Ritka kellemes meglepetés
Szöveges ítélet
Az autó valójában egy Grandeur/Azera, csak ennek a típusnak nem találtam rovatot. Megvan a mai napig, és nincs tervben az eladása. 2018 tavaszán vettem, mint B tervet, NF Sonatát kerestem inkább, ugyanezzel a motorral-váltóval. Ezt inkább lakóközösségünk szebbik fele erőltette, miután elmentünk megnézni, úgy, hogy ő nem is jött a próbakörre. A vicces az, hogy a próbaúton nem is tett rám igazán komoly benyomást a jármű, a beltere eléggé emlékeztetett a B5.5 Passat Highline-re. Volt olyanom is két évig, van összehasonlítási alapom.
Mivel a kinézett fekete Sonataról kiderült, hogy sanszosan csalókkal van dolgom, így elhoztuk ezt, mint a nem túl bőséges választék egyik legolcsóbb példányát. A bal eleje 2013-ban zúzva volt, akkor kapott új lököst, fényszórót, hűtőrácsot, komplett sárvédőrendszert. Ezt az eladó el is mesélte még próbakör előtt, mint ahogy megvannak a dokumentumok a visszahívásokról, az eredeti Becker fejegység/zene a gyári navi lemezekkel, a szervizkönyv, ami a vétel előtti 2 évig márkaszerviz által volt vezetve, számlákkal, munkalapon jelölt elvégzett feladatokkal. Ezek jól összevágnak a számlákon feltüntetett tételekkel. A balesetet megerősítette a bejegyzés az autodna rendszerében is, az ott feltüntetett javítási költség sem tűnik a valóságtól elrugaszkodottnak.
Vásárlás után alig egy héttel már megkapta a Prins gázszettet, sajnos nem felhőtlen az öröm, de mivel még garanciális a készülék az elvégzett munkával, ezt most még nem értékelem.
17-es gyári felniken áll, 4 évszakos gumikkal, mert amióta tartok mellette motort is, nem érné meg külön szett téli-nyári kerekekre beruháznom.
Két Vectra, 4 Omega (egyik MV6), egy Passat Highline és egy Megane kombi után mondhatom, hogy ennyire stabil, tágas, világos, kényelmes autóm még nem volt. Bár az elején komoly félelmeim voltak, hisz tudottan alsó polcról lőttem a vasat, a mai napig nem mutatkozik semmi komoly, pláne elhanyagoltságból fakadó probléma vele. Ez így, közel két év és majd 40000 km után talán már nyugodtan kimondható. Az alja nem virágzik (máshol sem), a motor óramű, a futómű a korának egyik legfinomabbja ebben a tankhajó kategóriában. Tempomat 160-nál még bőven nem zavar sem szél- sem kerékzaj egy normál hangerejű társalgásban, ekkor kerek 10 l-es fogyasztása van százon. 120-ig 8,5-re is levihető, de azért a fillérek megpárzásának is van egy egészséges határa, aki spórolni akar, ne ilyent vegyen. A valóság némileg a műszerfal által jelzett érték alá esik, ahogy ezt a benzinkutaknál tapasztalom. Tiszta városi forgalomról nem tudok nyilatkozni, de erős a gyanúm, hogy 13-14-et simán benyelne.
Ha egyszer megveszed, örök darab. Azért is, mert nem ismerik, és a 3,3-as szívómotor a többség számára félelem és rettegés fenntartás terén (a magyar jövedelmi és költségviszonyok mellett ez nem is irracionális),tehát a kutya sem fog ránkugatni, ha netalán mégsem ilyent szeretnénk, és megválnánk tőle. Ám abból fakadóan, hogy ez a modell már nem titkoltan a korabeli Camry vetélytársának készült (azért ez beszédes tény) főleg az USA piacára, tartós technika is, így könnyen előfordulhat, hogy évekig áruljuk, és közben észrevétlenül gyűlnek benne a kilométerek probléma nélkül. Megjelenése idején csak a napfénytető volt feláras, valamint a fekete daraboknál a metálfény, a többi árnyalat alapból metál. A magam részéről pozitívumnak tartom, hogy ebben xenon helyett normál halogén van, erre az időre az a fénytechnika csak dühítő pluszkiadást jelentene, hátul azonban teljesen ledes. 15 éves létére nincs hiányosság a mátrixban, a műszakin még csak megjegyzést sem kapott. Mai napig kiválóan működik pl. a minden irányban elektromos ülés, az 5 fokozatú fűtésével, a hátsó ablakroló (pedig ezt reklamálták sokan gyenge láncszemnek),elektromos(an behajtható) tükrök, a joystickkal mélységében is állítható kormány, a kétzónás digiklíma. Ezzel a lista még bőven nem teljes.
Az 5 gangos automata rendkívül kulturáltan jár ma is, megéri betartani a 60 ezres olajcsereperiódust hozzá. Lényegében egy tiptronic, ha kézből kapcsolgatnád, a 235 ló és a 300+ Nm már mértékkel ugyan, de tud vicces is lenni. Azért az alap 1800 kg körüli önsúlyt kéretik észben tartani.Személyes véleményem annyi, hogy betehettek volna még egy fokozatot, mert ez a mostani 5. simán overdrive, a fent említett 160-as tempónál 3000-nél kempingezig a fordulatszámmérő mutatója. Ami 8000-ig van skálázva, 6500-tól pirul. Magyarországon minden legális közlekedési helyzetet megold 2500-2700 max fordulattartományig, eltekintve a pályára felhajtás némely nehézségeitől, amikor senki nem akar önszántából beengedni.
Jártam már vele Magyarországon is, itt is eldugottabb, hitványabb mellékutakon. Az úthibákat nagyon szépen vasalja ki, még az ezer éves kockakövön sem nyöszörög, nem akar szétesni.
Talán csak két gyengéje van igazán, az egyik a fényezése, a színtelen lakk nagyon érzékeny, cserébe alatta a szín hihetetlen tartós.
A másik részben a méretéből is fakad, a szűk fordulókat ez nem szereti, szóval Stelvióra, Glocknerhez ne ezzel vidd a családot. Akik egyébgént gond nélkül férnek be hátra is, a kupélimó vonalvezetés ellenére. A csomagokat sem kell külön postázni, már-már kombihoz illő raktérmérettel rendelkezik, és ezt nyugodtan lehet komolyan venni. Akitől vettem, egy Mini Cooperrel jár, ezt az autót főként azért tartotta, mert az apját hordta vele a kórházba, és a csomagtartóba befért az öregúr tolószéke összecsukva. Szerintem láthatta az arcomat erre az infóra, mert gyorsan be is mutatta: valóban bent volt még hátul, egyáltalán nem szűkösen.
A gáz miatt ugyan most van némi katalizátoros probléma, ami fájni fog, mert a szerviz szerint a 3 db ára a beszereléssel együtt némileg felül fogja múlni a kocsi vételárát, de erre a szekérre ezt bevállalom, még tervezek vele egy 6-7 évre.
Kényelmes utazóeszköz, ma is elegendő tartalékokkal, osztályában talán a legjobb ár-érték kínálattal.
Hibalista
- Katalizátor - ez a nem korrekt beállítású gázüzemből fakadt. - Légtömegmérő - ezt magam cseréltem, elfáradt 14 éves korára. 80 ojró volt. - Ezeken kívül csak a normál szervizigény + a műszaki vizsga
Ide hordtam szervizbe
Opladen, Köln. Az autó gyártási évében még bejegyzett kereskedő és márkaszerviz. Mára független, de Hyundaiban profi, kifejezetten ügyfélbarát árakkal és hozzáállással, számlára.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 143000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 42000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Omega 3.0i, 2000 | Következő autója? | Genesis G80 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
