Szerethető szürke átlagautó
Szöveges ítélet
7gen Honda Civicből ("busz") ültem át, nagyon szerettem azt a kocsit, de sajnos korosodott és sok hiba jött már elő rajta, így nem akartam többet rákölteni (bár a szerelő szerint már majdnem tökéletes volt a kocsi, annyi minden cserélve lett rajta :P). Tetszett a Honda kifinomult motorja, a szuper fogyasztás, a tágas beltér és a csomagtartó, így evidensnek tűnt Hondába átülni. Sajnos a következő Civic generációból a faceliftes 1.4-es (a 100 Le-s) nem volt elérhető a pénztárcámnak (idős autót pedig még egyszer nem akartam venni, hiába a látszólag jó állapot, öregedett minden). Képbe jött még a Honda Jazz is, mert azon tanultam vezetni és a 196 cm-el is jól elfértem benne. Találtunk is egy nagyon jó kis kocsit a 2. generációs (2009 utáni) Jazzből, s tényleg meg tudom erősíteni a mindenhol olvashatókat: a 196 centimmel elöl kényelmesen elfértem, s magam mögé is be tudtam ülni!
De nem akartam leragadni csak egy márkánál, sok jót olvastam a koreai kocsikról is, így a C'eed és az i30 is bekerült a kalapba, s végül az i30 mellett az döntött, hogy "autóbb" volt, mint a Jazz (C'eed-ből meg épp nem volt nem fekete eladósorban): itt tényleg nagyon sok hely van, nagyon kényelmesen ülök, hátul még jobban elfértem (bár ott terveim szerint elég keveset fogok ücsörögni) és a felszereltsége is jobb, mint a kis Hondáé.
Tudni kell rólam, hogy az autózásban alapvetően két dolog érdekel: az egyik a biztonság, a másik pedig a normális fogyasztás; a presztízs, a menetteljesítmények, stb. nem különösebben számítanak (persze az autó legyen megbízható, de ez annyira alap, hogy nem is akartam ideírni). Ebből a szempontból az i30 is jó: szuper biztonsági felszereltsége van és egy pár ezer km hozzászokás után a fogyasztással is elégedett vagyok már (eleinte nem voltam az). Alapvetően országúton, 90-95-ös tempóval közlekedek, 3000 fölött ritkán jár a fordulatszámmérő városban is, így 5,5-5,8 literre sikerült levinnem a fogyasztást; a Hondával ez 5,2-5,3 liter volt. Persze az i30 papíron 109 Le, a Honda pedig 90 volt, de a különbség nem annyira érződik. Az i30 tehát egy jó autó (az én céljaimnak tökéletesen megfelelő), de aki vezetési élményre is vágyik, az máshol keresse. Városban viszonylag keveset autózom Budapesten, a - nem is annyira durva dugókban - a fogyasztás 7,1-7,5 liter körül van, klíma nélkül. Sajnos az ISG nem kapcsol be, így egyelőre nem látom, hogy csökkenni fog ez a fogyasztás.
Az autó egyébként kényelmes, ahogy említettem már, tágas, jól el lehet benne férni. A csomagtartó 340 liter, ez egy kis családnak, mint mi is vagyunk, elég. Jó pont, hogy Isofix van. Tárolórekesz van bőven a kocsiban.
Menet közben a motort szinte nem lehet hallani, nagyon csendes, szélzaj nincs, de a gördülési zaj elég nagy. Sokat lehet olvasni arról, hogy a futóműve lágyra van hangolva, a Honda ettől sokkal lágyabb volt, de jó ez a futómű is, olyan érzés, mintha siklana az ember az úttesten.
A kezelőszervek jól és könnyen kezelhetőek, a váltó kicsit szintetikus érzetű, néha akad, de egyébként jó. Nekem a Honda után fura az elektronikus gázpedál, de meg lehet szokni és elég jól adagolható. A fékek nagyon jók. Sokan felemlítik a kék háttérvilágítást: este valóban elég erős, de engem speciel nem zavar. A lámpája jó, megfelelően bevilágítja az utat. Olvastam több helyen, hogy halk az index: ilyet én nem tapasztaltam, jól hallható. A tükrök nagyok, szerintem az autó környezete jól belátható. Az alja kicsit lent van, könnyen fent lehet akadni mindenen.
Összességében úgy gondolom, hogy ez egy, a tömegből ki nem tűnő, szürke átlagautó, ami az A-ból B-be eljutás céljának tökéletesen megfelel. Jók a menettulajdonságai, a felszereltsége és a helykínálata. Remélhetőleg a fenntartásával kapcsolatban sem kell sok negatívumra számítanom - erről sok tapasztalatom még nincs (és ne is legyen :))
Update: 1 év, 10000 km használat után az autóval nincs semmi probléma. A már vételkor akadozó ISG nem működik, de egyáltalán nem hiányzik. A klíma nem hűt, javítva lesz. Kapott Vredestein négyévszakos gumikat, segített a gördülési zajon és a komfortérzeten is.
Update2: 1,5 éve van meg az autó, megjártuk vele Szlovéniát is, gond nélkül. Autópályán 115-120-as tempót érdemes tartani, itt még 6,3-6,5 literrel megelégszik és nem olyan nagy a zaj sem. 130-nál már majdnem 4000-et forog, fogyasztás is megnő. 160-ig még jól gyorsul, utána elfogy az ereje.
Az autóval elégedett vagyok, nagyon keveset használom (heti 1x városban, havi 2-3x hosszabb-rövidebb utakra), a fogyasztás országúton 5,3-5,6 l/100 km között tartható, városban 7,2-7,5 liter körüli (nem vezetek dinamikusan).
Az autó tágas, 2,65 m-es bútorlapokat bent tudtam szállítani (ülések megfelelő hajtogatásával - nem kombi!), lakásfelújításkor radiátorokat, bútorokat, stb. gond nélkül.
Hibalista
- Klímakompresszor nem működött, átvételkor javították. Kavicsfelverődés szélvédőn, átvételkor javították. Kormányszög-jeladó hibakód tárolva; újrakalibrálva. Az ISG hol működik, hol nem (inkább nem). - - Update: 1 év telt el a vásárlás óta, most 9 éves az autó. A klíma nem hűt,az ISG nem működik. Klímahűtő lyukas volt, cserélni kellett, azóta teszi a dolgát. - Olajfogyasztás növekedésére lettem figyelmes, bár még nem vészes (3dl/1000 km körül). Olajcsere megtörtént. - - Update: Vásárlástól számított 1,5 év telt el. Vezérmű-lánc cserére volt szükség, mert már volt egy kis lánchang. Gyújtógyertyákat is cseréltek, ill. újabb olajcsere is megtörtént. Az egyik első rugó el volt törve, párban cserélték, hátsó stab. pálcák szintén cserére szorultak. Az autó viselkedésén érződnek a cserék, egyenletesebben jár, de az egész művelet elvitt 340.000 Ft-ot. - - Update: Az autó lassan 3 éve van nálam, továbbra is teszi a dolgát. Kapott egy új akkumulátort, ezzel már működik az ISG :) A vírushelyzet alatt home office-ban dolgozom, így az autó elég keveset van használva, csak városban - így hidegen 8,8-9 litert is elkér. Gyerkőc születése miatt lett lehetőségem tesztelni a csomagtartó méretét: a nagy kerekes babakocsit és a mózeskosarat elnyeli (340 liter a csomagtartó), túl sok mindent már nem nagyon lehet mondjuk melléjük betenni. - - Update: Majdnem napra pontosan 4 évvel a vétel után lecseréltem a következő Hyundai i30-ra, immár kombi kivitelben. A cserét a csomagtartó mérete indokolta főleg, egy nagyobb utazásnál kicsinek bizonyult (babakocsi, kismotor, stb. eléggé sok helyet foglalnak). Egyébként baja nem volt az utolsó évben sem, szilenteket kellett cserélni.
Ide hordtam szervizbe
Credit Car, Csepel, Kossuth u. 15. http://www.creditcar.hu/szerviz/Tőlük vettem az autót, megbeszélés alapján javították a nem működő klímát és a kavicsfelverődést. Olajcsere+hozzátartozók elvégezve. Nagyon korrekt társaság.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Autózseni Autószervíz, 1139 Röppentyű u. 40. https://autozseni.hu/Tibor segített az autó vételkori átnézésében (mindenkinek ajánlom ezt a szolgáltatást!), s alapszervizre is hozzá járt/jár a kocsi. Nagyon lelkiismeretes, a szakmájának élő embert ismerhettem meg benne. Sajnos 2019-ben Tibor már nem tudott szerelést vállalni, így az Extra Autó Kft.-hez mentem, ők cserélték a klímahűtőt és a nagyobb javításokat is megcsinálták. Gyorsan fogadtak, gyorsan dolgoztak, mindenről pontosan tájékoztattak, elégedett vagyok.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 91000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Civic 1.4 7gen | Következő autója? | i30 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
