Miért ez lett az első autónk
Szöveges ítélet
Az ítéletet két részre bontom. Egyrészt segítséget szeretnék nyújtani azoknak, akik autóvásárlás előtt állnak, másrészt lassan 30.000 kilométert tettünk bele és szeretném megosztani a tapasztalatokat.
Párommal Budapesten élünk, a szüleinket gyakran meglátogatjuk (megyeszékhelyeken laknak), az utazás korábban gyakorlatilag tönkrevágta a hétvégéket.
MIÉRT CEE’D?!
Három éves autót kerestünk, lehetőleg kevés kilométerrel. A típus kiválasztásánál szempont volt, hogy nagyon feküdjön neki az autópálya, legyen megbízható, olcsó, nomeg hogy beférjen majd a két gyerek, ha pár év múlva -adja Isten- odajutunk. Ahogy utánaolvastam-érdeklődtem-kutattam, azt találtam, hogy a KIA Cee'd nagyon megbízható, a hifi és valami első kis kar a szériahibája. Hifit cserélik gariba', kis kar meg 10.000Ft, nem ebbe halunk bele.
Gondolkoztunk Ford Focusban, Honda Jazzben, Toyota Corollában és a kedvező áruk miatt a franciákra is rápillantottunk. A Fordot kizártuk, mert elég vegyes ítéletek születtek megbízhatóság terén, a Jazz meghal az autópályán szegény a kis 1,4 benzinnel, a Toyota műszerfala pedig borzasztóan sivár a Cee'déhez képest, van pár év köztük. Francia autók ítéleteit lapozva felmerült bennem a kérdés: mi a francnak vennék valamit, amire utána permanensen költenem kell, ellenben nem megy?!
Olvasgattam itt-ott, a Totalcar például hangos a Jazztől és a Cee'dtől. A cikkek végén gyakran ott találtam: „de mégis sunnyoghat a Jazz mögött, ha meg egy kategóriával feljebb nézzük, akkor Cee'd”. Megnéztük.
És tetszett. Az ára, amit írnak róla, az árért kapható felszereltség, már csak az volt a kérdés, diesel vagy benzin. Előbbi mellett döntöttünk, mert úgy kalkuláltam, hogy megérheti.
VÁSÁRLÁS
A használt Kia diesel Cee’d piac szűk, néztünk hasznaltauto.hu-t, expresszt, banki autókat, írtam minden kereskedésnek, zaklattam ismerősöket, minden követ megmozgattam. Ehhez képest a választék 8-10 autó között mozgott, párat már el is adtak belőle, alap felszereltséget nem akartunk. Számítani kell tehát arra, hogy akinek ilyen autó kell, esetleg hónapokat várhat az „igazira”, nem mint mondjuk egy Opel H-s Astra esetében, amiből kazalnyi van eladó (de a Cee’dhez képest szűk a belső tere és a csomagtartója is kisebb).
A mi álomautónkat kereskedésből hoztuk el, 55000 futott km-el, alig pár karc volt rajta. Fiatalok és rutintalanok lévén semmi tapasztalatunk nem volt, netről és haveroktól szedtünk fel tudást, mit lehet és kell ilyenkor csinálni, kérdezni. Lelkesedtünk – hiba; minden vackot megnéztünk és kipróbáltunk, de hogy hány kulcs van meg, azt nem kérdeztük – újabb hiba. Túl sokáig hezitáltunk, járkáltunk, pedig ha pár nap alatt lezavarjuk, egyszerűbb dolgunk lett volna. Ha valami megállapodás születik, pl. ki fizeti az eredetvizsgát, azt le kell írni, jó látványosan, erre később talán lehet hivatkozni. És nagyon nagyon kell figyelni, mert a kereskedő egész nap kereskedő velünk ellentétben; a nehezen kiharcolt engedmények később kérlelhetetlenül visszaépülnek az árba így-úgy. Csak néztük a csomagtartót, nem mutat-e valami nyom törésre, az meg fel sem tűnt, hogy sehol a háromszög, a láthatósági mellények és az eü doboz. Hogy ezek kis költségek? De kiadások, amikkel az ember nem számol előre.
Arra sem számítottunk, hogy amikor begurulunk állapotfelmérésre és azt mondja a márkaszerviz (mert ugye még vígan tart a garancia, tehát ide kell hozni), hogy 20.000+munkadíj az első két fékbetét, az a mi zsebünket fogja könnyíteni, a kereskedő nem vonja le az árból, hiszen a kocsi állapota nem hiba. Az Autóváros előtt le a kalappal. Pár nappal előre szóltam, hogy megyünk átvizsgálásra, odamehettünk a kocsi mellé amíg a kolléga – aki kezet fogott velünk és bemutatkozott – átvizsgálta az autót. Mindenről azonnal tájékoztatott, meg lehetett beszélni a dolgot. Nagy piros pont. Ki kellett még cserélni az egyik helyzetjelzőt, az olajat és behalt a vezető oldali napellenzőbe épített lámpácska is. Érdemes kiolvastatni a fedélzeti számgépet is, azt a kereskedők nem nagyon törölgetik a hibakódokat, amik beszédesek lehetnek.
SZERVIZ
Az üzlet megköttetett, nagy volt a boldogság. Egyenesen visszagurultunk a szervizbe (boldogság vége), összekötöttük a kellemeset a haszontalannal, a 60-as nagyszervizt a mindenféle egyéb javításokkal. Itt azt a hibát követtük el, hogy otthagytuk az autót és nem szóltunk, hogy az anyagi erőforrásaink végét járjuk. A márkaszerviz nekem olyannak tűnik, mint egy anyuka. Ha nem figyelünk, kimossa a kedvenc pulcsink, kivasalja az alsónk és rendet rak a szobánkban. A különbség talán annyi, hogy Édesanyám sose nyújtott be számlát a munka végén. Lemosták a kocsit, feltöltötték az ablakmosót, kaptunk fagyállót, új rendszámtábla tartót, volt fékpróba, talán ennyi. Már akkor zavart pislogás fogott el, amikor munkadíjjal együtt 30.000 HUF-ot kértek két nyomorult fékbetétcseréért, de hogy ez a pár vacak 10.000Ft-ba kerüljön… Mindent a kedves vevőért. A kedves vevő meg mindent a garancia megtartásáért. Azóta, ha meghallom az „autó” szót, önkéntelenül a tárcámhoz kapok. De ez is –részben- a mi hibánk, előre lehetett volna szólni, korlátozzák a kedvesség mértékét.
PAPÍROK
Hála Istennek a kereskedő mindent elintézett helyettünk, kedvező biztosítást is kaptunk, bár a tapasztalatok miatt háromszor átolvastam minden szerződést. Jogászok előnyben. Egy kis plusz pénz és 2 nap alatt meglett minden, átírás, biztosítás.
ÉLMÉNY
Ez az autó csodás. Persze a Swifttel azonnal beálltam szüleim garázsába, nem kellett centizgetni, ebből az autóból alig látok ki hátra. Sajnos nincs benne tolatóradar, ezt mindenképp kell bele tetetni idővel. A motor harap, az 1,6 repíti a kasztnit. Pályára, ahová szántuk a hétvégén fogjuk vinni, akkor elválik egy fontos kérdés: halk-e az autó 130-nál is, lehet-e zavartalanul beszélgetni, vagy mint a Swiftben, marad a mosolyogva üvöltözés.
Rádiót nem hallgatok, az megy munka közben, autóban MP3 – gondoltam. A 4Gb-os Kingstone kissé gyengélkedik az utóbbi időben, formázni is kellett, talán ezért nem eszi meg, a 256 megást vitte. Ma kipróbálok egy 2 gigást, de meg lennék döbbenve, ha nem olvasná be a nagyobb USB-ket.
Az üléseket még nem sikerült jól beállítani, én 172 centi vagyok, a párom 166. Közel kell húznom az ülést, hogy a kuplungot be tudjam nyomni, így viszont kitörik a lábfejem a féken. Márpedig azzal óvatosan kell bánni, ha 2 lábujjnál több nyomja meg, az már satufék, ezt nagyon szokni kell, ha valaki olyan kisautóból száll át, mint mi.
A csomagtartó hatalmas, ezzel már el lehet menni nyaralni, elfér minden, bikini, sör, sőt, okosan hajtogatva a sör mellé még a gyerek is.
Az ülésfűtés minden nagymama álma, engem annyira nem hoz lázba. A műszerfal áttekinthető, a kütyük nagy részének rendeltetésére hamar rájöttünk. Nem mehetek el szó nélkül a párom által favorizált extra mellett – minden hölgy vágya a megvilágítással megtámogatott napellenzőbe épített sminktükör. Nekem a napszemüveg tartó jött be, de persze ez is csak parasztvakítás.
___________________________________________________________________________
3000 km
Nem egész két hét leforgása alatt beletettünk az autóba 3000 kilométert, legszívesebben aludni is a garázsba járnék, tehát elfogulatlan posztot sajnos nem fogok tudni írni, de megpróbálom. Volt alkalmunk autópályás száguldástól egészen hungáriás tötymörgésig mindent kipóbálni, számos kellemes élmény és bosszantó apróság a mérleg.
Kezdem a rosszal, az a kevesebb. Az ülés fel-le, illetve előre hátra állítható (utóbbi fícsör azért elég gyakori), de olyan állást, ami tökéletes, még nem találtam. Ha megemelem az ülést előrébb is kell húzódnom, hogy a kuplungot elérjem, de ilyenkor beverem a térdem és kitörik a megfeszített jobb lábfejem. Ellenben így többet látok ki. Ha leengedem az ülést, akkor meg retteghetnek a parkoló autók tulajdonosai és persze én is. Megoldás: nőni kell kérem…
A parkolással egyébként is gondok vannak, a toliradar nagyon hasznos felszereltség, csak ajánlani tudom.
Pályán, meg kell hogy mondjam, csendesebb futást vártam. Szél és kerékzaj is van bőven, kiabálni azért nem kell, de a hátsó sorral beszélgetni nehézkes. Kis szél esetén semmit nem érezni, még kamionok mellett sem, de 20-27km/h-s lökéseknél már koncentrálni kell.
És most a jó. Az 1,6 diesel egyenletesen adja le a nyomatékot, pályán 3000-et forog, ami nem vészes, e mellett keveset eszik. Ha odalépek neki pikk-pakk 160-on van az óra és biztonságosan ki tudok sorolni a 230-al száguldó 18,00 éves ifjú vállalkozó-fia elől.
A fogyasztás kiváló, 60km/h-nál negyedikben 3-4 litert eszik, pályán 6,1-6,2 körül lehet 130-as tempónál. Ez azért baráti. Aki viszont minden napját a Hungárián tölti, annak nem ajánlom a dieselt, 6,8-ra kúszott fel a péntek délutáni dugóban.
Kényelem – nos az van bőséggel, hátul is nagyon kényelmes utazni, azt is próbáltam párszor.
Kicsit nehezen találtam meg a ceedclub.hu-t, ahhoz ugyanis, hogy a fontos és érdekes témákat lássuk, regisztrációra van szükség (ami egyszerű és gyors). Jó a közösség és segítőkész emberek jellemzik a helyet. Pár téma, ami miatt mindenképp érdemes benézni vásárlás előtt és után is: Felszereltség / Tartozékok / Extrák / Tuning (itt olyan komoly kiegészítőkre kell gondolni, mint utólag beépített toliradar és tempomat – ez családi autó kérem:) ); Diesel vs. Benzin, azaz a Gigászok küzdelme; Szerviz; Garanciális javítások; Gyerekülések.
___________________________________________________________________________
28.000
A poszt így is hosszú, talán terjengős is, most rövid leszek.
A hifi valóban rosszalkodik, de cserére nem volt szükség. A pendrive-ot érdemes benne hagyni, mert így gyorsabban betölti a dolgokat. A 8Gb-os is működik. Technikai probléma eddig nem volt vele.
A párom nem tudja beállítani úgy az ülést, hogy nyújtózkodás nélkül elérje a kuplungot, neki kényelmetlen. Ülésfűtéssel kapcsolatos nézetem revideálom, nagyon jó és gyorsan melegít.
Az átlagfogyasztás folyamatosan csökken, most 6,04. 100-nál 3-4 litert, pályán széltől függően 6-6,4-et eszik. (A cikk elején hosszan fejtegetett fogyasztási számítás a benzin-dízel árképzésnek köszönhetően persze borult.)
Vannak kifejezetten idegesítő dolgai az autónak. Ha leveszem a gyújtást, nem megy az elektromos ablak, nem kap áramot. Akkor sem húzza fel, ha bezárom az autót, ezért erre figyelni kell. A hátsó ülések nem dönthetők síkban, az ülések kialakítása miatt nagyon sok tér elvész, bútort szállítani így nehezebb.
Ismét meg kell említenem a ceedklub.hu-t, rengeteg segítséget kaptam tőlük, szeretném kiemelni a közös alkatrész és extra beszerzéseket! Kiváló csapat!
Az autó a Kia Lurdyba jár szervizbe, Árvai Gabiék nagyon értik a dolgukat, telefonon egyeztetjük a cserélendő alkatrészeket, mindig időre megvannak a melóval (és nem lehúzós szemétládák, mint az Autóváros volt). Valami nyest elrágta az intercooler csövét, szereztek bontott alkatrészt, ajánlottak riasztó sprét, valamint felajánlotta, hogy emelik-lefújják grátisz.
Hibalista
- Vásárlás utáni állapotfelmérés eredménye: - - egyik helyzetjelző - - a vezető oldali napellenzőbe épített lámpácska - - 501-es hibakód kiolvasva - a sebességmérő pillanatnyi hibája - - első fékbetét - - Szervizelés: - - 80.000-es szervizen hátsó fékbetét - - helyzetjelző (cserélni szívás, alig férni hozzá) - - intercooler cső (egy nyest megrágta)
Ide hordtam szervizbe
Autóváros
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Kia Lurdy (remek csapat, csak ajánlani tudom)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 55000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 29000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
