Ganxsta régi szolgálati járműve
Szöveges ítélet
Ezt a Ladát 1995-ben vette egy orvos embertől a faterom eredetileg családi célokra 40 e kilométerrel, de mivel ő - és az autó is - egyre öregebb, ma már leginkább én használom, mikor hazautazom a hétvégén. Ennek megfelelően most kb. 110 ezer km van benne, tehát az állapota még mindig király, attól eltekintve, hogy nővérem néhány manővere miatt itt-ott kissé horpadt, illetve az idő múlása okán pedig korrodált a kaszni.
Namármost, elmondom, mik ennek a járműnek a tulajdonságai dióhéjban.
Belső tér, ill. dizájn: belül a hely tűrhető, ülések elöl kényelmesek, hátul viszont "sezlonyos" benyomást keltenek a puha tömés miatt. A műszerek a nyolcvanas évek eleji józanságot tükrözik, hangulatos a középen elhelyezett mutatós kvarcóra, csakhát egy óvatlan pillanatban őrült körözésbe kezdett, majd végleg beadta a kulcsot. A kurblis ablakok mozgatása időnként (száraz időben) komoly erőfeszítést igényel, és sem a kuplung, sem a fék nem az a hiperszenzitív fajta. A Ladák egyéb típusaihoz hasonlóan ebben is barátságos alap-benzinszag terjeng, de emiatt szükségtelen az aggodalom, természetes jelenségről van szó. A csomagtér mérete fantasztikus, csak a magas perem akadályozhatja némileg a pakolást.
Ami a külsőt illeti: jómagam a kocsi bordó színe miatt a felnik matt feketésre fényezésével próbálkoztam, ami a króm hűtőráccsal és lökhárítókkal együtt kellemes színkompozíciót alkot. A kocsi formájának értékelését a "kocka lada" kifejezés gyakorlatilag feleslegessé teszi, úgy ronda/gyönyörű, hogy van.
A lényeg pedig, ugye, a menettulajdonságok: az oroszok szerint 78 lóerő nem rossz - ez még a négy gangos, kat. nélküli gép -, de csodákat csak magához képest várjunk tőle. Az irányíthatóság rovására megy, hogy 110 felett jön a remegős kormányzás, mint ami az insider kamerákból látszik az F1-ben. A hátsó kerék-hajtás viszont egy élmény, nem lehet betelni vele, ám sárban csúnyán el lehet akadni. Ha a hátsó ülésen helyet foglalt valaki, ügyeljünk a finom mozdulatokra, mert a már említett puha ülés és a dobálózós far miatt hamar rá tud jönni a hányinger, telerókázva meg még a Lada se néz ki jól. A motor hangja csöppet sem diszkrét, szinte hallani, ahogy a torok friss kevwerékért kiált: egyszerűen imádom. Itt viszont vigyázni kell, hogy ne pörgesük túl a kocsit a vad szerelemben, mert a szelepszár-szimmeringek nehezen tűrik a szilaj bánásmódot. A fék elmegy, de mivel a hátsó munkahengerek gyakori szivárgása/beragadása miatt ritkán fog mind a négy, a sokkszerű megállásoktól óvakodjunk, mert könnyen kifarolás lehet a vége. Vezetni egyébként nagyon nagy élmény ezt a kocsit, a mai verdák többsége ehhez képest csak egy bárgyú, lelketlen használati tárgy: nincs kajak kormányzás, izomfék, ja és persze a metál sem a régi, nap horpasztotta Videoton hangfalakból bömböl.
Karbantartás: 10 e km-enként olajcsere, Agip ásványi olajnál jobbat venni hiábavaló fáradozás. Fékekre gyakran figyelni, hátul munkahengerek ragadhatnak, folyás, berohadás miatt is. Kipufogósor - főleg ha utángyártott - gyakran cserés. A fűtéscsap minden szezonban egyszer berohad, cseréje körülményes. A kaszninak nincs olyan pontja, ami ne lenne érzékeny a rozsdára, de azért a best: küszöb, sárvédőív, orr a szögleteknél, hátső sárvédők alul. Krómozott részeket gyakran ápoljuk, hálásak érte. A motornak igazán baja nincs, nagy futásteljesítménynél, illetve túlhajtásnál lehetnek problémák, ami leginkább az olajzabálásban tükröződik. Lámpák kivitelezése igénytelen, pára, kontakthiba gyakori.
A fenntartást viszont vállalhatóvá teszi, hogy a hibák egy átlagos autóhoz képest fillérekből orvosolhatók, a kisipari utángyártott alkatrészekkel szemben viszont egészséges gyanakvás javallott. (A költségekhez szemléltetés gyanánt: majd´ teljes kasznicsere és -fényezés tervezett költsége 150 e HUF körül mozog, Astrámra két gyári lökhárító ennyi.) Az étvágya mai fogalmak szerint nagy, de a legendás értékektől elmarad: országút 90-100 km/h-nál 7,5-8 liter százon, város viszont tényleg 10-12.
A gép további előnye, hogy egyszerűen javítható, valamire való szerelő boldogul vele, bármi is a gond. Ja, és sokmindent tűr is: 1x a fater gázolajat kezdett tankolni bele, és úgy enyhített a helyzeten, hogy rátankolt még egy rész benzint. A kocsinak olyan szaga lett, mint egy W50-es IFÁ-nak, de hazajött, kis rángatással, lábon. (Persze én megsajnáltam, és a fater által képzett elegyet kiszívtam belőle, mondván, jó lesz mosóbenzinnek.)
Zanzásítva: ez egy igazi orosz gép, nyers, igénytelen, de mégis nagyon szeretni való annak, aki együtt tud élni a hibáival. Le is tiltottam a fatert arról, hogy eladja - az érte járó max. 200 lepedő tükrében nem is hiszem, hogy tervezi - és nálam is megmarad, még ha tovább is gyengíti a feleségemmel szembeni alkupozícióimat.
Hibalista
- - Úszó forrasztásnál törés, párszáz forint
- - Kipufogósor-csere 8000! forint
- - Szélvédő csere, kő miatt 12000
- - Tankcsere, folyás miatt 8000
- - Kuplungtárcsa, 5000 környékén
- - Hűtő nyaknál engedett, javítás 4000
- - Fűtéscsap, több ízben, pár ezres, nem emlékszem pontosan
- - Hátsó fék munkahengerek, szintén bagatell
-
Ide hordtam szervizbe
Már visszavonult karcagi szerelő csinálgatja puszta szeretetből, precízen, nullához konvergáló áron. Csíkos Lajosnak hívják. Respect.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 14 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 40000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 1310 TLE | Következő autója? | Opel Astra Classic 1,4 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
