A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Hyundai » Tucson (2020)

Tucson Plug-in Hybrid 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Tucson Plug-in, a kapu-drog

Szöveges ítélet

Először 6500 km után írtam le a tapasztalataimat, de most, 10'000 km után bővíteném. Egyrészt még több hosszú út során kicsit jobban megszerettem az autót, másrészt az eredeti ítélet megírása óta elkezdtem alapvetően máshogy használni: a folyamatos sportmód+padlógáz helyett figyelek arra, hogy mindig legyen benne áram és minél többet menjen elektromosan. Ez a két fundamentálisan ellentétes felhasználási mód - a full gas és a full electric - és a közte lévő spektrum mind benne van egy 265 lóerős plug-inben, mintha csak egy tükre lenne emberi gyarlóságunknak és hangulatingadozásainknak.

Az első felhasználási mód nálam a sportmód+padlógáz volt: ilyenkor átértékelődik a fejben a plug-in technológia; a tisztán elektromos közelekedés háttérbe kerül, sokkalinkább amolyan "Nitro gomb" válik az elektromos motorból, ami bármely fordulatszámtartományban lehívható. Felső sebességtartományban érezhetően jobban gyorsul, mint azonos lóerőszámú német hathengeres dízelek. 180-ról 210-ra úgy tol, mintha legalábbis 300-ig meg sem akarna állni. Bár 212-nél le van szabályozva (üres akksival 202-nél), mindenhonnan van nyomaték, gyorsításnál nem gondolkozik, hogy “akkor most leváltsak, ne váltsak”, mint egy automata belsőégésű, hanem azonnal nekiered. Tartósan végsebességen használva (német autópályán), amikor az elektro- és benzinmotor közösen hajtanak, az akksi kevesebb mint 100 km alatt lemerül full-ról bicegő módba, amikor az autó sértetten odaveti a bruttó két tonnát az 1,6-os benzinmotornak. De mindig jön valami útépítés, zaj-óvó zóna vagy egyéb korlátozás, ami alatt hamar visszagenerál 10-20%-ot és a három átlós vonalas táblától újra mehet a móka. Így használva a fogyasztása 10-12 liter és 400 km-t tudok megtenni egy tankkal.

A Tucson level 2-es önvezetést tud hivatalosan, nem-hivatalosan combot a kormányhoz érintve level 3-ast. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy TikTokon scrollozok vezetés helyett, de mindig is idegesített egy monoton autópályás, kocsisorban haladó hosszú úton, hogy az előttem haladóhoz való távolságot és a sáv közepét tartani egy számítógép sokkal jobban tudja, mint én, miért kéne nekem, érző léleknek, a 21. században órákon át ilyen monoton feladatot ellátnom. Inkább átadom a vezetést az autónak, hangoskönyvet hallgatok, nézem a tájat és igen, figyelek a forgalomra, elengedem a gyorsabbakat, tisztes távolságból előzöm a lassabakat és nincs a kezemben telefon, mint sok másnak. Meggyőződésem, hogy hosszú távokon ez biztonságosabb részvétel a forgalomban, mint lefáradva egy önvezetés nélküli autóval. A Tucson ebben teljes partner, nincsenek összerezzentő kormányrángások vagy vészesen közelítő szalagkorlát. Nem a túl éles kanyar kellős közepén találja ki, hogy "ja bocs, mostantól egyedül vagy" és váltja át a zöld kormány ikont pirossá minden előzmény nélkül, hanem a navi-adatok alapján eleve az általa biztosnak talált sebességre lassít - ezt a funkciót amúgy ki lehet iktatni. Országváltások után, pl. Olaszországból Svájcba, amikor a sávok szélesebbek lesznek, az első pár kilométeren keresi az arany középutat, de ha kicsit követünk valakit, hamar bekalibrál.

Közvetlenül előtte egy Ioniq Plug-int hajtottam - ő volt első Hyundai-om sok-sok német prémium után - és szinte feldolgozhatatlan volt akkor németből az Ioniq-ba átülve a pozitív meglepetés. Mindent csinált, amit kellett és nem volt élvezetmentes, de mégis, maga a Plug-in technológia azóta még többet fejlődött és ez lépten-nyomon tetten érhető a Tucsonban. Az Ioniq-ban például nem volt elektromos ráfűtés, csak a benzinmotor hulladékhőjével tudott fűteni, tehát a tisztán elektromos hajtás Közép-Európában eleve csak májustól szeptemberig játszott - de akkor se legyen se emelkedő, se klíma, különben berúgott a benzinmotor. Na ez most már nincs, a Tucson tud tisztán elektromos üzemmódban is fűteni.

Egy külön ínyencség számomra a távirányítós parkolás. Fergeteges mutatvány, amikor szépen beigazítod az autót egy egyértelműen túl szűk helyre és félig kint hagyod, hogy még ki tudj szállni, mindenki bámul, az elsők elkezdenek anyázni, hogy a busz mégis hogyan férjen el MITKÉPZELEK, mire felcsendül a Hyundai-tipik elektromos autó hang és az autó vezető nélkül hátragurul szépen a vonalig. Ha pedig szorosan rámparkolnak, akkor elegánsan ki lehet irányítani az autót mellette állva - nyilván sokkal jobban esik, ha közben néznek is, de egyedül is nagyon élvezetes mutatvány.

Pár dolog előtt értetlenül állok: az Ioniq-kel ellentétben nincs az autóban napszemüvegtartó; nem billen le jobb oldalt a tükör, amikor hátramenetbe váltok (igen, tudom, hogy az állítógombnak a bal tükrön kell lennie - igen, van benne memory és elektromosan behajtható tükör - mégsem billen a jobb tükör); a nyolcféle sípolás beszállás-/beindításkor katasztrófa (silent mode-ban is) - hallókészülékes ember nem volt a fejlesztő-gárdában, az biztos. A legfájdalmasabb pont viszont a légbefúvó az A-oszlopon, ami sem állítható, sem kikapcsolható. Elhiszem, hogy egymillió emberből 999.999-nek semmi baja vele, de aki fülfájós (=én), annak le kell ragasztania. Így 2021 júniusa óta egy szigszalaggal az A-oszlopon közlekedem, egy olyan autóban, amiben be lehet állítani, hogy a hátsó utas jobb fenékpofája milyen mértékben legyen fűtve.

10'000 km-es edit: az elmúlt hetekben kicsit átlényegült számomra az autó, megpróbálom tisztán elektromos autóként használni. Be-be rúg a benzinmotor ilyenkor is, de teljesen más érzés, amikor az autó leállításakor az összegző képernyő 3,7 liter átlagot mutat az eltelt útra, nem 12,6-ot. Ez egyfajta játék lett: akárhol vagyunk, nézem, hol van a közelben töltő és ott parkolunk. Kis háttérinfó: a tisztán elektromos autók most már szinte kizárólag CCS nyílással, míg a Plug-in Hybridek Type 2-essel rendelkeznek. Sajnos az autópályák melletti töltőoszlopokon most már az 5-6 CCS töltő mellett jó, ha van egy darab Type 2 - az is inkább az oszlop hátulján, hogy ne raboljuk a helyet a tisztán elektromos autók gyorstöltésétől. De belvárosokban is pl. a székesfehérvári Mátyás király körútra sikerült telepíteni egy töltőoszlopot, amin csak Chademo meg CCS van, tehát ott egyáltalán nem tudok tölteni. A harc páneurópai szintű: Kölnben pl. a belváros két töltőoszlopa közül az egyik egy hotel, a másik a Telekom zárt parkolójában van. Még le sem parkoltam, amikor kocogtatott a biztonsági őr, hogy ma mi vagyunk az ötödikek, hibás az App, ide bizony be nem hajtunk. Szintén harc a regisztráció nélküli fizetés: a végösszeg sosem jelentős, de pl. PayPal-ról blokkolnak ill. (Franciaországban) fizikáisan levonnak 50 Eurót, majd a töltés után visszatérítik a fel nem használt 48-at - azért ez kicsit furcsa érzés. Viszont annyi tapasztalatot szereztem a töltésben, hogy úgy érzem, ezek mind leküzdhető kihívások: a Plug-in betöltötte kapu-drog szerepét, megszületett az elhatározás, hogy a következő autóm full elektromos lesz.

Hibalista

- Átadáskor szállítási sérülés (karc a hátsó szélvédőn); Az easy entry (ajtónyitáskor hátrahúzódó, ajtócsukáskor előrecsúszó vezetőülés) max. beállítás ellenére sem működött.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2021
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Ioniq Plug-in Következő autója? Genesis GV60
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Hyundai Tucson 2020 (2021)

További ítéletek (2 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)