Ne szidd a cee´d-et
Szöveges ítélet
Vigyázat! A semmitmondó, ultrarövid ítélet, az alig pár száz, pár ezer kilométert futott új büszkeségről szóló, ám érdemi adatokat nem tartalmazó örömhír, az indokolatlan gyalázkodás szinte bizonyosan a kukában végzi!
Remélem az enyém nem! Egy pár jelöltem azért lenne...
Ígéretemhez híven a KIA Picanto utáni következő autónk a vadi új KIA cee’d SW lett! Az, hogy KIA, nem volt kérdés, a kicsivel is igen-igen meg voltunk elégedve, joggal számíthattunk arra, hogy a nagy testvére is legalább olyan jó, ha nem sokkal jobb lesz. Nem árulok el nagy titkot: tényleg jobb.
A sokat szidott KIA kereskedések most sem hazudtolták meg magukat. Alkudni nem lehet, flegmatikus hozzáállást, autót eladni nem szerető munkatársakat találtunk a legtöbb szalonban, főleg Budapesten. Egy helyen nem kellett csalódnunk: a három évvel ezelőtt is favoritnak számító KIA Zakar (Cegléd) esetében. Itt sem fenékig tejfel; annak, aki alkudozni szeretne, és százezreket kicsikarni kíván a kereskedőtől, ne a Kiánál legyeskedjen. Inkább elengedik haza a potenciális vásárlót, minthogy „olcsóbban”, vagy jobb felszereltséggel adjanak egy járművet. Már csak azért sem, mert a távol keleti autó ugyebár nem „legó”; felszereltségben módosítani nem lehet, a KIA egyik ellenpontja a végtelenségig variálható Fiat 500-nak.
A cee’d nem olcsó. Ez éppen, hogy 4.000.000 Ft-ba került. Szüleink 11 éves Astra szedánja volt a beugró (cserébe ők meg megkapták a Picanto-t). Kedvező hitelt kaptunk kitartó alkudozásunk ellenében a Zakartól, ezért havi törlesztése kibírhatóvá vált a vadi új cee’d nek. Nem olcsó, de valószínű megéri.
Menjünk végig:
1. Menetteljesítmény: Az 1.6-os 16 szelepes benzinmotorral simán, sőt, inkább harapósan megy. Mondjuk ki: gyorsuláskor préselődünk bele az ülésbe. Úgy gyorsul, mint egy troli. A 122 Lóerő manapság nem nagy kunszt, de nem az 1.6-os benzinmotoroktól. Ha hozzátesszük, hogy az autó 1250 kilogramm, szinte sportosnak mondanám. Érzetre mindenképpen az. A korszerű motort kiegészíti a precíz, pontos váltó, amely könnyen, és végre(!) rövid úton jár. (Szöges ellentéte például a Chevrolet Lacetti méteres utakon járó váltószerkezetének.) Egyedül a hátrameneti fokozatban érzek némi bizonytalanságot, azt a gyűrűs megoldás melléktermékeként kicsit gumiszerűbben veszi, (=ez olyan, mint a legtöbb autóé) de gond még persze nem volt vele, mindig kapcsolható. Gyárilag Michelin gumikkal szerelték, ez piros pont, ennek megfelelően tartózkodik az úton, még nem sikerült vele megcsúszni. A motor, bár 16 szelepes, nyíl egyenes a karakter-görbéje, egyenletesen húz az autósok által legtöbbet használt fordulattartományokban. A Picanto fékjéről már írtam egy ódát pár éve, de ezt át kellett költenem, mert ez kétszer olyan jó. Munkámból adódóan legalább tucatnyi féle autót vagyok kénytelen vezetgetni időről időre, de ilyen jót még nem láttam. A négy tárcsafék kicsi érintésekkel kezelhető, falábúaknak hátrány, ők kirepülnek a szélvédőn.
2. Fogyasztás: Tudtuk, hogy a Picanto már-már álom fogyasztását el kell felejtenünk, ez nem fog 5 literrel elmenni. Legyünk őszinték: kicsit nyolc alatt áll meg a mutató Budapesten. Ha a városokat kikerülgetjük, akkor hét körül tudunk autókázni. A computer számítása kicsit eltér az emberi számításoktól, mivel fogyasztást csak akkor mér, ha mozgásban van az autó; ez hiba. Alapjáraton álló helyzetben nem mutat értéket, ez az átlagfogyasztásnak a kiszámítását falssá teheti. A „multi kormány” nekem becsapás. A kormányról csak az audio rendszer vezérelhető, a fedélzeti computer nem. Erre a célra egy külön gomb szolgál a középkonzolon.
3. Kényelem: Az ajtó nem kárpitozott. Aki az ajtó kárpitozásáról dönti el, hogy megveszi-e ezt az autót, nem fogja megvenni. Az ülések viszont kényelmesek és nagyok elöl, hátul egyaránt. Párszáz kilométert egy füst alatt mindenesetre simán ki lehet bírni bennük. Manuális deréktámasz-állító van beépítve. A kormány könnyedén beállítható, az ülésmagassággal együtt. A szervo jól működik a kormány átmérője élvezhetően kicsi. Egy-egy kanyar után az egyenesbe visszaforgás viszont lehetne „automatikusabb”. A gyári könyöklő szett szériatartozék, sokan szeretik, nekem megszokni nem volt könnyű. A biztonsági öv, amíg be nem kötik, addig csipog, ez sem egy olyan trend, ami kedvemre való, de lassan megszokom talán, és ma már mindig bekapcsolom. Az elektromos ablaknak egyszerű kapcsolója van, nincs automatikus módja az ablak leengedésnek és felhúzásnak sajnos. A fűtés megfelelő, a fokozatmentes ventilátor szinte hangtalanul működik, csak 60% fölött lehet hallani, hogy dolgozik. A beépített rádiós CD lejátszó kritikán aluli. Két hónap alatt nem sikerült beállítanom, hogy elfogadható minőségben szóljon a négy hangfalas rendszer. Erre mondják azt, hogy olyan, mint a Sokol rádió. CD módban, viszonylag nagyobb (hang)terhelés mellett éppen még hallgatható, de a halkabb tartományokban, valamint rádió módban percről percre tekergetési ingere van az embernek. Nem tudom, mit kellene/lehetne vele csinálni, mert nem hibás, csak egyszerűen rossz.
4. Biztonság: ez megegyezik a hivatalos leírással.
Ha nem tudnám, hogy minden egyes része külön meg van tervezve (a KIA végre ilyen kocsikat gyárt), azt is hihetném, hogy egy „hibrid” autó, amelyet úgy raktak össze, hogy egy csomó autó jó tulajdonságaiból összeraktak egy nagyon jót. A kormánymű és úttartás Volkswagen csoportba illő, a váltó a jobbik Fordokat idézi. Első pillantásra északi jegyek is felfedezhetők, ennek ellenére mégis egyedi.
Ja, és ha nem mondtam volna még, legalább 1 millóval mindezt olcsóbban, mint bármelyik szóba jöhető vetélytárs, ráadásul 7 év teljes, 10 év kaszni garanciával. Mi kell még?
Ahogy öregszik, folyt köv.
update1.:
14.000 km
1. A klíma elég sokat levesz az erejéből országúton. (Érzetre úgy 10 LE-t.) Emelkedős szerpentinen, vad előzésnél érdemes kikapcsolni, ha a megszokott erőt szeretnénk használni.
2. Az átlagfogyasztás "bejáratást" követően lényegesen kedvezőbben alakul. Nyolc helyett inkább a 7-hez van közelebb, mondjuk: 7. Megpakolva csomaggal, 4 személlyel 4000-es fordulatszám a határ, az alatt 130-nál 6 liter, afölött majdnem 8. Érdekes.
3. Valami elkezdett nyikorogni a kaszniban jobb hátul.
4. A CD/rádió továbbra is ultra gyenge. Csúnyán szól, a hangszín beállíthatatlan, két audio lemez lejátszása után pedig serceg, hallgathatatlan "túlmelegszik?" Csak ha muszáj, akkor használjuk. :-( Erre valamit ki kell találni majd.
Hibalista
- egyelőre semmi
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Picanto | Következő autója? | még távoli |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
