(Nem) Sánta
Szöveges ítélet
Leány lovasversenyzésbe kezdett, az én Mitsu Carismám (A három gyémánt egyike néven megtalálható, jelenleg is megvan.) kényszerből elhúzta az egyes utánfutót, de a pacival együtt az barátok közt is 1200 kg, nem 1.6-os benzinesnek való feladat. Szükségessé vált valami lószállító-cibáló járgány beszerzése. Párom Thaliája (Hű török szolga néven ítélkeztem róla) lassacskán tíz éves lett, 172e km-rel triviális volt, hogy helyette keressünk valami mást. Sokáig nézelődtem, néztem a Mitsu Outlandereket, de a dieselt PDTDI motor miatt nem ajánlották vontatásra, több helyen olvastam, hogy borzasztóan nyomatékszegény kis fordulaton, a lakókocsis sorstársak emiatt gyakori lefulladásokat vagy kuplungégetést emlegettek. A benzines meg nem tűnt elég erősnek.
Szép lassan elértem a Hyundaihoz. Olvasgattam-nézelődtem, próbáltunk egy Tucson-t, de valahogy az a példány nem volt szimpatikus. Aztán jött Ő. Már figyeltem egy ideje, nem kapkodtak érte, annak ellenére, hogy első tulajos volt, szép lassan olvadt az ára a hahun. Amikor aztán 2,5 m Ft alá fordult, felhívtam a hirdetőt. Korábban sérült a bal hátsó sárvédő, javították, van benne 156e km, első tulajtól beszámított, szervizkönyvvel. Nyitott volt a Thalia beszámítására is, így felkerekedtünk, megnéztük, megegyeztünk.
Lassan 4 éve velünk van, szívünkhöz nőtt. Többször voltunk 7-800 km-re nyaralni, tetőboksz, teli csomagtartó, 5 ember, óra szerint 135 km/h = 8,5 L autópályás fogyasztás. Teljesen reális. Aztán kipróbáltam, ha óra szerint 120-125 körülre állítom a tempomatot, akkor 7,5-8 közé apad az igényelt gázolaj.
~4 000 km lószállítózás (egyes és kettes is, vegyesen, a kettes "rakottan" már 2 tonna!) tapasztalata alapján 10-11 liter körül fogyaszt. Stabilan viszi a futót, gyorsításkor kicsivel lehetne erősebb a motor, illetve nyugodtabb lenne a szívem egy felezővel, de így is teljesen kezelhető számára a feladat.
A 2012-es télben volt alkalmam kipróbálni 40 cm-es hóban, sokkal jobb, ha ilyenkor az automata üzemmódban marad az összkerék kapcsolója. Az első kerék kis elpörgése után már tol a hátulja. Viszont összezárva meglepően könnyen lehet driftelni vele, kanyarodáskor pici gázra is tolja ki a seggét. Szereztem rá egy 7,5 tonnás Iveco-ról hóláncot is, rátettem, aztán csak vigyorogtam a takarítatlan 85-ös főúton, nem kérdezett...
Összegezve az eddigieket: szeretjük. Kicsit fura a dizájnja, de ez engem nem zavar, abszolút munkásautó. A néhány hónappal fiatalabb II. generáció ugyanezzel a felszereltséggel, ugyanilyen futással 1 000 000 Ft-tal lett volna drágább! Annyiért mosolyogva elnézegetem a púpjait... Nagyon tetszik a külön nyitható csomagtérablak, egy elválasztó rács beszerelése után tényleg csurig lehet pakolni. A kormánya (gondolom az összkerékhajtás miatt) túl könnyűnek tűnik, de gyorsan megszokható. A 225/70-es gumikkal nem kanyarvadász, de nem is arra kell. Normális haladásnál nem okozott gondot autópályán-főúton sem, rossz utakon meg nagy előny. Párom (hétköznapokon Ő jár dolgozni vele, napi 8-10 km, nem a legideálisabb, de mit van mit tenni...) élvezi, hogy magasan ül, ellát mindenki fölött, van tekintélye a forgalomban. A bőrkárpitot kihagytam volna az életemből, télen hideg-nyáron meleg, csúszik, szóval nem igazán értem, miért fizet ezért valaki plusz pénzt, előbb-utóbb megmérgedek, és teszek rá üléshuzatot. A sofőrülés oldalánál amúgy is megöregedett 200e km alatt, illetve a kormányon is van kopásnyom, de nem dőlök miatta a kardomba.
Egy tanulság minden autósnak: első nyáron Zágráb körüli dugóban, 40 fokban fél órát álldogálva - araszolva a fizetés után azt vettem észre, hogy nem akar menni: vissza is hiába váltottam, 3000-nél többet nem pörgött, hibajelzés nem volt. Kicsit leizzadtam, de néhány km-re, a következő fizetőkapunál újraindítva minden ment tovább rendesen. Hazaérve slaggal átmosattam a hűtőjét, azóta ezt minden tavasszal megteszem mindkét autónál (semmi esetre sem magasnyomásúval!!!), elég sok mocsok kijön onnan! Azóta nincs ilyen hiba.
Szomszédom is sokat nézegette - kérdezgetett róla, mígnem 2 év után vettek a feleségének egy II. generációst, 2.2D összkerekest. Ők is nagyon szeretik, véleményükről csak annyit: azóta nem az azonos korú 530D BMW-jükkel mennek nyaralni... :)
Hibalista
- - Vásárlás után olaj, szűrők, vezérlés és hosszbordás szíj csere, vonóhorog felszerelés, műszaki - kb. 180 000 Ft - - Akkumulátor első télen, gondolom, a kereskedő leggyengébb akkuja volt, de ezzel kalkulál az ember használt autó vásárlásakor. - 100Ah, kb. 35 000 Ft - - Egyik izzítógyertyája sem ment, ennek ellenére tökéletesen indult a legnagyobb hidegben is, csak volt egy pici dadogás az első néhány ütemnél -5 fok alatt. Az alábbi tömítéscserével együtt 3 db-ot kicserélt a mester a négyből, a negyediket nem merte erőltetni, nehogy beletörjön. - izzítógyertyák: 3 x 6 000 Ft - - Szivárgott a nagynyomású szivattyúnál a tömítés, szerelő szerint még sokáig elment volna, de 6 év után nem árt a csere. Arra mondjuk komoly összegű fogadást kötöttem volna, hogy ha nem csináltatom meg, akkor a lehető legmesszebb / legrosszabbkor adta volna meg magát. - Tömítéskészlet + munka 30 000 Ft - - 2013-as műszakin egy első szilenetet kellett cserélni, kb. 6 000 Ft, plusz első féknél betétcsere, kb. 15 000 Ft.
Ide hordtam szervizbe
Salfer Mihály, Kópháza-SopronNagyon sok a munkája, sajna volt, hogy elmaradtak dolgok emiatt, de minden szükségeset megold.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Gergely József, SopronŐ csinálta a tömítés- és az izzítógyertya-cserét. Korrekt.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 156000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Thalia 1.4 RT | Következő autója? | Santa Fe II |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
