Linda a szeretőm
Szöveges ítélet
Kicsit rólam: 23 vagyok jelenleg, 193cm magas és egy nagy maci. 2015-ben szereztem meg a jogsimat és 2 év gyűjtögetés után jutottam el odáig, hogy jó lenne egy autó. Szeretem az autókat, sokat olvasok a témában. Alapvetően a '80-as évek kocka formája jön be. Sokat nem gondolkodtam, hisz hamar sikerült beülnöm egy jóbarátom Ladájába (megkértem, hogy vigyen vele egy kört)ami ugyan a gyári kifejezéstől igen távol állt de legalább volt benne egy sírós váltó amitől akkor épp azt hittem, egy repülőgép felszálló pályán vagyok és az a hanghatás (a váltó, a búgó difi és a sportkipufogó) annyira magával ragadott, hogy ott és akkor megfogadtam, hogy nekem lesz egy ilyenem. Azt hiszem, akkor elkapott a rózsaszín köd. Valahogy elég hirtelen jött az egész vásárlás de erre talán édesapám is rájátszott egy kicsit, hisz ő is beindult, hogy a kicsi fia megveszi első autóját. Óvatosan de próbálta mondogatni, hogy ne az elsőt vedd meg, nézzek meg párat előtte. Persze ez csak a papírforma volt.. elmentünk az első kiszemelthez ami szerkezetileg ugyan csodás állapotban volt de úszott az olajban a motortér, szóval otthagytuk. Utána gyors telefon 200km-rel arrébb, hogy megnéznénk a másikat. Itt már kicsit kezdett terhelni a dolog és túl akartam lenni rajta, a birtoklás vágya az egekbe szökött. Előbb értünk a helyszínre mint az akkori tulajdonos az autóval. Messziről lehetett hallani, hogy ez bizony nem a gyári kipuff (de ezt én akkor még nem tudtam). Autó körbenéz, alánéz, szakszerű-fej vágása nyílt motortérnél és édesapámmal szemezés, hogy na akkor mi legyen. Próbakör, kis alku és tankolás. Utána még egy kérdést intézett apám hozzám: biztos jó választás volt, nem sietted el? Én pedig kéjes vigyorral válaszoltam neki, hogy áh, apukám, dehogyis. Nagyon szépen megtette a 200 km-es utat hazafelé. Dagadt a mellem, imádtam a "vadságát" a puritán, igénytelen mivoltát és azt, hogy akárhányszor beindítottam és adtam a gázfröccsöket.. az utak királyának éreztem magam, pedig csak egy 1.5ös 75 lovas 5 sebességes autóról volt szó.2017 Májusban megvettem, júniusban egyik pillanatról a másikra el kezdett "háromhengerezni" és semmilyen konkrét ötletet nem találtam. Apám szerelőjéhez elvittük, 4 nap után azzal állt elő, hogy szelepeket be kellett csiszolni és karburátort beállítani. Ahogy beindítottam, éreztem, hogy kb ugyanaz a jelenség. Na ezután elégeltem meg, hogy minden autószerelő ért a Ladához mert szög egyszerű megjavítani de egyik se tudja rendesen megcsinálni. Úgy döntöttem, a legjobbakhoz akarom hordani az autót, kerüljön bármennyibe, hisz imádtam az autót. Meg is találtam Bp mellett Zolit és Jocit akik rendberakták a gyújtást és a karbit. Azóta nem kellett egyikkel sem foglalkozni. Novemberben el kezdett csúszni a kuplung, szerkezet, tárcsa és lendkerék csere Jocinál. Felvettek Pécsre egyetemre, úgyhogy úgy használtam az autót ahogy kellet, mivel zenész vagyok, turnézni is ezzel mentem/mentünk (néhanapján 700kg-t cipelt szegény autó pedig csak hangszerek és nagy emberek ültek benne). Megjárta már Horvátországot, Szerbiát, Szlovákiát. Kétszer állt meg alattam. Egyszer Balatonról mentünk vissza Pécsre és Székesfehérváron őrületes dugó volt. Víz felforr, haver arrébb tolja az autót egy parkolóba. Látom, hogy elfolyt a kuplungolaj is. Volt nálam, azzal nem volt gond csak nem tudtam, honnan folyik el, miután épp 1 héttel azelőtt voltak cserélve a munkahengerek. Hát persze, ennyit bírt a gyári tartály. Szét volt nyílva az illesztésnél a műanyag úgyhogy szigszalagot rá és imádkozni míg Pécsre érünk. Azóta nagy mayernek tartom magam, hisz úgy mentem Pécsig, hogy 2x kellett megállni (1 pisiszünet és 1 piroslámpa). Amúgy le sem nyomtam a kuplungot, szépen 5. sebességben el lehetett vele lavírozni. Közben persze szarakodott a tompított fényem, az esetek 80 %ában nem volt bal világításom csak helyzetjelző és időnként nem működött az ablaktörlő, valamint fékezésnél kigyulladt a műszerfalon a ködlámpa ikon. Ezt megoldottam egy biztosítéktábla cserével. Késesre cseréltem a hagyományos hengerest. Most már meg sem mozdul a voltjelző se indexelésre sem pedig más elektromos cucc bekapcsolására sem. Eközben persze belém tolattak, telefonszám otthagyva a szélvédőn de csak a fényszóró burája tört ki. 2 bontottal pótolva. Mivel Pécsen és környékén tartózkodom a legtöbbet, sokat megyek a Mecsekben is. Ezért úgy döntöttem, kerülnek bele új Níva rugók és Monroe gátlók illetve 4 új TRW gömbfej. Ég és föld a gyári és az új cuccok közötti különbség. Nagyon jól autózható jószág lett belőle, kanyarokban és drift közben is igen kezes. Olajat nem szereti, talán 1-2 decit kellett öntenem egy olajcsere periódus alatt (10e km). A jól beállított karburátorral sikerült már BP-Pécs távot a 6os úton 7 literes átlaggal megtennem de tojás volt a gázpedál alatt, le se padlóztam. Olyan is volt, hogy egy téli mecseki csúszkálás alatt ( 2-3 óra) megitattam vele egy tank benzint. Nálam átlagban 9-10 literrel elvolt és ez elég is volt ahhoz, hogy néha-néha üveghangig kinyomjam a szemét. Az előzéseket mindig 2-3x meg kell gondolni mielőtt neki indul az ember, s legtöbbször nem egyet, hanem kettőt vissza és úgy padló... Amúgy ha ezt megszokja az ember, nem érheti meglepetés. Illetve de. Amikor kb 6ezer környékén megindul. Nekem nem volt viszonyítási alapom (kivéve apám 90 lovas HDi Partnere de az teljesen más) de ez meglepett. Összességében az autó nem volt kínozva, vigyáztam rá és mindig próbáltam a legjobbat adni neki, bár örülök, hogy nem esek ki belőle. Lyukas a taposó és a szentlélek tartja a küszöböt is.
Időközben nagyon beleszerettem az autóba de most kicsit kevesebb mint 2 év után muszáj eladnom. Sok mindent megéltem vele de komfortra és nagyobb helyre vágyom na és persze egy kis plusz erőre. Tisztában vagyok vele, hogy az autó az emberért van és az a dolga, hogy kiszolgálja de ezt csak úgy érheti el ha karban tartja az autót. Mindenesetre sokat köszönhettem ennek az autónak, örök szerelem lesz és ha lesz lehetőségem mindenképp lesz még kockám. Álljon ez az írás az "ő emlékére".
Minden jót EWF-767!
Hibalista
- Komplett gyújtáscsere, beállítás 10e; karburátor felújítás, beállítás 10e; szelepek cseréje, becsiszolása 20e; teljes kuplungcsere lendkerékkel, szereléssel 25e; kuplungmunkahengerek (alsó felső gyári) 10e; biztosítéktábla csere hagyományos hengeres helyett megbízható késesre, szereléssel 35e; 2 újszerű használt fényszóró: 7e
Ide hordtam szervizbe
Joci és Zoli Bp mellett; igazi Lada specialisták.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (1) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 141000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | T25 Avensis 2.0 benzines kombi |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |