A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lada » Nova (1981)

Nova 21053 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Éles hátsókerekes --

Szöveges ítélet

Mikor már minden kevésbé naprakész ember azt hitte, hogy a Ladákat a rendszerváltás után elviszi a Yeti, itthon megszületett az Újrakötött Barátság, és a hatalmas orosz gyáróriás pénzhiánnyal küszködve ugyan, de továbbra is nagy lelkesedéssel ontotta magából az egyetlen igazi keleti világautót. Hallani, hogy ´91 után romlani kezdett a beszállítóktól kapott alkatrészek min?sége, és hogy az összeszerelés sem az igazi, de úgy t?nik, ´93-ig még biztosan kitartottak a raktárakban felhalmozott eredeti szovjet f?darabok, és a nyugati exportra szánt Ladák megmenekültek az ukrán gagyiktól. Ebben az esetben való igaz, hogy addig maradnak megbízható autók, ameddig felel?tlenségb?l adódó kényszer?ségb?l ki nem kell bennük cserélni valamelyik gyári alkatrészt.
Egy mai autót általában 6-7 évente leváltanak, de a klasszikus Ladák élesre vasalt darabjait már idestova 24 éve, hihetetlen darabszámban gyártják - "kifulladásig".
Hiába van vadiúj nyugati autód, ha az els? facelift-ig még az új konstrukció gyermekbeteségeivel kell bosszankodva márkaszervízbe hordani. Ez kérem egy végletekig kiforrott konstrukció, nincsen ebben semmiféle fölösleges marketing flikk-flakk, amiket úgyse használunk, csak bosszantanak, amikor elromlanak…

A szóban forgó személygépjárm? tehát egy ’93-as 21053-as, gyárilag festékhibás – ezáltal kis fehér, szállításból ered? karcokkal t?zdelt – kocka Lada. Szerintem nem is kocka, inkább éles. A ’80-as évek amerikai formatervei sokkal szögletesebbek voltak, míg ezen még maradt néhány ív az eredeti 124-esb?l az A és a C oszlopok közt – tessék megnézni!
48 kilométerrel vettük át, kissé lehangoló volt, hogy rögtön a 2. napon behalt az ablaktörl? relé a szakadó es?ben. És ugye ha a biztosíték-tábla a motortérben van, ami ilyenkor b?rig ázna…
Még egy éves sem volt, mikor az ukrán maffiának is szemet szúrt a vadiúj autó a parkolóban. A rablás egy áldott bejelent?nek köszönhet?en meghiúsult, na azóta van benne indításgátló is. Igaz, hogy egyetlen kábellel bármikor elvihet?, de ez akkoriban megnyugtatóan hatott. Egy jó zöldkártyás, és egy kíméletes sof?r kellett ahhoz, hogy 7 éven keresztül gyakorlatilag minimális fogyasztással, hibamentesen üzemeljen, de egyszer annak az id?nek is el kellett jönnie, amikor friss jogsival a zsebemben egyre csak a vezet?oldali ajtó felé orientálódva akartam kézbevenni az irányítást – kevés sikerrel. Utólag megértem, de akkor még nem tudtam elfogadni: Aki ezt az autót el?ször vezeti, nem érti miféle kezelési nehézségr?l papolnak a Napkeleti Bölcsek, de az els? két parkolás már hatalmas pofonként csap vissza arcátlanul magabiztos ábrázatába. Malomkerék méret? kormány, mégis kenyérszervó. A hidraulikus kuplung alsó munkahengere sem állt már ekkor helyzete magaslatán, akkori fejjel gondolkodva mindig az „izomból vezérelt autó” jutott eszembe, amikor beültem. Az elmúlt évek megmutatták, hogy igenis jó dolog küzdeni tisztes ellenállásával, és ebben mindig meger?sít néhány agyonszervózott autó, amikben nem csodálom, ha némelyek elalszanak vezetés közben.
A kuplung egy gyenge láncszem a gépezetben, már a negyedik következik a sorban, de ezért már nem fogom sajnálni a min?ségért járó tripla árat, egyáltalán kerülni kell a kisipari vackokat és a velük járó idegbajt.
Egyszer megette a 3-as fokozatot, hirtelen ipari körf?rész hangjával kísérve a számára fájdalmas tényt, de ha muszáj lett volna, hát simán kibírta volna 3-asban akár a Volga partjáig is. Ezután jött az évszázad átverése, melyet egy dél-pesti szerel? követett el: A javításért 100 rugót kért, ami azért is horrorisztikus, mert ezért az összegért 2db 5-ös váltót is utánunk dobtak volna.
Ezt leszámítva végig teljesen üzembiztos volt, de azt a 6,05 literes országúti fogyasztást szerintem sosem lesz türelmem újra megpróbálni. A sebességhatárokat betartva 5.-ben 90-nél 6,5 litert eszik. A 170 km-es Budapest-Hegyeshalom utat teli tankkal indulva tartós 135-140-nel 7,34 liter/100km-es fogyasztással abszolválta a határátkel? el?tti Mol kútig, ahol újra teletöltöttük. Ennek annyira megörültem, hogy ett?l fogva képtelen voltam 7,5 alatt fogyasztani, ma már ott tartok, hogy indulás el?tt inkább 8,5-es átlaggal számolok. Az élmény fontosabb, mint az a 250 megspórolt forint. Profi felvezetéssel egyszer „sikerült” 12-t is megetetni vele az éjszakai hevesi utakon.
Küls? behatásként két horpadás érte, egyikr?l sem tehettünk…
A volt NDK-ban jól ismerik a típust, bár ma már csak elvétve látni klasszikus Ladákat. Legutóbb, amikor meglátták a fényszórómosót, csak annyit mondtak: "was für ein luxus"...
Érdekes, hogy az olaszok csak egy-egy igen ritkán arra járó 124-esre hajazó Zsigát vélnek rögtön felismerni és Fiat-ként elkönyvelni, a 05-öst meg csak bámulják, és nem értik, miféle zseniális karosszérialakatos formálhatta át a ’67-es év autóját ilyen szigorúan könyörtelen vadállattá.
Hiába a 75 sátáni lóer?, és a 108 Nm-es ördögi nyomaték, úgy t?nik nem ússza meg a nagyszelepes hengerfejet, a 296-os vezérm?tengelyt, a dupla karbit, a 60-as kipufogót, és a teljesen elektronikus gyújtást. Kezdetnek ennyit. Blokkot nem bontok. De ne rohanjunk ennyire el?re. Igen, el?re, merthogy eszem ágában sincs eladni azt az autót, amit már sületlen óvodás fejjel is mindig akartam: Amíg a többiek a vadiúj nyugati csodákat stoppolták a busz ablakán keresztül, addig én a Honvédség fekete kockáira pályáztam. Mindig nyertem. De ha meg kéne válnom ett?l az autótól, egy világ d?lne össze bennem. Egyetlen típus sem tudná feledtetni. Esetleg egy 2103.

Hibalista

- sebváltó 3-as fokozata; 3 kuplungtárcsa; 3 AC-pumpa; h?gomba; f?téscsap; reflektor-kapcsoló.

Ide hordtam szervizbe

Tóth Imre

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Kókler elvtárs Soroksáron

Értékelése: 2

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1993
Kényelem (7) Használati időtartam 11 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (7) Vezetett km 60000
Szerviztapasztalat (6) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? 601 Special Limousine Következő autója? ha minden kötél szakad - BMW 745
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lada Nova 1981

További ítéletek (208 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)