Borisz az elpusztíthatatlan
Szöveges ítélet
Röhej, de 12 éve használom és nem tudom biztosan, hogy VAZ2104, vagy VAZ2107 esetleg valami más - mert egyáltalán nem érdekelnek ilyen infók. Kockalámpás, Lada kombi 1500-as. 5 sebességes, katalizátoros. Besorolása: személygépkocsi. Egyszerű termék. Senki ne keressen orgazmusközeli élményeket megérintése, rápillantása, vagy a volánja mögött. Aki mégis, az lehet, hogy beteg - esetleg márkaszerelmes, vagy egyszerűen csak magányos pótcselekvő.
Bordó színe és ütlegelhetősége miatt - némi hahota kíséretében egyszer elneveztem "Borisz"-nak. Rajta maradt.
Szóval...
Borisz 4 éves korában került hozzám. Második gazdája vagyok. Előéletéről mindent tudtam. Nem hajszolták halálra, viszont garanciális időben pár száz(!) km megtétele után motorcserés volt. Mint kiderült: benne maradt némi öntvényfúvó homok az oroszok trehányságából a gyártás során. Ez szépen megtette pillanatok alatt csiszoló hatását - a kocsi ereje elszállt és a végsebessége 70km/h-ra korlátozódott. Ezt orvosolták a szakszervízben, csak közben néhány elektromos kábel ide-oda cserélődött, ami a későbbiekben okozott izgalmakat. Ez volt az első és utolsó szakszervizes beavatkozás a kötelezően előírt átvizsgálásokon kívül.
A karosszériára 4 év átrozsdásodási garancia volt. Garázsban tartotta előző tulaja. Naná, hogy 4 és fél évesen lyukadt ki mindkét első sárvédő - már nálam. Lengyel utángyártottakkal cseréltettem, amik még most is egyben vannak - többnyire. Aztán jöttek sorban a küszöb és a taposólemez témái. Ez Ladánál örökzöld.
Nem voltam jó gazdája - ezt el kell mondjam. Nem hordtam szervízbe és sokszor az olajcserék és más rendszeres karbantartási munkák is elcsúsztak egy kicsit(néha nagyon). Borisz ezért sosem "büntetett meg". Tűrt járt és várt a sorára. Sehol nem hagyott cserben. Hazahozott akkor is, amikor szétrepült a vízpumpacsapágy és kiverte a házat is. Orrán száján dőlt ki a hűtővíz, de szakaszos lassú és óvatos vezetéssel motorkár nélkül hazajöttünk vele. Igaz, csak pár kilométer megtételéről volt szó. Nem is tudom hogy történt ez a csapágytörés..., Pedig a szerelőm már 2 évvel azelőtt mondta, hogy kicsit "bajlágol" a tengelyen a csapágy - ki kellene majd cserélni... - na... ilyen gazdája voltam... bár nem vagyok erre büszke.
Orosz autó - tajgafűtéssel. Ebben nem fáztam soha! Klima is van benne. Ha hideg van feltekerem, ha meleg van letekerem az ablakot(már amelyiknek még megvan a bowden szerkezete)
A szervófékkel soha semmi bajom nem volt. Mindig működött.
A szervókormány meg "nemvan" benne. Legalább érzed, hogy "dolgozol" egy kicsit. És nem fogod állóhelyzetben tekergetni a kormányt - gömbfejgyilkolászást elkerülendő.
Motorikus és erőátviteli rendszerei, futóműve - megbízhatóak.
Egyéb jellemzést adni teljesen felesleges.
Kuplungtárcsa volt egyszer cserélve (nejem is vezeti). Általában minden javítás akkor került ténylegesen végrehajtásra, amikor egy adott alkatrész már teljesen a végét járta, vagy kifeküdt. (Lásd fent)
Gömbfejek, megszakító, ékszíj... mind-mind amúgy is kopó alkatrész.
Rejtélyes hibák. Ezen mindig van valami. Hol itt zörög, hol ott.
Aztán elmúlik, ahogy jött és kezdi máshol. És kit érdekel? Ezt el kell fogadni, ha ilyen kocsid van és több időt szeretnél a dolgaidra, családodra és magadra fordítani, mint az autódra. Tehát nem viszed túlzásba az elvárásaidat. Ez egy tömeggyártott puritán felszereltségű autónak minősülő eszköz, ami elvisz szinte bárhová és haza is hoz. A komfort és a kinézet nem volt különösebben szempont a tervezésénél. Ne feledjük a KGST idején nem volt nagyon (elérhető és megfizethető) konkurencia.
Legfőbb erényeként a megbízhatóságát és a nagyon alacsony, már-már filléres üzemben tartását, szervízköltségét említeném. Hosszú élettartamú és igénytelen motor - persze a maga szerény, de jó teljesítményével. Tönkretehetetlen váltó, ami rövid úton halálpontosan jár. Én rendszeresen pakolom 3-ból 5-be, visszafelé meg ahová épp az eszembe jut... Fogyasztása rendben. A minimum mért legkisebb: 6,3 hosszú alföldi úton 3 személlyel 80,90-es finom vezetéssel. Vegyes használat esetén sem több 8-9 liternél. Persze 100 fölött már annyi amennyi - osztva tízzel.
A legnagyobb átok: a trehány összerakás, a karosszéria korrodálódása. Garázs híján ázott-fázott. Bár ez még nem indokolta volna a taposólemezek és egyéb elemek intenzív korrózióját. Egyszerűen eleve rozsdás - nem lekezelt - lemezekből rakták össze szerintem.
Igazi munkaautó, hiszen azért tartom (még egy kicsit). Csomagtartó és hátsó ülések is megpakolva + 2 személy. Télen-nyáron. Tankolástól - tankolásig.
16 éves korára úgy érzem kiválóan kiszolgált egem és a családomat - szinte filléres alkatrészáron. Kivéve a karosszéria munkákat! Azok a leghúzósabbak.
Nos, a karosszéria miatt fogunk hamarosan megválni egymástól.
Zárszó:
Nejem mesélte nemrégen:
A múltkor megállt az autónk mellett egy Opel Astra - hasonló rozsdaboglya. Kiszállt két fiatalember és az egyik rámutatott az autónkra (a nejem távolabb cigizett) és ezt mondta társának:
"Na ezt nézzed meg ecsém! Ebbe csak benzin kell, oszt elvisz akarhova! Ha ócsó jó autó kell, amit ütni-vágni lehet, akkó ilyet vegyé!"
Nem mondott a srác valótlant. Én tudom! :)
***************************************************
Frissítek:
Megint voltam szerelőnél!!!
Kiderült, hogy az a kopogó hang, amit már több mint egy éve hallottam a bal hátsó kerék felől az nem volt más, mint a féltengely csapágy, amely össze volt törve. Kicseréltettem, ha már szétszedte a mesterem. Költség: Anyag+munkadíj: 6ezer. (csapágy, zsugorgyűrű)
Ránézettem a porlasztóra is, mert pár hónapja meseszerű (hol volt, hol nem volt) alapjárata volt az autónak. Sokszor leállt.
Ki kellett cserélni a porlasztót. Kb. egy hetet vártam a porlasztóra, mert úgy kellett "begyűjteni" garázsok és pincék mélyéről. Végül lett egy kosár, 6 db porlasztóm, amiből egyet találomra megtisztítottunk és feltettük.
Azóta olyan, mint a doxa...
Költség: 1doboz Hey-Ho őszibaracklé, amelyet vidáman fogyasztottunk el szomjoltás gyanánt.
A végén majd még sportot fogok csinálni a javítgatásokból???? Neeeem.
A kaszni az továbbra is rozoga és "Borisz-múmia" - bár szeretem, de menni fog a háztól...
Hibalista
- Ablaklehúzó szerkezet - pár száz forint - anno - Vízpumpa csapágy - széttört és szétverte az aluházat is - 6000Ft - Szokásos kopó gömbfejek - 1-1500/db - Fűtőventilátor hidegen sivít. Aztán pár perc múlva abbahagyja. - Kipufogó dobok - főleg hátsó. Változó, de nem veszélyes árakon. - Kuplung munkahenger - javítókészlettel megoldva 200Ft - anno - Vezérmű láncfeszítés - javítása. 120ezernél ügyes szerelői trükkel. Azóta is jó. Ára egy sör. Na jó. Kettő, mert nem hagytam egyedül inni. - Alapjárati bizonytalanságok - valami gumicső cseréje a porlasztónál. 100Ft. - Lakatosmunkák - pofátlanul horribilis még szla nélkül is és többnyire csak látszatmunka! Bár ez is csak relatíve drága. - Olajfogyasztás miatt szelepszár szimeringek. - 100000km-nél. - 5000Ft - Ha füstöl a Ladád NE dőlj be rögtön, hogy fel kell újítani a motort!!
Ide hordtam szervizbe
Ismerős szerelő - korrekt.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Ismerős szerelő - karosszériás - szerintem a legnagyobb lókötők(nagyon finoman fogalmaztam)! Több autómat is figyelembe véve mondom ezt úgy, hogy kipróbáltam négy karosszériást is. Teljesen mindegy...
Értékelése: 2
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 12 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 47000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 160000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Lada 1200, Skoda 1200 | Következő autója? | keresem még... |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |
