a legjobb ár-érték arány
Szöveges ítélet
A 4 fős családunk lassacskán kinőtte szeretett kisautónkat, így elérkezett az idő a közel 9 éves Peugeot 207 1.6 HDI cseréjére.
Mivel az előző autónk nagyon praktikusan kialakított járműnek bizonyult, az új kocsi kiválasztásánál szintén fontos szempont volt, hogy kategóriájában legfeljebb eggyel nagyobb (focus, astra, golf méret), de belül tágas, 2 gyerek számára is kényelmes, jól pakolható autó legyen.
Egy a szakmában dolgozó jó barátom hívta fel a figyelmemet a KIA Ceed-re. Ő jól ismerte az igényeimet és ennek megfelelően javasolta ezt a márkát és típust, melyet röviddel ezután ki is próbáltunk.
A tesztvezetés egy hasonló felszereltségű, színű és motorral ellátott, de kombi változattal történt. A tesztút alatt gyűjtött tapasztalatok és ami a legfontosabb, a benyomás alapján elhatároztuk, hogy minden szempontból megfelelő lesz az autó számunkra. Az autó kiválasztásánál számunkra fontosabb szempont volt a kényelem és a magasabb felszereltség, mint a nagyobb teljesítmény, ezért egy "alapmotorral" ellátott benzines, 100Le-es, 6 sebességes váltóval szerelt "premium" elnevezésű változat mellett döntöttünk. Ez a felszereltség többek között olyan külső-belső optikai extrákat is tartalmaz, amelyek - számunkra - jelentősen megnövelik a komfortérzetet, illetve az autót sokkal élhetőbbé és szerethetőbbé teszik.
Az alap dolgokon felül az extra felszereltségek között található a kétzónás automata klímaberendezés, visszagurulás gátló, hűtött kesztyűtartó, térkép olvasólámpa + napszemüvegtartó, automata fényszóró, elektromosan sötétedő belső tükör esőszenzorral, 3 fokozatú szervokormány, automata első-hátsó elektromos ablakok, tolatóradar, tempomat sebességhatárolóval, kormányról vezérelhető audio rendszer, Bluetooth, AUX+USB, navigáció, tolatókamerával, automata világításkapcsolóval, 16"-os könnyűfém keréktárcsa, sötétített üvegezés, hazakísérő fény, fűtött és elektromosan behajtható külső tükör LED irányjelzővel, beszálló fénnyel, LED hátsólámpák, LED nappali menetfény, kanyarfényszóró, fémbetétes műszerfal, fényes fekete betétes műszerfal, bőr kormány és váltógomb, ajtókárpit bőr hatású betét, könyöktámasz a hátsó ülésen hogy csak a legfontosabbakat említsem.
Ezzel a felszereltséggel, metálfénnyel az autó ára cca. 4,5M forintnál, közel 1M forinttal az alapáras változat felett állt meg.
Az autót tehát újonnan vásároltuk a Pappas Autó-tól (Szeged), kb. 1 hónappal ezelőtt. Az értékesítő nagyon segítőkész volt, a megfelelő autó kiválasztásával, adásvételével, az ügyintézéssel, átvételével kapcsolatosan teljes mértékben elégedettek voltunk.
Az eltelt közel 3.500 km-t vegyesen városban, autóúton és autópályán tettük meg.
Elmondhatom, hogy eddig azt nyújtotta a jármű, amit elvártam tőle. Az érzés, hogy új autóba ül az ember, megfizethetetlen: nincs hiba, nincsenek zörejek, nincs visszatekert óra, eltitkolt sérülés, karcok, stb. Persze ezzel együtt jár (nálam) egy nagyfokú aggódás is, nehogy meghúzzam, meghúzzák, stb.
Hangok: az autó motorja nagyon csendes. Olyannyira, hogy alapjáraton egyáltalán nem hallani a motort belülről. Előfordult, hogy járó motorra ráindítottam (persze az elektronika ezt nem engedi), mert azt hittem nem jár a motor. A hangja 2000-es fordulattól kezd sejleni, addig semmi, majd 3000-nél már tudja az ember, hogy nem elektromos motor hajtja (na jó, kis túlzással). Az autó leghangosabb része a gyárilag kapott Hankook gumi (lehet, hogy nem a gumi hibája, nincs más gumival tapasztalatom), ami 60-100 között elnyomja a motorzajt teljesen. Feltűnt, hogy nem kell hangosan beszélgetni 130-as tempónál sem, sokkal halkabb, mint az előző autónk (jó az diesel volt). A szélzaj 130-140-nél sem zavaró.
Motor, sebesség, gyorsulás, kormányzás, fék: az autótól e tekintetben azt kaptam, amire számítottam. Már a tesztút során érezhető volt, hogy nem egy erőgép, de ez az autó nem is erre való. Annak ellenére, hogy teljesítményében és a menetteljesítmények tekintetében átlagosnak mondható, mégis kellemes vezetési élményt ad vélhetően a remekül áttételezett váltónak köszönhetően. Aki szeretne gyorsulás okozta vezetési élményt, az nem ezt az autót válassza, de semmiképp ne ezzel a motorral. Az autó röviden és egyszerűen szólva teljesíti azt ami a feladata: megy, ne várjunk tőle többet. A szinte minden változatban megtalálható, 3 fokozatban állítható szervókormány remekül végzi a dolgát, érezhető a különbség a fokozatok között, bár lévén mi jellemzően a városban használjuk, eddig túl sok értelmét nem találtuk, beállítottuk a legkönnyebbre, nem igazán foglalkozunk vele. Javasolták, hogy 1500km-ig kíméljem az autót mind gyorsulás, mind fékezés téren, így vészfékezéseket nem próbáltam, de úgy tűnik, hogy a fékrásegítő nagyon jól teszi a dolgát, nem kell teljes súlyunkkal beletaposni, hogy fogjon. A motor tele utasokkal, csomaggal, klímával már kevés, még a magyar autópályák nagyobb emelkedőit sem bírja (érdnél, bicskénél, stb.) 6. fokozatban, illetve közepes emelkedők esetén gyorsulni nem nagyon tud.
Fogyasztás: Az autó fogyasztásáról még nincsen hosszú távú információm, városban a computer szerint 7,5 litert ír a számítógép 100km megtételére, amely érték sok klímával, csak városi, rövid 5-10km-es távokra értendő. Sajnálatos, hogy ez valójában kb. bő fél literrel több (a tankolásnál magasabb érték jött ki). Legutóbb megtettünk vele egy közel 1.500km-es utat az Alpokon át (autópálya 55%, autóút 40%, város 5%), a computer szerint 6,6liter volt az átlagfogyasztás, tankolásnál 7,1 liter jött ki. Mindez a hegyeken át, klímával 2 felnőtt 2 gyerek tele csomaggal értendő. Szerintem nem rossz. Ennek az útnak az autópálya része (130-140km/h) computer szerint 7,1liter/100km, autóút része pedig (70-100km/h) kb. 6,2 liter/100km volt.
Váltó, áttételezés: a váltó a legjobb, amit valaha próbáltam, nagyon könnyen veszi a sebességeket, szinte alig kell hozzáérni, nagyon finoman, rövid úton jár. Az áttételezés kiváló, alacsony fordulaton nyomatékos a motor. Én sokszor követem a számítógép (egyébként együgyű) optimális sebességfokozatra tett javaslatait, ami nagyjából fokozat -szor 10, tehát negyvennél 4-be, 50-nél 5-be, 60-nál pedig már 6. fokozatba tehető az autó és szépen, rángatás nélkül el is viszi. Azért írtam, hogy együgyű, mert emelkedőn is ugyanezeket a javaslatokat teszi, ami sok esetben nyilván nem bír el az autó.
Navigáció, computer, kijelzők, bluetooth: ahogyan azt korábban írtam, az autó ezzel a felszereltséggel (számomra) igen tetszetős belülről. A sok króm díszítés „naggyá” teszi és jelentősen emeli a látványt. Az autó navigációs berendezése (ami egyben az audio rendszer és a tolatókamera is) az eddigi tapasztalatok alapján tökéletesen kielégíti egy átlag autós felhasználó igényeit. A hangszórók az előző autómhoz képest sokkal jobban szólnak, a magasak és mélyek is messzemenően kielégítik az átlag igényeket, főleg ha jó minőségű MP3-at, vagy CD-t hallgatunk. A hang beállítások széles skálán állíthatóak (magas, közép és mély külön 20 fokozatban), illetve külön mélyhang kiemelés (loud) is bekapcsolható. A bluetooth képes telefon egyszerűen párosítható az autóval, az első betanítást követően pedig nagyon gyorsan megtalálják egymást (legalábbis az én SONY Xperia Z-met biztosan). Ha jól tudom, nyolc telefont lehet az autóhoz hozzárendelni összesen, melyek beállítási sorrendben csatlakoznak a rendszerhez. Nagy meglepetés volt számomra, hogy a telefonon lévő MP3-akat BT-n keresztül le tudja játszani a készülék. Nem mennék bele tovább a beállításokba, talán még annyit tennék hozzá, hogy videózni nem lehet (a leírás szerint IPOD-on kersztül, hozzá való kábellel valahogy megoldható, de ezt nem tudtam kipróbálni) vele. A műszerfal informatív, a fogyasztással, sebességgel, megtett úttal kapcsolatos dolgokat lehet beállítani itt. Most jöjjön a fekete leves. A műszerfal kijelzője (a NAVI külön rendszeren van) az esetek többségében megfelelően látható, de amint picit rásüt a nap – még a legnagyobb fényerő mellett sem látható rendesen. A műszerfal fényereje 20!!! fokozatban állítható, ami teljesen felesleges, ráadásul a legerősebb és az az előtt fokozat között akkora fényerő különbség van, mint a másik 19 fokozatban összesen. Az ember nem állíthatja normál esetben a fényerőt (én eddig előző autóimnál sosem tettem legalábbis), viszont éjszaka hosszútávon zavaró a legerősebb beállítás, így lejjebb kell egyel kapcsolni, ami meg kicsit halvány. Ezen lehetett volna finomítani. A NAVI fényereje ugyan 3 fokozatban állítható, de ezek között alig érezhető különbség, éjszaka mindhárom nagyon zavaró (túl erős a fénye), így – lévén van erre egy külön kapcsoló – ki kell kapcsolni. A fenti problémák apróságok, és véleményem szerint szoftveresen javíthatóak lennének. A KIA egyébként 7 évig ingyenesen frissíti a navigációt, ami évente jelenik meg. A váltó előtti tárolórészen elhelyezett USB méltatlan minőségű az autóhoz, nagyon szorul benne az USB kulcs sajnos, valamint (ez lehet, hogy csak az én telefonomnál volt így) nem tölti a mobilt!? Az autó hátsó ablaka viszonylag kicsi, nehéz kilátni rajta, tolatáskor nagyon nagy szerepe van a tolatóradarnak és a tolatókamerának, ami nagyon széles látószögű. A kamera képe remek minőségben jelenik meg a belső kijelzőn.
Kényelem, belső terek: az autó ezzel a felszereltséggel egy igen tetszetős belső kárpitozást kapott. Családom 4 tagú, két gyermekünk 3 és 7 évesek, feleségem 160cm, jómagam pedig 183 cm magas vagyok. Ebben a felállásban mindenki nagyon kényelmesen elfér. A hátsó üléssor nagyon kényelmes, magam mögé kényelmesen elférek, a térdem előtt marad még néhány cm hely. A csomagtartó a kategóriájában állítólag nagynak számít, az eddigi egy nagy utunk során szűkösen, de szinte minden elfért benne (2 felnőtt 2 gyerek). Több helyen olvastam, hogy a csomagtartó kárpitja könnyen bolyhosodik, így én még a szalonból kértem bele (kb.10-12ezer forintért) egy műanyag csomagér tálcát, ami tényleg nagyon hasznosnak tűnik (annyit megjegyeznék, hogy erre érdemes rátenni egy gumihálót, hogy ne csúszkáljanak a cuccok a csomagtérben). Nagyon hasznos a csomagtérben elhelyezett 12V-os szivargyújtó kiállás, illetve hátul gyárilag sötétített üvegek is. Az ülések kényelmesek, nagyon jó oldaltartásúak, de sajnálatos módon a fejtámlák előre-hátra nem állíthatóak, csak magasságban. Az ajtókban lévő tároló rekesz nagyméretű, ugyanez mondható el a két első ülés között lévő (könyöktámasz) tárolóról. A kesztyűtartó átlagos méretű (főleg hogy benne van a kb. felét elfoglaló szervizkönyv-leírás-pakk) és hűtött. Sajnos a hosszú utunk során a berakott tábla csoki teljesen elolvadt, ami érthetetlen, vélhetően a meleg levegőt is befújja, vagy azt tudom elképzelni, hogy a NAVI nagyon felmelegedett és megfűtötte a kesztyűtartót. Ha ez így van, az nagy hiba lenne. Nagyon hasznos apróságok ebben a változatban a napszemüvegtartó és a mindkét napellenzőre felszerelt, megvilágított sminktükör is.
Szellőzés, klíma: az autó szellőztető rendszerétől nem vagyok elájulva. Automata módban (soft vagy fast) az első sorban az első szellőzők felé tereli a levegőt és a kicsire méretezett kiömlők miatt viszonylag nagy sebességgel áramlik rajta ki a levegő. Ráadásul a középső két beömlő működése érthetetlen: nincs rajta külön elzáró, illetve nem lehet szabályozni a nyílás átmérőjét (elzárni egyébként úgy lehet, hogy teljesen eltoljuk balra, ráadásul nehezen mozgatható). Komfort szempontjából ezt tartom az autó egyik legnagyobb gyengeségének (eddig). A fenti problémák manuális állítással orvosolhatóak, de ez nem lett profin átgondolva az biztos. A klíma ereje elegendőnek tűnik. Ami viszont feltűnt, hogy bekapcsolt klímával érezhetően legyengül a kocsi a városi használatban. A hosszú utunk során azt tapasztaltam, hogy amikor beesteledett és a hegyekben hideg volt (12-15 fok), azt valahogy nem tudta a szellőztetőrendszer tökéletesen lekezelni, ugyanis egyszer fáztam, egyszer melegem volt.
Világítás: az autó lámpája nagyon jó, kiválóan világítja be az utat, magassága több fokozatban állítható. A mi változatunk kanyarfényszórós (ködlámpás megoldással), ami szintén dicséretesen teszi a dolgát. A premium felszereltséghez LED első (nappali menetfény), hátsó és index fény jár, ami nagyon sokat dob optikailag az autón és a nagyok közé emeli.
Egyebek: a visszagurulás gátló csak egy bizonyos dőlésszög felett teszi a dolgát, viszont előre és hátra irányban is. Az automata fényszóró és az automata esőérzékelő mind tökéletesen működik és teszi a dolgát.
Összbenyomás: az gondolom, hogy a leginkább „a legjobb ár-érték arány” kifejezés illik az utóra. Szerintem nagyon szép, főleg ezzel a felszereltséggel, érezni hogy az európai piacra szánták, de valahogy érződik benne egy nagyon kicsi, kemény, japános beütés. A motor nagyon szépen muzsikál, de nem egy erőbajnok. Az ülések kényelmesek, de azért nem franciásan. Olyan, mintha minden márkából próbáltak volna egy kicsit átemelni és egy amolyan egyveleg született volna.
2015.09.16: 6.000km: eddig semmi hiba.
Benyomások, helyesbítések: még mindig tökéletesen meg vagyok vele elégedve. Kiváló forma, kényelmes, jó benne lenni. Az 1.4 benzines továbbra is határesetnek tűnik, ha menni akar vele az ember, akkor pörgetni kell, nyomatéka nem túl sok van, de még egyszer mondom, ez az autó nem száguldozásra való.
A navigáció nagyon klassz, csak sajnos mivel offline, ezért Budapesten ezekben az időkben nem feltétlenül javasolt a használata, mert mindenhol lezárások, terelések vannak, amit nyilván nem vesz figyelembe. A jövő az online térképeké egyértelműen (ha jól olvastam a most megjelenő faceliftben már ilyen lesz).
A tolatókamera remekül teszi a dolgát, még teljes sötétben is használható. Esőben kevésbé, mert a víztől mosott a kép.
Az USB-ről való zene-olvasás egyszer lefagyott, újra kellett indítani a rendszert. A HIFI (bár nincs viszonyítási alapom) szerintem átlag feletti hangzást nyújt, főleg a jó minőségű MP3-akat játssza nagyon szépen.
Annyi helyesbítés a fenti leírásomhoz, hogy a kanyarfényszóró nem a ködlámpa, hanem a lámpatestbe van építve, de nagyon hasznos és brutálisan jól bevilágítja a kanyart.
Adalék, hogy most készülök téli gumit venni, és erre a változatra csak a 16-os felni jó (a fék miatt nem jó a 15-ös), ha pedig külön lemezfelnit akar venni hozzá az ember, akkor annak árán felül a guminyomás mérős szelepeket is pluszba meg kell venni, ami 70-80ezer ft. Tehát 4 db 16-os acélfelni, szelepek és 4 db közepes minőségű gumi (pl. semperit) az 200-250.000,- forintba fog kerülni. Ezért én maradok valószínűleg a felniről le-fel verziónál, így csak a 4 db gumit kell megvenni.
Az autó átlagfogyasztása a computer szerint 7,5liter/100km, a valóságban kb. 8liter/100km, tehát továbbra is fenntartom, hogy ennyivel kevesebbet mutat a computer. Ez a fogyasztás 70% rövid távú, 5-6km-es, 10% 20-25km-es városi és 20% országút/autópálya használat mellett értendő. Csak országúton 80-90km/h-val 6-6,5l/100km, autópályán 130-140km/h sebesség mellett közepesen megpakolva klímával ~7,5 l/100km a fogyasztás.
Hibalista
- eddig semmi
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2014 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 207 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
