2110, a továbbfejlesztett Samara- Szeretlek is meg nem is
Szöveges ítélet
Az előzményekről annyit, hogy előtte 10 évig Samarát vezettem, imádtam, szereltem, faragtam, fényeztettem, injektorosítottam, ráköltöttem egy rakás pénzt...
A Samara viszont 24 éves lett, kicsit már kiöregedettnek éreztem, és mivel Lada-buziként kíváncsi voltam az újabb típusra, ezért döntöttem a 110-es mellett. Persze anyagi okai is voltak, emelett Feliciát, esetleg öreg F Astrát nézegettem.
Az autó egy idős emberé volt, aki mindössze 60000 km-t vezetett az autóba 14 év alatt. Állapotra jónak mondható ezáltal, nincs vészes rozsda a kasznin, a belseje mintha új lenne.
Samara után a legelső tapasztalat, hogy szinte ugyanolyan vezetni a 110-et, mint a csacsit, ami egyáltalán nem baj, mert az is egy kényelmesen, nyugodtan vezethető típus, az egyetlen hiányosság a vezethetőségben a kormányszervó hiánya, amúgy az egyenesfutás, a kanyarstabilitás rendben van. A menetteljesítmények a 65 lóerős autó után kellemes meglepetéssel szolgálnak. A 95 lóerős 16 szelepes 2 vezérműtengelyes motor dinamikus, erős, főleg 3000-es fordulat felett jól tépi az 1050 kilós kocsit. A motorzaj lényegesen alacsonyabb az elődnél, feltételezem, hogy a motorburkolat, a motorháztető és a tűzfal zajszigetelésnek is köszönhető ez. Illetve a csacsi-betegséget, a síró váltót is egész jól kijavították az oroszok a 10-ben, mert a váltó szinte hangtalan.
Az utastér dizánja olyan, mintha 10 évvel a külső előtt tervezték volna, szögletes szinte minden, a műszeregység körüli kapcsolók nagyon bénák, a középkonzol is olyan, mint egy Duplo lego, minden ugyanakkora bepattintható dobozt kapott :D. Azért még így is jelentősen modernebb formájú a műszerfal a Samaráénál és jóval kevésbé zörög.
Még nem sokat használtam az autót, 2 hónapja van meg, folytatom a beszámolót, ahogy több tapasztalatok fognak a rendelkezésemre állni.
2015. február
Közben sajnos előjöttek további meghibásodások is. Aprókat rángatott az autó kis fordulaton, a pillangószelep helyzetérzékelő hibája miatt. Az önindító testkábele tönkrement, amitől olyan hangon indítózott az autó, mintha lemerült akksival próbálkoznék. Sajnos erre csak akkor jöttem rá, amikor már vettem egy bontott másik önindítót és ugyanazt produkálta.. A másik önindítóval se volt sokáig öröm, kerregő hangot adott és nem indított, a behúzómágnes wd40-ezésével és egy akku feltöltéssel megoldódott a gond. Kicseréltem a szűrőket, gyertyákat. Minden hengerben különböző márkájú olajos gyertyák voltak, ami utal az előző tulaj gondatlanságára, a benzinszűrőn alig lehetett átfújni a levegőt, annyira koszos volt. A vezérműszíj csere se halogatható tovább ezek tudtában, mert amúgy is csak 45000 km a csere ciklus.
Kapott az autó Gamma 212T board computert, minden lényeges információval szolgál, kezdve az átlagfogyasztástól a sebességen át a hibakódok megjelenítéséig és kitörléséig. Innen tudtam meg, hogy az autóban rossz a lambdaszonda, ami még vár a cserére.
Az ajtók aljáról leszereltem a szélzajcsökkentő gumikat, mert itt szeretnek rohadni ezek az autók. A hátsó sárvédők peremét és a küszöböket végig kentem Hammerite-al a biztonság kedvéért, ugyanis csillaggarázsban áll az autó :D. Ezek is kritikus pontok, ahogy a hátsó doblemezek is.
Összességében elégedett vagyok az autóval, látszik rajta a kevés kilométer, de az is, hogy egy olcsó, kevéssé megbízható orosz népautó.
Még 4 minőségi gumi kellene rá a szerb Trayal-ok helyett, és akkor jó útfekvés is lenne. :)
2015. december
Az autóba február óta 5 ezer kilométert hajtottam csupán, tetszik a Samarához képest kulturáltabb, nyugodtabb futás, a csendesebb üzem, a váltó zajtalansága. Erős a motor, "lealázhatóak" vele hasonló lökettérfogatú kompakt vetélytársak, a könnyű kaszni és az Euro2 miatt. :D
A belső műanyagok zörögnek. A műszerfal felső részének kivételével minden műanyag kemény, és sajnos a karosszéria merevség se éppen a mai szinten van.
Meghibásodások ezt az időszakot is jellemezték.
- Lambdaszondát cseréltem, sajnos egy univerzális NTK-ra, a hibakód: P0131, azaz alacsony a szonda jele, szegény keveréket mér, rejtély, hogy mitől. Nincs fals szívás, megfelelő az üzemanyag nyomás is.
- Elektromos "AC"-t is cserélni kellett, mert a gyári Bosch megállt. A drága alkatrész helyett vettem egy új kínai csodát, új előszűrővel 4000 Ft-ért :D Egyelőre simán űbereli a Bosch dolgát, hozza a kellő benzinnyomást.
- A motor perifériák meghibásodásának sora ezzel még nem ért véget. Közvetlenül az AC csere után indíthatatlanná vált az autó. Fejtörést okozott hosszasan ez a dolog, mert az autóban az immobiliser, főtengely jeladó, gyújtás vagy üa. ellátás is okozhatja ezt a problémát.
Végül a Totalcar egyik régebbi Boschtechnikus által leírt Peugeot307 javítási cikke alapján döntöttem az ikertrafós gyújtásmodul cseréjénél, amitől az autó nálam is helyreállt. Rossz a Ladáknál a trafó elhelyezése, ugyanis a forró motor tetejére rakták az egységet, fölé a motorburkolatot, semmi szellőzést, hűtést hagyva neki.
Az autó szerencsére továbbra sem rohad, pedig szabad ég alatt áll. (valószínűleg megteszi a hatását az autó vételekor a küszöböt és sárvédő peremeket érintő Hammerite-os kezelés).
Folyt. köv.
2016. április
A történet folytatódik.. Sajnos a negatív történet. Ezek fényében nem tudom ajánlani a 110-est senkinek. Egy szóval: totálisan megbízhatatlan szekér.
Elmúlt hónapokban csak a fejfájást okozta az autó: az általam vett vadonatúj generátor csapágyas lett és a feszültség szabályzó is tönkrement benne, így nem töltött, felújítása baráti alapon 8ezer. Talán nem romlott volna el, ha nem hiányzott volna a törékeny műanyag motor oldalvédő lemez, mert így csapta rá a szutykot télen az ékszíjra.
Általam vett vadonatúj orosz, utángyártott TSN (Citron) légtömegmérő (17e) megbolondult, az ECU sorra dobta ki rá a hibakódokat. Bontott gyári Bosch légtömegmérő 5e. Ha már ezen a fertályon jártam, kicseréltem az előző tulaj által széttört légszűrő házat is bontottra, ami szintén 5e volt.. Ezek után kisimult a remegő, lüktető, rázó alapjárat. :D
Az utángyártott NTK(NGK) lambdaszondát se szerette az ECU, új Bosch szonda (12e) megoldotta a lambda gondokat.
A Bosch ECU is rendetlenkedik, operatív memória hibára(P0603) hivatkozva néha kínszenvedéssé teszi a beindítást (nem alszik el indítás alatt a CE lámpa). Ezzel nem tudom, hogy mit kezdjek. Bontott Lada ECU nem nagyon van az országban, az új meg méregdrága, majdnem az autó értékével felér.
Sikeres műszakihoz ki kellett cserélni mindkét külső féltengely gumiharangot, hátsó és középső kipufogódobot.
A Samarával sajnos közel sem volt ennyi probléma.
Kérdés, hogy megmaradjon e ezek fényében az autó. Esélyt már adtam neki párszor, talán a helyrehozatal után már nem lesz vele sok gond, akkor marad. Csakis a kifogástalan kaszni és utastér állapot miatt maradt sansza.
Ha folytatja a szopatást, akkor csere egy 20 éves Polora. :)
2016. július
2 éve van nálam a Deszatka, Vega, 110, nevezzük, ahogy akarjuk. Sajnálom, hogy nem adtak hivatalos nevet az autónak egy számsoron kívül.
A lényeg, hogy rá kellett jönnöm, hogy ez egy kényes, megbízhatatlan autó, azon kívül, hogy az enyém jól mutat, csili-vili kívül-belül, se rozsda, se karc, se horpadás, se napsütötte műanyagok, se törött burkolatok.
ÁM!
Nem akarom elkiabálni (kipp kopp kopp), de megoldódni látszik a szopóág a motormenedzsmenttel.. Mármint hibakódok terén.
Vettem a fáradtságot és amennyire lehet szétbombáztam a kipuff rendszert, csavarokat megszorítottam (igaz a leömlő és a katalizátor közöttinél az egyik nem hajlandó kitekeredni, valószínűleg végtelenedett a menet..), vettem új középdob tartó gumikat, a hátsó dob kapott egy alu-cink fújást, tűzkarikát megpucoltam.. blabla. Még bevetem a hőálló tömítőt, hogy teljesen záródjon a rendszer, mert a véget befogva még mindig van hol távozni a gázoknak a rendeltetésszerű helyen kívül is.
De!
Szegény keverék(P0171), alacsony lambajel(P0131) kód köddé vált hál' Istennek (vagy inkább Nekem).Legalábbis az elmúlt járkálások az autóval ezt az érzést erősítik meg bennem, annak tudtában, hogy előzőleg ezek a kódok 5-10 percen belül rendre beíródtak a board számítógépbe.
Alapjárat kisimult. Rángatások vannak alacsony fordulaton, kipörgetve tér magához sokszor, de az talán egy kikormolással megszüntethető, ha rávisz a lélek egy pályás "gyilkolásra". :D
Hibakód nincs, ilyet se ba..tam még injetes Ladával :D :D
P0603 is eltűnt. Ha nem akar beindulni elsőre, akkor nem indul. De következőre egyből röffen, kódozás nélkül, tehát az operatív memória hiba is betudható félig-meddig a kipuff gondoknak. Vagy talán inkább az immobiliser szívatásának.
Öröm-bódosság van..
Kaptam egy sokkal kulturáltabb autót, de majd még jönnek a finomítások.
.. Meg nem ártana a lehúzható ablak opció se 40 fokban... (nem működő villanyablakok, akár egy test hiba miatt, majd kiderítem)
De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy haladunk. Remélem következő alkalommal is hasonlóan pozitív dolgokat tudok majd mesélni róla.
Hibalista
- - generátor - - légtömegmérő (Bosch) - - önindító test-kábele - - pillangószelep helyzet jeladó - - hátsó ablakemelő - - lamdaszonda (Bosch) - - elektromos tápszivattyú (Bosch) - - ikertrafós gyújtásegység - - kipufogórendszer felújítás - - féltengely gumiharangok - - hátsó fékmunkahengerek
Ide hordtam szervizbe
ÉN
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Samara 1.3i | Következő autója? | Priora, Kalina, Vesta? |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (5.8/10) |
