A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lada » Kalina (2005)

Kalina 2194 Kalina Kombi Lux AT 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Power PuffDaddy

Szöveges ítélet

Sziasztok,

Ez a második népítéletem, az első az LPG and Charm után valóban vettem egy Kalinát, azaz majdnem hogy nem. Alapvetően nem feltétlen akartam volna új autót venni, de úgy állt, mégis szükség lesz egyre, mert nézegettem használtakat, azonban amennyi pénzem volt abból nem jött volna ki semmi értelmes, így az újak felé terelődtem.
Az alábbi feltételeknek kellett megfeleljen:
- Üzembiztos, kipróbált technika.
- Igénytelen, de egyben strapabíró belső tér.
- Pakolható csomagtér, jó rakodóterek.
- Rendben ki lehessen látni minden irányba.
- Árához képest kényelmes legyen.

Az nem volt szempont, hogy eladom hamar, így az értékvesztésen sem gondolkodtam. Használni vettem az autót nem az újra eladási értékén. Az alábbiak versenyeztek ilyen-olyan szinten egymással:

- Dacia Sandero, Logan, Logan MCV.
- Skoda Rapid.
- Lada Granta Liftback, Kalina.

Elsőnek a Škoda esett ki, mégpedig azért, mert alapárához képest nem kínált annyi mindent, az apróbb dolgokért is elég szép felárakat kellett volna fizetni. Saját hibám okán nem mentem el szalonba hogy megnézzem ez tényleg egy négyajtós autó-e vagy sem. És bizony öt ajtós…. A háromhengeres turbós TSI motort sem tartottam arra elégnek hogy egy megpakolt autót mindenhova elvigyen jó fogyasztással. Arról nem is beszélve, hogy az esetek 40%-ban városban lenne használva, így gondolva a kokszosodásra és a turbóra, ez a márka kiesett.

A következő a Dacia volt, itt elég sokat nézelődtem mit mennyiért és hogyan kapni. Elég szomorúan tapasztaltam hogy a motorválaszték itt is elég soványra sikeredett: Már kivették az 1.2-es szívó benzinmotort, helyére az 1.0-ás háromhengeres került. A Dusteren kívül MINDEN modelljükbe. Eléggé elszomorodtam, hasonlóan a Škodához itt sem láttam azt hogy az autó minden helyzetben helyt tudnak állni, és élettartamban is kiszolgálta volna a maga 10-12 évét amit elsőnek neki szántam. Néztem videókat az autóról, hogyan gyorsul és arra jutottam nem ez lesz az én autóm. A 900 köbcentis turbómotor szinte vicc kategóriának látszott, a cseh márkához hasonló okokból elvetettem ezt is. Ami szimpatikus volt, az az hogy gyárilag kérhető LPG szettel, ami a Peugeot után nagyon jó dolog volt költség szempontból, de valamiért nem akartam ilyet. Tovább rontja a helyzetet hogy ezek a motorok vannak az MCV-hez is. Csak gondoljunk bele milyen halálos sebességtúllépésre képes egy háromhengeres, egyliteres megpakolt kombi Logan… Na ugye hogy elmosolyodtunk. :)

Vettem tehát egy nagy levegőt és megnéztem ezt az orosz márkát, emlékezve nagyapám makulátlan tűzpiros ezerkettesére, felkerestem a honlapot: Van négy fajta autójuk, egy őskövület, kettő kevésbé matuzsálemi és egy egészen modern, árak hasonlóak mint a Dacia, minőségi szint is kb. ott van. Motorválaszték ohne, igaz ami van az legalább nem fogja magát szétforgatni hogy elérje az 50Km\órát. Igényeknek megfelel nagyjából, bár nagyon nagyon zavaró hogy még egy hitvány konfigurátor sincsen, de erről hamarosan….
Na akkor kutassunk tovább tesztek után. Lelkes Totalcar olvasóként megnéztem ők mit mondanak erről. Hááát őőő, ja amit írtak abban van némi igazság, igaz fenntartásokkal kell kezelni a drága emberek fröcsögését, meg helyén kezelni minden mást is. Vezess.hu-s tesztek is érdekesek, ott sem dicsérik agyon a verdát, az automatára horror fogyasztásokat írnak. Na arról is egy idő múlva beszélek.
Egy szó mint száz, az autó videók alapján igénytelen, régi, de ami van benne legalább kipróbált, és alacsony ára miatt az ember sem dédelgeti annyira, pedig megszerettem a fél év alatt amióta itt van.

Egyik szabadnapomon elmentem hát az akkor hozzám legközelebb lévő mendei kereskedésbe hogy szétnézzek. Ez úton is szeretném jelezni hogy a kollégáik hozzáállása egy jövőbeni lehetséges vevőhöz lehetne jobb is, főleg kezdve azzal ha már bemegyek a szalonba jöjjenek oda és dolgozzanak azért a vásárlóért. Nem mutatták be a kocsit meg semmit, le se tojtak. Na mindegy, magam meggyőződtem a videók minőséghez fűzött kritikáihoz: A csavarfejek tényleg látszódnak, de kb. ennyi, a többi nem rosszabb mint egy első vagy második generációs Loganban. Akkor elmentem, mert nem volt még elég önerőm, de tudtam jó vétel lesz, akármit is viszek haza.

Második körben beugrott hogy ha már autó, akkor legyen automata. Ilyen akkor csak a Duna Autónál volt, egy fekete automata Liftback Granta 2.7-ért. Hülye voltam azt nem hoztam akkor el. Ott segítettek, válaszoltak a kérdéseimre is, és úgy emberszámba vettek hiába szerettem volna egy lesajnált márkából választani a következő kocsimat. Kicsit megint biztosabb lettem abban mit szeretnék. Az automata maradt, beültem immár apámmal együtt Mendén egy Kalinába és egy Grantába is (ismét tojtak a fejünkre, így kedvünkre csináltunk kb. amit akartunk.) s megállapítottam hogy a kuplungpedál nekem teljesen kényelmetlen helyen van, akárhogy állítottam az ülést (182cm magas vagyok) ezért marad az automata. Ott pont volt egy ilyen szürke Kalina kombi, azt kérésre beindították és a kereskedő ment vele egy kört, majd én is az udvaron. Azért csak ott, mert sosem vezettem előtte automatát. Ezért a segítségért jár a tíz pont, de nem elég hogy ajánljam bárkinek őket….
Innen viszont biztos voltam hogy nekem automata kell, mert minden a megfelelő helyen volt, elfértem, kényelmes és tágas a csomagtér.

Következik az igények bohózata: Arra vetemedtem hogy ne készletről akarjak rendelni, mert pirosat szerettem volna. Barátnőm folyton arról panaszkodott hogy nem volt piros autója, gondoltam majd kérek egyet, nem tudtam hogy ez teljességgel megoldhatatlan emberi időben ennek a márkának.. A kérésemet hallva hogy piros kell és automat, az ember átnézte a magyar készletet, és mondta nincs most, és egyenlőre nem is lesz. Kérdeztem hogy mennyi idő szállítani egyet. Azt kaptam hogy hat hónaptól másfél évig bármennyi idő, mert új hűtőmaszk lesz a kocsikon. Ez most ugye az hogy a Kalina helyett csak Granta néven lesz, és megkapja a Vesta orrát. Mintha a régi időkben lennénk, amikor én még nem is éltem. Itt elgondolkodtam erősen azon hogy lehet nem kéne egy ilyen komolytalan márkával foglalkozni, ami képtelen „egyedi” vevőigényeket kiszolgálni… Na mindegy.

Eltellt egy hónap, rágtam a kefét mi legyen, aztán egy szombat reggel nézegettük a hirdetéseket, és ott láttuk Nyíregyházán ezt a szürke automata Kalinát, kerek 3,1 millióért. Eredeti listaára 3,6 lenne, ami már elég sok pénz lenne érte, ott még a Škoda is jobb alternatíva.
Kaptunk a gondolaton és felhívtuk a kereskedést megvan-e az autó, mondták hogy igen. Gyorsan beültünk a kicsi Pezsóba és meglátogattuk a kereskedést. Ott rendesen álltak hozzánk, elmondtuk Mendén a helyzetet és még ha nem is érdekli a kereskedőt, legalább hall egy történetet hogy hogyan NE viselkedjünk egy vevővel.
Körbejártuk a kocsit, meghallgattuk a mesét is, majd letültünk tanakodni. Aztán megvettük. Eltellt másfél hét kb, majd mehettünk az autóért.
Ismét egy szombat délelőtt, mint a vétel napján. Kitöltjük a papírokat, kihozzák a kocsit és adnak egy üveg édes tokajit is, ami rendes dolog. (És a bor is nagyon finom volt, mint később otthon kiderült.) Beülök, elfordítom a kulcsot és mintha már régen is ezt a kocsit vezettem volna, minden olyan ismerős és megszokott. Az autó békét és nyugalmat sugároz, még most is 12 ezer km elteltével is. Olyan bácsis, de nem zavar, lenyugtat és nem pártolja a száguldást. Elhoztuk és hamar megismerkedtem a váltóval, meg az automata kényelmével. A kéziváltósokkal ellentétben itt nincsen fogaskerék sírás, sem semmi rántás, nagyon szépen és majdnem észrevehetetlenül vált. Nagy piros pont.
A slusszkulcs nem olyan hitvány mint a Norma és a Standard kivitelnél, ebben van távirányítós központi zár is. (Nem röhög, én is nagyon jól tudom mennyire alap ez olyan harminc éve. :D ) A műanyaga olyan kis suta, ám nem foglalkozol vele amikor vezetsz. Könnyű a gombokat megnyomni rajta, így történt az első tankolásnál az hogy megszólaltattam a riasztót. Apropó a tankolás: A tanksapka nem zárható, de úgy alakították ki hogy azért mégsem lehet belőle a benzint kilopni. Vicc hogy nem alap a zárható tanksapka, a 26 éves Mitsubishi Eclipse-emen is így volt.. Az a fránya spórolás….
Első körben kapott 10 ezerért benzint, azzal simán hazamentem és még egy hetet eljártam.
Vezetés közben a kormány nem hagyott semmi maradandó élményt, műanyagból van, kicsi gumival keverve, szintén Dacia Logan szint. Az ülések kényelmesek bár nincs sok oldaltartása, állítani előre meg hátra lehet, magasságban nem. Eddig egyik autómon sem lehetett, ez nekem nem nagy csapás. Pedálok itt jó helyen vannak, nem kényelmetlenek. Belső műanyagok valóban elég trehányak, de a műszerfal nem egészen rendben van. Sorja sehol, akármennyire kerestem. Hazafelé beállítottuk a rádiót, ami vételi erősség szempontjából lehetne jobb is, egy országos rádiónál is képes gyengélkedni. A beépített négy gyári hangszóró az alap igényeket kielégíti, de közel sem Bang and Olufsen. Az érintőképernyő rendben működik, elég érzékeny igaz a régi rezisztív fajta. Olvas SD kártyát és USB pendrive-ot, a telefont is kezeli rajta keresztül és tölti is. MP3 és WMA formában eszi őket, meg viccesen alacsony felbontásban videót is lejátszik, ezt még nem próbáltam. Bluetooth-on keresztül kezel Android és iPhone telefonokat, mivel mindkettőm van így ki tudtam próbálni, rendben mennek, hiba nélkül. Tudtam vele hívást fogadni és kezdeményezni is, a hangminőség jó maradt és érthető. GPS hangjait is átviszi. Érdekes módon nincs benne GPS program, de mivel Windows CE alapú, gondolom nem lenne nagy munka varázsolni egyet rá. Nekem nincs rá igényem a telefonok mellett.
Vissza a műszerfalra: Van benne bordcomputer, mindenféle hasznos infóval:akkumulátor feszültség, fogyasztási adatok, átlagsebesség, elfogyasztott üzemanyag és ilyenek. A műszerek értékei rendben leolvashatóak. Érdemes megemlíteni hogy a sebességmérésben nincs benne csalás, arra nem szabad alapozni hogy úgysem mész annyival. De igen. :)
A váltó egy nagy bumszli valami, a gombjában apró igénytelenség hogy nem körben teli műanyagos, alul kicsit spóroltak az anyaggal. Nyeh… A kesztyűtartóban van a magnó USB csatlakozója, ami szerintem nagyon nagy hülyeség, mások szerint meg rendben van. A tárolórekeszben van világíátás, de egy A4-es mappát\lapot nem tudsz betenni hajlítás nélkül. A pohártartók középen elnyelnek két nagy McDonalds poharat, nem esnek majd ki semmi szín alatt. A hamutartó is mintha a Loganból jött volna, de nekem nem releváns lévén nem dohányzom. A pohártartók előtt van a szivargyújtó ami kapott egy kis világítást is. Ahogyan a magnó, ez is működik a gyújtás nélkül is, vigyázni kell ne hagyjunk benne semmit, se a magnót bekapcsolva. Ez kinek jó, kinek nem, én az előbbibe tartozom.
Van még ebben ülésfűtés is, ami rövid időn belül brutálisan erős lesz, a hát alsó részét is melegíti, fázósak nagyon szeretik. Ami fűtött még: a szélvédő elöl hátul. Elöl ha észreveszed a szálakat mindig látni fogod, de ha ráfagy valami, akkor istenkirály leolvasztani hamar. Mert az is van olyan erős mint az ülésfűtés.
Az ablaktörlők rendben törölnek, nagy felületet és jól. Az esőérzékelő is rendben dolgozik, nagyjából be tudtam lőni a nekem megfelelőt. A bajuszkapcsolók is határozott kattanással működnek, a komfortindex szintén jól használható.
Lámpák még halogén izzósak, semmi led sehol. A cseréjükhöz nem kell lebontani a fél kocsit, nekem ugyan csere eddig nem volt, de látványra könnyűnek tűnik. Ha már motortér: Minden szerelhető helyen, van tér a kezednek elég, az ablakmosó tartálya majdnem 3,5 liter folyadékot is elnyel, sokáig nem kell tölteni, egyszerű letekerni és vissza.
Az utastérben ami nagyon retro hatású az a kézifékkar, de ugye ezt sem nézegeti az ember, túl lehet rajta lépni. A kézifékkar borítása mögött van egy pici pohártartó is, ezt még nem tudtam eldönteni mennyire hasznos vagy sem. A vezető oldalán jó helyen vannak az ablakok és zárak kezelőszervei, így meg tudom akadályozni az ablaklehúzást, ajtókinyitást, vezérelhetem az ablakokat, a fűtött elektromosan mozgatható tükröket is. Az anyós és utas oldalon a kapcsolókat rakhatták volna kijjebb is, hogy elsőnek elérjem, egyszer ültem benn mint utas, és szemet szúrt. Ami bosszantó design hiba az az hogy az ablakokat nem lehet elöl teljesen lehúzni, egy kicsi marad! Az ablakemelő reléje határozottan és férfiasan kattan valahányszor használom, a központizár is olyan hangos mint egy bevágott kolostorkapu. Hozzászokás kérdése, hogy ezt akarod-e.
Egybehangzó vélemények szerint hátul is nagyon kényelmes utazni hosszútávon is, nem izzasztó a kárpit annyira, de egy huzat nem árt neki. Egyszerűen le lehet venni, kimosni és aztán visszatenni. Hátra jó a kilátás, sehol semmi lőrés szerű hely.
A csomagtartó egészen nagy, a kalaptartó olyan stabil mint egy salgó polc, elbír minden értelmes dolgot.
Kicsi bosszúság nekem, hogy a hátsó ablaktörlő középtájt nem töröl 100%-ban, gariban kicseréltetem. A tolatóradar is remekül megy, azóta a parkolás is lényegesen egyszerűbb lett. Igaz csak három érzékelős, de legalább van. Tolatásnál a zene lehalkul és hallod a csipogást ha valaminek közel mész.
Az útból nem kapsz sok visszajelzést, a kátyúk nem rázzák majd ki a lelked, vezetni nekem teljesen semleges, a szélre úgy nagyon nem érzékeny. A motor hangja 3000rpm felett jön meg, és egészen férfias hangja van, kézi váltóval biztos sokkal dinamikusabb is. Az út és a gumik hangja jól hallható az utastérben, a hangszigetelt karosszéria jelzője itt némi szódával értendő. Az automata váltó csak négy fokozat plusz overdrive, sima hidrós cucc, ami remélhetőleg tartós is lesz, a motorral együtt. Ha nagyon kell tud pörögni, másodikban vígan belenyal az 5500rpm-be is, ami a redline közelében van már.
Dinamikáját tekintve ez a váltó nem barátja a gyors előzéseknek, gyorsulni is komótosan gyorsul, viszont ha megtaláltuk a kívánt sebességünket, azt viszonylag takarékos fogyasztással pártolja. Amennyiben nagyon kell menni és lepadlózod, leforog rendesen és kapsz egy kicsi ülésbe süppedést amíg gyorsul, ám hamar kifullad. Mivel csak 96 lóerő és talán 140Nm nyomaték, nincs kihegyezve, remélhetőleg tartós lesz.
Kontextusba véve az 1.6-os euro6-os szívómotort egy elavult automatával majdnem bejáratósan, nekem eddig 9 liter városban (Róbert-Károly körút, rakpartok és társai csúcsidőben klíma nélkül.), országúton bejáratás alatt 7 liter. (Bp-Kolozsvár 4-esen) Autópálya 7,5-8 liter 120-al, felette exponenciálisan többet kajál. Nagyon óvatos pedálozással és motorfékkel a városi akár 8 liter is lehet, és arra sem mondható hogy sok.
A motor hamar üzemmeleg lesz, a hője az utasteret is hamar befűti, a klíma használata a fogyasztást is megdobja fél literrel, elvesz az amúgy sem túl acélos menetdinamikából, de cserébe jégcsaposra fagyasztja a fejed. Ezekben a dugós nyarakban egészen hasznos. Az utastéri befújóventilátor elég hangos 3. fokozat felett, de mindenhova lehet állítani hova menjen a levegő. Ha erősen fülel az ember még az állítómotork hangját is hallhatod.
Az utastérben négy felnőtt elfér, ha nagyon kell öt is. Van ISOFIX gyerekülésnek hely, lábnak szintén valamennyi, de nem leszel elhalmozva, ez erősen az economy osztály. Az ajtókkal vigyázni kell, mert a határolás nem volt prioritás a tervezésnél, hamar oda tudod csapni bárminek egy dinamikus kiszállásnál.
Szervízben voltam vele 2500km-en, cseréltek olajat és szűrőt hozzá, potom 22.5 ezer birodalmi forint. A manuális váltósé olcsóbb, abba nem kell annyi olaj. Váltóban 40-50-ért cserélnek olajat, ezt 30ezrenként meg is fogom tenni. A 15000km-enként esedékes szervizre nekem 30-at mondtak. Ha egy évre levetíted ezeket a költségeket, nem lesz olyan sok mindjárt. Bárdiban az apróságok elég olcsóak, szűrők viccesen jó áron vannak:
Légszűrő 1500-2000 forint.
Olajszűrő 2-3 ezer forint.
Fékbetét 5-10 ezerig.
Új autóhoz, hozzáteszem.
Részemről általános hibákat nem tapasztaltam, amióta megvan csak teszi a dolgát, ahogy annak lennie kell, vállaltam az új autós nyugalmat, soha többé nem akarok használt autót venni és mások trehányságát javítani, különösen a mai nagyszerű és bonyolult technikák drága életben tartását.
A márkatársak kedvesek, nekik már több bajuk volt, kezdve gyújtással, kerékcsapággyal, rádióval, de annyira súlyos történetek nem keringenek a típusról. Napi használatban egészen jó társ, nekem tetszik a váltó, a fék is, frissen szállok ki belőle, de még így sem kelt bennem nagy érzelmeket, sőt néha a parkolóban is elvesztem, mert nem feltűnő jelenség. Akik látják kérdeznek róla meg érdeklődőek, elmondom nekik az összes dolgot amit csak tudok,érdemes-e venni ilyet vagy sem, igyekszem objektíven megítélni az autós döntéseimet. A facebookos Lada klub nagyon rendes társaság, bár túlontúl szeretik az autóikat, amit meg tudok érteni, ám el kell fogadni hogy ez egy budget autó minden dolgával együtt. A full extrás példány 3,1-ért metálfénnyel nem volt rossz vétel azt mondom, ha 15 évig tartja magát és üzembiztos akkor a márkának van létjogosultsága. Használtan brutális az értékvesztése, nem egyszer egy közepesen felszerelt egy éves Kalina hatchback az eredeti 2,6 millió helyett 2-ért kapható, már bejáratva. Szaladgálósnak meg ilyeneknek egészen jó, nem lesz mérges ha koszos lesz. Az autó neve és az ítélet címe is egyben, a rendszámból ez jutott eszembe. Az idő nagy részében csak Daddy-ként hivatkozunk rá.

Amennyiben lesz esemény az autóval, úgy ezt az ítéletet is frissítem.
Majd elfelejtettem, akit érdekel a fogyasztás, rendszeresen vezetem a Spritmonitor-on a tankolásokat is, enyém az egyetlen automata, meg tudjátok találni ;)

Remélem segítettem valamennyit, én tényleg vettem egy ilyet és vállalom is, nem a kereskedő íratta valami gyakornokkal. :)

Hibalista

- Szerencsére még semmi.

Ide hordtam szervizbe

Lada DélpestKorrektek, gyorsak is, amit kell azt ki is cserélik. Eddig rendben vannak.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (3) Évjárat 2016
Kényelem (6) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (8) Vezetett km 11500
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? 106 Következő autója? Még maradhat egy 10 évet.
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (6.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lada Kalina 2005

További ítéletek (8 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)