Megvalósult álom
Szöveges ítélet
Tizen X éves vágyakozás, megszámlálhatatlanul sok óra a neten kereséssel eltöltve, most talán megnyugvás. MEGVAN!!!!!!!!
2001.01. havi 2.5 TDI SPORT. Ausztriából származik, itthon 1 tulaj volt előttem (magának hozta be) 2,5 évig használta, ezalatt 8.000 km-t tett bele. Óra szerint 107.000 km, de ezt senki nem fogja elhinni, én sem. 2 napja van nálam, majd folyamatosan leírom a tapasztalatokat. Csodálkozom, hogy ilyen motorral szerelt darabról nincs másik ítélet, csak a Grand csirkék között. Ott panaszkodik rá a tulaj, hogy nyáron melegszik. Nos én 30 fokban folyamatos klímával hoztam haza (220 km-ről) gyönyörűen állt a vízhőfok mérő, csak álló helyzetben kapcsolt be a hűtőventillátor. Tehát ez nem melegszik. 1. jó pont. Kicsit teherautós feeling, de ez benne a jó. Akkora az eleje, mint egy 6 személyes asztal, de ettől gyönyörű. (Ez tetszik a Patrolban is.) Az úton kényelmesen imbolyog, az ülés csodásan kényelmes, úgy szálltam ki belőle 3 óra utazás után, ahogy még egy autóból sem sikerült. Mintha 5 percig ültem volna benne. 2. jó pont. Azért írtam csak 8-at az osztályzásnál, mert az úthibákat közvetíti, de mit várhatunk egy merev hidas jószágtól, ekkora tappancsokkal? Viszont sima úton, mint egy álom.
Meglepő, hogy az alacsony fordulatot nem annyira szereti, igazán 1500 fölött érzi jól magát, és 2500-ig nagyon szépen muzsikál. 3000-ig húzattam max, de ezt is csak kíváncsiságból, hogy mit hallok a motorból. Szerencsére semmi rosszat. 5.-ben 2.000-nél kicsivel 100 fölött megy, ez több, mint szuper. 3. jó pont. Viszont városban az 1.3-as benzines Skoda Feliciámat alacsonyabb fordulaton tudom használni, az akár 1000-től szépen dolgozik. Na ez 1250 alatt nagyon morog, jelzi, hogy kapcsoljak vissza. Ha eléri az 1250-et szépen elhalkul, nem búg. 1 pont mínusz a fordulatszám érzékenység miatt, hiszen mégis csak diesel motor. Fogalmam sincs, hogy a turbó működik-e, de szépen gyorsul, próbából 140-ig húzattam, nem tiltakozott, és ment volna még, de nem száguldozni vettem, és 3000 fölé nem akartam forgatni a motort. Kicsit tényleg imbolyog, de ezt én élvezem. Viszont az imbolygás ellenére nagyon stabil. Szándékosan bele-bele rántottam a kormányba, de azon kívül, hogy irányt váltott nem történt semmi. Szélesebb, mint amilyen magas, 225-ös gumik vannak rajta, kanyarban nagy sebességgel is 2 ujjal fogtam a kormányt, nem akart kitörni, vagy borulni. Gyönyörűen tette a dolgát. 3. jó pont. Az biztos, hogy a vezetőn kívül 10 pecen belül mindenki elalszik benne, a fantasztikus magyar utak miatt, mert szépen elringatja az utasokat. A vezető meg igyon egy kávét, vagy energia italt! Végre ki tudom nyújtani a bal lábamat menet közben is (187 cm vagyok, hosszú lábakkal). A kuplung mellet van elég hely. 4. jó pont. Az ülés viszont szűkebb, mint gondoltam volna, de nam vagyok 120 kiló, szóval nekem tökéletesen megfelel. A középső, pakolható kartámasz, és az ajtó könyöklője is tökéletes magasságban van, végig ezeken könyöklök menet közben. Nagyon kényelmes ülés-kormány-pedál pozíció, én a legfelső helyzet alá állítottam a kormány magasságát 1 fokozattal. TUTI JÓ. 5. jó pont. Fogyasztásról egyenlőre nem tudok 75 literes tankot kell megtölteni. Majd kicsit később.
Manuális 5 sebességes. Váltóhibásan vettem meg, a javítás (teljes felújítás) egy százas lesz, viszont utána garanciális lesz, és engem már biztosan kiszolgál, lévén, hogy minimum 250.000 km-t ki fog bírni. (Addigra úgyis lecserélem egy CRD motoros Grand-ra, mert az a következő kiszemelt áldozat.)Tökéletesen, simán veszi a fokozatokat, csak 2.-ban nem hajlandó elindulni, kidobja a fokozatot, először egyest kell kapcsolni (csak próba volt, nem így szoktam hasznáni az autókat). Menet közben, illetve állóhelyben felengedett kuplungnál kerepel, szóval megy a doktor bácsihoz. A hátsó ülőlap kicsit tényleg mélyen van, egy magam fajta magasságú ember nem érezné jól magát hátul jól sok 100 km-en keresztül, de normál magasságúaknak, vagy gyerekeknek teljesen megfelelő. Engem ez nem érint, mert én a bal 1-ben ülök, és 100-ból 99-szer max. ketten fogunk vele közlekedni. Terepen még nem próbáltam ki, de nem ütni-vágni vettem, csak a pecához nem árt egy 4x4-es gép. Ja, és télen is jól fog jönni. Alapból hátsó kerék hajtás, kapcsolható országúti 4x4, illetve felezett 4x4 hátsó difizárral, bár arra nem igen lesz szükség, mert nem off-roadozni kell. Egyenlőre ennyi.
Második felvonás: Eltelt másfél év, menem vele 17.000 km-t. Jól összebarátkoztunk. Horgászni is járok, ilyenkor terepen is megy. (Igazából ezért vettem) A halászok elakadtak: Mitsubishi L200, Toyota Hilux. Felfeküdtek a sárra, mivel elöl független felfüggesztésűek, alacsony szar konstrukciók!!! Traktor húzta le öket. Utána én simán bementem, mivel az autó legalsó pontja az első differenciálmú alja. Na, az egy kicsit sáros lett. Ennyi. Jóval magasabb más autóknál. Ellenfele max. a LandRover lehet.
Autópályán max. 100-110 körül megyek vele, az nagyon kényelmes neki. Előzéskor sem hajszolom, de egyszer meguntam, hogy a mögöttem lévő villogott, hogy haladjak már az előzéssel. Begurultam és lepadlóztam a gázpedált. Mint akit seggberúgtak, úgy megindult! Teljesen extátisba estem, ezt nem gondoltam volna róla, mivel nem szoktam hajtani, így erről az oldaláról nem ismertem. Hihetetlen, hogy a 300 NM Nyomaték hogy megindítja még 110-nél is. Elképesztő. Az Olasz motor tökéletes. Egyébként ez dolgozik az Opel Campoban, Fronteraban, a Voyagerben, és egyes Alfákban is. Az egyetlen zavaró dolog továbbra is, hogy nem szereti a túl alacsony (1200 alatti) fordulatot, szóval városban főként 3.-ban tudok menni, ha vannak előttem. A 4.-et csak 45-től szereti, és ritkán egyenletes a tempó városban. Ha nincsenek előttem, én 50-60 között megyek. Városban még így is beéri 9 literrel, ami szerintem kitűnő. Nem tudok másik terepjáróról, ami ennyivel megelégszik.
Országúton 90-ig elég neki 7 liter !!!!!!!! Autópányán max. 9 liter. Nézegetem azóta is mi lehetne alternatívája, de mindet megveri. Vagy nem elég magas az aljuk, vagy többet esznek. Max egy Landcruiser, vagy egy Grand Cherokee tudná felülmúlni de ezek többet fogyasztanak. (esetleg a Defender, de az fapados ehhez képest, és nem túl megbízható) Szóval nem cserélem le. Ha esetleg megszorulok akkor fájó szívvel fogok megválni tőle.
Vettem rá új terepre is alkalmas gumit, bár eddig a sima országútival is elment a sárban. (lásd fentebb) Egy garnitúra Good Year 120.000 Ft-ból jött ki, ez nem rossz. Egyszer húztam vele egy Mitsubishit 300 m-en keresztül, ami végig a hasán feküdt, de nem volt probléma neki, még az utcai gumival sem. Nem offroadozok, de ha horgászni megyek nem akarok sokat gyalogolni. Nem is kellett soha.
A komfort elöl nagyon jó. A hátul ülőknek kicsit szűkös a lábtér, igaz én eléggé hátratolom az ülésemet. A fűtés nagyon jó, és a klíma is brutál. Soha nem kellett még a ventillátort 3. vagy 4. fokozatba kapcsolni.
A csomagtér hatalmas. Mindent elnyel, és nem igaz, hogy a pótkerék útban van.
Ritkán húzok vele egy könnyebb futót is, de semmilyen menetteljesítmény-csökkenést nem produkál. Egyszer egy kéttengelyes autószállító tréleren hoztam egy Peugeot-t, de attól sem jött zavarba. Nem autómentésre használom.
Városban nagyon könnyű manőverezni vele, mivel meglepő módon nem olyan hosszú, mint gondolná az ember. Egyszerű a parkolás, a kormányt a szevónak köszönhetően egy ujjal tekerem. Ahová egy normál személyautó befér, oda én is.
Összességében lényegesen jobb választás, mint a Pickupok. (Navara, L200, Hilux, Mazda BT 50.)
Hibalista
- váltó, de hibásan vettem (bontottan 80.000), jobb oldali kerékagycsapágy (35.000), bal oldali féltengelycsukló (13.000)
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 107000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 18000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Grand Cherokee |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
