A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Hyundai » i30 (2017)

i30 1.4 T-GDI M/T, 5-ajtós, comfort 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Hunyadi Piroska

Szöveges ítélet

Az autót 2018 december közepén rendeltük meg és 2019. február 15-én vettük át.

Még pár szót a viszonyításról: előző autóm egy 2004-es modellévű (2005-ben újonnan vásárolt) Mitsubishi Spacestar 1.6 volt, diamondline felszereltséggel, az azt megelőző pedig egy P11-es Nissan Primera. A P11-be 160eKm körüli távot, a Micuba 142eKm-t tekertem bele. Mindkettő nagyon megbízható, igazán jó autó volt, bár nagyon nem azonos karakterek. A P11 egy igazi országúti utazó volt, elég nagy, kényelmes, csendes, tespedős autó, a Micu sok előnye mellett azért egy kevésbé finom kocsi: hangosabb is, kevésbé kényelmes, kisebb is, minden szempontból "nyersebb", de egy igazán szerethető, jó gép. Tartottam tőle, hogy a NedCar-os vonalról hoz majd kellemetlen dolgokat, a váltótól is sokan óvtak ... hát semmi nem jött be ezekből. A P11-et bő 5 évig hordtam, ennyi idő alatt túl sok minden nem kopott el benne (fékbetétek, 1 pár hátsó teló, 1 pár féktárcsa). A 2. tulajjal később viszonylag sokszor összefutottunk, igazi kultusztárgy lett náluk a P11, legutóbb már 300 eKm-en túl voltak vele, még mindig patent állapotban.

A Micuval együtt azért az a futásteljesítmény 14 évi használattal járt, utcán parkolt, túl sok tutujgatást nem kapott, ugyanakkor ami a szervízelést és a szakszerű használatot illeti, szerintem jó sora volt nálam. Mindig megvoltak az előírt karbantartások és javítások, a kopó cuccok cseréje is azonnal, amint "észlelhetők voltak". Rendszeres szervíz 10 eKm-enként, végig ugyanaz az autószerelő gondozta az autót. Szóval most úgy lett beszámítva az új autóba, hogy szerintem aki ezt megveszi szintén nem jár rosszul. Két dolog volt összesen a Micuban, amit kimondottan nem szerettem: a zajkomfortja (főleg autópálya-tempóknál) és a sofőrülés állítómechanikájának a megoldása (ami nagyon bénán van elhelyezve, mindig nyomta a combom oldalát). Ennyi.

Mindezeket csak azért, elöljáróban, mert számíthat a mihez képest, amikor az ember véleményt mond.

Milyen autót kerestem? Lehet SUV, egyterű, vagy valami jól használható közepes méretű ötajtós, kizárólag benzines (lehetőleg nem turbós és semmiképpen sem valami súlyosan downsizingolt, semmiképpen nem 3-hengeres), lehetőleg jó fogyasztású, csendes, kényelmes. Mindenképpen új autót akartam venni, mivel ezt is sokáig szeretném megtartani. Na és persze szerettem volna a dolgot a lehető legkevesebb pénzből megúszni, ahhoz képest. Márkák körüli felhajtás, divat-dizájn-szempontok, márkahűség és hasonlók semmilyen szinten nem érdekeltek.

Amiket közelebbről megnéztem: Mitsubishi ASX, Suzuki Vitara, Suzuki SX S-Cross, Honda Civic (5-ajtós), Honda Jazz, Dacia Duster, Toyota Auris/Corolla és Avensis, Kia Ceed, Hyundai i30 és Kona és Tucson. Érdekes volt, hogy milyen gyorsan potyogtak ki autók, gyakran még próbakör se kellett hozzá, hogy kiessenek (pl. a Honda Civic ki-beszállása, térkínálata, a Honda City belső terének anyaghasználata és dizjánja = a 14 éves Space Star-omé ..., stb.).

Végül a döntöben az ASX, az i30/ceed és az S-Cross maradt. Próbakör és még egy, alaposabb "megnézés és megtapasztalás" után pedig végül az i30. Érdekes volt, hogy kimondottan olyan autót kerestem, amibe ki/beszállni legalább olyan könnyű, mint a Space Star-ral volt, ehhez képest végül nem egy SUV/egyterű nyert. Nem tudom, hogy az ajtókivágáson, vagy az ülés formáján, vagy min műlik, de az i30-ba baromi könnyen lehet ki/beszállni, nagy törzshajtogatások és fej-beverések nélkül. Benne ülni pedig már sokkal kényelmesebb vezetőpozíciót ad, mint pl. az S-Cross. Nyilván ezek mind szubjektív dolgok, én 173 centivel, kb. 110 kilóval, középkorú férfiember létemre, eléggé leharcolt gerinc-alkatrészekkel mindenesetre így tapasztaltam. Az igazi tanulsága az egésznek, hogy nem kellenek nagyon prekoncepciók, _mindent_ki_kell_próbálni!

Aztán persze jönnek a békák, amik közül van, amit muszáj lenyelni (így döntöttem legalábbis) és bízom benne, hogy nem lesz velük több bajom, mint a Space Star "rönó"váltójával (szóval semmi). Mik ezek?

1. Ha lett volna i30 is még szívó 1.6-ossal, vagy valami kicsit nagyobbal, nem vettem volna turbóst.

2. Az előző ponttal együtt talán a részecskeszűrőt is megúsztam volna egyúttal (szintén tartok tőle kissé).

3. lássuk csak .... nincs több béka

A comfort felszereltségi szinthez tartozó dolgokon túl még 2 dolgot kértem az autóba:

1. a kétzónás automata klímát (100 eFt felár)
2. gyári vonóhorgot (kerékpárszállításra fogom használni leginkább): kétszázvalahányezer forint az ára, szóval nem olcsó, de egy mozdulattal levehető és szerintem sokkal jobban megér ennyi pénzt, mint egy sor elektromos kütyü.

A gyári alapszínt választottam, ami egy nagyon szép piros szín, nagyon jól áll a kocsinak, jól látható is vele az autó az úton, ráadásul nincs felára (feláras szín a sima fehér is, meg erősen felárasok a metál és gyöngyház-színek).

Durván két hónap várakozás után vehettem át végül az autót február 15-én. Minden tekintetben igazolta/felülmúlta az elvárásaimat eddig. Néhány szempont:

1. kényelem, komfortosság:
- bőven elegendő tér, nagyon jól beállítható vezetőhelyzet, nagyon kényelmes hátul is;
- csendes;
- jól rugózik (miközben nem imbolyog és nem dülöngél);
- nagyon jól szellőzik és hűt-fűt (iszonyú gyorsan elkezd fűteni elindulás után és nagyon hatékonyan teszi a dolgát alig észlelhető légáramlat mellett), rengeteg légbeáramló rostély, külön rostélyok a hátsó utasok számára is;
- a kütyük kezelhetősége teljesen magától értetődő és logikus, áttekinthető és kevés figyelmet kíván
- a hifi teljesen korrektül szól (mondjuk ebben is segít a csendes autó)

2. kütyük: ezekről jobbára azt gondoltam, hogy mindegyik csak a bajnak van, de majd legfeljebb kikapcsolom, ha zavar. Ehhez képest eddig még minden ilyen kimondottan jól teszi a dolgát, úgy, hogy eszem ágában sincs kikapcsolni bármelyiket, pl:
- Start/stop: amikor megállok (pl. lámpánál), akkor ha addigra, amikorra az autót végül állóra fékezem üresbe teszem a sebváltót és _nem_tartom_benyomva a kuplungpedált, akkor leáll a motor, majd amikor elindulnék és ehhez kinyomom a kuplungot, hogy sebességbe tegyem az autót, akkor mire indulni akarnék már rég ketyeg a motor és lehet menni. Semmiféle extra odafigyelést nem igényel a dolog, cserébe várakozáskor nem fogy a benzin. Ha tudom hogy rögtön indítani fogok, akkor elég a leállás végén a kuplungot már benyomni és akkor nem fog leállni. Persze gombbal is tiltható a funkció, de eddig még nem láttam szükségét.
- Intelligens fényszóró: tol az ember egy országútit, erre kigyullad a visszajelző lámpa, hogy "auto", majd 2 másodpercen belül felteszi az autó az országútit, ha lehet és szabad. Ha valaki megy előttünk, vagy jön szembe, vagy bevilágított lakott területen megyünk, akkor nem teszi fel a reflektort, vagy ha fel volt téve auto-ban, akkor vissza lekapcsolja. Hogyan működik? Pontosan, gyorsan, jól. Ugyanígy a "kanyarfényszóró" ügyesen belevilágít a kanyarodás vagy elfordulás irányába, valóban számít a biztonság szempontjából.
- Sebességhatároló és tempomat: magától értetődő módon teszi a dolgát, nagyon könnyű kezelni. A tempomat elég szép dinamikával is gyorsít vissza szükség esetén, nem tökölődik fölöslegesen.
- Multimédia, telefonkihangosítás: azonnal párosodik és biztonsággal működik. Én nem kértem a kétféle drágábbik fejegység közül egyiket sem, szóval a kisebbik képernyős és _nem_érintős_ alap fejegységet használom és nagyon jó. Navigálni 30+ éve tudok térkép és útjelzések alapján, az egész androidos/ájfónos izé csak egy teljesen fölösleges probléma- és kockázati halmaz egy autóban (peeeerszeeee hogy maradi vagyok, de miattam senki nem fog meghalni mert épp a f.xbukkot masszírozom vezetés helyett). Szóval nyugodtan meg lehet venni az alap fejegységet, nagyon jó és bőven elegendő. Egyébként pedig hangzás szempontjából pontosan ugyanazt tudja mint a két drágábbik fejegység (csak megspóról az ember párszázezer forintot).

3. "Autóságok": hát ez nagyon jó
- Gyakorlatilag alapjárattól kezdve megvan az ereje nagyja, nem gyengélkedik, nem erőlködik, ha kell, megy mint a mérgezett egér. Külön "gond", hogy mivel ráadásul az egész nagyon csendes, így nem nagyon vannak érzékszervi segítségei az embernek arra, hogy "ne váltsak-e vissza?" és hasonlókra. További "gond", hogy a doksi szerint 2e és 4e közötti fordulatszámtartomány lenne az optimális az autó bejáratásához, amiben (autópályatempókon innen) életszerűen nem lehet benn maradni, ha az ember követi a váltási javaslatot a műszerfalon. Szóval az autó gond nélkül elgurigázik már épphogy ezres fordulattól és semmi jelét nem adja, hogy gyengélkedne (pl. hatodikban 50-nél és 1100-as fordulatnál gurigázva az autó nem kérte, hogy váltsak visszább). Szóval direkt oda nem figyelve erre használgatom az autót úgy, hogy azért "mozogjon" is az a fordulatszámmérő egy kicsit. Na és mennyit fogyaszt az autó ilyen zsiványkodás mellett? 6.3-as átlagot. Télen, téligumival. Bejáratás nélkül ez simán 6, maximum. Boyracerkedve persze talán 8 litert is meg tudnék vele etetni. Talán. Hogy a tesztelős "autósújságírók" hogy csinálnak vele 8-9-10 literes átlagokat ...?
- Fékezés: nagyon precízen adagolható, kis erővel kezelhető, de gyorsan megszokható. Könnyű, de jó fogáspontú kuplung.
- Kormányzás: Gyorsabban haladva kicsit felnehezedik, ugyanakkor ott is elég közvetlen kormányzás. Kis mozdulatokkal lehet kátyú-dodgemezni vele, élénk és pontos. Egyébként parkoláskor eléggé "kitekerhető", szóval nem kell neki egy ferihegy egy megforduláshoz.
- Tolatás: én nem kértem bele tolatókamerát és úgy fest, hogy nem is kell bele. A tolatóradarja nagyon precízen jelez, jól használható, a tükrök segítségével akárhova be lehet vele állni. A tolatólámpa jól derít fénnyel a kocsi mögött.
- Kanyarok: hát így sok év vezetés és sok autó után ismét meg kell tanulni kanyarodni vele, mert olyan nemtörődöm nyugalommal tekeredik bele a kanyarokba, a fizikát alaposan szembepössentve, hogy "érzésre mint az előző autómmal" bevettem pár kanyart a bükkben, amivel csak annyi volt a baj, hogy amiben az már 50-nel kicsit majrés volt, ez 70-nel még annyinak se érződik és ráadásul annyira csendes is a kocsi, hogy olyan mintha ott se lennék. Az egyetlen dolog, ami néha feltűnt, hogy "ejnye de nekitámaszkodtam a deréktámasznak". Szóval ezzel jó lesz óvatosnak lenni. Érzésre olyan, mintha állandóan széles terpeszben _állnánk_ az úton és a kanyar meg vajon mi?

-------------------------------------------------------------------------------
Update 2020.08.02.

Valamivel több mint 16 eKm-t mentem vele eddig.

Megvolt közben az 1. 15000-es (valójában kb. 12 eKm-nél, 1 éves korában) garanciális szervíz, olaj, olajszűrő, stb. ... semmi különös. Tavasszal volt, a vírus-szitu elejefelé, valahova elraktam a számlát, de a franc se emlékszik már rá pontosan, nem volt 20 eFt.

Voltunk vele külföldön nyaralni tavaly, az átlagfogyasztást azzal se sikerült 6.5 fölé tolni, sőt, elindult lefelé (hazaútig már 6.2 volt a szumma átlag).

Pár hete kapott egy teljes alváz- és üregvédelmet, szakszerűen megcsinálták. Az ára kereken 100000 Ft volt.

Néhány szubjektív tapasztalat:
- Az ülés ülőlapja lehetne egy kicsit szélesebb. Karcsúbb embereknek ez valószínűleg nem téma.
- A sebváltó új korában kicsit kelletlenül működött bizonyos esetekben, ez mostanára teljesen megszűnt, egy ujjal tologatható, szépen bekattan a fokozatokba.
- A gyári vonóhorog olyan passzentos, hogy ha le van véve, a visszarakása nem kis mutatvány, ráadásul egy jó darab vas, jó súlyos, szóval jobb lenne, ha más márkáknál szokott módon nem levehető, hanem mondjuk behajtható lenne.
- A gyári téli gumi (hankook) városi tempónál fura hangon "fut", olyan enyhe kerékcsapágy-hang. Gyorsabb tempónál (kb. 70 felett) ez megszűnik. A nyári gumi szerencsére csendben van, remélem így is marad. Egyébként fékezés/kanyarodás/elindulás tekintetében nagyon jók ezek a gumik, a kopás még nem látszik.
- Az autó motorikusan nagyon halk, szélzaj sincs, viszont durvább útburkolatokon a gördülési zaj elég erős.
- Nem szeret nagyon lassan menni. Földúton mentem vele, kátyús, gödrös részen, első fokozatban alapgázon is gyorsabb volt, mint ami oda jó lett volna, így helyenként csúsztatott kuplunggal kellett menni. Ugyanez nagyon meredek emelkedőn, lassú menetben, az 1.6-os szívó Micu gond nélkül felballagott akárhova egyesben szép lassan is akár, itt a vezérlés igyekszik kicsit feljebb tolni a fordulatszámot. Hát ilyenek ezek az új euro-normás turbós kis motorok. El nem tudom képzelni, az ezres háromhengeresek mit kínlódnak ilyen helyzetekben.

Szóval eddig semmi hiba nem volt, jól működik a gép.

Hibalista

- új autó, nyilván semmi

Ide hordtam szervizbe

Borsod Autó Kft. Miskolc (márkaszervíz)

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2019
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 16000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Space Star 2004-es modellév Következő autója? valami ilyesmi
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Hyundai i30 2017

További ítéletek (14 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)