A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Hyundai » Santa Fé (2018)

Santa Fé 2.4 GDI 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Vidám Viziló

Szöveges ítélet

Egy Magyarországon szerintem méltánytalanul mellőzött típusról írnék, ami pedig a nagycsaládos autóvásárlási kedvezmény miatt igazán aktuális lehetőség lehetne sokak számára (a hétszemélyes változat, természetesen). Párezer kilométer távlatából egyelőre a használat során szerzett tapasztalatokat tudom megosztani, amiből -az autós szakújságok pár napos tesztjeihez képest- szerintem már összegyűlt annyi, hogy közzétételre érdemes legyen. Igyekszem a pozitívumok mellett a hiányosságokat is megemlíteni. Szerviztapasztalatok terén majd frissítés következik.

Ahogy írtam, kis hazánkban még nem igazán került a családok látóterébe a típus, pedig ár-érték arányban a járműválasztás során sok irányból begyűjtött információim alapján nem nagyon van jobb vétel. Csak sajnos a németautó-láz és hegemónia még mindig nehezen enged teret más márkáknak. Másrészt, sajnos az első megjelent tesztek (tisztelet a kivételnek) nagyon túlárazott típusnak ítélték. Én ennek ellenére a hasonló kategóriájú vetélytársak közül a legtöbbnél lefuttattam a konfigurátort. Azt tapasztaltam, hogy a többi típus alacsony indulóára, és az igazán cselesen és komplikáltan kiválogatható extracsomagok azt a látszatot keltik, hogy vevő egy igazán olcsó autót kap, amit aztán emberes áron agyonextrázva azért szép végösszeg kerekedik ki. A Santa Fe-nél viszont akkor csak két felszereltségi szint volt, egy magas egy nagyon magas, mindkettő a konkurenciához mérten fullnak tekinthető, persze az ahhoz igazodó magas, de az ellenfelekhez képest így már mégiscsak kedvezőbb(!) áron. Aztán a Hyundai kijött egy olcsóbb, lecsupaszítottabb felszereltségi szinttel is, látva a nyomást, de szerintem kicsit későn. A lényeg, hogy aki egy komolyan felszerelt, a mai kor vezetéstámogatói extráit felvonultató autót keres, érdemes nagyon alaposan megnézni az adott árért kapott értéket, s be fogja látni az előbb leírtakat.
(Egyébként benzines, összkerekes, automataváltós, hétszemélyes SUV volt az igényünk, ezeket mértem össze).

A szalontól kapott információk alapján egyébként ez volt az országban az első (és nem tudom, ezidáig egyetlen?) benzinmotoros Santa Fe az új szériából. Ezt a választást az indokolta, hogy nagyrészt városban, kis távokon használjuk az autót, így a benzinmotor használata erre a célra optimálisabb. Ráadásul jóval olcsóbb is a dízeles változatnál, így a kisebb távok miatt az (egyébként nem kicsi) fogyasztáskülönbség sem hozná be hamar a dízel árát, nem beszélve az alkatrészigényről.

A formáról nem sok szót vesztegetnék, mivel szubjektív, bár az már az eddigi használat során szerzett tapasztalat része, hogy szinte mindenki elismerően szólt róla, aki látta az autót. Természetesen nekünk is nagyon tetszik - kiemelném az első világítótestek elrendezését, szerintem egyedi, de nagyon kézenfekvő megoldás, hogy a folyamatosan világító menetfények kerültek felülre, a hagyományos lámpák helyére, egy-egy szűk kivágású "szemként". Alulra, a ködfényszórók pozíciójába pedig a tompított fényszóró lett beépítve. Hát nem logikus? A vidám lámpákkal a markáns hűtőrács (autópálya-arc!) kontrasztot képez, nagyon bejön! Mínusz pont következik: az autó színe ("lava-orange") ugyan szép szín, tetszetős, de kb. egy Renault Kadjar pirossal van egy szinten. A reklámfotókon látott spéci mélynarancsos beütéshez nagyon egyedi fényviszonyok kellenek (tényleg, néha előjön :) ). De a többi választható színben sincs sokkal több fantázia. Egy ilyen kategóriában, ráadásul ehhez a tetszetős formához egyedibb, különlegesebb színeket igazán ajánlhatott volna a gyártó.
A kerekek és felnik borzalmasan nagyok, a felnik dizájnja tényleg távol-keletiesen egyedi, tetszetős. Szerencsére a nagy és nehéz kasztni a nagy malomkerekek esetleges ütését bőven kompenzálja, a rugózás nagyon jó. A nagy kerekek komoly hátránya a gumistól kapott számlában jelentkezik, egy gumivétel, de még csere is komoly lelki felkészülést igényel. Apropó gumik: a keréknyomás ellenőrző rendszer pazar, a pontos guminyomásokat is kiírja, és csere után magát bekalibrálja. Nekem ez új, de nagyon tetszik.

A belső tér kellemes, a benti formaterv jó, de nem kiemelkedő (vannak fantáziadúsabb enteriőrök is) - ami nagyon sokat dob rajta, és prémium beütést ad neki, az a nagyon kellemes anyaghasználat: a bőrt elég sok helyen alkalmazták, dominál. De ahol nincs bőr, ott is finom a dizájn, nem is összmegjelenésében, inkább részleteiben, pl. a hangszórók sokszögű formája. Ami nekem kicsit nehezebben emészthető, az a középkonzolból kiemelkedő "tábla"-navi. Ha már függőleges, és nem simul be a középső egységbe, legalább lenne valami finomabb formai átmenet. Ez kb. olyan, mintha az előre megtervezett, egységes belsőbe utólag beállítottak volna egy táblagépet, egy dokkolóra. Vagy ha már úgy néz ki, legalább lenne az is, azaz leállás után kivehető tablet, alap email és üzenő klienssel, szövegszerkesztővel... :)

A kényelemmel sem lesz szerintem senkinek gondja, az első ülések minden irányban állíthatók-nyújthatók-fűthetők-hűthetők, a hátsók fűthetők. Bár az üléshűtést elöl óvatosan kell kezelni, ha nem akarunk tüdőgyuszit, ugyanis elég nagy vehemenciával tudja hűteni a hátunkat, szabályozható intenzitással ugyan, de még a leggyengébb is majdnem sok. Praktikus, hogy az anyósülés mozgató gombjait a sofőr és a hátsó utasok is elérik. A kormányfűtés is nagy segítség.

Ha már hátsó utasok. A központi zár automatikusan záródik (?), illetve a gyerekzár is külön szabályozható és aktivizálható, de a logikájukra még nem sikerült rájönnöm (lehet, én vagyok a béna), így megállás után általános a hátulról jövő "engedjetek már ki" jelzés a család többi tagja részéről. Viszont az nagyon jó, hogy ha nincs is bezárva a hátsó ajtó, ha parkoláskor oldalról-hátulról jövő autót észlel a rendszer, akkor a hátsó ajtót rázárja a gyerekekre. Már volt éles helyzet!

A lábtér is mindenhol bőséges, még hét személlyel is (!!), a középső üléssor középső ülése persze itt is inkább pukli, de gyerekeknek ez még előnyös is. Csak ennél az egy ülésnél a biztonsági öv alsó csatlakozóját simították nagyon be az ülőrészbe, alig lehet előhalászni.

A kényelmet szolgálják a mindenféle csatlakozók/töltőpontok is, van szivargyújtós, USB-s, indukciós, 220V-s töltő is (persze ez utóbbinál a laptopokra, táblagépekre gondoltak, nem feltétlenül a mikrohullámú sütőt kell ide bedugni...). Még a harmadik üléssor is kapott külön töltőt, és klímavezérlést is.

A klíma háromzónás, két oldal külön, illetve pluszban a harmadik üléssor. Ebben az lehetett a logika, hogy az első klímák szabályoznak a középső sorban ülőknek is (ott is van fúvóka), a leghátsók meg már elég távol ülnek, ezért jár nekik külön szabályzás. A gyakorlat: mivel leghátul ritkán van utas, a csomagoknak pazar módon jár külön hőfok, a középen ülők meg kapják azt, amit az elsők szeretnének, eszik nem eszik - ráadásul középre nem is megfelelő mennyiségű szellőző jutott, így ha télen elöl már meleg van, ott fáznak, ha meg nyáron elöl hideg van, ott melegük van. Ergo: a leghátsó szabályzót inkább a középső sornak adtam volna. Mondjuk megszokható, kezelhető, főleg, hogy ugye a középső sor ülései külön fűthetők (rosszabb dolgunk ne legyen), csak furcsa megoldás. Ilyenkor ha bekapcsolom a leghátsó klímát/fűtést (elölről is kapcsolható!), akkor a középsők már elölről és hátulról is kapják a hőfokot, ez megoldást jelent.

A motor. Ahogy már írtam, a mi használati szokásainkhoz a benzines igazodik, és kiszámoltam, amennyivel olcsóbb, a dízellel elég nagy futásteljesítmény után jönne be a különbség a kedvezőbb fogyasztása miatt. Mondjuk aki sűrűn jár nagy távokra, annak jó választás lehet. Nekünk nem. Sokan a nagy kasztnihoz elégtelen nyomatékkal riogattak a benzines kapcsán, de a 2.4 szívó nagyon kellemesen, lepadlózva pedig bőven lendületesen hozza sebességbe a kasztnit. Ekkora testhez és ilyen finom, légies rugózáshoz egyébként is nyugis, vitorlázó tempó illik, ilyenkor a kocsi maga a nyugalom. De egy-egy előzésnél nyélgázon van benne megfelelő erő - mint egy jobban motorizált szedán, kb. úgy gyorsul, ami ekkora mérethez bőven elég.

A hangszigetelés, az akusztika a magas felépítés ellenére is nagyon jó, a motorhang sem szűrődik be, csak erős gyorsításnál hallatszik egy kellemes, mélyebb tónusú, öblös hang. Kintről hallgatva viszont, alapjáraton a motor nem igazán finoman és kellemesen szól, kicsit érces és kattogós hangja van, ennél vannak finomabb járású motorok is. Nem vészes, de van szebb. Gyorsításkor viszont ez kellemesre vált, belül pedig az alapjáratból semmi nem hallatszik.

A vezetési stílusnak megfelelően van eco, sport, komfort és smart opció. A dízelnél azt írták, hogy eco-ban is nagyon tuti, ugyanannyira nyomatékos mint takarékos. Na itt ez kevés, ha nem szeretnénk az előzést másnap (vagy másvilágon) befejezni, nem ajánlom. A sport fantasztikusan a nyomaték szempontjából optimális tartományban pörgeti a benzinmotort állandó jelleggel: a kocsi tényleg már-már aszfaltszaggató lesz, de a gumistól megmaradt pénzünktől már jobb, ha már a Sport felirat műszerfalon való megjelenésekor elbúcsúzunk.
A Smart mód elvileg a különböző módokat a vezetési stílusunknak megfelelően váltja, de ez inkább hektikusságot hoz magával: egy előzésnél bevált Sport-ba, aztán vissza Eco, ekkor a kocsit mintha visszarántanák, aztán megint Sport, ilyenkor hátbavág stb. Ettől a motor viselkedése inkább egy idegbetegére emlékeztet. Legjobb a Comfort mód, ami az Ecohoz képest talán kicsit több fogyasztással, de több erőtartalékkal is bír, és mindezt kellemesen, higgadtan teszi, amiben az egyébként elég finoman működő automata váltó jó társ. Lehet manuálisan is váltani, de sok értelme nincs, a gép úgyis optimálisan kapcsolgat, ha pedig gyors visszaváltást szeretnénk elérni, csak le kell padlózni a gázpedált.

A fogyasztás nagyrészt városi használat mellett (kb.70%), kevesebb autópálya és közút (kb. 15-15%) használatával 10,1 liter, ami nem kevés, de kb. ezt vártam - megsúgom, egy konkurens német SUV tesztjében a benzinmotoros változatnál jóval többet tapasztaltak, és ott az automata váltó sem túl jól viselkedik.

Valószínűleg csak nekem volt szokatlan manuális és cvt automata váltó után, hogy a motor leállítása előtt mindig be kell tolni a kart P-be, különben leállítás után sipíkol, ilyenkor újra indít, P, leállít. CVT automata "beugrott" leállításnál P-be. De ezt csak szokni kell.

Van lejtmenet segítő is, tényleg rengeteget segít, és erős motorféket ad, csak azt tudnám, egy idő után miért deaktiválódik magától, nem pedig amikor én mondom :) Még jó, hogy ilyenkor újra be lehet azonnal kapcsolni.
Ha már a segédrendszereknél tartunk. Természetesen van 3D kameranézet is, ami parkolásnál nagy segítség, de ami különösen jó, hogy az első két kerék is rendelkezik külön kameranézettel. Ez egyrészt parkolásnál a padkázást elkerülendő nagy könnyebbség, de egy nehezebb terepen is csodákat tud művelni, ha látom, mibe mászok be a kerékkel.

Számomra a legnagyszerűbb vezetéssegéd mégis a sávtartó automatika, nagyon magabiztosan, és helyesen tudja a sávban tartani az autót - egy szerpentines úton, éjszaka, már szinte csak pihentettem a kezem a kormányon, a gép nagyon szépen vette az íveket. A távolságtartó (akár 0-ra lefékező!) tempomattal kiegészítve szinte önvezet az autó. De azért egy apróság óvatosságra int: a gép ugyan jelzi a HUD-on is, műszerfalon is, hogy épp aktív-e a sávtartás (ritkán, bizonyos helyzetekben nem érzékeli a sávot mindkét oldalon) - de olyan pici piktogrammal adja ezt tudtunkra, hogy ha nem figyel az ember, egyszer csak azt veszi észre, hogy a kocsi "elengedte" a kormányt. Amennyire nagy segítség a rendszer, ez annyira veszélyes lehet - én a gyártó helyében sokkal markánsabb jelzéssel közvetíteném a sávtartás működését.

A hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is segített már pár kereszteződésbe kitolatásnál - már messziről érzékeli a közeledő autót, a miénket pedig el is kezdi fékezni. Szóval tényleg jó, nem csak parasztvakítás.

A központi fejegység Android Auto/Apple Car kompatibilis, szépen együttműködik a telefonnal, ilyenkor a HUD-on nem jelzi a navi irányokat, csak a központi kijelzőn. Ellentétben a gyári navival, ami HUD-ra is szépen kivetíti a manővereket, és meglepő módon, a gyári navi hangja sokkal szebb, természetesebb, választékosabb, mint a Google-é!! De a térképfrissítések itt nyilván ritkábban adottak, tehát ahol esélyes a közelmúltbeli tereprendezés, ott inkább Google, ahol nem, ott inkább gyári. Egyes német márkáknál tudom, akár az előttünk levő műszerfara is kipakolható a térkép, na itt nem, de a HUD iránymutatás elég látványos és precíz, ha meg kell a teljes térkép, akkor ott a középkonzol.

A HUD-ra a rendszer a sebességhatárokat is kipakolja, miután érzékelte(!) a sebességkorlátozó táblákat. Itt szerintem nagy segítség lenne, hogy ha már érzékeli, legalább aktív tempomat esetén kiválasztható lenne az automatikus sebességcsökkentés a korlátozásnak megfelelően. Na ilyet nem tudtam kihozni bele, ez csak kinyomja elénk, mi a korlát. DE! Magyarországon ez lehet, nem is baj, ugyanis mivel a korlátozó táblákat rendre nem követik feloldó táblák (csak kereszteződés), ezért a jármű a korlátozás jelzése után simán képes 60-as piktogrammal kivinni minket akár az autópályára is, amíg nem lát más táblát (pl.130). Tehát a rendszer itthon van de(r) sar.

Maga a műszerfal egyébként rendkívül informatív, még az ablaktörlőfokozatot is kiírja, ilyennel én még nem találkoztam.

A világítás kanyarkövető, ez hasznos, illetve a reflektor hagyható automatán, ez szembejövő forgalomnál, előttünk levő autónál, ill. lakott (kivilágított) településnél automatikusan lekapcsol, majd vissza, elég jó hatásfokkal (csak néha rázták rám az öklüket a közlekedők :) ).

A hifi rendszerről olvastam szuperlatívuszokat is, meg leminősítést is - szépen szól, mondhatni prémium, de azért az igazi prémium autóhifik közt vannak jóval ütősebbek is.

Az összkerékhajtás szükség esetén az első-hátsó kerekkel eltérő arányban aktivizálódik, de állandóra is kapcsolható, komoly terepen, hóban még nem próbáltam (nemsokára megtehetem majd Ausztriában, frissítés köv.)

Terepmenés után (is) hasznos, hogy az ajtók alsó élén túlnyúló takarólemez van mindegyiken, így kiszállásnál nem sározzuk össze a nadrágunkat.

A csomagtartó automatikus nyitás nem láblógatós (ez bevett, de elég idióta megoldás), hanem elég, ha a lezárt kocsi mögött kulccsal a zsebünkben megállunk pár másodpercre, elkezd a kocsi sípolni, ha a negyedik sípolásig nem megyünk arrébb, akkor nyílik a csomagtartó. Ötletes, nem kell bohócot csinálni magunkból, és időben sem több. A márka honlapján arról is szó van, hogy a kocsi érzékeli, hogy a hátsó tereptárgy milyen messze van, és ha a csomagtérajtó belenyílna, akkor nem engedi felnyitni. Jó lenne, ha tényleg igaz, de erről a leírásban egy kumma szót nem láttam, kipróbálni meg nem mertem. Talán majd kartondobozokkal...

Apróság, de tetszik, hogy az öblös kipufogó nem kamu. Ez egy őszinte kocsi.

A megbízhatóság próbájának még előtte vagyok, de az 5év km korlátozás nélküli garancia nem hangzik rosszul, mondhatni egyedülálló. Ja, pont a Hyundai benzines (GDI) motorokról voltak korábban (főleg USA-ban) kigyulladásos sztorik, ennél vannak megnyugtatóbb előéletű motorok is, de ahogy össze tudtam gyűjteni az infókat, ezt a problémát az újabb évjáratoknál orvosolták, a régieket is visszahívták. Tehát probléma már megoldva. Elvileg. :) Na de ha más, körülrajongott (három betűs) márkákat égethet a hév tüze, akkor ezt miért ne? ;)
Elnézést a hosszúra nyúlt leírásért, de aki vásárlásban gondolkodik, talán ebből az információáradatból megtalálja azt, ami neki igazán fontos szempont.

Hibalista

- Egyelőre semmi.

Ide hordtam szervizbe

Autóméry Kft., Nyíregyháza

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 2019
Kényelem (10) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 5000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Prius Plus Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Hyundai Santa Fé 2018 (2019)

További ítéletek (1 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)