Remek választás
Szöveges ítélet
Mindenképpen kisebb autót kerestem, lehetőleg megbízható, szívóbenzin konstrukciót. Hiába a szívem csücske az európai autógyártás, ilyet az általam favorizált márkák nem kínálnak, így Ázsia felé kellett nézelődnöm. A japán kisautók formája és mérete is kiábrándító, így hamar leszűkült a lista a KIA Rio- Hyundai i20 testvérpárra. Végül a Rio mellett döntöttem, mert azonos műszaki tartalom mellett kb. egy százassal olcsóbb még a használtpiacon is, és a formája is jobban tetszett.
Az egyik legnagyobb előnye a mérete, amelyjel az i20-at kivéve a legtöbb kategóriatársát lepipálja. Corsa, Polo, Fabia, Yaris, mindegyiknél nagyobb, parkolóban melléjük állva markáns a különbség. Már-már a Golfhoz közelítenek a méretei, és ezt belül is érezni.
90-ig rendes aszfalton meglepően csendesen lehet utazni benne, rosszabb minőségű, rücskös útfelületen azonban hangossá tud válni 70 felett. A futómű példás, abszolút nincs meg a kisautós rázós-billegős érzés. A gödrök nagy részét nagyon szépen veszi, engem kifejezetten meglepett, hogy milyen nagyautós a viselkedése. Az előző kocsim egy második szériás Skoda Superb volt, de az sem rugózott kellemesebben. A Rio ráadásul a kanyarokban is erős, messze nem olyan billegős, mint a legtöbb kisautó, simán élvezetes vele a kanyarvadászat (volt BMW-m is, tudom miről beszélek).
Ami a motort illeti, a 85 LE-s 1.25-ös Hyundai motor nem egy erőgép, viszont két személlyel, és egy nyaralásra való csomaggal is teljesen élhető volt. Egy embernek pedig tökéletesen kielégítő, főleg városban. Azt mindenképp szokni kell, hogy pörgetős a motor, 4000 felett jön meg az ereje, de nem is jön zavarba tőle. Teljesen mindegy, hogyan vezetjük, 6.3 főlé nem megy a fogyasztás, kivéve autópályán 140-es tempó mellett, nekem kb. 6.6-6.7-et produkált. Ha nagypapásan nyomjuk vegyesben az 5.5 is reális lehet. Az én dinamikus vezetésemmel 5.9 volt az átlag városi+vidéki közlekedés mellett. A bekapcsolt klíma meglepően érezhető teljesítménycsökkenéssel járt, előzéseknél erre figyelni kell, de a tisztességes forgatás ezt is megoldja.
Ami a forgalmat illeti kellemes meglepetés volt számomra, hogy nem nagyon kerülgetik az autósok. Trabanttal, Suzukival, és kis Toyotával is jártam, tudom milyen az, amikor mindenáron le akarják nyomni az embert. A Rióban sosem éreztem ezt, csak a szokásos kormolópasszát és béjemvé sofőrök esetében, de az ilyeneket egy Ferrari seggéhez is odanyomja a kompenzációs kényszer.
A beltér designja nekem bejött, és az összeszerelési minőség is példás. A legrázósabb utakon sem nyekkent meg a berendezés, és az illesztések is egytől egyig hibátlanok. Vicces, de a Skoda Superbemben két apróság is volt, ami nem úgy állt, ahogy kellett volna, itt viszont semmi ilyen nincs. Hacsak nem a biztosítéktábla fedele. Azt egyszer leszedtem, és soha többé nem ment vissza normálisan. Szerencsére nem túl szembetűnő helyen van.
A beltér egyetlen gyengéje, hogy reménytelenül műanyag az egész. Értsd: egy deka puha anyag sem jutott az utastérbe, ha az ülést és a könyöktámasz szánalmasan vékony borítását nem vesszük figyelembe. A műanyagok 98%-a szerencsére nem a leggagyibb fajtából való, viszont olyan is jutott két helyre: a kormány alsó két küllője és az egyébként szép klímakonzol kerete ebből készült. Mindkettő kályhaezüsttel lefújt vékony, rideg műanyag, amelytől engem a hideg is kiráz, viszont normál korülmények között soha nem tapogatja őket az ember, így elviselhető, főleg, hogy nem mindenkinek ez a heppje. A kormány és a váltókar fogása viszont nagyon jó, ott nem érezni semmiféle gagyiságot.
Ami még nem tetszett, hogy a klíma automatikusan bekapcsolt, ha az ablakra fújattam a levegőt. Ez rém idegesítő tud lenni, főleg amikor télen megfeledkezünk róla, és hosszú km-eken át klímával fűtünk. Olyan is előfordult, hogy a rendszer nem engedte, hogy bekapcsolt klíma mellett kilőjem a belső keringetést. Ilyen még egy kocsimban sem volt, semmiféle rendszert nem tudtam megfigyelni a jelenség mögött, a legkülönbözőbb beállítások mellett csinálta is meg nem is.
Nagyjából ennyi, más negatívumot nem igazán tudok elmondani az autóról. Talán még az említésre méltó lehet, hogy az én 2.5 éves példányomon a csomagtartót emelő teleszkópok házának egyikén már látható volt némi felületi rozsda, szerintem rosszul megoldott a vízelvezetés a falcokban.
Az apró hibái ellenére összességében elmondható, hogy a KIA Rio az egyik legjobb választás a szubkompaktok között. Méreteivel talán mindenkit ver, és teszi ezt úgy, hogy közben nem Hondajazzesen ocsmány, megbízható szívóbenzin konstrukció hajtja, kellemes a fogyasztása, menet közben az esetek többségében csendes, és a futómű is kiváló. A szervizköltségek sem horrorisztikusak, egy olaj- és fékolajcserét + pollen-és olajszűrő cserét tartalmazó kötelező kör 45000-et kóstál. Az első 3 szerviz ennyibe kerül, utána van egy nagyobb költséggel járó karbantartás, de elvileg az sem drágább 60 ezer magyar forintnál.
Hibalista
- Semmi.
Ide hordtam szervizbe
KIA Autentik Győr.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 16000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Superb | Következő autója? | Octavia |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
