Csak márkabarátoknak!
Szöveges ítélet
Üdv! Ez életem első autója, saját pénzből vettem, szóval büszke vagyok rá, óvom, kímélem, ápolom, javítgatom. Mióta az eszemet tudom, szeretem ezt a márkát, családban is volt, az elődjén(1200s) tanultam vezetni még 15 évesen.
Az autó előéletéről: Első hölgy tulaj, 107 000km, garázsban tartott, megkímélten, friss műszakival, szinte rozsdamentesen vettem.
Akkor kezdjük a motorral: A motor 69 lóerős, 1300köbcentis, szíjas, full széria motor, ami nekem azért szimpatikus, mert járása sokkal halkabb, mint a láncosé. Persze rendesen beállítva, szelephézagok stb. Viszont az kevésbé szimpatikus, hogy a főtengelyszimeringnél kicsit nyomja ki az olajat, de ez a szíjjas motor hátránya, javítása inkább időigényes, mint bonyolult. Sokan mondják, hogy gyorsan bevett, éles kanyarokban felvillanhat az olajlámpa, ami szintén a szíjas motor konstrukciója miatt van, hiszen nincs annyi helye az olajnak visszaáramolni a karterbe, mint a láncosoknál a lánc körül. Nálam még (normál vezetési stílus mellett) nem fordult elő a jelenség, igaz én nem is 100-al megyek körforgalomban. Szóval ez inkább annak lehet hátrányos, aki versenycélokra használja. Olajfogyasztása az öreg szelepszár szimeringeknek és a fent említett főtengelyszimering hibájának köszönhetően kb 3-4deci/1000km.Ez tavasszal meg lesz javítva, remélem így sikerül minimalizálni az olajfogyasztását. A motor egyébként gyárilag Szamara karburátorral van ellátva, így fogyasztása, menettulajdonsága valamelyest jobb. A motor teljesítményével viszonylag elégedett vagyok, ha akarom megy, de nem vagyok az a száguldós típus, szóval nekem megfelel.
Fogyasztása: 6,5(országút 90-100) és 10,5(városban, rövid 4-5km-es távokon, reggeli csúcsban) között bármi előfordulhat. Vegyes használatban 7,5-8,5 liter. Nyáron lemértem Bp-Siófok-Bp között, 5 személlyel, dugig csomagokkal, autópályán 100-110 között (4 seb.)nyugisan 8liter/100km. Ebben benne van Bp ki-be és a siófoki helyi használat(kb 30km).Szóval nem olyan rossz.
Futómű, kormányzás: Mikor megvettem szörnyű kormányholtjáték, a (még gyári) szilentek siralmas állapotban voltak, már fém a fémen súrlódott, a gumi szanaszét repedezve, szinte kinyomódott már a perselyből, nem csoda, hogy az autó kóválygott. Cseréltem a felső 4 szilentet beállítottam a kormány holtjátékot, utána sokkal jobb lett. Még hátra van az alsó 4szilent, de azt majd tavasszal, még kell hozzá gyártanom egy kinyomót:) Fékek jók, hála a szervonak. Vételkor a jobb első fék állandóan fogott. Cseréltem egy munkahengert, a másikat bejárattam, karmantyú alól kisedtem a koszt, új fékfolyadék és már is tökéletes, ez szervizben 10 000 Ft lett volna. Volt még egy kis probléma a fékkel, egyszercsak elengedte a fékolajat a főfékhenger, cseréltem, 4e Ft. Kapott 4 téligumit felnivel, így télen is lehet közlekedni.
Erőátvitel: Vétel után azonnal váltó-diffiolaj csere.A váltó 4 sebességes, végáttétel 4,1-es áttételű. Ez a konstrukció 100-110km/órás utazósebességet tesz lehetővé, amikor még nem bőg a motor és nem fogyaszt sokat.(itt 7-7,5 a fogy.) Max 120, afölött már zajos és eszik.Egy 5. fokozat azért jó lett volna. A diffi, kardán együttes tud néha hangokat produkálni, de hát Lada:)
Utastér: Az ülés-kormány pozíció (nekem 178cm) kényelmes, kifejezetten szeretem. Első és hátsó ülések előtti lábtér lehetne nagyobb, de mondjuk eddig még nem panaszkodott senki. Ülések egyébként kényelmesek. Műszerezettség OK, bár egy fordulatszámmérő azért kerülhetett volna bele. Fűtés/szellőzés kifejezetten jó. Csomagtartó közepes méretű, de azért bevásárolni, kirándulni lehet vele rendesen.
Karosszéria: Ezen az autón a kerekeken, a kormányon és a műszer- órákon kívül minden szögletes. Szerintem kifejezetten autó formája van, semmi csicsamicsa, nekem tetszik. Mikor megvettem volt rajta kb 2 rozsdafolt, amiket kijavítottam, lekezeltem, majd kikevertetett festékkel lefestettem. Voltak még kisebb hibák, mind javítva lettek. Teljes üregvédelmet kapott (küszöb belülről, kerékjáratok, alváz, ajtók belülről) majd került bele 4db kerékjárati műanyag dobvédő. Így most az autó 100%ban rozsdamentes és az is marad egy darabig. Érdemes havonta polírozópasztával kezelni a kasztnit, egyrészt véd a rozsdásodás ellen, másrészt gyönyörű fényes, tiszta lesz.
Fenntartása: Olcsó, lehet rá kötni kedvezményes hobbi autó biztosítást, tulajdonos korától, lakhelyétől függetlenül, ez töredéke a normál biztosítás összegének, persze csak ha az ember nem gyilkolja és vigyáz rá és esetleg bizonyítani is tudja. Éves Teljesítmény adó pl.6500Ft. Évente olajcsere jó minőségűre, zöldkártya, műszaki kétévente. Év közben kisebb javítások, alkatrészek, de nem nagy tétel. Inkább csak idegesítőek az apró hülyeségei, meghibásodásai, mint drágák. Szóval összességében viszonylag olcsó a fenntartása karbantartással, normál használat mellett.
Vezetési élmény: Imádom vezetni, szinte nincsenek holtterek, nagyon jól kilátni, előre, hátra egyaránt, látni a motorháztetőt, tolatáskor a csomagtértetőt, imádok váltani, a váltó halál pontos, egyértelműen „kattan” be a fokozatokba, minden kéznél van, pedálok jók. Vezetéséhez határozottság kell. Renault Thalián tanultam vezetni, alig láttam ki belőle, óriási holtterek, a sebváltó nyúlós, pedálok érzékenyek, csipog –pittyog, meg nekem az nem jön be, hogy már félig bent fekszem a műszerfal alatt. Ezek után számomra kész felüdülés volt beülni a Ladába.
Szóval összességében ez egy igazi hobbi-szabadidő autó, ami akár napi használatra is alkalmas, könnyű szerelni, de csak márkabarátoknak ajánlom és olyanoknak, akik meg vannak áldva némi műszaki érzékkel, mert ebben a korban előjövő hibákat mind szervizben megjavíttatni lehet, hogy drága lenne, szóval annak éri meg aki ért hozzá kicsit és nem ijed meg ha fel kell nyitni a motorháztetőt időnként. Aztán egy kis márka iránti szerelem is ajánlott:) Ezen az autón aztán meg lehet tanulni szerelni. Alkatrész egyébként van hozzá bőven olcsón, igaz nem árt figyelni a minőségre. Ukrán kisipari remekművek kerülendőek.
Akinek Ladája van, vigyázzon rá, mert sajnos egyre ritkább a jó állapotú, karbantartott példány.
Aki meg kedvet kapott, annak jó Ladázást:) Üdv.
Hibalista
- Főfékhenger: 4000Ft
- Ablakmosó szivattyú: 1300Ft
- Tolatólámpakapcsoló: 500Ft
- Jobb belső fékmunkahenger:1700Ft
- 8db szilent: 1000 Ft(márkatárstól vettem)
-
Ide hordtam szervizbe
A szervizek 2 szer is le akartak már húzni(pl szilentblokk csere, ami 8db szilent cseréből áll, csak a munkadíj az egyiknél 20 000 Ft lett volna, a másiknál "csak" 15 000Ft. Köszönöm, viszont látásra. Ez az autó értékének kb 10%-a, ne röhögtessenek:)
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
...Ezért eddig még nem volt szervizben, inkább megcsináltam saját magam.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 107000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4500 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | egyelőre marad |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
