A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lada » Nova (1981)

Nova 2107 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Ganxsta régi szolgálati járműve

Szöveges ítélet

Ezt a Ladát 1995-ben vette egy orvos embertől a faterom eredetileg családi célokra 40 e kilométerrel, de mivel ő - és az autó is - egyre öregebb, ma már leginkább én használom, mikor hazautazom a hétvégén. Ennek megfelelően most kb. 110 ezer km van benne, tehát az állapota még mindig király, attól eltekintve, hogy nővérem néhány manővere miatt itt-ott kissé horpadt, illetve az idő múlása okán pedig korrodált a kaszni.
Namármost, elmondom, mik ennek a járműnek a tulajdonságai dióhéjban.
Belső tér, ill. dizájn: belül a hely tűrhető, ülések elöl kényelmesek, hátul viszont "sezlonyos" benyomást keltenek a puha tömés miatt. A műszerek a nyolcvanas évek eleji józanságot tükrözik, hangulatos a középen elhelyezett mutatós kvarcóra, csakhát egy óvatlan pillanatban őrült körözésbe kezdett, majd végleg beadta a kulcsot. A kurblis ablakok mozgatása időnként (száraz időben) komoly erőfeszítést igényel, és sem a kuplung, sem a fék nem az a hiperszenzitív fajta. A Ladák egyéb típusaihoz hasonlóan ebben is barátságos alap-benzinszag terjeng, de emiatt szükségtelen az aggodalom, természetes jelenségről van szó. A csomagtér mérete fantasztikus, csak a magas perem akadályozhatja némileg a pakolást.
Ami a külsőt illeti: jómagam a kocsi bordó színe miatt a felnik matt feketésre fényezésével próbálkoztam, ami a króm hűtőráccsal és lökhárítókkal együtt kellemes színkompozíciót alkot. A kocsi formájának értékelését a "kocka lada" kifejezés gyakorlatilag feleslegessé teszi, úgy ronda/gyönyörű, hogy van.
A lényeg pedig, ugye, a menettulajdonságok: az oroszok szerint 78 lóerő nem rossz - ez még a négy gangos, kat. nélküli gép -, de csodákat csak magához képest várjunk tőle. Az irányíthatóság rovására megy, hogy 110 felett jön a remegős kormányzás, mint ami az insider kamerákból látszik az F1-ben. A hátsó kerék-hajtás viszont egy élmény, nem lehet betelni vele, ám sárban csúnyán el lehet akadni. Ha a hátsó ülésen helyet foglalt valaki, ügyeljünk a finom mozdulatokra, mert a már említett puha ülés és a dobálózós far miatt hamar rá tud jönni a hányinger, telerókázva meg még a Lada se néz ki jól. A motor hangja csöppet sem diszkrét, szinte hallani, ahogy a torok friss kevwerékért kiált: egyszerűen imádom. Itt viszont vigyázni kell, hogy ne pörgesük túl a kocsit a vad szerelemben, mert a szelepszár-szimmeringek nehezen tűrik a szilaj bánásmódot. A fék elmegy, de mivel a hátsó munkahengerek gyakori szivárgása/beragadása miatt ritkán fog mind a négy, a sokkszerű megállásoktól óvakodjunk, mert könnyen kifarolás lehet a vége. Vezetni egyébként nagyon nagy élmény ezt a kocsit, a mai verdák többsége ehhez képest csak egy bárgyú, lelketlen használati tárgy: nincs kajak kormányzás, izomfék, ja és persze a metál sem a régi, nap horpasztotta Videoton hangfalakból bömböl.
Karbantartás: 10 e km-enként olajcsere, Agip ásványi olajnál jobbat venni hiábavaló fáradozás. Fékekre gyakran figyelni, hátul munkahengerek ragadhatnak, folyás, berohadás miatt is. Kipufogósor - főleg ha utángyártott - gyakran cserés. A fűtéscsap minden szezonban egyszer berohad, cseréje körülményes. A kaszninak nincs olyan pontja, ami ne lenne érzékeny a rozsdára, de azért a best: küszöb, sárvédőív, orr a szögleteknél, hátső sárvédők alul. Krómozott részeket gyakran ápoljuk, hálásak érte. A motornak igazán baja nincs, nagy futásteljesítménynél, illetve túlhajtásnál lehetnek problémák, ami leginkább az olajzabálásban tükröződik. Lámpák kivitelezése igénytelen, pára, kontakthiba gyakori.
A fenntartást viszont vállalhatóvá teszi, hogy a hibák egy átlagos autóhoz képest fillérekből orvosolhatók, a kisipari utángyártott alkatrészekkel szemben viszont egészséges gyanakvás javallott. (A költségekhez szemléltetés gyanánt: majd´ teljes kasznicsere és -fényezés tervezett költsége 150 e HUF körül mozog, Astrámra két gyári lökhárító ennyi.) Az étvágya mai fogalmak szerint nagy, de a legendás értékektől elmarad: országút 90-100 km/h-nál 7,5-8 liter százon, város viszont tényleg 10-12.
A gép további előnye, hogy egyszerűen javítható, valamire való szerelő boldogul vele, bármi is a gond. Ja, és sokmindent tűr is: 1x a fater gázolajat kezdett tankolni bele, és úgy enyhített a helyzeten, hogy rátankolt még egy rész benzint. A kocsinak olyan szaga lett, mint egy W50-es IFÁ-nak, de hazajött, kis rángatással, lábon. (Persze én megsajnáltam, és a fater által képzett elegyet kiszívtam belőle, mondván, jó lesz mosóbenzinnek.)
Zanzásítva: ez egy igazi orosz gép, nyers, igénytelen, de mégis nagyon szeretni való annak, aki együtt tud élni a hibáival. Le is tiltottam a fatert arról, hogy eladja - az érte járó max. 200 lepedő tükrében nem is hiszem, hogy tervezi - és nálam is megmarad, még ha tovább is gyengíti a feleségemmel szembeni alkupozícióimat.

Hibalista

- - Úszó forrasztásnál törés, párszáz forint
- - Kipufogósor-csere 8000! forint
- - Szélvédő csere, kő miatt 12000
- - Tankcsere, folyás miatt 8000
- - Kuplungtárcsa, 5000 környékén
- - Hűtő nyaknál engedett, javítás 4000
- - Fűtéscsap, több ízben, pár ezres, nem emlékszem pontosan
- - Hátsó fék munkahengerek, szintén bagatell
-

Ide hordtam szervizbe

Már visszavonult karcagi szerelő csinálgatja puszta szeretetből, precízen, nullához konvergáló áron. Csíkos Lajosnak hívják. Respect.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1990
Kényelem (8) Használati időtartam 14 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 40000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 70000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? 1310 TLE Következő autója? Opel Astra Classic 1,4
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lada Nova 1981

További ítéletek (208 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)