem visszaállitani, vagyis lekerültek a nyomtávszélesitők, meg a nagy felnik, meg az idétlen buborékok stb..., most egészen emberien néz ki, hasonlit a gyári állapotra.
Azért csak hasonlit, mert pl a gyári hűtőrácsot befejelte egy nyomorult fácán (rövid úton levesként fejezte be földi pályafutását:)), ezt egy darabka sűrű dróthálóval pótoltam, azóta úgy van.
Egyszer hazafelé menet hatalmas csattanás után iszonyat hangja lett a gépnek,de késő is volt meg sötét is, nem álltam meg csak otthon,ahol kiderült,hogy a középső dobot és az utána levő egész kócerájt elhagytam, úgyhogy ezúton is bocs ha valaki Kecskeméttől Lajosmizse felé "megtalálta" a cuccot. Ezt egy néhai Tempra kipufogójából, és egy fogalmam sincs miről (szerintem motorról) származó sportdob összeházasitásával kapott hibrid-rendszerrel pótoltuk, igy legalább nem lóg annyira mint a legtöbb ilyen korú Ladán...
Nem sokkal korábbról is van egy sztori, ami egyszerűnek indult, de aztán sikerült kellőképpen elbonyolitani :) Szóval egyik reggel munkába induláskor beröffentettem a Sárkányt, mire beszakadt a sofőr oldali üveg az ajtóba. Nem volt mit tenni, elmentem melózni üveg nélkül december elején. Engem ennyira nem zavart lévén a fűtést egy golyósszeleppel digitálissá alakitottuk (vagy van vagy nincs),és "van"-állásban nagyon tolja a szaunát, ellenben kis hiján tömegszerencsétlenséget okoztam, annyira bambultak a többiek, hogy -5 fokban ablak nélkül egy szál ingben rodeozok... Aznap este meg kellett oldani a dolgot, igy gyorsba szerváltunk egy egész ajtót, amit fel is raktunk az eredeti helyére, de valahogy nem igazán volt jó,mert lógott is, meg aztán az esztétika,(jó tudom, durva dolog esztétikáról beszélni egy tizenéves Lada esetén)mivel az autó piros, az ajtó pedig sárga volt...Igy szétvágtuk a sárga ajtót (másképpen nem sikerült kiszedni az üveget), és visszaraktuk az eredeti ajtót az "új" üveggel.
Kb 3 éve keményen elkezdett búgni a diffi, aztán már recsegett is, szóval itt volt az ideje a cserének, az új lett volna 90e Ft ( egy 50 000-et sem érő autóba,mi?),szóval szereztünk egy bontottat 14000-ért. Ez ugyan egy kombiból való, de megteszi, ráadásul a vége is valahol 130-140 körül van az "új" diffivel ( azért nem tudom pontosan, mivel ilyen sebességnél már recseg-ropog sir és nyöszörög minden, és km-mutató is grasszál 120-140 között)
A kemény lengéscsillapitók maradtak és a légrugók is, igy legalább az illuziója megvan az úttartás fogalmának. A fékek viszont kissé gyengék, ugyanis a kettővel ezelőtti műszakin rámértek fékpadon, és az eredmény elöl és hátul is: fékhatás=0.00%...Nem értem miért nem engedték át, nekem 2 évig megfelelt, tudtam, hogy nincs fék, ezért nem is száguldoztam, plusz előre kellett gondolkodni, ki érti ezt?
Valamiért a legtöbb történet a télhez kötődik, történt ugyanis, hogy Orosháza után, Pusztaföldvár felé annyira jó az út, hogy minden további nélkül lehet tartani a széditő 30km/h-át kb 40km-en keresztül. Na erre én utólag jöttem rá, mivel szakadó hóesésben kiértem a városból és elkezdtem neki tolni. Kb 80-nál egyszercsak megperdültem (Galileinek igaza volt, igenis forog a Föld, ezt átéltem), es 3 piruett után megérkeztem az árokba. Végeredmény: egy útjelző karó, egy első lökháritó,és a jobb oldali sárvédő, illetve jobb első fényszóró minusz. Viszont én megúsztam és ez a plusz. Mivel közel és távol senki sem volt, nekifohászkodtam, és megpróbáltam beinditani, be is röffent a Sárkány, sokadjára sikerült kimászni az árokból, és igy folytattam utamat a maradék 60km-en max 30km/h-val. Mint utólag kiderült, ez volt a hatalmas szerencsém, ugyanis amikor megérkeztem, nem állitottam le a kocsit, amig a kaput kinyitottam (kb 2 perc), Sárkány körül elolvadt a 20 centis hó. Már látszott, hogy ez nem lesz jó, nem is lett... Konkrétan több helyen kilyukadt a hűtő igy folydogált belőle a viz,ez olvasztotta el a havat, és nem láttam hogy felforrt volna,annak ellenére, hogy mind elpárolgott,mivel a vizhőfokmérő valszeg a kocc következtében megnyekkent, és egy lámpával amúgy is félhomályban jöttem végig,örültem, ha nagyjából sejtettem merre van az út. Az már csak hab a tortán, hogy mindemellett a jobb oldali talpasból is sikerült 8-ast hajtogatni, de azért kitartott még hazafelé. Na az ilyen dolgokért szeretik a Ladákat!Kb 4000 Ft volt az "új" hűtő, meg szintén hasonló összeg a talpas+ ha már ott voltunk cseréltünk gömbfejeket is,és ha már elkezdtük, kicseréltük a kormányművet is, mert volt már egy kis holtjátéka (kb 15-20 centi, egyszer megállitott egy rendőr mert kiszúrta, hogy tekergetem össze-vissza a kormányt,és mégis egyenesen megy a gép, na ő kis hiján elsirta magát, a társa viszont majd´ megfulladt a röhögéstől, igy ezt megúsztam), igy beleraktuk, ami éppen volt otthon, most egy Niváé van benne, jónak tűnik relative... plusz kapott Lemförder kerékcsapágyakat is
Tavaly ősszel Faterrel trágyáért indultunk, mert kellett a konyhakertbe, és természetesen a Sárkány után kötöttük az utánfutót. Elindultunk,odaértünk, megpakoltunk, elindultunk....illetve elindultunk volna, ha történt volna bármi, de Sárkány meg se rezdült akármit csináltunk vele,igy öcsém jött értünk,és hazahúztuk az egész szerelvényt,érdekes látvány lehettünk: elölről hátrafelé: Vectra GTS-Sárkány-utánfutó 10mázsa lótrágyával... Ezután komoly diagnosztika Zozónál: sz*r a generátor. Csere után az új generátorral ment vagy 2 hétig, aztán megint csere, majd 2 hét múlva megint, ez igy ment 3 hónapig, aztán azóta semmi baja a generátornak...
Idén áprilisban megjártuk Sárkánnyal Selmecbányát már sokadjára (5 ember, akik közül 3 hullarészeg+ az összes cuccuk), most sem volt baj, amig fel nem értünk a hegyekbe,ott viszont már konkrétan elpárolgott belőle minden viz, a hűtőkiegyenlitőt meg úgy összeszivta, hogy csak egy műanyagcsomó maradt belőle. Visszafelé út előtt helyre kellett tenni, igy egy boroskannát szabtunk át kiegyenlitő tartálynak, és feltöltöttük friss forrásvizzel, azóta öcsém igy közlekedik vele, illetve szerintem múlt hét végén lecserélte fagyállóra a vizet.
Közben melóhelyet váltottam, napi 200km-t kell autóznom, na ezt annyira nem tolerálta, igy 2008.jan.13-án teljesen megállt, még a ház előtt szerencsére, csak az udvarból jutottam ki. Egyszerre halt meg a benzinpumpa az akksi, az elosztófej,tehát onnan kanyi-monyi...
Ezután vettem Tél Tábornokot,de az egy másik sztori:)
Azóta újra összelegóztuk a Sárkányt, újra megy,eladni nincs értelme,mert ami alkatrész benne van, többet ér, mint amit kapnánk érte,ráadásul meg mindig nem kellett felújitani a motorját... Jut eszembe a lenti futott km csak sacc/kb, mivel 1999 és 2003 között állt a kilométeróra,mert szétszakadt vmi spirál, de amikor mért akkor már 3szor átfordult ez tuti :)
Hibalista
- Gyakorlatilag minden elromlott már rajta, a teljesség igénye nélkül néhány példa: öninditó, jobb els? lengéscsillapitó az "utaknak" köszönhet?en rendszeres (10000km-enként) cserére szorul, üzemanyagszint-jelz? a, mai napig nem müködik, meg a fogyó alkatrészek pl:lökháritó :), teljes váltó felújitás, kuplung csere
- 2008-frissités: többszöri karosszériázás, generátor csere kb 6-szor, hátsó hid csere, újabb váltó, ajtók, motorházfedél, kapott Fiat vezérmű szettet stb...
Ide hordtam szervizbe
Zozó, aki elsőre bunkónak tűnhet,mert kissé szűkszavú (konkrétan úgy kell tőle kiimádkozni az info-t, mert magától csak egy szókapcsolatot ismer: "ez sz*r.." :))de amúgy nagyon ért a Ladákhoz, nincs neki lehetetlen, igazi sufni-meister :)
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 14 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 375000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Ezerkecske | Következő autója? | Saab 9-5 2.3t SE ´98 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
