Élhetetlen konstrukció
Szöveges ítélet
Kezdjük azzal, hogy bérautó volt, addig kellett volna, hogy szolgáljon, amíg a céges autó meg nem jön, de végül nem bírtam ki vele addig és egy másik bérautót kértünk. Alapvetően a Kia márkával semmi bajom nincs, nincsenek előítéleteim a koreai autókkal kapcsolatosan, Rio is volt ismeretségi körben, Cee'd is, igazából mindenki szerette őket, sőt, egy Soul-t pár napig én is vezettem és nagyon szerettem, negatív tapasztalatom, visszajelzésem abszolút nem volt - eddig. Hozzáteszem, hogy nem magával a típussal volt a problémám, hanem a felszereltségi szinttel illetve a motorral, de igyekszem ezt kifejteni kicsit részletesebben alant.
Maga a forma abszolút tetszett. Az előző cégautó választásakor a három autóra szűkített listában is volt Kia Cee'd kombi, de végül az anyagiak és a kevesebb értékvesztés miatt egy 1.6 dízel Skoda Octavia kombi lett a nyerő, DSG váltóval, nagyon gazdag felszereltséggel. Szóval amikor megláttam az autót, örültem, hogy végül kipróbálhatom milyen lett volna, a mosoly akkor fagyott le az arcomról, amikor megtudtam, hogy benzines és totál alap felszereltség, pár extrával. De mivel céges autóról volt szó, annak nincs márkája, felszereltsége, elfogadtam, amit a sors rám rótt. De nem voltam felkészülve arra a borzalomra, ami az autó napi használatakor engem ért.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy napi 150 kilométert ingázom, ebből 140 kilométer autópálya, ergo nem kell városban araszolni, az autópályára felmenve 140 tempomattal használom az autót, azaz még annyit sem kap tőlem, mintha Budapesten nyomnám minden nap a dugót vagy a városban 5 percekre indítanám be. Abszolút ideális felhasználási mód, bemelegszik az autó, van ideje jól fogyasztani, nem eszem a kuplungot, fékeket stb. Napi 2x45 percet töltök benne, így alapvetően vannak elvárásaim az autóval kapcsolatosan.
Miután elkezdtem használni feltettem magamnak a kérdést, hogy vajon ki az, aki ilyen motorral és ilyen felszereltséggel választ magának autót? Nagyon kis igényűnek kell lenni, ha valaki erre a konstrukcióra ruház be. Ahogy beültem feltűnt az az iszonyú sivárság, ami egyszerűen két ujjal tolja ki a szememet. Kopogós, kemény műanyagok mindenhol, sehol semmi szín, játék a felületekkel. A váltóra se jutott fém, még a fokozatjelző betét is valami 10 forintos műanyag. Az első igazi megrökönyödés akkor ért, amikor a kormány fröccsöntött műanyagságát megtapasztaltam, nem mellesleg malomkeréknyi volt a modern autókéhoz képest. A második sokk az volt, hogy a kormánykerék hátoldalán sorják voltak... Nem is gondoltam volna, hogy 2016-ban egy feltörekvő márka, középkategóriás kocsijánál ilyen előfordulhat. De ezzel még nem volt vége, hiszen az 1979-ből megmaradt, a kocsiba beszerelt bajuszkapcsolón a "rücsis" részen szintén volt tizenpár szál, ami hosszabb volt, mint a többi. Itt lehet valami általam nem értett design orgiáról volt szó, amit nem fogtam fel, mindenesetre nekem kellemetlen volt a tapintása. Maguk a műszerek egyértelműek voltak, a tipográfia rendben volt, szögegyszerű beltér volt, semmi faxni.
Az alap rádiós egység volt benne, azaz infotainmentről ez a kocsi nem hallott. A telefonomat viszonylag egyszerűen tudtam párosítani vele, de maga a használat katasztrofális volt. Nem volt arra lehetőség, hogy keressünk a telefonszámok között. Azaz a cca 400 névjegyet ABC sorrendbe rakta és tekergetéssel lehetett menni le/fel. Sem keresni nem tudtam, sem semmi, úgyhogy magát a kihangosítást használtam, a telefonmenüjét nem. Volt USB kimenet, de semmilyen formában nem tudta a pendriveon lévő zenéimet olvasni, még akkor sem, ha "mappátlanítottam" a pendriveot és közvetlenül a zeneszámokat tettem bele. "Reading Error" és ezzel el is volt intézve.
Ami iszonyatosan zavart, hogy megszoktam a jót: a Skodában és egyéb VW autókban a csúsztatható, állítható magasságú kartámasz után, a Kiában lévő 4x8 centiméteres könyöklő minden volt, csak használható nem. Alapvetően 180 centis magasságom teljesen EU-konform, de a könyököm vége érintette a könyöklőt ha a váltót is el akartam érni, úgyhogy elveszítette a használható jellegét a dolog. Nem mellesleg én általában úgy vezetek az autópályán, hogy a bal könyököm az ablaknál ki van támasztva, de erről hamar leszoktam a Kiában: olyan volt, mintha betonon könyököltem volna, kifejezettem fájt 1 hét után a csontom.
Ami viszont a mai napig érthetetlen, hogy hogy az úristenbe gondolta bárki is a Kiánál, hogy az 1.4-es szívó motor egy ekkora kasztni mozgatásához elég. Megtanultam mi a magyarok úristene az biztos. Akkora gázzal kellett elindulnom, hogy szemlesütve lódultam neki, Mari néninek éreztem magam az 1.0 Wagon R+ volánja mögött a Tesco parkolóban, aki havonta egyszer ül autóba és évi két kuplungszettet éget el. 1 hónapig Budapesten belül is használtam, balesetveszélyes volt. Komolyan. Mintha valami ezeréves veteránnal kellett volna a XXI. századi forgalomban részt vennem. Dinamika? A kocsi pofánröhögte. Sávot akarsz váltani a Hungárián? 2 nappal előtte meg kell tervezned, Öcsi, különben legyalul a Dacia Logan a belsőben. Autópálya tempót akarod tartani? Nini, ott egy domb, kicsit visszaveszek a tempóból ha nem baj...
De komolyan, az elmúlt pár évben sok kocsim volt. Volt 2012-es Meganeom, amit totalkárra törtek a Hungárián. Lett utána egy kombi Astrám 2013-ban, majd egy Ford Focus lett a céges, utána jött a Skoda, majd most a Kia. Ebből a sorból látszik, hogy nem 335i BMW-ből vagy egy RS6-os Audiból szálltam át, de amit ez a Kia tudott, azt nagyapám Skoda 105-öse is tudta menetteljesítményben 88-ban is. Örülök, hogy menet közben elköltöztem Pestről, mert nem éreztem magam biztonságban a forgalomban ezzel a kocsival, igaz, utána megtapasztaltam, hogy milyen érzés az amikor 140 km/h-t tempomattal az autó nem tud tartani egy emelkedőn. Mindezt 8-8,5 literes fogyasztással. 1 tankkal 500 kilométert ha elmentem, már boldog voltam, azaz még az sem hozható fel mentségére, hogy szerény teljesítményét, olcsó mindennapokkal hálálja meg. Az ülések kényelmetlenek voltak, 45 perc alatt már elgémberedtem, a Skodával megjártam Dubrovnikot úgy, hogy fele ilyen kényelmetlenséget nem éreztem.
De nem lenne nyugodt a lelkiismeretem, ha a pozitív dolgokról nem szólnék: Nekem tetszett a futómű hangolása. Nem volt túl feszes, nem volt túl sportos (:D), egész jól kirugózta az úthibákat. Bár nem játszotta le a zenéimet a pendriveról, a rádió egész szépen szólt. Belül rengeteg praktikumot elrejtettek. Volt nagy PET palack tartó az ajtóban, nagy volt a kesztyűtartó, szuper volt a csomagtartó variálhatósága is (még akkor is ha a szatyorakasztó úgy volt kialakítva, hogy egyszer sikerült a helyén tartani hazáig a zacskókat). A váltó megvezetése nem volt rossz érzetre, bár automatából ültem át, nem okozott hidegrázást a váltási érzet, csak maga a váltóbot volt igénytelen.
Azt gondolom, hogy a Kia Cee'd SW tud jó autó lenni. Érzetre sokkal kisebb, mint az Octavia, de azért belefér sok minden, a design nem rossz kívülről, de óva intek attól bárkit is, hogy ebben a felszereltségben, pláne ezzel a motorral vegye meg. Ettől menekülni kell, mondjuk nem kell gyorsan, mert nem ér utol semmit. :) Dízelben, magasabb felszereltséggel kibírtam volna az 5-6 hónapot, mire megjön a "rendes", de azért volt pár olyan hibája, amit nem tudtam megbocsájtani. 3 hónapig használtam, majdnem Xanaxot kellett felírni, minden reggel görcsbe rándult a gyomrom ahogy megláttam, és tudtam mi vár rám. Már nincs meg 1 hete, azóta ismét süt a nap felettem a reggeli bejárásnál is, hallgatom a kedvenc zenéimet, a kocsim tartja az utazótempót; egyszerű gyerek vagyok én...
Hibalista
- -
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (2) | Évjárat | 2016 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (1) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Octavia 1.6 crtdi DSG | Következő autója? | Leon ST 1.6 cr tdi |
Ennyire szerette | (2) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.7/10) |
