Lajhár - a koreai offenzíva
Szöveges ítélet
Ahoj ahoj poplacsek!
Előzmény:
http://nepitelet.hu/autok/suzuki/swift_1989/luxury_sedan_-_a_megfizetheto_luxus/
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy kicsit alulstimulált informatikus, akinek volt egy egyébként teljesen jó suzuki swiftje, minek népítéletét lásd feljebb.
A srác elkezdett játszani a gondolattal, hogy mi lenne ha? Mi lenne ha kilépne a hőn szeretett swift árnyékából, és vállalna egy kis kockázatot? Úgy van, meg is hoztam az egyetlen ésszerű döntést, amit ebben a helyzetben lehet! Vettem egy koreai dízel autót!
És milyen jól döntött! Igaz a használati idő nem túl jelentős, másfél év, de a megtett 33 ezer kilométer azért már nagyjából elég ahhoz, hogy egy hihető, értelmes végkövetkeztetést tegyünk: Ez egy remek autó.
És most nem csak egy suzuki swift-hez hasonlítva. Az autó 4,3 méter hosszú, pótkeréktípustól függően 310-340 literes csomagtérrel rendelkezik, hátul rengeteg lábtér, jó felszereltség, meglepően jó anyaghasználat a beltérben, kényelmes futómű, nyomatékos, alacsony fogyasztású, és ami nagyon meglepő: meglepően csendes, kulturált dízelmotor.
Na persze, aki passat, mondeo, hasonszőrű autókkal hasonlítja össze, az máshol keressen olvasnivalót:)
Következzenek a részletek:
Beltér
Meglepően európaias. Ami ugye egyfelől azt is jelenti, hogy a giccses, bazári, ugyanakkor egyéniséget kölcsönző apró marhaságokat sajnos/szerencsére már nem tartalmazza a beltér, amihez már úgy hozzászoktunk az oldschool koreai autóknál.
A szent kvarcóra is száműzve lett, saját kijelző helyett beköltözött az audio rendszer kijelzőjébe :) Kikérem magamnak! Sokáig gondolkodtam, hogy beeszkábálok egyet, csak a dicső múlt tisztelete iránt, de aztán gondoltam, mégiscsak jobb így:)
Műszerfal, ajtók azon része, ahol könyök, ujjak matatnak mind puha, kellemes tapintású, és szép textúrűjú műanyag/szövet borítású. Kapcsolók, gombok mind-mind szépen, határozottan működnek, nincs az a tipikus olcsóautó érzet, hogy vacak, rideg műanyagból van.
Igazából nem tudom kinek az ötlete volt a ropitészta anyagú műanyagok száműzése, de én beleírnám a nevét legalább a történelem könyvekbe, de fohász címzettje is lehetne :)
Egyetlen hiba van, ami kicsit idegesítő: Ahol viszont kemének a műanyagok, igen könnyen karcolódnak. Ez igazából használatfüggő, de amikor a barátnőd belerúg az ajtókárpit aljába kiszállásnál, vagy a táskával végigkaristolja a kesztyűtartó alját, kb. ehhez hasonló arckifejezést szoktam vágni: http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/123/203/tumblr_lgciwePHn41qc3ioj.jpg
Ami még elég fontos - mivel már volt alkalmam szerelni, pl. kormány levétel, váltószoknya csere miatt a beltérben - elmondhatom, hogy először kicsit be voltam szarva, mert régi japán, koreai beltér mint olyan arról felismerhető, hogy tele van kapcsokkal, bolhákkal, patentokkal, amik általában egyszeri össze-szétszedésre vannak hitelesítve.
K*rva idegesítő, ezt nyugodtan elhihetitek. Legnagyobb meglepetésemre minden igencsak hajlékony, legkevésbé sem rideg műanyagból van, nehéz eltörni őket, újboli összerakáskor sem törik, és nem zörög. Halleluja! Elég jót tesz a közérzetnek, ha nem kell fosni attól, hogy soha nem lesz a régi, miután szétszedtél valamit.
Külső
Ez kb olyan téma, mint az angolok népszavazása a BREXIT-ről. Mindenekelőtt, megosztó:) Valakinek bejön, valakinek nem. Egy biztos, hyundaiék nem kockáztattak, európai formatervezőre bízták a dizájnt. Szerintem jól tették. Ha megnézzük elölről hátulról, oldalról, egy szép nagy felfújt félgömb, de elöl-hátul egyedi megjelenése van, attól függetlenül, hogy a hátsó nézete kicsit koppintás szagú.
Mindegy is, a lényeg, hogy nekem tetszett nagyon. És az a terv is teljesült, hogy az egymillió focus/golf/astra országában elfér egy, az átlagól legalább egy kicsit eltérő kompakt is.
Motor/váltó/stb
A motor, ó az a jó kis koreai dízel. Minden szarkazmus nélkül :) Egyes német dízelekkel összehasonlítva egyből feltűnik, hogy csendesebb, finomabb járású. A szomszéd Seat leon 1.9 dízelével összehasonlítva igen nagy különbség van. A koreai dízelhez képest az egy teherautó. Lehúzott ablaknál sem csörgő-morgó, sörösdobozban kavicsokat rázó valami.
Ami nekem még újdonság volt, hogy autópályán emelkedőn is képes gyorsítani az autó. Suzukiról átnyergelve ez olyan mértékű meglepetés volt, hogy gyorsan meg is néztem, hogy jó autóba ültem -e be, és miután rájöttem, hogy igen ez az én nevemen van, elmondtam egy égi köszönetnyilvánítást. Persze egy viszonylag modern (vagy kevésbé modern) turbódízel autó ezt tudja, csak nekem volt újdonság :)
A váltó határozott, kissé hosszú uton jár, de megnyugtató echte műanyagos klattyanással nyugtázza a fokozatba találást.
A motorról még annyit, hogy nem annyira szereti az 1500 fordulat alatti nyektetést (3-4-5 fokozatok). Ezt mély dörmögéssel díjazza, abban bízva, hogy többször nem fog előfordulni :) Nálam ez tökéletesen bejött, pár ilyen alkalom után már nem erőltettem a dolgot, egyébként szerintem amúgyse nagyon érdemes erőltetni 2 liter alatti motorokan ennyire alacsony fordulaton. Azt meghagyom a v6-os, v8-as tulajdonosoknak :)
Futómű/fékek
Elég lágy hangolású, kényelmesen ringó, de kanyarban nem vészesen dülöngélős, tengeribetegek se lesznek az utasok. Nekem bejött. Nem egy McLaren F1, de azért lehet vele kanyarodni borulás nélkül is akár. Komolyan. Pályanapra ne ezzel menjetek, de mindennapi autózáshoz teljesen jó.
A fék is hasonló átlagos kompakt autós. Elöl hátul tárcsafékek, semmi extra. Oké, ettől a fékteljesítménytől senki nem fogja kifejelni a szélvédőt, de ha nem 250-ről kell megállni minden 10 percben, akkor másnak is jó lesz :)
Összességében
Ami nem tetszett: Az autó 1400 kilós, és ezt néhány helyzetben érezteti is velünk. Valamint ha húzzunk a bajuszkapcsolót, hogy adagolja a szélvédőmosót, szinte azonnal töröl is az ablaktörlő. Ki volt az a marha, aki ezt kitaltála? Első alkalom, poros szélvédő, gondoltam majd húzok rajta pár rövidet, beteríti a lötty a szélvédőt, aztán amikor már telifújtam, majd törlök. Hát nem így történt, húztam egy nagyon rövidet, 2 mm szélvédőmosó hagyta el a fúvókát, és már törölt is. Hát bazz, köszönöm szépen.
Lehet én látom rosszul, és szándékosan van így, nyilván valami összeesküvés elmélet a szélvédőgyártók és a hyundai között, hogy kicsit felpörgessék a szélvédő eladásokat :)
Volt egy vicces történet is, amikor Horvátországból jöttünk haza. Mivel már "régóta" megvolt az autó, és már azt hittem mindent kitapasztaltam, úgy döntöttem, hogy megvárjuk a kedvenc kúthálózatom következő benzinkútját, hogy tankoljak (dízelt persze). Nézem, hatótáv 55 kilométer (amúgyis csal lefelé, több van abban), hohó, szuper, 20 kilométer múlva ehun lesz. Aztán jött a meglepetés: 50 után már --- km lett a hatótáv, villogással karöltve. Egy kicsit beszartunk, leginkább én. Mivel common rail, ezért egyáltalán nem biztos, hogy megússszuk szerviz, és légtelenítés, stb marhaságok nélkül, ha megáll a verda :) Úgyhogy gyorsan megálltunk tankolni még mielőtt ez bekövetkezett volna.
Nagyon jó kis autó, belül tágas, könnyű vezetni, picit máshogy néz ki, mint a többi 5 ajtós. Aki nem izgalmakat keres, és képes az opel-Vw-Ford szent átlagautó háromszögön túllépni (nem rosszak azok se, persze, csak mondom, hogy nem csak azok léteznek :)), annak bátran ajánlom.
Akár az enyémet is, ugyanis épp eladó. És már az utód is megvan, egy szép fekete, Hyundai coupe, 2.7-es V6-os motorral. Amolyan elő-kapuzárási pánik ihlette vásárlás :)
Talán 2 év múlva arról is születik egy kisebb szösszenet :)
Hibalista
- - Első stabilizátorok - 12 ezer forint, mindennel együtt - - Első stabilizátor szilentek - 5 ezer forint, mindennel együtt - - Bal hátsó kilincs tört el valamikor az előző gazdánál... - Szerencsére nagyon egyszerűen cserélhető, cseréltem mindet krómozottra, 20 ezer forint, magam cseréltem - - Váltószoknya szakadt, újat varrattam, 6 ezer forint, magam cseréltem. - - Izzók égtek ki... - - 2×2 fékbetét közül elöl a jobb belső betét fémig kopott, iszonyat hangok kiséretében fékezéskor, a külső oldalon még 3 milli volt rajta. csúszkák bezsírozva, új betétek, rézpaszta, elöl hátul. Magam cseréltem. - - Kormány ezüst betétjét előző tulaj "lekezelte" valamivel, amitől sérülékeny lett a festék rajta, 5 ezer, magam cseréltem. - - Karcos műanyagok az ajtókárpit kemény műanyagos részein - Ezeket nem bántottam. - Ezen hibák nagy része már megvásárláskor nem volt. Nagyobb hibák nem voltak
Ide hordtam szervizbe
Tatabánya, Király autószerviz
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Kia autószerviz, Lurdy
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 34000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Swift 1.3 16v manager | Következő autója? | Coupe 2.7 V6 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
