A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Kia » Sorento (2002-2009)

Sorento 2.5 CRDI TLX 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Szerethető, nagy batár

Szöveges ítélet

Előzmények:
Volt egy 1.8-as szívó benzines Ford Mondeom, egyszerű, mint a faék, túl negyed millió kilométeren minden gond-baj nélkül. Nem akartam másik autót. Sem dízelt, sem turbós autót, automata váltót, terepjárót, SUV-t, crossovert, semmi flancos modern gépet. Aztán úgy alakult, hogy éreztem: hamarosan kelleni fog egy automataváltós, magas építésű kocsi egyéb okokból kifolyólag. Szóval, eddigi elképzeléseimnek búcsút inthettem…
Elkezdődött a keresgélés… A benzineseknél kezdtem. Honda CR-V II drága. Nissan Qashqai - ismerősét vezettem, csalódás volt… talán ki kellett volna próbálnom 2.0 benzint. Szép lassan kiestek a típusok. Aztán teljesen véletlenül láttam egy ilyet, azt sem tudtam, mi az. Rákerestem a neten: KIA Sorento, turbódízel, terepjáró, koreai… kell ez nekem? Elkezdtem nézelődni, de elég kukacos vagyok. Csak magyarországit akartam, tulajdonostól, relatíve kevés kilométerrel, megkímélten, stb. Nos, nem volt egyszerű menet…
A vétel:
Közel egy év keresgélés után (még egy-két típus a listámon volt) megláttam ezt a hahu-n. A kínálat legdrágább darabja volt – mi más. Jóval a keret fölött. Először csak nézegettem. Aztán felhívtam a tulajt. A kocsi tipp-topp volt, de kicsit zavart, a túl kevés futott kilométer… Kilenc évesen alig több, mint 100 ezer km… Ugye, ismerjük a kilométerórás sztorikat… A tulaj ragaszkodott hozzá, hogy minden úgy van, ahogyan a leírásban szerepel. Harmadik autó a családban; van egy céges autó, egy szaladgálós és ez. Több telefonváltás után elmentünk. Előtte azért felhívtam az ottani KIA szervizt, gyakorlatilag megerősítették mindazt, ami a szervizkönyvben szerepelt. Szimpatikus, igen jómódú vállalkozó tulaj tipp-topp garázsából gurult ki az autó. Nekem ilyenek is sokat számítanak. Nem tudom, szokás-e ilyet szerződésbe foglalni, de a tulaj visszavásárlási garanciát vállalt a km óra állására és a karosszéria sértetlenségére. Ezek után már nem tudtam több ellenérvet felsorakoztatni, megvettük. Négy, gyakorlatilag új gumival, télikerék garnitúrával, egy kiadós nagyszerviz (olajok, szűrők, automataváltó olaj, szíjak, fékbetétek) után 10ekm-rel. A kocsit természetesen átnézettem márkaszervizben; minden stimmelt!
Az autó:
A szépség relatív és meglehetősen szubjektív fogalom, de nekem tetszik. Igen masszív kinézetű, arányos felépítésű hatalmas batár. Tetszenek a nagy, ballonos gumikkal (245/70x16) szerelt kerekei. Rossz út, padka nem téma. Jó magas építésű, ez fontos szempont volt. Belül is hatalmas. Amolyan terpeszkedős… Úgy tudunk ketten könyökölni, hogy nem érnek össze könyökeink. Hátul a kamaszlányom keresztbe tett lábbal ül, ha akar. Hétszemélyes, mondjuk ez nem volt szempont, no meg gyerekeken kívül más nem is tudja használni. A legmagasabb felszereltségű kivitel, króm csomag, bézs bőr, motoros tető, ülésfűtés elöl-hátul, meg még egy csomó minden. (Ezek ma már széria cuccok, de ez egy 2006-os modell).
2500 ccm, 170 Le és 400 Nm 1800-as fordulaton. Valami bődületes nyomatéka van. 5 fokozatú tiptronic automata váltóval szerelt, ami vajpuhán vált. Ha nyugisan megyek, 2000-es fordulaton felvált, ha sietősebb, akkor jobban kihúzatja. Ez a kivitel alapból hátsókerék hajtású, kapcsolható 4x4 plusz felezővel.
Használaban:
Nem egy versenyautó – ML mercis és X5-ös menetteljesítményt kár is feltételezni – inkább nyugis, kényelmes hömpölygésre való. (Bár, ha lenne benne egy 4-5 literes benzines motor, biztosan menne, mint az állat). No és terepre, amit nálam nem nagyon fog megtapasztalni, egy-két sáros földút, dűlőút és dombra mászáson túl nem volt eddig semmi. No és télen is nagyon meggyőző… Tartottam a nagyobb fogyasztástól, de kellemes meglepetés ért. Az együtt megtett 42 ezer km átlaga 8,91 l/100km. Nyáron 8,5, télen 9,5. A 10-et még nem érte el egyszer sem. Mindehhez hozzátartozik, hogy 90%-ban országúton használom, normális tempóban. Autópályán biztosan enne többet, de 120-130-nál nem nagyon hajtom jobban, addig szélzaj sincs. 130 fölött hangos és falánk. Természetesen az állandó 4x4 kivitellel többet fogyasztana az elmondások szerint.
Félelmek:
Ez a típus meglehetősen szervizigényes. Ami persze nem baj; minden eddigi autóm is maximális törődést és megbecsülést kapott. A 10 ezres olajcsere minőségi olajjal + szűrőkkel nálam alap. Bele is megy 8,2 liter… Meg ugye itt van két differenciálmű + osztómű melyekben illik cserélni időnként. Meg zsírozni 7-8 helyen, meg érzékeny a különböző szűrők minőségére – szóval ilyenek vannak. Ezekkel számolni lehet. Vannak azonban típus specifikus nyavalyák is: volt olyan széria, melynél az üzemanyagtank oldaláról leválhat a festék, ami visszatérő dugulást okozhat. (Én még nem tapasztaltam). Elég bosszantó lehet. Szintén megjósolhatatlan, de több főtengelytörésről is lehet olvasni. Hogy miért megy el az egyik 400 ezer km-t, és miért áll be a másik 200 ezernél, az rejtély. (Mondjuk hiába láncos a motor, a vezérműláncot és kiegészítőit 200ekm körül cserélni tanácsos!)Ezek a hibák azért bosszantó dolgok, sőt. Én mindig úgy álltam a mindenkori kocsimhoz, hogy megkap mindent, cserébe viszont akarom azt az érzést, hogy beülök, és mehetek; akár több ezer km-t is, ha úgy alakul. No, majd meglátjuk, hogy alakul. 143 ezer km-nél még ne akarjon előjönni semmi. (A megbízhatóságra 10 pontot adtam, mert nekem még semmi bajom nem volt a kocsival.)
Összegzés:
Megszerettük az autót, élvezzük. Kényelmes, nagy, jól pakolható. Nekünk külsőre is tetszik. Nagyon hamar meg lehet szokni a magas üléspozíciót. Az automata váltó nagyon jól végzi a dolgát. Eleinte váltogattam a tiptronic-kal, de hamar leszoktam róla… Nem egy hivalkodó típus; presztízsről nem beszélhetünk, nem is érdekel. (Bár az újabb KIÁk állítólag elég jók). A fogyasztása vállalható (ebben a méretben pláne), a fenntartási költségeket el kell fogadni; már a terepjáró volta miatt is. Ha nem jönnek elő a fentebb említett gondok, akkor marad hosszabb távra is.
Negatívumok:
A fentebb említett előfordul(hat)ó gondokon túl:
- a hétszemélyes kivitel csomagtartójában nincsenek rögzítő lehetőségek, össze-vissza borul minden, ha nincs teljesen megpakolva.
- az első üléseknek – szerintem – rövid az ülőlapja, nekem hosszú úton nem kényelmes.
- ha benne van a kulcs a gyújtáskapcsolóban, nyitott ajtónál bántó hangon csipog; roppant idegesítő
- az alvázszám olyan helyen van – jobb hátsó kerék mögött – ahonnan könnyen eltűnik, ha nincsen időnként lekezelve a felület.
- ledöntött hátsó ülésekkel nem teljesen sík felületet kapunk.
- a fekete szín nagyon kényes; könnyen elveszíti fényét.
- az üzemanyagtank 82 literes, de az utolsó 15-16 litert úgy kell belecsepegtetni - bosszantó. Csak akkor töltöm tele, ha nem állnak mögöttem.
P.S.: Nagyon segítőkész, baráti csapat jött össze a facebook csoportban, valamint az Index.hu fórumában, rengeteg segítő tanáccsal és hozzáértő hozzászólással.

2020. június, frissítés:
Eltelt közel három év. Már 198 ekm-nél járunk. Volt egy lengyelországi kirándulásunk és számtalan hazai utunk. Műszakilag és esztétikailag a kocsi továbbra is teljesen rendben van.

Hibalista

- Meghibásodás eddig nem volt, csak kopó-fogyó cserék. Motorolaj, differenciálmű-olaj, osztóműolaj csere, zsírzások, olaj-, üzemanyag-, levegő- és pollenszűrő cserék. 40-60ezer Ft/alkalom. - Tavaly kapott egy alváz- és üregvédelmet. A tankszűrő-tisztításon mi is átestünk, de ezzel számolni lehetett. Azon kívül semmi. A karbantartást mindig megkapja: olaj + szűrők minden 10 ekm után, difi, osztómű 30 ekm, tavaly volt automata váltó olajcsere, fékolaj csere, egy generátor szíj csere és hátul komplett fék csere.

Ide hordtam szervizbe

Ismerős műhely, közel 20 éve hordom oda az éppen aktuális autómat.A Sorento-klubnak van egy szerelő guruja; évente egyszer őt is felkeresem. Kisújjában van a típus!

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2006
Kényelem (8) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 103000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 95000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Mondeo 1.8 GLX Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Kia Sorento 2002 (2002)

További ítéletek (32 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)