Tucson Plug-in, a kapu-drog
Szöveges ítélet
Először 6500 km után írtam le a tapasztalataimat, de most, 10'000 km után bővíteném. Egyrészt még több hosszú út során kicsit jobban megszerettem az autót, másrészt az eredeti ítélet megírása óta elkezdtem alapvetően máshogy használni: a folyamatos sportmód+padlógáz helyett figyelek arra, hogy mindig legyen benne áram és minél többet menjen elektromosan. Ez a két fundamentálisan ellentétes felhasználási mód - a full gas és a full electric - és a közte lévő spektrum mind benne van egy 265 lóerős plug-inben, mintha csak egy tükre lenne emberi gyarlóságunknak és hangulatingadozásainknak.
Az első felhasználási mód nálam a sportmód+padlógáz volt: ilyenkor átértékelődik a fejben a plug-in technológia; a tisztán elektromos közelekedés háttérbe kerül, sokkalinkább amolyan "Nitro gomb" válik az elektromos motorból, ami bármely fordulatszámtartományban lehívható. Felső sebességtartományban érezhetően jobban gyorsul, mint azonos lóerőszámú német hathengeres dízelek. 180-ról 210-ra úgy tol, mintha legalábbis 300-ig meg sem akarna állni. Bár 212-nél le van szabályozva (üres akksival 202-nél), mindenhonnan van nyomaték, gyorsításnál nem gondolkozik, hogy “akkor most leváltsak, ne váltsak”, mint egy automata belsőégésű, hanem azonnal nekiered. Tartósan végsebességen használva (német autópályán), amikor az elektro- és benzinmotor közösen hajtanak, az akksi kevesebb mint 100 km alatt lemerül full-ról bicegő módba, amikor az autó sértetten odaveti a bruttó két tonnát az 1,6-os benzinmotornak. De mindig jön valami útépítés, zaj-óvó zóna vagy egyéb korlátozás, ami alatt hamar visszagenerál 10-20%-ot és a három átlós vonalas táblától újra mehet a móka. Így használva a fogyasztása 10-12 liter és 400 km-t tudok megtenni egy tankkal.
A Tucson level 2-es önvezetést tud hivatalosan, nem-hivatalosan combot a kormányhoz érintve level 3-ast. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy TikTokon scrollozok vezetés helyett, de mindig is idegesített egy monoton autópályás, kocsisorban haladó hosszú úton, hogy az előttem haladóhoz való távolságot és a sáv közepét tartani egy számítógép sokkal jobban tudja, mint én, miért kéne nekem, érző léleknek, a 21. században órákon át ilyen monoton feladatot ellátnom. Inkább átadom a vezetést az autónak, hangoskönyvet hallgatok, nézem a tájat és igen, figyelek a forgalomra, elengedem a gyorsabbakat, tisztes távolságból előzöm a lassabakat és nincs a kezemben telefon, mint sok másnak. Meggyőződésem, hogy hosszú távokon ez biztonságosabb részvétel a forgalomban, mint lefáradva egy önvezetés nélküli autóval. A Tucson ebben teljes partner, nincsenek összerezzentő kormányrángások vagy vészesen közelítő szalagkorlát. Nem a túl éles kanyar kellős közepén találja ki, hogy "ja bocs, mostantól egyedül vagy" és váltja át a zöld kormány ikont pirossá minden előzmény nélkül, hanem a navi-adatok alapján eleve az általa biztosnak talált sebességre lassít - ezt a funkciót amúgy ki lehet iktatni. Országváltások után, pl. Olaszországból Svájcba, amikor a sávok szélesebbek lesznek, az első pár kilométeren keresi az arany középutat, de ha kicsit követünk valakit, hamar bekalibrál.
Közvetlenül előtte egy Ioniq Plug-int hajtottam - ő volt első Hyundai-om sok-sok német prémium után - és szinte feldolgozhatatlan volt akkor németből az Ioniq-ba átülve a pozitív meglepetés. Mindent csinált, amit kellett és nem volt élvezetmentes, de mégis, maga a Plug-in technológia azóta még többet fejlődött és ez lépten-nyomon tetten érhető a Tucsonban. Az Ioniq-ban például nem volt elektromos ráfűtés, csak a benzinmotor hulladékhőjével tudott fűteni, tehát a tisztán elektromos hajtás Közép-Európában eleve csak májustól szeptemberig játszott - de akkor se legyen se emelkedő, se klíma, különben berúgott a benzinmotor. Na ez most már nincs, a Tucson tud tisztán elektromos üzemmódban is fűteni.
Egy külön ínyencség számomra a távirányítós parkolás. Fergeteges mutatvány, amikor szépen beigazítod az autót egy egyértelműen túl szűk helyre és félig kint hagyod, hogy még ki tudj szállni, mindenki bámul, az elsők elkezdenek anyázni, hogy a busz mégis hogyan férjen el MITKÉPZELEK, mire felcsendül a Hyundai-tipik elektromos autó hang és az autó vezető nélkül hátragurul szépen a vonalig. Ha pedig szorosan rámparkolnak, akkor elegánsan ki lehet irányítani az autót mellette állva - nyilván sokkal jobban esik, ha közben néznek is, de egyedül is nagyon élvezetes mutatvány.
Pár dolog előtt értetlenül állok: az Ioniq-kel ellentétben nincs az autóban napszemüvegtartó; nem billen le jobb oldalt a tükör, amikor hátramenetbe váltok (igen, tudom, hogy az állítógombnak a bal tükrön kell lennie - igen, van benne memory és elektromosan behajtható tükör - mégsem billen a jobb tükör); a nyolcféle sípolás beszállás-/beindításkor katasztrófa (silent mode-ban is) - hallókészülékes ember nem volt a fejlesztő-gárdában, az biztos. A legfájdalmasabb pont viszont a légbefúvó az A-oszlopon, ami sem állítható, sem kikapcsolható. Elhiszem, hogy egymillió emberből 999.999-nek semmi baja vele, de aki fülfájós (=én), annak le kell ragasztania. Így 2021 júniusa óta egy szigszalaggal az A-oszlopon közlekedem, egy olyan autóban, amiben be lehet állítani, hogy a hátsó utas jobb fenékpofája milyen mértékben legyen fűtve.
10'000 km-es edit: az elmúlt hetekben kicsit átlényegült számomra az autó, megpróbálom tisztán elektromos autóként használni. Be-be rúg a benzinmotor ilyenkor is, de teljesen más érzés, amikor az autó leállításakor az összegző képernyő 3,7 liter átlagot mutat az eltelt útra, nem 12,6-ot. Ez egyfajta játék lett: akárhol vagyunk, nézem, hol van a közelben töltő és ott parkolunk. Kis háttérinfó: a tisztán elektromos autók most már szinte kizárólag CCS nyílással, míg a Plug-in Hybridek Type 2-essel rendelkeznek. Sajnos az autópályák melletti töltőoszlopokon most már az 5-6 CCS töltő mellett jó, ha van egy darab Type 2 - az is inkább az oszlop hátulján, hogy ne raboljuk a helyet a tisztán elektromos autók gyorstöltésétől. De belvárosokban is pl. a székesfehérvári Mátyás király körútra sikerült telepíteni egy töltőoszlopot, amin csak Chademo meg CCS van, tehát ott egyáltalán nem tudok tölteni. A harc páneurópai szintű: Kölnben pl. a belváros két töltőoszlopa közül az egyik egy hotel, a másik a Telekom zárt parkolójában van. Még le sem parkoltam, amikor kocogtatott a biztonsági őr, hogy ma mi vagyunk az ötödikek, hibás az App, ide bizony be nem hajtunk. Szintén harc a regisztráció nélküli fizetés: a végösszeg sosem jelentős, de pl. PayPal-ról blokkolnak ill. (Franciaországban) fizikáisan levonnak 50 Eurót, majd a töltés után visszatérítik a fel nem használt 48-at - azért ez kicsit furcsa érzés. Viszont annyi tapasztalatot szereztem a töltésben, hogy úgy érzem, ezek mind leküzdhető kihívások: a Plug-in betöltötte kapu-drog szerepét, megszületett az elhatározás, hogy a következő autóm full elektromos lesz.
Hibalista
- Átadáskor szállítási sérülés (karc a hátsó szélvédőn); Az easy entry (ajtónyitáskor hátrahúzódó, ajtócsukáskor előrecsúszó vezetőülés) max. beállítás ellenére sem működött.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2021 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Ioniq Plug-in | Következő autója? | Genesis GV60 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
