A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lada » 1200, 1300 (1970-1988)

1200, 1300 2101 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Fehér Paripa

Szöveges ítélet

Imádtam. Életem első saját autója volt, egy 1977-es évjáratú, fehér 1200-es Zsiguli. A jogsim 2 hónapos volt, mikor megláttam a tajga rémét és tudtam, hogy ez kell nekem. 15 ezer forintért hoztam el az idős (azt hiszem, harmadik) tulajdonosától. Persze, kicsit lepusztult volt a Zsiga.
Az élmények már rögtön a legelején kezdődtek. A tulajdonos felvilágosított, hogy a csomagtartóban van olaj, lehet, hogy kell bele töltenem, mert egy kicsit eszi. Hát nem kicsit. Habzsolta. Hazavittük és 62 kilométeren benyelt a gép 2 liter motorfűrész láncolajat :D , mivel ezt kaptam hozzá. Azt hittem, nem bírja ki, de meg sem kottyant neki. A generátor – töltés készen volt, kb egy gyertya fényével világítottak a fényszórók éjszaka, csoda, hogy volt gyújtás.
Az emelkedőt nem szerette: 2-es padlógáz, és éppen csak felvonszolta magát a dombon 30-cal, közben olyan füstöt okádott, mint a trabik és a wareszok kifüstöléskor, az egész völgyet beterítette a füstfelhő. Szegényem max 15 lóerőt tudott a gyári 62-ből. Egyébként néha a saját kartergázába fulladt bele, olyankor alig lehetett újra elindítani. Így ki kellett vezetni azt is a szabadba, ezután már elől-hátul füstölt. Egy alkalommal az arc beszól a pirosnál, hogy srác, kigyulladt az autód, de megnyugtattam, hogy ez így működik alapban. Egyszer egy haver trabiját kihívtam gyorsulásra, de levert mint a szöget (a trabi kb. 26 lóerős verda :D).
A tankolás úgy nézett ki, hogy 10 liter benya mellé 3 liter motorolaj (kb. 500 Ft/l) is kellett, ezt százon szépen elkortyolgatta. Ekkor tértem át én is a láncolajra, abból 2 liter volt 160 forint :), de ezzel is ment. Szerintem használt sütőolajat is rakhattam volna bele, az sem nyírta volna ki.
Hatalmas élmény volt ezzel a füstölgő ronccsal végigszelni a városon, nem egy tucatautó volt. A cimbik már messziről tisztelegtek. Gazdasági kényszerből azonban a teljes felújítás mellett döntöttem. Ez nem kevesebb, mint 150 ezer forint volt, csak a teljes festés ebből kb. 60-70. Kapott alvázvédelmet, fék, motor (pl.: a 4 kompresszió gyűrűből 2-nek a maradványai az olajteknőben úsztak, így vettem és jártam vele több száz km-t!), kuplung, generátor, futómű felújítást, stb, stb. A fél autó új volt. Ezek után beleülni és hajtani, egy álom volt. Visszavittem, megmutatni a régi tulajdonosának: a sírás kerülgette, amikor viszontlátta a roncsot tökéletes állapotban. Gyönyörűen, halkan ketyegett a motor, semmi füst, semmi olajfogyasztás, kellemes 90-100-as utazótempó, persze bejáratás után. Ja a bejáratás: Olaszországba lementünk haverokkal nyaralni, a Zsigámmal természetesen. A csodájára jártak a kempingezők, nem vicc (náluk FIAT 124-ként ismerik)! Az autó gyári állapotú, kinézetre szenzáció volt! Mind a négy kerékre króm dísztárcsát dobtunk fel, két krómtükör, plusz egy króm kipufogócsonk és a króm lökhárítók, háromszög lámpa- és indexburákkal.
Beltér: krómkarika duda, kényelmes műbőr fotelek, a jellegzetes „Zsiga illattal”, gumi nyomógombos ablakmosó spricni, korrekt műszerek, megvilágított kesztyűtartó!, króm kilincsek és ablakemelő karok, extrafelszerelésként két db három utas Videoton hangsugárzó, rádiósmagnóval, krómcsíkos műszerfalbetét szürke kilométerórával – minden az eredeti, gyári állapotában lett felújítva. Így a veterán minősítést lazán megkapta volna.

A Zsigára napi használatban az alábbiak voltak jellemzők:
Az autó úttartása nem volt valami fényes: állandóan korrigálni kellett, nem tudott egyenesen haladni, bár ez lehet, hogy az eredeti kormánymű kopása miatt jelentkezett. Ezt soha nem javíttattam meg. Holtjáték: fél kormányfordulat. A fékek max átlagosak, bele kellett kalkulálni a követési távolságba. Világítás csapnivaló volt javítás után is – komplett lámpa csere megoldotta volna problémát. Egyébként az izzók nem égtek ki egyáltalán, soha nem kellett azokat cserélnem.
A fogyasztása 8-12 között alakult, az előbbi országút, 90-100-nál, utóbbi városban. A szívatót minden hidegindításnál erősen igényelte.
A gép rossz úton sem jött zavarba – rengeteget használtuk terepen. Vizes, havas időben 1-2 zsák cement sokat javított a könnyű far miatt elpörgő kerekek útfogásán.
A váltó tökéletes: rövid váltóút, hihetetlen pontos és könnyű váltás, mint egy Honda váltó. Egyébként egy 5. fokozat még jó lett volna, az üzemanyag megtakarítás miatt. A végsebessége szigorúan gyári, felújított állapotban 135 km/h volt, de 100 körül már nagyon pörgött a motor a rövid 4-es miatt. Ekkor nyitott a második torok is, innentől már iszákosabbá vált a gép.

Az alkatrész árak viccesek voltak: egy első ülés 1000 Ft, felni 2-3000 Ft/db, szélvédő 5-8000 Ft, akksi 3-4000 Ft, gyertyák 500Ft /db, légszűrő 800 Ft, olajszűrő 1500 Ft, benzinszűrő 500 Ft.
Megbízhatóság: 19 éves volt az autó a vásárláskor és én újítottam fel először. Ezért számos apróság is előjött, ami más Ladákon talán nem. A kuplung munkahengert többször kellett cserélni, kb. 1000 Ft-ért alkalmanként (kb. évente egyet). Egyszer a kocsi eleje „lezuhant” az útra, szerencsére csak parkoltam – ezt is kb. 5-6000 Ft-ból megjavítattam, valami futómű alkatrész tört el. A trafóból kicsúszott a gyújtókábel és a kasztnihoz ért. Így a motorból elment az erő, csak szenvedett, engem meg rázott az áram, ha fémrészhez értem – Javítás: szigszalag. Kigyulladt az olajnyomás lámpa, de nem álltam meg a prérin – mondom, nem komoly a baj – ezért egyből a szerelőhöz vittem a Zsigát (20 km olajpumpa nélkül!!!), de nem sült meg!!!!. A fűtőradiátort cseréltettem, mert a gyári szétrohadt. A kasztnin mindig kijött valami rozsda, még a felújítás után is. Ezeket megelőző jelleggel, mindig kezeltem. Fékmunkahenger 1-szer megadta magát. Találtam egy lyukat a tűzfalon, ami a bal lábamra vezette a hideg levegőt – hegesztés. Hátsó lengéscsillapítók cseréje. Szélvédőcsere kavicsfelverődés miatt. Más nem volt.
A hibák egy része, bár viccesnek tűnik, de tényleg orvosolható kalapáccsal, egy jól irányzott ütéssel, rúgással, vezeték, vagy cső tépéssel, cibálással.
Ólmozott benzin kellett neki. Miután azonban megszüntették a forgalmazását (piros 98-as), ólompótló adalékkal kellett kiegészíteni a benzint.
Ezeken kívül csak olajcsere 10 ezrenként + szűrők és gyertyák.

Összességében egy robosztus, alapjában véve megbízható, viszonylag olcsón fenntartható kis verda. Benzinből sokat evett, de ha azt nézem, hogy kb. 160.000 Ft-ból gyári állapotú gépben ültem, amivel A-ból B-be eljutottam – más, nem roncs nyugati autó 4-500 ezer minimum, szóval a különbözetet (300e Ft = 15.000 km INGYEN Ladázás !) elég sokáig tankoltam bele. Így viszont a fogyasztás sem vészes, sokan azt nem kalkulálják bele, hogy a magasabb vételárat egyben előre kiköhögni és utána 100-on mondjuk 2 liter benzint megspórolni lehet, hogy többe kerül, mint az olcsón megvásárolt autót kicsit drágábban fenntartani… Érezni, hogy van benne anyag, nem spórolták ki belőle. 2-3 koccanásom volt vele, de a nyugati csodákat alaposan lerombolta – igaz, a töréstesztje mai szemmel nézve ijesztő lehetne, ha el merték volna végezni.

Szóval imádtam a Zsigámat, imádta a banda is, sokat fittiztünk vele, az 500 méterre lévő suliba is ezzel jártunk. Hiába, ez is egyfajta drog, a rabjai voltunk, nem tudtunk leszokni róla… igazából nem is akartunk. Minden zsebpénzemet erre költöttem, de nem bántam meg.
Barátnőm is rajongott a Fehér Paripáért, ahogyan ő nevezte. Nem véletlenül… :).
Igazi bulijárat volt, 9 személyes „kisbusz” (7-en az utastérben, 2 a csomagtartóban. Ma már nem tenném- de hát fiatalság bolondság). Több alkalommal rendeztünk a bandában gyorsulási versenyt, illetve kilinccsel előre autózást a városban (télen egy kisebb gázfröccsre is megindult a fara).

A gép végzete egy haver lett, akinek tudtomon kívül a tesóm kölcsönadta. Mielőtt totálkárosra törték, a benne ülő 5 ember életét megmentette – 100-zal leszáguldottak az útról, egy beton kilométerkövet kiszakítottak, majd egy triplaszaltó után fejtetőn landoltak – a Zsigám rommá tört, de mindenki kimászott belőle, karcolásokkal, horzsolásokkal megúszták.

„Ő” – mert a Zsigámnak lelke volt, ismerni kellett a rigolyáit, a hisztijeit, makacskodását – ma is szállóige a bandában, szeretettel gondolok vissza a vele átélt kalandokra, izgalmakra, netán bosszúságra. Egyszer még el is lopták, mert alkatrészbázisnak nézték bizonyos kisebbséghez tartozók a gépet, de szerencsére a fakabátok időben megtalálták, így csak a szélvédőt, akksit, tartalék benzint, hangfalakat és egy lámpát szedtek ki belőle.

Talán ma is ezt hajtanám, ha nem törik össze. 24 éves volt. Béke poraira.

Hibalista

- lásd a szövegben

Ide hordtam szervizbe

Helyi mester, szocialista autó specialista

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1977
Kényelem (10) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 270000
Megbízhatóság (7) Vezetett km 60000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Következő autója? Honda
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lada 1200, 1300 1970

További ítéletek (141 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)