Powered by C.C.C.P.
Szöveges ítélet
A család második autója. Nekem a Dacia után(bár azt is szerettem) jobban tetszett, apámnak, aki mindkettőt vezette nem. Akkoriban(1989), mikor még autóhoz jutni is nagy dolog volt, akkor döbbenetes luxusnak számított a belülről állítható, behajtható visszapillantó, a belülről állítható fényszóró magasság, a hátsó hárompontos biztonsági öv. Ezek a Ladánál alapfelszereltségben voltak, manapság sok autónál extralistán szerepelnek. 11éves korom óta vezetgettem, természetesen ugyanilyenen tanultam, és azóta is nagyon hozzáidomult a vezetési stílusom. A pedálok kőkemények, a kormányt két kézzel kell tekerni, de pl a váltó meglehetősen rövid úton jár, és bár kicsit pattanósan, de simán beugrik a fokozatokba, akár két ujjal is lehet váltani, ha padlóig nyomjuk a kuplungot. Ha csak 4/5-ig nyomom be, akkor kicsit akadva ugrik be, de még mindig nem recseg, ahhoz félig fell kell engedni.
Érzésem szerint rendkívül rugalmas a motorja, nagy kár, hogy csak 4 sebesség van hozzá, így 90 fölött már meglehetősen sokat pörög, és hangos. De 1, 2-ben vízszintes úton rángatás nélkül elvisz 4 embert alapjáraton, egyszer kipróbáltuk, kettesben levettem a lábam a gázról, kiszálltam, majd futottam mellette pár métert, visszaszálltam, és a gázt félig benyomva minden erőlködés nélkül kilőtt. 3.-ban lehet vele 10-el, és 90-el is menni, 4.-ben a meleg motor 35-nél még nem rángat, és gázt adva nyugisan lehet vele gyorsítani akár 140-ig. Ilyet én még másik autóban nem láttam. Habár nem a zajcsillapításáról híres, alapjáraton melegen olyan simán jár, hogy halkan bekapcsolt rádiónál nem hallani a motort, csak a váltó rezgéséből látni hogy jár. Szinte bármilyen helyzetben pöccre indul, a kellemes nyári időben, illetve 5 és -15 fok között mindig 1másodperces indítózással bedörren. Az 5-18 fok közötti őszt nem szereti, 3perc járás után elkezd esni a fordulat, szívatóval is nehéz életben tartani, majd hirtelen felpörög, szívató vissza, és onnan már tökéletes. Egyetlen egyszer hagyott cserben, Pár éve Karácsonykor -26 fokban az akkor már több mint 12éves akkumulátor annak ellenére hogy szobában volt, nem tudta bedörrenteni, a gyertya megszívta magát, az akku lemerült, a latyakos úton egy Ford Transit sem tudta behúzni. Akkucsere gyertyapucolás után -20-ban pöccre indult. Hosszú hegyi emelkedőn nem szabad leállítani, mert újraindítva egy darabig nagyon erőlködve tud megint fölfelé menni.
Az ülések nekem is, és eddig szinte mindenkinek kényelmes, a hátsó kanapé a hátsó rugókkal és lengéscsillapítókkal fejedelmi kényelmet kínál, egyetlen bukkanónál nem koppant még fenék a padlón, mint egyes autóknál szokott.
Az összeszerelés erősen sarkítva nevezhető minőséginek, a műszerfal-karosszéria összetételnél szinte folyamatosan nyikorog, pattog, és az ülések rugói kattognak néha, de más zaj nincs az utastérben.
A barátok csak atomerőműnek hívják, mert a legnagyobb téli hidegben is 5 perc alatt befűt, és a pulóverek gyorsan lekerülnek, sőt volt már hogy -15-ben lejjebb engedett ablakkal kellett menni, mert izzadtunk pólóban. A gyári leírás szerint -25 fokban 30 fokot tud az utastérben produkálni, és ez tökéletesen igaz.
Ha nem változott volna annyit azóta a világ, nem cserélném le, inkább kijavíttatnám Oroszhonban, esetleg kapna egy injektort, elektr.vezérlést, futómű-elem cserét, meg egy 5sebességes váltót, és szerintem még 10 évig simán elfutna. Az apró megszokott hülyeségei ellenére nekem rendkívül szerethető autó, sokkal több lélek van benne, mint a mostaniakban. Annyira együtt lehet érezni/élni vele, hogy örömautózásra jobbat nem is tudok elképzelni.
Hibalista
- Kb. 3 évente hátsódob-csere utángyártottra, egyszer leömlő utáni rész teljes csere
- Főfékhenger csőcsatlakozó tövek szétrepedtek
- Hűtőventillátor egy erősebb bukkanónál ledobta három lapátját
- Feszültségszabályzó, két napig ~20V-al töltött a generátor
- Karosszéria a folyamatos garázsban állás ellenére több helyen átrozsdált, 12éves korában a tető, csomagtartó és a hátsó ajtók kivételével a teljes burkolat kicserélve, azóta újra átrozsdásodott
- Első futómű kormányzó alkatrészei kikoptak
- Alapjárati takarékrendszer vezérlőreléje elromlott, karburátort hozzáállították
- A fűtés melegállító bowdenje kiszakadt a műszerfal-rögzítésből, melegre normálisan, hidegre csak a kesztyűtartó alatti csapot kézzel tologatva lehet állítani
- Fényszóró utstéri magasságállító bowdenje egyik oldalon elszakadt
- Helyzetjelző és/vagy tompított bekapcsolását jelző zöld lámpa kiégett
- Középkonzol mögötti légterelő lemez felső állást rögzítő pöcke kb 5év után letört
Ide hordtam szervizbe
Tóth László, karosszériás, Salgótarján
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 18 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 78700 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 1310 TX | Következő autója? | Honda City |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
