Terra Khan
Szöveges ítélet
Hyundai Terracan azaz a Terra Khan "föld ura".
Az autót 2010 aug. 18-án vettem és a mindennapos használat mellett néha járok vele kirándulgatni. Nagyon sok tapasztalatom még nincs az autóról, de amit tudok azt leírom.
Kényelmesnek kényelmes és nagyon nagy hely van benne.
A kezdet:
A vételi szempontom az volt, hogy egy olyan terepjárót vegyek ami elboldogul némi tereppel, de kényelmes is, nagy is, és nem igénytelen a belső kinézete. Afféle utazóautó amivel lehet sokfelé menni, de az autópályáról sem esik le 100 felett. Az automata váltó a térdem állapota miatt előny volt.
Megjegyzés:
Vétel előtt megnéztem és lemértem több másik terepjáró belsejét. Pl.: Jeep Grand Cherokee, Opel Frontera. Mindkét autó jóval kisebb belül.
A Land Rover Discovery-t nem mertem megvenni a nagy hibalista miatt.
A Pajero és a Patrol a fogyasztás miatt esett ki a képből.
A Defender pedig amellett, hogy méreg drága, még igénytelen is. :-( Pedig tetszik :-)
Amit bármikor vennék az a Toyota, de.....
Itt (Svájcban) a 4.2-es HDJ 80-ok egyszerűen méreg drágák nem is beszélve az újabb Land Cruiserek-ről (3.0 D-4D) {álom}
De térjek a lényegre!
Hyundai Terracan 2.9 CRDI Swiss Edition.....
Autópályán: nagyon kellemes a vas. Csöndes és 120-130-al nagyon kellemesen elgurul. A fordulatszám 3000 alatt marad.
A városban: jó nagy, nagyon jól kilátni belőle és nem gond a kátyú/úthiba. Méretéhez és rendeltetési céljához képest eléggé mozgékony autó, így nem gond egy erősebb gyorsulás neki.
Terepen: szépen teljesít. Hátsó difizár és felező alaptartozék. Sajnos keresztbe el tud differálni a hajtás tekintve, hogy nincs középső zár.
A karosszéria hosszú túlnyúlásai nem kedveznek a terepjárásnak.
A Terracannak a terepszöge elől 30 fok. (Patrol: 37, Pajero 42, Defender 47
UAZ 50 fok!)
Ha van az autón első gallytörő az nagyon csökkenti az első terepszöget. Az oldalsó fellépő szerencsére kb. egy magasságban van a küszöbbel, így nem befolyásolja nagyon negatívan a terepezést. A gyári vonóhorog nem nyúlik messzire le és hátra, így az sem zavaró terepen. (és parkoláskor sem)
2500 méter felett erős légszomjban szenved.
(a légszűrő nem volt épp tiszta...)
Méretek: 4710mm×1860mm×1795mm h×sz×m (Az IMO mosóba befér)
tengelytáv: 2750mm
nyomtáv elől/hátul: 1530mm
szabad hasmagasság:215mm
alap gumi méret: 235/75 R15
gyári "extra" méret: 255/65 R16
Most 245/75 R16-os méret van rajta. Ezzel 2 centivel van magasabban az autó mint az alap gumi mérettel. Átmérőkülönbség 40mm / 5.45%. Ezt mondhatjuk soknak. De a kilométeróra nagyon pontos így és a terepezésnek is jót tesz. Az általam használt gumikat nagyon ajánlom Mindenkinek. (a képek között az "új gumival" mappában található a márka {link később a szövegben})
Üz.a tartály: 75L
A gyári fogyasztási adat: 12.6/8.6/9.8 város/országút/vegyes
(ezeket az értékeket tartja is)
Az átlagos fogyasztás 10 liter. A maximum 15.5 liter volt. Ekkor kizárólag városban, nagy hóban, sokszor "csapatva", fix összkerékhajtással, nagyon rövid utakra, és főleg hegyre fel-le használtam.
1000 kilométeres úton, telepakolva, 2900 kilós vontatmánnyal 13 liter volt a fogyasztása. Üres futóval 10Liter/100km.
A motor 2902ccm soros 4 hengeres
(sajnos a teljesítményről a kezelési útmutató egy sort sem ír.
A gyári érték 148Le/3800rpm és 333Nm/2000rpm max fordulatszám:4400rpm)
Olajigénye: 10W30 7,1 Liter.
Fagyálló: 9 Liter
Vezérműszíj csere 90 000 kilométerenként esedékes. (max 72hónap)
Vontatható súly: fékezve/fékezetlenül: 2800/700 Kg.
Ha már többet használtam mindenképpen folytatom az ítéletet.
Képek az autóról ezen a linken érhetőek el:
http://picasaweb.google.hu/116393661791954688714/Terracan#
http://picasaweb.google.hu/116393661791954688714
Típus különbségek az évjáratok között:
eleinte volt 2.5-ös motorral szerelt változat belőle, itt a levegőhűtő nyílása a motorháztetőn nem középen volt. De erről csak ennyit tudok.
2003 előtti modelleknél a fa jellegű középkonzol fényes műanyagból volt.
A hátsó üléssor csak 2 fejtámlával bírt és nem lehetett a háttámla dőlésszögét állítani.
Ahány vasat megnéztem mindegyiknél találtam olajfolyást a váltó/motor illesztésénél alul. Illetve az üzemanyagtartályt védő lemez sokszor korrodált volt.
2003-tól a fa jellegű műszerfal már nem fényes műanyagból hanem mattból készült. A hátsó üléssor 3 fejtámlával volt/van ellátva, és dönthető két részletben a háttámla (ülő pozícióról beszélek). A tankvédő nem rohad. És nem szivárog az olaj a váltó/motor illesztésénél.
2005-től megjelent a "ránc-felvarrott" (facelit)változat.
Nagyobb oldalsó műanyagok más fényezéssel.
Más a hátsó lámpatest.
Új lökhárítók új ködlámpákkal.
Új hűtőmaszk elöl.
Más dizájnú felnik.
Újra fényes belső középkonzol.
6 hangszórós rádió.
A középső, első könyöklő állítható.
Belül világos belső, világos műszeróra háttér.
Az antenna a csomagtartó oldalsó ablakába lett integrálva (előtte a jobb első kerék felett volt)
Gyári tempomat került az autóba
Kétállású (Auto/Low) hajtásmód kapcsoló ( régebben 2H/4H/4L)
És a biztonság érdekében hátul három darab 3 pontos öv található.
A motor terén: 163Le lett a vasból kipréselve és 345Nm.
Valamint a CO2 kibocsájtás is lecsökkent 241 g/km-re. (régen:260 g/km)
A fogyasztás is kb. 1 litert csökkent. Gyári adat: 11.9/7.5/9.1
Az adatok (emisszió/fogyasztás) az automata váltós típusokra érvényesek.
2010 október 10.
Visszajöttem Erdélyből. Közel 4000 kilométer volt az út. Az átlagfogyasztás 10 liter körülre esett. Ebben volt autópálya (tempomattal 128-130km/h), országút, szerpentin, földút, terep és város.
Úgy gondolom, hogy egy 2,5 tonnás vastól amin ekkora kerekek vannak és ilyen magas, ráadásul automata váltós; szóval szerintem a 10 liter teljesen jó érték.
Az autó jól teljesített. A nagy kerék és masszív futómű miatt nem volt baj a helyenként erősen hiányos úthálózat.
4-en utaztunk közösen, nagyon nagy hely volt az autóban. A lábtér már-már vicces, olyan bőséges. A csomagtér is bőségesen elég volt (kalaptartóig volt pakolva) a négyünk 1 heti cuccának.
Egyenlőre csak jót tudok írni az autóról.
Talán egy hátrányt tudnék felvetni: nem nyitható a hátsó (csomagtér) ablak külön, csak a csomagtérajtóval egyben.
Ja igen, automata váltó; nagyszerű. Olyan finoman vált mint egy fokozatmentes váltó. Ha sietnie kell akkor érezhető némi váltási lassúság.
Van a karon egy kis kapcsoló. Ez alaphelyzetben be van kapcsolva. Ilyenkor nincs negyedikben motorfék (azaz minimális) és ha lelépünk a gázról vissza is áll alapjáratra a fordulatszám az autó pedig gurul. (természetesen autópályán nem áll vissza alapjáratra)
A kis kapcsolót (O/D) kikapcsolván (ilyenkor egy sárga jel a műszerfalon világít)lesz negyedik motorfék illetve a motor magasabb fordulatszámon fog dolgozni. Ez nagyszerű pl: egy szerpentines úton lefele jövetelkor. Vagy ha mondjuk 100-ról erősebben szeretnénk lassítani, de azért nem szeretnénk a fékre lépni.
Fontos! 120 felett már nagyon forog a motor ha kikapcsoljuk a kapcsolót!
Üdv: Ati.
Ha valakinek kérdése lenne akkor írjon bátran, szívesen válaszolok ha tudok.
tothattila@citromail.hu
Hibalista
- Egy vízcsövet cseréltem rajta (a hűtőtől a termosztátig) miután megvettem. Ez 3 perc volt és 5000 forint. - Ami jobban fájt az az önindító cseréje. - Pár izzót cseréltem még ki a középkonzolban. Filléres dolog és könnyű mindent cserélni. - 2011 április vége. - Mentem az autóval 20 000 kilométert. Nincs semmi baja. - Most kell majd olajat, féket, stb... cserélnem. - - Sajnos a hengerfej "elszállt" benne. Nem az autó hibája, hanem az enyém/ismerős szerelőé/Hyundai szervizé??.... - A lényeg, hogy eladtam. - - Bontott hengerfej ami kb nem is kapható Magyarországon 70 000Forint, Új szelepek és rugók nélkül 230 000. - - 300 000 egy komplett hengerfej csere/szerviz mindennel a Hyundai szervizben. De a fejet én vittem! Ők rakták össze, fűzték bele a vez. tengelyt stb... de valami az égéstérben maradt és emiatt az egyik henger megment.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 183154 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | nagyon sok autóm volt | Következő autója? | S-max |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.5/10) |