Örömök gond nélkül
Szöveges ítélet
Az enyém milyen? (76000km)
Tulajdonképp nem is az enyém —rajta van az asszony nevén szinte kizárólag Ő használja. Néha azonban elhappoljuk. Az autó a modern kor lova — többen sok mindenre használják, mi járunk vele és néha cipekedünk.
Milyen is? Hát az enyém zafírkék metál. Az a kék, ami a prospektusokon és a cikkek fotóin szokott legszebb színként terpeszkedni. Na de vágjunk bele!
Egy feltörekvő gyártó odateszi amit csak tud. Kanadai ismerősöm mondta a 90-es évek elején: Te ez a KIA nem is olyan rossz, azt hiszem lecserélem a Buick-ot. Mi magyarok most itt tartunk, de ez nem jelenti azt, hogy alább adtuk, inkább kezd megjönni az eszünk.
-----------------------------------------------------------
KIA RIO 1.5CRDI EX Safety — Csupa meglepetés!
-----------------------------------------------------------
Minden, ami a városban vagy közepes távolságokon szükséges. Magyarország kis ország —egy túra
4-600km. Sportosan, vagy olcsón? —Ez csupán elhatározás kérdése: a fogyasztás derékig hirtelen padlógázakkal is max. 7.4l! (Egyébként bőven 6 alatt.)
Felcsináltam! (make-up/function up)
--------------------------------------------
Mi nem gatyázunk, egyből ráruházunk. Nem kell a sok csingilingi, ami hasznos, biztonságnövelő és kell, azt minden kocsink megkapja.
Egyből kellett ugye a gumiszőnyeg, meg ajtó távcsukó (motor benn volt, az ugrókódos adó meg vevő viszont nem). A távcsukó direkt nem jelez vissza —kerüljük a feltűnést, a kattogást úgyis hallani. Ja és az üres lukba bekerült az RDS (MP3) rádióerősítő, ha már ott az a sok hangfal és a mosáskor sem kell leszedni az antenna. Persze a csomagtér is kapott tálcát, a küszöb szép védőlemezt és az első ködlámpa is hasznos védőrácsot (drága a ködlámpa és így sportosabb a külcsín is). A kőfelverődés elkerülése miatt természetesen fóliát kapott az eleje és a tükrök. A téligumi kötelező –pattant is egy garnitúra.
Nálunk valahogy imádnak lopni, ezért bekerült a fifikás második indításgátló. Az ajtókból kikerültek a zárbetétek, most már lehet srófhúzóval próbálkozni! Megjegyzem: egyelőre nem lopják a KIA Riókat.
Sportos és tágas – (Hatchback-5 ajtós)
----------------------------------------------
Manapság —ha már egyformák az autók—legalább legyen karakterük! Na ez megvan.
A tetőből visszaívelő hátsó ’spoiler’ finoman utal a rejtett sportkupé hajlamra.
Megyünk négyen:
Kormánynál: 185cm 110kg ülés majd leghátul, mögötte: 170cm 55kg
Segédvezető: 198cm 120kg ülés kicsit előrébb, mögötte: 176cm 100kg.
Vezetőcsere: 198cm 120kg-> 600km vezetés egyhuzamban, mellette 185cm, hátul változatlan.
Más felállás:
Kormánynál: 185cm, mellette 176cm, kinek háta mögött 198cm.
Amúgy a teljes terhelhetőség 504 kilogramm.
Na ilyen kasznival tud valaki jobbat???
Csomagok:
2 ember+sátorozó és horgász felszerelés ledöntött ülésekkel megvan. Költözködésre is bevált az autó.
Bútorszállítás: lehajtott anyósüléssel befér a lapraszerelt gardróbszekrény.
Az erő velünk, de fillérekért
---------------------------------
1.5 közös nyomócsöves változó geometriájú turbóval; odarakva az anyagot, a gyártástechnológiai finomságot és a feltörekvő koreai elismerésre vágyást. Kell ennél több? Hát… Cöcögve elmondhatom, hiányzik alulról a második turbó, hogy alapból alázhatóvá váljanak a kékvérű sportkocsik is!
Gyerekkorom fizikaóráiról felsejlik: a gyorsuláshoz erő kell, nem pedig a teljesítmény nevű átlagszám.
Nemcsak a pénz időfüggő, de az erő is. Ezt jól tudják mindazok, kik kihagyják a prospektusok irkálásából a nyomatéki és legfőképp a fogyasztási jelleggörbét. Szigorú titkok, csak guruknak!
Nos ez a motor 1500 és 40000 fordulat/perc között egyenletesen 200Nm felett adja nekünk az erőt!
És a jedi trükk: ahol kell —2000-nél a max. 220Nm! Na ez az, amit a nyomatékváltó okosan kihasznál!
Hogy mi az eredmény? — Macsókocsik alázása.
Városban másodikban odalépve biztos körelőny — elpucolás a veszélyes helyzetekből!
Országút: Aljasul szórakozó kamionok nevetve otthagyása —a veszélyesen sokáig melletted haladok-féle előzések örökre elfelejtése.
Sztráda: Belső sávban ha épp előzöl —hátad mögött megjelenik a státuszlimuzin és próbál tolni. Ekkor a komoly emelkedőn 5.ben odalépsz és a hátad mögött csak nő és nő a távolság, míg szép lassan kifáradsz a külső sávba. Nincs menekvés, hiába erőlködnek. Ez az, amiről a Golf GTI-sek álmodnak.
De a diesel motor másra is jó:
Terplán Zénó írta egykor, hogy az effektív középnyomás a lényeg a motoroknál és a diesel ebben és a rugalmasságban verhetetlen. Hát az asszony nem nagyon szeret váltogatni és a városi cammogásban is imádja, ha csak a kuplungot kell lassan (még 2.ban is) felengedni és egyből úgy kúszik, mint a köztársasági elnökök autói. Én nem tudom hogy csinálja, de a nyugodt harmonikus vezetése nemcsak az üzemanyagszámlán, hanem a fékbetét kopáson is meglátszik. Hja a 220Nm-es motorfék!
Nézzük az adatokat:
Én jókedvemben fickósan ugrándozva:
Budapest (világhírű városi tesztpálya): 7.2l/100km
Országút: 6.5l/100km
Sztráda: (pikk-pakk): 7,4l/100km
Asszony:
Budapest: 5,8
Országút: 4,6
Sztráda: 5,4 (110-125 közt)
Meglepően lépkedő
------------------
Bárhová mész, nincs késés, legfeljebb ésszel belelépsz. Erről már beszéltünk. Lássuk a másik oldalt:
Mindennek van egy ritmusa —hát persze, hogy az autónak is! Ha ezt eltalálod, élvezeted lesz a táncban,
s nemcsak lépkedsz. Nos a tánchoz a forgás is kell és persze a finom bedöntések. Jól meg kell nézni a hátsó kerekeket: kijjebb már nem mennek. Ezzel lehet ám klasszul járdamellé parkolni! Annyira élvezem, hogy mindenhová háttal állok be, mint az országúti járőrök —gyorsan pucolni, ha menni kell!
Minőség
--------
Feltörekvő gyártó Európába igyekezett. Először is megcélozta a német piacot egy csodakompakttal.
Na ez a Rio, ami egy német második kocsinak rendkívül jó. Aztán keletre nézett a gyártó és látván, hogy errefele általában egy a családban az autó —áttervezte kicsit nagyobbra és épített egy gyárat –no nem nálunk, hanem eggyel fentebb. És ez bejött. Tarol a Ceed. A ’családi’ kocsihoz bizony a karosszériát fel kell ’fújni’, a motort pedig illik felfúrni! Meg is van az eredmény: a Ceed +5Le-vel és 35Nm-el erősebb, ám a súlya is jócskán gyarapodott 146kg-al. Mit is jelent ez? A súly 12.7%-al nőtt, míg a nyomaték 21,4%-al és a teljesítmény mindössze 4,5%-al! Na beleültek a futóbajnok nyakába! És milyen hosszú életű lesz az a motor amit felfúrtak? A Rio motorját már láttam egy műhely sarkában hengerfej nélkül. Ránézésre is nyugodtan elmegy 200 ezer km-t hozzányúlás nélkül.
A Rio futóműve elöl a szokásos, míg hátul független. Torziós kanyarstabilizátorral (elöl-hátul) és a gáztöltésű lengéscsillapítókkal lett teljessé téve a mű —nem pattog el a kanyarban és az ’olyan, mintha sínen menne’ érzést nyújtja. Tessék csak alánézni! Sugárzik az erő a lengőkarokból. És csak megy, megy és megy, fittyet hányva a budapesti foltozott utaknak és a kiálló cikkcakk-ban elhelyezett csatornafedeleknek.
Biztonságos — Gazdaságos
--------------------------
Nálunk a biztonság = deffenzív taktika, azaz megelőzzük a bajt és nem a mindenféle légzsákokban bízva keressük az örök életet! Így biztonsági felszerelés nekünk az automata klíma is — tessék a kánikulában a forgalomban körülnézve a főtt rákokat keresni akik türelmetlenségükben nem is tudják mit kövessenek még el. Ugyanígy a telefon kihangosítása is alap. Az autó veszélyes üzem, aki vezet, az csak azzal foglalkozzon! Az aktív biztonság a gumiknál kezdődik, hisz négytenyérnyi felület köt össze az úttal. Hát a gyári gumi nagyon gazdaságos. Mi 65 ezer km-t hajtottunk vele, de átlagos vezetőknek egyből a cserét ajánlom. Sajnos az eredeti esőben meghal és sportosan vett kanyarban elkezd vészesen csikorogni. A futómű és a kormány, no meg a motor és különösen a motorfék az, mely nekünk az alapbiztonságot nyújtja, nincs is velük semmiféle probléma. Egyébként a Rió a ma kötelező ABS-t, ESC-t, dupla és függönylégzsákot helyből (és nem opcióból) tudja.
Azt mondják, hogy a dízelmotor sosem térül meg; hisz ki az, aki a mindent elsöprő erőt és a brutálnyomatékos, kényelmes vezethetőséget számszerűsíteni tudná? Egy biztos — a kötelező olaj,- és szűrőcserén kívül eddig csak fékbetétet kellet cserélni, na meg a jobb első kanyarstabilizátor bekötőkart. Ez utóbbi szerintem a jó kis útjainknak köszönhető. Ja és persze a téligumit is cserélgetni kellet nyárira, meg vissza!
Összefoglalás
----------------
Örömök gond nélkül —eddig ez a számla, s bizton állíthatom ez így lesz még 150-180ezerig!
Hibalista
- Fékbetét kopott, cserélni kellett.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 76000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.8/10) |
