Amerikai ribanc
Szöveges ítélet
Jeep Grand Cherokee-t kevesen vesznek, de sokan adnak el, emiatt az ára az újkori ár tizede.
Az enyém első, oldalsó krómokkal (+ hellák), 2 T-s vonóhoroggal és egy 450.000 HUF értékű gázszettel 1.75 millió HUF volt, ami kb. 1.1 millió HUF nettó értékű 1996.10 havi gyártású full extrás autót jelent, ez az ár, látható, egy 5 éves régi fajta suzuki swift ára.
Nos, ennek az olcsóságnak oka van.
Az autó gyönyörű (8 db-ot néztem meg szerelővel alulról, felülről stb) volt, mikor hozzám került. Mégsem költöttek rá sokat (levegő beömlő szakadt volt, kisebb, de általános lógások miatt végül teljes futóműcsere mellett döntöttünk, plusz összes olaj, folyadék, tömítés (diffik), fékbetétek. Nos, a felújítgatás végén (motorháztető még fényezve és belül futóviaszozva is lett) 750.000 HUF maradt a szervízben, úgy, hogy az autó kb. 70%os érzetű. Elhozáskor még mindig koszos volt, bizonyos sebességtartományban beállított futómű mellett is veszettül rázott a kormány (ekkor a futóműben a gátlóval ellátott stabilizátor rudat is kicseréltettem, ez kb. 150.000 HUF). Ettől jobb lett, de messze nem jó.
Időközben ezt a hibát a 215/75r15-ös méretű kerékcserével orvosoltuk, amihez 2.4 bar nyomasértékek tartoznak. Ezt a pár alapadatot egy nemzetközi honlapról szedtem le, egészen addig rázott a futómű, most meg ég és föld. Jobban is gyorsul.
Alkatrész nagyon drága, és USA-ból hozzák. Monopol helyzetű kereskedő. A felni közepén a műanyag karika JEEP felirattal 18.000 HUF lett volna. Röhögtem, és esztergáltattam egy haverral. Azóta az van ott, kb. 70%ban azonos az eredetihez képest, de 50 HUF-ba került.
Vettem egy felniszettet (wrangleren volt) és téli gumitr 100.000 HUF-ért, így azért már nem drága, szinte vadi új gumik, és felnik, féláron.
Az autó elektronikai felszerelése nagyon komoly, kb. minden van benne, de a 10 év és az amerikai-5-évente-cserélek-autót mentalitás (utána bontóba tolás) érződik rajta. Kb. 5-7 db vissza-visszatérő hibaüzenetet produkál a kocsi. De megy, nem áll meg.
A szenzorokat időközben cseréltettem, a hibaüzenetek elmaradtak, kicsit túl érzékeny az elektronikája.
Mindezek ellenére szeretem.
Fura.
Sem nem megy igazán brutálisan (bár hangja, és motorja, váltója van hozzá), sem nem csillapítja a magyar utakat, terepen kopog-zörög, és lassabban megyek vele, mint a ford escortommal, vagy a honda hrv-vel anno, de viszont, ha jön a meredek, és a másik két autót lendületből kellett nekiereszteni a sáros, köves kanyarnak a telken, ez kb 1,5-3 km/óra sebességgel felmászik, a fordulatszám 800 és 1100 közt mozog, esze ágában nincs kikaparni, stb. Ekkor a nyomaték remek, nem kell pörgetni. Ezért a tulajdonságáért, na meg a nagy helyért benne, a csodás hifiért (Infinity Gold) sok mindent megbocsátottam neki.
Időközbeni gumicserével a gyorsulása is megjött, még szerencse, hogy a nagy kerék (10%-al volt nagyobb a gyárinál) nem verte szét az új futóművet...
Még szokjuk egymást. Ami pozitív, az az, hogy a motor láncos, és szerintem megölhetetlen, az autó biztonság érzetet ad, és paráznak tőle, az X5-ösökkel meg azért lehet kekeckedni, mert félnek a krómoktól meg a vonóhorogtól, hisz az ő autójának egy ajtaja kerül annyiba, mint a fél jeep :-)
Gázzal járok, számítógépes, injektoros rendszer, kb. 18 literes benzinfogyasztás árát produkálja gázzal, hát igen, 165 HUF/liter gáz olcsó üzemanyag ma már sajna. 100 km még így is 5500 HUF-ba kerül.
A benzintankkal teli + gáztartállyal teli kb. 750-800 km-t tudnék megtenni egyvégtében, erre a Vectra GT-m 200 km-t rávert 60 literes benzintartállyal és gáz nélkül :-)
Mégis szeretem.
Fura egy autó tényleg.
Olcsó, de az átírás és a megfelelő minőségre hozás sokba kerül, sajnos ezidő alatt hozzánő az emberhez. De nem is tudná eladni... hehe.
gyönyörűen újrabőröztettem 150.000 HUF-ból a négy ajtót és a váltó kulisszát. Háááát, ég és föld.... Gyönyörű lett.
Vezető felöli oldalüveget kicseréltettem a karcok miatt, még egy jó pont az esztétika felé...
Hibalista
- Teljes futómű (gömbfejek, stabilizátor rudak, szilentek, féltengelyek stb)
- Hőgomba
- Kormány eltört bőrözésre való leszedéskor
- Gumik (rossz meret volt rajta)
-
-
Ide hordtam szervizbe
Csepelen egy közepes cég az amerikai autóshoz közel
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 145000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 16 l |
Előző autója? | Honda HRV 1.6 benzin, Ford Escort 1.8 benzin | Következő autója? | Idén vettem a jeepet, majd kb. 3-4 év múlva talán Nissan X-Trail |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.1/10) |
