Strapabíró, igénytelen benzinkályha - igénytelenek
Szöveges ítélet
Céges kocsiként használjuk. Én két éve, de az autók - mert kett? van bel?lük (így a hibalistánál és általában az értékelésnél is a kett?t egy kalap alá veszem) - három évesek jelenleg. Amit mindenképpen tudni kell róluk az az, hogy csak és kizárólag városban használjuk ?ket, így ez alapvet?en meghatározza a fogyasztási/meghibásodási, stb. tulajdonságaikat. Talán még sosem láttak f?utat; amióta én vezetem azóta biztos nem. És - a fentiekb?l következ?en - több sof?r is terelgeti felváltva ?ket, így "kapnak rendesen".
No és akkor milyenek? Semmiképpen nem nevezném ?ket terepjárónak - sokkal inkább "telekjáró" a megfelel? kifejezés (egy fórumon hallottam valakit?l ezt a jelz?t és maximálisan helytállónak tartom). Ami igazán jó bennük és gyakorlatilag elny?hetetlen, az a motor és az automata váltó. A teljesítményre sem lehet panasz - de egy 4 literes, kb. 200 lóer?s kocsitól ez el is várható. Persze a fogyasztásra is jótékony hatással vannak a köbcentik: 25 liter az átlag, ett?l csak kicsit tér el. Egy tank benzinnel városban (75 liter) így kb. 300 kilométer tehet? meg vele. Alapból a hátsó kerekek vannak meghajtva és csak id?legesen kapcsolható az összkerékhajtás illetve a felez?. Központi differenciálm? hiányában nem ajánlatos száraz úton is bekapcsolt állapotban hagyni mert akkor tönkremegy a kihajtás, szaggat/rángat kanyarban a kormány. Viszont eddig még nem nagyon "sikerült" vele elakadni.
Vezethet?ség: na ez már problémás témakör. Úttartása nagyon rossz, állandóan mozgatni kell a kormányt mint egy Ladánál. A fék igencsak alulméretezett (elöl tárcsa/hátul dob), megintcsak a Ladával kell párhuzamot vonnom - úgy kell taposni mint egy szervó nélküli 1200-esét - és úgy is fog... Ebb?l adódóan id?ben el kell kezdeni a fékezést ha az ember meg akar állni, nem beszélve az ABS-r?l ami ennél csak arra jó, hogy megnövelje a fékutat (de el?fordult már, hogy azt hittem vizes úton nem is fogok tudni megállni). Egyszer?en siralmas ebben a kocsiban ez a "biztonsági" felszerelés; több a hátránya mint az el?nye.
A kocsi a hátsókerék-hajtás miatt igencsak hajlamos a túlkormányzottságra, de ez nem csak farolás szinten jelentkezik - el?szeretettel fordulna 180 vagy akár 360 fokot is - ha engedném. Ez két dolog miatt van: egyrészt a nagy nyomaték, másrészt a súlyelosztás - a hátsó kerekekre az összsúly mindössze 30-35%-a juthat (saját becslés). Ha túlpördül akkor sok esetben már az ellenkormányzás sem segít, legfeljebb egy gyorsan elsuttogott ima - "repül a nehéz k?, ki tudja hol áll meg". Ez sajnos terhelt hátsó tengellyel sem javul (voltak ezirányú próbálkozások, de 2-300 kg. egyszer?en meg se kottyant neki).
Neveteségesen hangzik egy ilyen er?s motorú autónál, de ezt csak öregurasan szabad vezetni, hacsak nem vérprofi a sof?r. De talán még akkor is...
A bels?: az els? két ülés megfelel?, bár nem lehet eléggé hátratolni, így a lábak és a pedálok közötti távolság (illetve láb - mert automata) nem igazán ideális. Egyébként is elég sz?k elöl a hely, köszönhet?en a váltónak, és a két ülés közé épített "alagút-vonulatnak" (könyökl?, stb.).
Hátul helyet foglalni pedig büntetés még egy nagyobb gyereknek is. Ülés címszó alatt két kárpitozott deszka van ebben a két példányban ami valószín?leg csak azért került beszerelésre, hogy autó formájú legyen ott is. A hátsó ajtók kisebbek mint az els?k: beszállni csak a ruhát garantáltan összepiszkolva lehet. Kiszállni pedig vagy ugorva vagy kizuhanva (utóbbi gyakrabban el?fordul ha valaki sokat ül hátul és elzsibbad a lába). Azért jellemz?en csak két személlyel használjuk. Fejtámla hátul persze nincs, ha valaki mégis szeretne ilyet akkor az esetleg használhatja a csomagtartóban álló helyzetben elhelyezett pótkereket - ha eléggé a baloldali ajtóra tud tapadni. A kerék amúgy akadályozza a hátsó ablakon való kilátást is, illetve csökkenti a rakodóhelyet. De legalább könny? hozzáférni...
Ami egyértelm?en jó az a f?tés és a klíma. Utóbbi nélkül nyáron létezni sem lehet mert a kartervéd? lemez a hathengeres, soros motor minden h?jét - a ventillátor közrem?ködésével - az utaskabin t?zfalára, illetve a padlólemez alá tereli.
Hogy kinek ajánlanám ezt a kocsit? Terepjárót venni akaróknak, városban autózóknak, n?knek, nagycsaládosoknak, kispénz?eknek semmiképp. Talán egyedül az ameriakaiaknak. Úgyis ?k gyártják - szerintem els?sorban maguknak. Ennyi pénzért már normális autót is lehet venni, megfelel? helykínálattal, jó vezethet?séggel, kényelmes utastérrel, er?s, de takarékosabb motorral. Ez is az a bizonyos autótípus aminél a nevet kell megfizetni, de az még nem garancia a min?ségre. Valami tesztben olvastam (talán épp´ a TC-n) egy találó összefoglaló leírást róluk: "unatkozó, sportos amerikai háziasszonyok bevásárlókocsija".-:)
Magamnak biztos nem vennék, de úgy, hogy nem én tankolom és szervízelem, még elvagyok vele.
Hibalista
- -differenciálm?
- -kormánym? (szervó)
- -fékbetét/tárcsa (ócska anyagmin?ség? betét miatt)
- -hátsó laprugóköteg törés (Budapest csodás útjai)
- -futóm? alkatrészek - kopogás/kottyanás (a pontos probléma ma sem ismert és nem lett kijavítva)
Ide hordtam szervizbe
Bels? szerel?k
-nem értenek hozzá
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 40000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 25 l |
Előző autója? | Lada 1300 | Következő autója? | Skoda Fabia |
Ennyire szerette | (2) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.8/10) |
