A kényelmes nagy kisautó Jazz 2009 Elegance 1,4 i-Shift
Szöveges ítélet
Honda Jazz a kis-nagy autó (2009, 1,4 Elegance, i-Shift automata)
10 évig egy Citroen Xsara Picasso 1.6 Exlusive autóm volt, több kiegészítő elektronikával (4 ablak automatikus felhúzása, LED DRL, parkoló segéd elől-hátul, 10 lemezes CD-tár) Nagyon szerettem, mert fantasztikus, tágas, kényelmes családi mindenes volt, sajnos jobb kezem és bal csípőm bajai miatt kénytelen voltam automatára váltani.
Aktív koromban céges autóként 10 évig hajtottam Hondákat. 1,6-os Civic 8,6-os gyorsulással 100-ra, 2 lieres ACCORD és két "síma" 1,5-ös Civic. Rengeteget hajtottam őket, az 1,6-os sok nagy német autót lealázott 92-95 között Németországban. Az egyik csúcsom Accorddal Dunaújváros-Düsseldorf 121 km/órás átlagsebességgel. Ezután a traffipaxok kissé lehiggasztottak. Szóval ilyen előzmények után vannak elvárásaim a Jazz-al szemben. A Jazz négy éve van nálam, kb 30000 km után határozott véleményem van róla.
Alapkövetelmény volt, hogy automata legyen, 90 kg-os testem mellé az anyósülésre beférjen 130 kg-os fiam, tágas, kényelmes legyen, de a rövidtávú (3-5 km-es) városi közlekedést és a szűk utcákat jól tűrje, valamint 3 főnek akár 2 hetes cucca is elférjen.
Nos Ő lett a Honda Jazz 1.4 Elegance i-Shift váltóval, 2009-es évjárat, 85 ekm-rel.
Pozitívumok
+A kocsi elvileg kiskocsi, de sok mindenben veri az egy kategóriával magasabban tanyázó autókat
+Csomagtér pótkerék nélkül (defektjavítóval) 398 liter.
+Fantasztikus a hátsó üléssor, az ülőlapok a háttámlára felhajthatók, nagy +szállítóteret adnak, pl. egy kerékpár is befér, vagy egy 120 cm magas pálma.
+Tárolórekesz az egyik hátsó ülőlapban, pl. kézikönyvnek.
+4 elektromos ablak, minden ajtón zseb, első ülések hátán szintén zseb, a vezető az ablakokat és az ajtókat is a 4+2 gombos ajtón lévő panelről lezárhatja.
+A távirányítóval lezárt ajtókat kilinccsel sem lehet kinyitni.
+Minden ajtó egyenként belülről mechanikusan reteszelhető, nincs "felhúzás" veszély.
+Sok rekesz, pohártartó (10 db), 2 db a szélső légbefúvók előtt, jó megoldás hűtésre-melegítésre, és egyéb cuccok (kulcs) bedobálására.
+Két kesztyűtartó, egyik hűtött
+Műszerezés jól áttekinthető, informatív
+Külön zöld nyíl a bal és jobb irány jelzésnek! Ritkaság!
+Kézre eső vészvillogó gomb. Dicséretes!
+Mindkét napellenzőben tükör (nőknek ez fontos, én ritkán nyitogatom)
+Külső hőmérő, +-3 fokot után állítható
+Automata klíma, hatásos, nem okoz huzatot, digitális kijelzés, gombokkal állítható, egyszerűen.
+Külső hőmérséklet műszer
+ 8 légzsák
+Jó kilátás a vezetőhelyről.
+Féklámpák, hátsó helyzetjelzők LED-ek.
+Hatalmas külső tükrök, bal oldali osztott, aszférikus, (szinte nincs holt tér) indexek külső tükrökben (LED)
+Fantasztikus erős, 16 szelepes VTEC motor 1335 cm3/98 LE. Automata üzemben 1000-2500 fordulat között kapcsolgat, de kézzel (kormány-fülekkel, vagy botváltóval) 6500-ig is felpörgethető.
+Normál tempónál alacsony fogyasztás (6 l alatt). Autópálya 140 km/ó-nál 6,1-6,4 l/100 km. Városi forgalom 6,7.
+Emelkedőn elindulássegéd, nem engedi visszagurulni.
+Az automata váltó tulajdonképpen egy 6 fokozatú kézi váltó robotizálva. Az egyes váltások észrevehetők, de nem zavarók. A váltó nem igényel extra olajcseréket (talán 130 000 km-ként).
+A kormányon lévő fülekkel mint az F1-es pilóták átléphetünk manuális válásba, ezek simábbak mint az automata váltások, de a pörgetésnek magasabb fogyasztás az ára.
+Jó az informatikai rendszer, nincs ugyan navi, de azok az okos telefonokat úgysem tudják megverni.
+Jó a rádió, szép a hangja, AM, FM, CD, AUX és USB. Egy pendrive-ról (64 GB-ig) az egész zenetárunkat vihetjük. I-Phone is csatlakoztatható.Ennek sajnos kijelzője egysoros, nehéz USB 3000 száma közül vmit megtalálni.
(A rádiót az egysoros 16 karakteres kijelzője miatt lecseréltem egy 8"-os multimédiás egységre. Ez mindent tud Rádió, videó, zene lejátszó, BT kihangosító Wifi hotspot, tkp egy Android 6,1-es tablet)
+Vezetőülés elég magasan van, kényelmes idősebbeknek is beszállni, (első ülések alatt a benzintank).
+Kormánykerék 4 irányban állítható, rádió és a fedélzeti komputer a kormányról vezérelhető.
+Első és hátsó belső szélesség kis autóknál átlagon felüli! Igazából azért csak 4 személyes hosszútávra.
+Hátul a lábtér kényelmesen nagy, a lábak az első és hátsó ülések alá is becsúsztathatók, belmagasság nagy!
+Hátsó üléseknek csőlába van, így az ülés alá is lehet pakolni. Kényelmesek a hátsó ülések és a pozíció is. +Támlába tolhatók a fejtámlák.
+Csomagtérben 4 akasztófül (hálónak) 2 szatyorfül, kalaptartó esernyőtartó hellyel (nem szívja ki a nap!). +Pótkerék helye 60 liter.
+Sok légbefúvóhely
+Ülés állítás (elől) kézi, praktikus.
+Aktív első fejtámaszok, alaphelyzetben is jól eltalálva, közel a fejhez.
+4 db fékezett kapaszkodó! A vezetőnek is, ez ritkaság! Kabátakasztó a vezető mögötti kapaszkodón.
+Első ülések háttámláján hatalmas zsebek!
+Mind az 5 biztonsági övet (elsőket sípolással is) jelzi!
+Motor nagyon csendes, alul is nyomatékos a 16 szelep ellenére (hogy csinálták?)
+Hátsó ülések egy mozdulattal csomagtérből is síkba fektethetők, (fejtámlákat nem kell kivenni) ilyenkor kisteherautós csomagtér!
+Programozható visszajelzések, automatikus tankolás részmérő nullázás, 2 rész-számláló
+Rendkívül dinamikus autó, az automata váltónak köszönhetően kb 30-50 m-t verek a többi autóra, úgy hogy normál tempóban megyek, nem versenyzek.
+Kis fordulási kör, Picasso (2 780mm tengelytáv!) után álom a parkolás!
+Hatásos 4 tárcsafék (automataként a viszonylag gyenge motorfék miatt az első tárcsafékek gyorsabban kopnak)
+Magas működési megbízhatóság
+Fényszóró és műszerfal világítás állítás
+Mindenféle 3 betűs rövidítés, ABS VSA stb.
Negatívumok (ez már a kekeckedés kategóriája egy szuper Picasso után)
-Vékony lemez (kb. 0,6 mm), kőfölverődés komoly sérülést okozhat
-Világítás kapcsolása 20 éve butácska megoldás, felkapcsolt fényszóró leveszi a rádió, óra és klímapanel fényerejét, így nappal ezek alig láthatók. DRL (LED-es menetfény) használata ezen segít, mert nem kell nappal tompítottat kapcsolni.
-Nincs dátumkijelzés.
-Leállított motornál a fényszórót nem kapcsolja le, csak tilinkózik!
-Csak a kisebb (2 kis doboz kóla) kesztyűtartó hűtött.
-Belső visszapillantó tükör függőleges mérete kicsi, állítgatni kell a terhelés függvényében!
-Külső tükrök automatikusan nem csukhatók, csak kézzel, nyomógombbal.
-A gyújtás levételekor az ablakemelőkön a működtető feszültség rajta marad, gombbal felhúzhatók (az első ajtók nyitásáig, de miért csak addig?) de a tükörről leveszi a feszültséget, azaz nem csukható be, csak kulcs be+gyújtás+tükör be... Nem kellően átgondolt megoldások.
-Visszajelző piktogramok szétszórtak a műszerek között, ráadásul többet kitakar a kormány.
-Az automata váltó kijelzőjét az esetek többségében, főleg induláskor kitakarja a kormánykerék.
-Hőmérő nincs: csak a motor hideg és túl meleg állapotát jelzi vissza egy led ikon.
-Középső szögletes légbefúvók nem zárhatók le teljesen, ráadásul kicsi az állítási lehetőségük. Szélsők kör alakúak, szuperek, minden irányba állíthatók, lezárhatók! Miért nem ilyet tettek középre is?
-Az a dudor (helyzetjelzőnek) a fényszóró tetején miért rondítja a kocsit?
-Fényszóró bekapcsolás piktogramja ugyanaz, mint a helyzetjelzőé! Ki érti ezt?
-Nincs DRL (biztosíték hozzá van!). Sőt a hűtőrács is olyan kialakítású, hogy szabályosan nem is rakható be utólag DRL.Utólag szereltettem bele.
-Kicsi, speciális akkuhely. Pedig elférne normál is!
-Ablakokat (gyárilag) automatikusan nem húzza fel bezáráskor. Utólag beépíthető modulok a vezető oldali ajtó üvegét nem tudják korrekten működtetni. Csak egy egyedi 60 EFt-os egységgel oldható meg.
-Futómű kemény, csak jó minőségű úton fut simán, keresztbordákon, macskakövön néha felüt. Futóműzaj erősen behallatszik (gumi függő, nem nyomja el a motorhang)
-Anyósülés támlája nem hajtható teljesen előre az ülőlapra!
-Nincs középső kartámasz gyárilag. (E verzióban)
-Kesztyűtartók rejtett kilincsét keresgélni kell. Nincs jelölve, hol van). Vezetőtől távol, az ajtó középpontjában vannak.
-A hatalmas első szélvédő alatti sötét borítás formázási élei erős szembe fényben zavaróan becsillannak az ablakban.
-Első szélvédő alatti közel 1 m2-es felület nincs kihasználva rakodó/tárolóhelynek. (ld. Picasso!)
-65+35 cm-es speciális ablaktörlő lapátok nem szerencsések, a jobboldali pont a jobb szemünk elé kotor egy koszvonalat, amit a bal nem tud tökéletesen letörölni.
-Hátsó ablaktörlő kis felületet töröl, jobb kormányosoknak verzióé.
-Csak elől 1 db 12 V-os csatlakozó, hátul nincs, (utólag beépíttettem)
-Rövid napellenző (oldalra fordítva a fülünk felől sütő nap éget!)
-Bekapcsolva hagyott térképolvasó lámpát az automatika nem kapcsolja le, mint a többi fogyasztót.
-Benzin fogyasztásmérő a futott szakaszok hosszának függvényében csal, 10-15%-ot. Amikor azt jelzi, 0 km, 0 liter, akkor még 7-8 liter van benne. Miért építettek bele, ha pont akkor nem ad információt, amikor a legnagyobb szükség lenne rá?
Összegzés.
A nagyon sok (kekeckedő) negatívummal együtt lehet élni. Nagyon remek autó ez! Szép letisztult a formája, végre egy ergonómiailag szinte tökéletes Honda, bivalyerős motor az 1100 kg-os karosszériához, könnyedén nyitható ajtók, könnyű beülés (a vezetőnek magasra állítható ülés), prémiumkategóriás könnyű, csendes ajtózáródás, az automata váltó kis megszokás után áldás, valahogy egy idő után az ember agya-lába összhangba kerül vele, s szinte észre sem venni a váltásokat. Tágas, kényelmes belső tér, fantasztikus ülés variálási lehetőségekkel. Fordulékony, mozgékony, dinamikus, jól gyorsul, autópálya tempó is fekszik neki.
Előző tulajdonos 5 évig egy cég volt, kicsit fel kellett szerelnem: csomagtértálca, kartámasz, DRL (sajnos az előírt 600 mm távolság a lökhárító kialakítás miatt nincs meg), hátsó üvegek sötét fóliázása, rendszámtáblák felragasztása (idegesít a csörömpölő tábla ajtócsukáskor), ablakfelhúzó elektronika beépítése, tolató "radar", oldalvédő gumik és természetesen egy gondos szerviz, mindent kicseréltettem ami lényeges (szűrők, folyadékok, féktárcsa, fékbetét), szénsavas belső kárpit tisztítás és az akku is új lett. Teljesen újszerű állapotba került.
2-4 fő számára ideális autó, mindenkinek ajánlani tudom.
Ha e sok "negatívum" nem lenne, tökéletes kocsi lenne, így csak közel tökéletes, de így is a legjobb kis egyterű autó.
Hibalista
- Akkucsere 25%-os állapot miatt, megelőzésként
Ide hordtam szervizbe
Wastegate Szabó Attila Bp X.ker 06309901133.A Jazz professzora, csak nála érdemes javíttatni
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 85000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Xsara Picasso 1.6 Elegance | Következő autója? | Jazz Hybrid, konnektoros |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (10.0/10) |
